Search
× Search
Proč nejsou na lodi náhradní pneumatiky?
David Spanel
/ Kategorie: Kam jet, Zajímavosti

Proč nejsou na lodi náhradní pneumatiky?

Co dělat, když vás zastihne bouře na nechvalně proslulém ostrově Goli otok, nám napsal David Španěl.

Kde: Chorvatsko, Krk, Pitter.

Kdy: říjen 2020

Kdo: Já, Michal, Mirek, Martin, Honza.

Naše plavba byla původně plánována na duben 2020. Bohužel Covid vše zhatil, proto došlo k přesunu na říjen.

Plavba byla trochu ve znamení URBEXu. Vyplouváte-li z Krku, navštivte Hotel Palace Haludovo (dokonce tu byl údajně ubytován i Saddám Husajn).

Chorvatský Alcatraz

Druhou URBEXovou zastávkou naší plavby byl Goli otok, neboli chorvatský Alcatraz. Počasí tak nějak, že by psa nevyhnal. Přeháňky, nepříjemné vlny a nepravidelný vítr s poryvy. Původní plán byl přenocovat v zátoce Mala Tetina. Nicméně vlny valící se podél pobřeží nás odrazují a zkoušíme Uvalu Melna. Uvážeme se v polovině mola. Dál se mi nezdá hloubka. Jde se na průzkum.

Nikdy nepochopím, proč vězni na ostrově za Jugoslávie museli lámat kámen, který je stejný jako všude jinde v Chorvatsku. Nebo asi pochopím….

Zlověstná změna počasí

Foto David Španěl

Foto David Španěl

Loď jsme se snažili vyvázat všemi možnými způsoby.
Opět se zvedá vítr, začíná pršet a přichází další bouřka. Naše skupina se při průzkumu ostrova rozpadla.  S Martinem a Michalem se vracíme k lodi. Už z dálky je vidět, že loď neklidně poskakuje u mola.

Trochu poladíme springy, ale moc to nepomáhá. Změnil se směr větru i vln. Na odplutí od mola se necítíme. Předpověď nějak nesedí s realitou. Vítr nás do mola dost tlačí, proto si nejsem si jist, zda by nás nějaký manévr dokázal dostat od mola pryč.

Někdo uvařil večeří, po ní se jdu podívat ven. Je již šero. Koukám na reling a uvědomuji si, že na něm visí kus tenkého lana. Hned mi to dochází. Fendr je v háji. Skáču na molo, fendr vidím mezi lodí a molem. Beru háček a podaří se mi ho zachránit. Beru kus náhradního lana, abych fendr přivázal zpět.

Jen co to udělám a fendr strčím mezi loď a molo vyskakuje sousední fendr. To není dobré! Volám zbytek posádky. Fendry dostávají zabrat, prasklo lano i na dalším fendru. Hlavní problém ale je, že fendry vyskakují ven. Příď lodi skáče nad molo. Déšť, hromy, blesky. Prostě na prd. Zrovna když jsem chtěl vrátit jeden tender zpět, vyskočil i sousední a loď šla do mola. Škrábanec jak sviňa (jsem z Moravy).

Metoda Pacák?

Vzpomínám na Jirku Pacáka, radil navázat na fender druhé lano a provléci to pod lodí. Před kýlem by to ještě šlo. Ale jak mezi kýlem a kormidlem nevím (bál jsem se zeptat). Jedině snad s nějakým závažím. A jak by dopadl antifouling, když by se o něj třelo lano, to taky nevim. Zvažuji možnost vyvézt druhou kotvu a pokusit se loď odtáhnout od břehu. Nevím ale, kdo by si sedl na těch vlnách do dinghy.

Záchrana

Foto David Španěl

Foto David Španěl

Škrábanec na boku.
Nakonec dostávám spásný nápad. V zátoce Mala Tetina jsem na mole viděl pneumatiky. Berme s Michalem nůž a jdeme tam, je to něco přes půl kilometru. Pneumatiky visí na řetězech, naštěstí ten je provlečen dírami v pneu dovnitř a tam je svázán provázkem. Bereme dvě. U lodi natahujeme lano mezi vazáky na mole a na to zavěšujeme pneu. Hned je vše v klidu. Pneumatiky jsou těžké, vlna je nevyhodí. Dokonce ani trup nijak nezačernily. 

Druhý den jezdíme v okolí mezi ostrovy, fouká, hodně pěkná jízda, prostě správný jachting. Na noc se vracíme na Goli Otok, tentokrát do zátoky Mala Tetina. Pro jistotu natahujeme lano na protější břeh a odtahujeme se kousek od mola.

Jaké budou škody?

Co řeknou v charterovce na škrábanec, mne hlodá cely zbytek plavby. Po návratu to hlásíme technikovi. Technik párkrát proklepne poškozené místo a prohlasí, že to je OK. Je to jen odřené není to prolomené a vidí to na 30-50 euro. Nechápu, někdy tě ohulí za prkotinu a tady nad odřeným trupem málem mávnou rukou.

A poučení? Až budete měnit sjeté gumy na autě, dvě si nechte a berte si je sebou na loď.

 

Vytisknout
4778

Odpovědní formulář

Vyplňte jméno a příjmení, případně tituly
Vyplňte prosím Váš email.

Tipněte vítěze Velikonoční regaty 2024
Potvrďte prosím souhlas se soutěžními podmínkami.
Souhlasím se soutěžními podmínkami

Pravidla soutěže Tipovačka na vítěze Velikonočky 2024

Soutěž probíhá od okamžiku zveřejnění do 5. dubna 2024 do 23:59:59.

Pořadatel soutěže

Pořadatelem soutěže Tipovačka na vítěze Velikonočky 2024 (dále jen „soutěž“) jsou Lodní noviny sro, se sídlem Pod Havlínem 748, Praha 5, 156 00, IČO: 05897289 (dále jako „pořadatel“).

Doba a místo platnosti soutěže

Soutěž probíhá ode dne zveřejnění soutěže na webu www.lodninoviny.cz do 5. dubna 2024 do 23:59:59 středoevropského letního času (dále jen čas trvání soutěže) na území České a Slovenské republiky.

Účastníci soutěže

Soutěže se může zúčastnit ten, kdo v čase trvání soutěže správně tipuje vítěze vyplněním formuláře na stránce soutěže. Osoba nesplňující podmínky účasti, nebo jednající v rozporu s pravidly soutěže, nebude do soutěže zařazená. Pokud by se ukázalo, že taková osoba se i přes výše uvedené stala výhercem v soutěži, například v důsledku nepravdivých informací, které poskytla, nemá nárok na výhru a tato nebude předaná. Ze soutěže jsou vyloučeni zaměstnanci pořadatele a jejích partnerů a osoby jim blízké ve smyslu dle § 22 zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník, ve znění pozdějších předpisů.

Každý účastník soutěže může na soutěžní otázku odpovědět pouze jednou.

Pravidla soutěže

  1. Účastník soutěže musí splnit úkol – správně tipnout vítěze Velikonoční regaty 2024. Na otázky v zadání soutěže se odpovídá vyplněním formuláře na stránce soutěže a odesláním formuláře organizátorovi soutěže.
  2. V případě splnění kritéria (1) postupuje účastník soutěže do losování, ve kterém Lodní noviny náhodně vylosují výherce.
  3. Soutěž vyhrává vylosovaný výherce. Cena je nepřenosná. Na palubě jachty má zajištěno místo pouze vylosovaný výherce. 

Do soutěže jsou zařazené jen platně vyplněné a odeslané formuláře.

Cena do soutěže

Soutěž probíhá ode dne zveřejnění soutěže do 5. dubna 2024 do 23:59:59 středoevropského času na webové stránce www.lodninoviny.cz. Do soutěže se čtenáři zapojí vyplněním a odesláním formuláře se správnou odpovědí. Správné odpovědi budou slosovány na vyhlášení Velikonoční regaty a tamtéž bude vyhlášen vítěz.  

Cenu do soutěže věnuje společnost Lodní noviny sro.  Vítěz vyhrává jedno místo na plavbě na Azorských ostrovech od 15. do 22.6. dle specifikací zde. Součástí ceny je místo na palubě jachty, cena nezahrnuje přístavní poplatky, dopravu, stravu, ani pojištění.

Lodní noviny jsou oprávněny zveřejnit jméno a příjmení výherce na svých profilech na sociálních sítích a webových stránkách.

Závěrečná ustanovení

Pořadatel nenese odpovědnost za jakoukoliv technickou chybu při organizaci soutěže a má právo konečného rozhodnutí ve všech záležitostech soutěže včetně jejího ukončení.  O jakýchkoliv reklamacích či námitkách rozhoduje s konečnou platností pořadatel. Pořadatel si vyhrazuje právo bez náhrady soutěž zkrátit, přerušit anebo zrušit či jednostranně změnit nebo doplnit její podmínky, a to tak, že změnu vyhlásí na webových stránkách, kde jsou k dispozici platné a úplné podmínky.

Účastí v soutěži vyjadřuje soutěžící souhlas s těmito pravidly a poskytuje Lodním novinám dobrovolně souhlas se zpracováním svých osobních údajů. Souhlas je možné kdykoliv písemně odvolat. Soutěžící má právo na přístup k Údajům, právo požádat o vysvětlení a případně právo požadovat odstranění vzniklého stavu, zejména blokování, provedení opravy, doplnění či likvidaci jeho Údajů a další práva uvedená v zákoně č. 101/2000 Sb., o ochraně osobních údajů, ve znění pozdějších předpisů.

Na poskytnutí výhry není právní nárok a hodnotu výhry nelze vyplatit v penězích. Výherce bere na vědomí, že je povinen vypořádat své případné daňové povinnosti vůči státu.

Tyto podmínky jsou platné a účinné od 10.3.2024.

Na horu