Search
× Search
Proč jsou moderní jachty v přístavech náchylné na vítr
Daniel Vodička
/ Kategorie: Technika plavby

Proč jsou moderní jachty v přístavech náchylné na vítr

Vítr v přístavech a marínách je stále těžší soupeř. Co dříve celkem šlo, je s moderní jachtou problematičtější. Stále větší roli dnes hraje vítr. Snášení větrem se zhoršuje a kormidelník musí více předpokládat příští dění. Musí být lepší, šikovnější. Co se s moderními jachtami děje?

Zkusili jste někdy zajet do přístavu se starou těžkou jachtou s dlouhým kýlem? Co se týče couvání, jsou téměř neovladatelné. Na druhou stranu snášení větrem je v porovnání s moderními jachtami mnohem menší. Pojďme se podívat proč.

Rozdělíme si jachtu na dvě poloviny. Jedna část je nad hladinou a do té se opírá vítr. Snáší ji. Druhá část je pod hladinou. Tato část snášení brání, respektive působí proti němu. Čím větší je část nad hladinou a menší část pod hladinou, tím více je jachta snášena větrem.

Laterál, aneb část pod hladinou

Zdroj Rustler Yachts

Zdroj Rustler Yachts

U jachty s dlouhým kýlem klade laterál velký odpor snášení větrem.
Nyní se podíváme jen na část pod hladinou. Zde bude důležitý tvar trupu, tvar a velikost kýlu a velikost kormidla (kormidel).

Začneme tvarem trupu. Máme dvě jachty (pro účely příkladu nejprve bez kýlu) stejného výtlaku a stejné délky. Jachta A je široká 3 metry, jachta B 4,5 metru. Trup jachty A musí mít větší ponor než trup jachty B (Archimedes). Zafouká-li vítr z boku, trup jachty B bude výrazně rychleji snášen po větru. Odpor podponorové části bude menší.

Nyní se podíváme na dvě jachty stejné délky a stejného tvaru trupu. Jachta C bude mít výtlak 5 tun, jachta D 10 tun. Zafouká vítr a více snášená bude samozřejmě lehčí jachta C, protože bude méně zanořená ve vodě a odpor bude menší.

Nakonec si rozebereme jen podponorové části trupu. Příď je plochá s minimálním ponorem, na zádi je ve vodě kormidlo. Zafouká-li vítr, více se bude pohybovat příď. Na zádi bude klást odpor kormidlo.

Tolik pár jednoduchých příkladů. Samozřejmě to není vše. Příď lodi může být plošší, nebo hlubší. Kýl může být high aspect (křídlo větroně) s balastem na spodku, nebo low aspect. Kormidlo může být hluboké, nebo dvě menší mělká.

Porovnání

Grafika Bavaria Yachts

Grafika Bavaria Yachts

Tvar trupu se změnil, trup je nad čarou ponoru mnohem vyšší.
Budeme porovnávat dvě podobné jachty. Bavaria 36 z roku 2003 a Bavaria C38 z letoška. Tvary trupu se za tu dobu velmi výrazně změnily.

Dnešní moderní jachta musí být uvnitř prostorná a vysoká. Dvoumetrový chlap se musí všude pohodlně postavit a nesmí se cítit stísněně. Šířka trupu je důležitá kvůli prostornosti podpalubí. Navíc se ukázalo, že neškodí rychlostnímu potenciálu jachty, ale naopak dodává stabilitu, tedy výkon.

Porovnáme-li dvě zmíněné jachty, zjistíme, že je moderní C38 skoro o půl metru širší. Téměř o sedminu. Navíc nejde jen o absolutní čísla. Podívejte se na půdorys trupu C38. Maximální šířka se táhne cca od poloviny lodě až na záď. A nejen to, i přední polovina je celkově mnohem širší než u Bavaria 36.

A je tu ještě další detail. Boky trupu C38 jsou téměř kolmé, zatímco na Bavaria 36 se na přídi a zádi rychle k vodorysce zužují.

Proč o tom mluvíme? Tvar moderní jachty je mnohem „krabicovitější“. Trup je na spodní části velmi plochý. Nezasahuje hluboko pod hladinu. Pokud tedy chceme velkou stojnou výšku uvnitř, musí být trup s nástavbou mnohem mohutnější, vyšší.

A tady jsme u jádra problému. Trupy moderních jachet jsou pod čarou ponoru mnohem plošší, zasahují méně pod hladinu. Naopak nad čarou ponoru jsou mnohem mohutnější a vyšší. Proto jsou více vystaveny působení větru.

Grafika Lodní noviny

Grafika Lodní noviny

Na snos lodi má vliv i tvar kýlu a velikost kormidel
Přidáme-li k trupu moderní kýl (více high aspect) a mělčí a menší dvojici kormidel, je koktejl hotový. To vše jsou důvody, proč při manévrech trpí moderní jachty více na vítr.

Vytisknout
756

Odpovědní formulář

Vyplňte jméno a příjmení, případně tituly
Vyplňte prosím Váš email.

Tipněte vítěze Velikonoční regaty 2024
Potvrďte prosím souhlas se soutěžními podmínkami.
Souhlasím se soutěžními podmínkami

Pravidla soutěže Tipovačka na vítěze Velikonočky 2024

Soutěž probíhá od okamžiku zveřejnění do 5. dubna 2024 do 23:59:59.

Pořadatel soutěže

Pořadatelem soutěže Tipovačka na vítěze Velikonočky 2024 (dále jen „soutěž“) jsou Lodní noviny sro, se sídlem Pod Havlínem 748, Praha 5, 156 00, IČO: 05897289 (dále jako „pořadatel“).

Doba a místo platnosti soutěže

Soutěž probíhá ode dne zveřejnění soutěže na webu www.lodninoviny.cz do 5. dubna 2024 do 23:59:59 středoevropského letního času (dále jen čas trvání soutěže) na území České a Slovenské republiky.

Účastníci soutěže

Soutěže se může zúčastnit ten, kdo v čase trvání soutěže správně tipuje vítěze vyplněním formuláře na stránce soutěže. Osoba nesplňující podmínky účasti, nebo jednající v rozporu s pravidly soutěže, nebude do soutěže zařazená. Pokud by se ukázalo, že taková osoba se i přes výše uvedené stala výhercem v soutěži, například v důsledku nepravdivých informací, které poskytla, nemá nárok na výhru a tato nebude předaná. Ze soutěže jsou vyloučeni zaměstnanci pořadatele a jejích partnerů a osoby jim blízké ve smyslu dle § 22 zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník, ve znění pozdějších předpisů.

Každý účastník soutěže může na soutěžní otázku odpovědět pouze jednou.

Pravidla soutěže

  1. Účastník soutěže musí splnit úkol – správně tipnout vítěze Velikonoční regaty 2024. Na otázky v zadání soutěže se odpovídá vyplněním formuláře na stránce soutěže a odesláním formuláře organizátorovi soutěže.
  2. V případě splnění kritéria (1) postupuje účastník soutěže do losování, ve kterém Lodní noviny náhodně vylosují výherce.
  3. Soutěž vyhrává vylosovaný výherce. Cena je nepřenosná. Na palubě jachty má zajištěno místo pouze vylosovaný výherce. 

Do soutěže jsou zařazené jen platně vyplněné a odeslané formuláře.

Cena do soutěže

Soutěž probíhá ode dne zveřejnění soutěže do 5. dubna 2024 do 23:59:59 středoevropského času na webové stránce www.lodninoviny.cz. Do soutěže se čtenáři zapojí vyplněním a odesláním formuláře se správnou odpovědí. Správné odpovědi budou slosovány na vyhlášení Velikonoční regaty a tamtéž bude vyhlášen vítěz.  

Cenu do soutěže věnuje společnost Lodní noviny sro.  Vítěz vyhrává jedno místo na plavbě na Azorských ostrovech od 15. do 22.6. dle specifikací zde. Součástí ceny je místo na palubě jachty, cena nezahrnuje přístavní poplatky, dopravu, stravu, ani pojištění.

Lodní noviny jsou oprávněny zveřejnit jméno a příjmení výherce na svých profilech na sociálních sítích a webových stránkách.

Závěrečná ustanovení

Pořadatel nenese odpovědnost za jakoukoliv technickou chybu při organizaci soutěže a má právo konečného rozhodnutí ve všech záležitostech soutěže včetně jejího ukončení.  O jakýchkoliv reklamacích či námitkách rozhoduje s konečnou platností pořadatel. Pořadatel si vyhrazuje právo bez náhrady soutěž zkrátit, přerušit anebo zrušit či jednostranně změnit nebo doplnit její podmínky, a to tak, že změnu vyhlásí na webových stránkách, kde jsou k dispozici platné a úplné podmínky.

Účastí v soutěži vyjadřuje soutěžící souhlas s těmito pravidly a poskytuje Lodním novinám dobrovolně souhlas se zpracováním svých osobních údajů. Souhlas je možné kdykoliv písemně odvolat. Soutěžící má právo na přístup k Údajům, právo požádat o vysvětlení a případně právo požadovat odstranění vzniklého stavu, zejména blokování, provedení opravy, doplnění či likvidaci jeho Údajů a další práva uvedená v zákoně č. 101/2000 Sb., o ochraně osobních údajů, ve znění pozdějších předpisů.

Na poskytnutí výhry není právní nárok a hodnotu výhry nelze vyplatit v penězích. Výherce bere na vědomí, že je povinen vypořádat své případné daňové povinnosti vůči státu.

Tyto podmínky jsou platné a účinné od 10.3.2024.

Na horu