Příprava na bouřlivou noc
Předpověď slibuje bouřlivý přechod fronty a vy přemýšlíte, co udělat, abyste se rána dožili ve zdraví vy i vaše loď.
Především nedělní bouřky v Chorvatsku ukázaly, jak zranitelná je letní charterová flotila ve Středomoří. Dokud je počasí přívětivé, vše jde víceméně podle plánu (i když u některých je otázkou, jestli vůbec nějaký plán mají). Jakmile se počasí otočí zády, hnedle jsou tu desítky a možná i stovky nebezpečných situací.
Za posledních 30 let se jachting zpřístupnil širokým masám v takové míře, o jaké se dříve nesnilo ani největším optimistům. Mnozí z těch, kteří se dnes vydávají na moře, jsou na tom se zkušenostmi hůře než řidiči škodovek s kloboukem pod zadním sklem. Na moře se dostávají jen jednou za rok a někdy dokonce ani to ne. Mnozí navíc měli smůlu na kvalitu kurzu (nebo jen na počasí při kurzu) a o špatném počasí a boji s ním se nic nedozvěděli. U mnohých to ani není jejich chyba.
Předpověď počasí
Vše začíná studiem předpovědi. Nejen na příští den, ale na celý charterový týden. Je třeba mít představu, co nás týden dopředu čeká, abychom si mohli správně rozvrhnout plavbu a uzpůsobit ji nutnosti, najít v určitý den bezpečný úkryt.
Vím-li například, že ve středu v noci přijde studená fronta, nepřipluji v šest večer na Vis. Proč? Protože na Visu jsou k dispozici jen dva přístavy a ty jsou přeplněné každý den. V šest večer se tedy nemohu divit, že je vše plné. Nakonec nemám jinou možnost, než hledat ne zcela ideální (vzhledem k počasí) místo na kotvení, protože všechna lepší místa jsou již obsazená.
Marína nebo přístav
Má-li přijít fronta, nejlepší je pro mě úkryt v maríně nebo v dobře krytém přístavu s mooringy. Ne každý přístav je dobře krytý. Uvědomte si, že vítr o rychlosti 50 uzlů dokáže zvednout nebezpečné vlny i na 200 metrů dlouhé vodní ploše. Proto vybírejte opravdu dobře kryté přístavy a připlouvejte do nich včas, abyste měli jistotu, že najdete volné místo.
Kotva a kotevní bóje
Stejně bezpečné mohou být i zátoky s kotevními bójemi, pokud jsou dobře kryté. Stejně tak můžete přečkat bouřlivé počasí i na kotvě. Znovu je předpokladem dobře krytá zátoka. Dále v ní musí být ideální hloubka na kotvení a dno, které dobře drží. Jde o písek a bahno. Samozřejmostí je dobrá kotva a správná délka kotevního řetězu.
Příprava lodě
Vím-li, že mě v noci čeká divočina, připravím dopředu loď. V podpalubí a na palubě je vše uklizené. Snažím se minimalizovat odpor všech částí vystavených větru. Pořádně sbalím plachty, zapnu lazy bag, zatáhnu rolfok tak, že jsou na plachtě dvě otočky otěží. Pomůže i složení bimini (je třeba ho dokonale převázat provazem, aby nenadělalo víc škody než rozložené). Přivážeme na palubě člun a hračky typu paddleboardu. Co nebude přivázané, uletí.
Nejsme-li v maríně nebo bezpečném přístavu, necháme nastartované navigační přístroje, zapnutý kotevní vrátek, ovládač vrátku zapnutý u kotvy. Vše tak, abychom byli v případě nutnosti připraveni ihned vyjet. Po ruce máme silnou baterku a čelovku s červeným světlem.
Připravená máma také rezervní lana. Večer se na ně podíváme, pokud nejsou správně smotaná, tak je přemotáme a svážeme do panenky tak, aby je bylo možné hned použít.
Kotevní hlídky
Čekáme-li divočinu, držíme kotevní hlídky. A to nejen na kotvě, ale i na bóji a v přístavu, která není ideálně krytý. Jen tak jsme schopni ihned reagovat a zabránit někdy zbytečným škodám
Příprava na vyplutí
Může se stát, že budeme nuceni vyplout. V takovém případě máme připravenu navigaci tak, abychom věděli, kudy bezpečně vyplout a kde budu na moři v bezpečí před mělčinami, útesy atd. Případně kam se schovat, kde nebude vítr a vlny.
Čeho se vyvarovat
Určitě není v případě očekávaného zhoršení počasí dobré, stát na kotvě v přeplněné zátoce, nebo v zátoce se zádí vyvázanou na břeh. V tom druhém případě se jachta nemůže na kotvě točit a kotva je vystavena mnohem většímu namáhání.
Na závěr…
Vždy je lepší, být příliš opatrný, než přehnaně sebejistý. A rozhodně je dobré, se vyvarovat alkoholu. V případě nehody bude zkouška na alkohol tím prvním, co bude úřady zajímat…
6997