Search
× Search
Pozor na velké lodě a jejich manévrovací schopnosti
Daniel Vodička

Pozor na velké lodě a jejich manévrovací schopnosti

Máme tu druhý díl článku připraveného prvním palubním důstojníkem Lukášem Staňkem. Znovu se zaměříme na vztahy mezi jachtami a velkými nákladními loděmi. Proč se nevyhnou a co máme dělat?

 

Bezpečná vzdálenost

Ještě se musím na chvíli pozastavit nad vzdálenostmi, které jsem doposud taktně obcházel. V případě posouzení možného rizika srážky a plánování antikolizního manévru nehrají ani takovou roli vzdálenosti absolutní, ale relativní. Mířím tím k manévrovým charakteristikám jednotlivých lodí – malý motorový člun se dá otočit takříkajíc na pětníku, plachetnice v případě standardního oplachtění a dobrých povětrnostních podmínek jakbysmet. 

Jak je to ale s velkou námořní lodí? Důležité je si uvědomit, že manévrové charakteristiky jednotlivých lodí jsou dané jejich velikostí. Každá nákladní loď se musí být schopná otočit na pětinásobku své délky, zastavit poté na desetinásobku. Z výše uvedeného vyplývá zásadní rozdíl v pohledu na “bezpečnou vzdálenost”. Pro jachtaře to může být jeden kabel, pro nákladní loď se pohybuje v řádu námořních mil, což je kolikrát hranice, na kterou jachtu poprvé spatří! 

 

Slepý úhel

To, co se může zdát jachtaři zcela v pořádku, přivádí důstojníka na můstku velké lodi do stresové situace. Z toho důvodu je důležité dělat jakýkoli manévr včas a takovým způsobem, aby byl na druhé straně jasně zřetelný váš záměr. 

Je dobré si přitom také uvědomit, že pokud si např. naplánujete projet na motorovém člunu 2-3 kabely (cca 0.5 km) před přídí nákladní lodi, což bohužel není zas až tak výjimečná praxe, zmizíte v její slepé zóně. Mezinárodní předpisy stanovují, že z můstku (řídícího stanoviště) každé lodě musí být vidět na hladinu na vzdálenost ne menší než je dvojnásobek její délky. Pokud vezmeme v potaz 300 metrů dlouhou kontejnerovou loď, bude tato mít velice často slepý úhel před přídí sahající až 600 metrů před ní! Jak má potom důstojník na hlídce vědět, že vám v momentě, kdy jste mu zmizeli z dohledu před jeho přídí, neselhal motor?

 

Máme přednost?

Ještě něco málo z reality. Valná většina jachtařů (ruku na srdce, páni plachtaři), má zato, že má vůči lodi se strojním pohonem “přednost”. Je dobré si uvědomit, že nic takového jako “přednost” v rámci Mezinárodních předpisů pro zabránění srážkám na moři (COLREG) neexistuje. Je pravdou, že pravidlo číslo 18 určuje vzájemné postavení lodí podle jejich manévrovacích charakteristik a udává, která z nich je povinna ustoupit z cesty, ale zkuste tam najít, která z nich má “přednost”. 

 

Aktuální mapy

Dále pak kolik z vás jezdí na mapách, které jsou “up to date”? Klasický argument, že kameny se přeci nehýbou, tady nepomůže. Jako příklad může sloužit přiložení obrázek poměrně velké plachetnice, jedoucí v systému rozdělené plavby v protisměru. Nevěřím, že byl daný jachtař takový ignorant, prostě jen s největší pravděpodobností neměl aktuální mapu, na které by byl zaznačen před pár lety vzniklý TSS (Systém rozdělené plavby). 

 

Nejsou lidi

Abych to poněkud vyvážil chybami z druhé strany, dnešní administrativou zatížení námořní důstojníci z okna příliš nekoukají. V souvislosti se zeštíhlováním posádek lodí zmizela i služba na oku (hlídkový námořník). Ten je sice stále ještě povinný minimálně v noci a za podmínek snížené viditelnosti, ale realita je jiná. Práce přibývá, lidí ubývá.

 

Nebýt magor

Úplným závěrem bych chtěl všechny požádat o používání zdravého rouzmu a o vzájemnou toleranci. Snažme se všichni držet onoho tolikrát omílaného Good Seamanship, překládaného jako dobrá námořní praxe a přitom si zároveň uvědomit, že když nám druhá strana neuhýbá, nemusí to být způsobeno ani zlou vůlí ani liknavostí. Jachtaři nejsou zrovna dvakrát dobře vidět. Pro ty s horkou krví mi nedá nezmínit, že vynucovat si přednost před desítkami tisíc tun hmoty v pohybu, může buď jen absolutní šílenec, nebo sebevrah.

Lukáši Staňkovi za výborný článek děkujeme a přejeme mu, aby těch šílenců potkával co nejmíň.
 

Vytisknout
13080

Odpovědní formulář

Vyplňte jméno a příjmení, případně tituly
Vyplňte prosím Váš email.

Tipněte vítěze Velikonoční regaty 2024
Potvrďte prosím souhlas se soutěžními podmínkami.
Souhlasím se soutěžními podmínkami

Pravidla soutěže Tipovačka na vítěze Velikonočky 2024

Soutěž probíhá od okamžiku zveřejnění do 5. dubna 2024 do 23:59:59.

Pořadatel soutěže

Pořadatelem soutěže Tipovačka na vítěze Velikonočky 2024 (dále jen „soutěž“) jsou Lodní noviny sro, se sídlem Pod Havlínem 748, Praha 5, 156 00, IČO: 05897289 (dále jako „pořadatel“).

Doba a místo platnosti soutěže

Soutěž probíhá ode dne zveřejnění soutěže na webu www.lodninoviny.cz do 5. dubna 2024 do 23:59:59 středoevropského letního času (dále jen čas trvání soutěže) na území České a Slovenské republiky.

Účastníci soutěže

Soutěže se může zúčastnit ten, kdo v čase trvání soutěže správně tipuje vítěze vyplněním formuláře na stránce soutěže. Osoba nesplňující podmínky účasti, nebo jednající v rozporu s pravidly soutěže, nebude do soutěže zařazená. Pokud by se ukázalo, že taková osoba se i přes výše uvedené stala výhercem v soutěži, například v důsledku nepravdivých informací, které poskytla, nemá nárok na výhru a tato nebude předaná. Ze soutěže jsou vyloučeni zaměstnanci pořadatele a jejích partnerů a osoby jim blízké ve smyslu dle § 22 zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník, ve znění pozdějších předpisů.

Každý účastník soutěže může na soutěžní otázku odpovědět pouze jednou.

Pravidla soutěže

  1. Účastník soutěže musí splnit úkol – správně tipnout vítěze Velikonoční regaty 2024. Na otázky v zadání soutěže se odpovídá vyplněním formuláře na stránce soutěže a odesláním formuláře organizátorovi soutěže.
  2. V případě splnění kritéria (1) postupuje účastník soutěže do losování, ve kterém Lodní noviny náhodně vylosují výherce.
  3. Soutěž vyhrává vylosovaný výherce. Cena je nepřenosná. Na palubě jachty má zajištěno místo pouze vylosovaný výherce. 

Do soutěže jsou zařazené jen platně vyplněné a odeslané formuláře.

Cena do soutěže

Soutěž probíhá ode dne zveřejnění soutěže do 5. dubna 2024 do 23:59:59 středoevropského času na webové stránce www.lodninoviny.cz. Do soutěže se čtenáři zapojí vyplněním a odesláním formuláře se správnou odpovědí. Správné odpovědi budou slosovány na vyhlášení Velikonoční regaty a tamtéž bude vyhlášen vítěz.  

Cenu do soutěže věnuje společnost Lodní noviny sro.  Vítěz vyhrává jedno místo na plavbě na Azorských ostrovech od 15. do 22.6. dle specifikací zde. Součástí ceny je místo na palubě jachty, cena nezahrnuje přístavní poplatky, dopravu, stravu, ani pojištění.

Lodní noviny jsou oprávněny zveřejnit jméno a příjmení výherce na svých profilech na sociálních sítích a webových stránkách.

Závěrečná ustanovení

Pořadatel nenese odpovědnost za jakoukoliv technickou chybu při organizaci soutěže a má právo konečného rozhodnutí ve všech záležitostech soutěže včetně jejího ukončení.  O jakýchkoliv reklamacích či námitkách rozhoduje s konečnou platností pořadatel. Pořadatel si vyhrazuje právo bez náhrady soutěž zkrátit, přerušit anebo zrušit či jednostranně změnit nebo doplnit její podmínky, a to tak, že změnu vyhlásí na webových stránkách, kde jsou k dispozici platné a úplné podmínky.

Účastí v soutěži vyjadřuje soutěžící souhlas s těmito pravidly a poskytuje Lodním novinám dobrovolně souhlas se zpracováním svých osobních údajů. Souhlas je možné kdykoliv písemně odvolat. Soutěžící má právo na přístup k Údajům, právo požádat o vysvětlení a případně právo požadovat odstranění vzniklého stavu, zejména blokování, provedení opravy, doplnění či likvidaci jeho Údajů a další práva uvedená v zákoně č. 101/2000 Sb., o ochraně osobních údajů, ve znění pozdějších předpisů.

Na poskytnutí výhry není právní nárok a hodnotu výhry nelze vyplatit v penězích. Výherce bere na vědomí, že je povinen vypořádat své případné daňové povinnosti vůči státu.

Tyto podmínky jsou platné a účinné od 10.3.2024.

Na horu