Search
× Search
Pozor na šekly na kotvách
Daniel Vodička

Pozor na šekly na kotvách

Stojíte-li na kotvě, váš život a majetek visí na kotvě, řetězu a spojovacím článku mezi nimi. Zaslouží si si tento spojovací článek vaši důvěru, nebo je jeho pevnost hrubě podceněna?

 
12 m délka, 40 uzlů vítr

Máte 12 m dlouhou jachtu, stojíte na kotvě v zátoce kryté před vlnami, ale vítr duje rychlostí přes 40 uzlů. Jachta poletuje z boku na bok, kotevní řetěz je napnutý, že by bylo možné po něm chodit. Jakému namáhání je vystavena kotva a řetěz a spojovací prvky mezi nimi?

V případě, že se jedná o jachtu běžných rozměrů, bude tah na kotvu odpovídat 1100 daN, což odpovídá zatížení 1100 kg. Na podobné jachtě bude použit 10 mm kotevní řetěz, jehož bezpečné pracovní zatížení je 1250 kg (pevnost v tahu přesahuje 5000 kg). 

Originální spojovací články jsou dnes již koncipovány pro danou velikost řetězu. V tom případě je orientace snadná. Co však v případě, že je na jachtě použit místo originálního dílu šekl běžný?

Šekly
Budeme-li hledat šekl na spojení kotvy s řetězem, který má odpovídající pevnost, dostaneme se až k šeklům o jedno číslo větším, tedy k šeklům o průměru 12 mm. Teprve takový šekl nebude nejslabším článkem řetězu. Bude však překvapivě veliký…

Dále jsou k upevnění kotvy používány obrtlíky, které umožní, aby se řetěz u kotvy volně protáčel. Zde nastávají potíže. Pokud jde o klasický obrtlík, který například Plastimo doporučuje pro použití na kotevních bójích, je třeba, aby byl o 4 mm silnější než kotevní řetěz, na kterém je použit. To znamená o dvě velikosti! 

Další potíží u obrtlíků, stejně tak jako u šeklů, je tah ve směru, který se liší od optimálního směru podélného. V příčném směru je pevnost téměř trojnásobně nižší. U kotvy přitom nejste schopni zjistit, jestli táhne ve správném směru. I kdybyste zjistili, že táhne napříč, nic s tím neuděláte. 

Definovaná pevnost


Proto je třeba hledat takové obrtlíky, které definují nejen pevnost v podélném směru, ale také příčném (nechtějte to po Číňanech). Pokud u brtlíků (šeklů), které máte na lodi, tento údaj neznáte, riskujete. Mohou být v pohodě, nebo vás v bouřlivém počasí nechají na holičkách. 

Například na naši modelovou jachtu s 10 mm řetězem bychom mohli použít obrtlík Kong KGAC10-S, který má pevnost v tahu 5000 kg v podélném směru, ale ve směru příčném stále udrží 2000 kg. Za takový obrtlík však již zaplatíte 70 GBP. 

Další možností je využití vychytaného obrtlíku firmy Ultra Marine. Je parádní, má vysokou pevnost, je skvěle funkční, ale zaplatíte za něj dokonce 370 EUR.

Klidný spánek x cena


Cena některých relativně jednoduchých součástí výbavy pro kotvení se nezdá být příliš lidová. Je to ale daň za spolehlivost. Můžete si samozřejmě koupit čínský šekl za pár EUR, ale vaše jistota klidného spánku je v tom případě šalebná. 

Proto je lepší na celou problematiku nahlížet filtrem ceny vaší lodě. Máte-li jachtu za 5 mil. Kč, mělo by stát za to, použít drahý šekl s garantovanými vlastnostmi (majitel jachty za 5 mil. Kč by na takový šekl měl mít prostředky). To je optika, kterou je třeba pohlížet na veškeré vybavení jachty. Kotevní výbavy se to týká dvojnásob. 

Charterové jachty


Na charterových jachtách si vybavení samozřejmě nevyberete. Přesto byste se měli na článek mezi kotvou a řetězem podívat. Někteří zaměstnanci charterovek při instalaci šekl vybírají podle vzálenosti od dveří skladu. V takovém případě může být šekl naprosto nevyhovující.

 
Charterovka, která takto postupuje, však obvykle šetří i na kotvě. Použije doma dělaný šunt, který dno jen hladí. Tak nemůže být ani poddimenzovaný šekl poškozen. Ale nezakotvíte...

Vraťme se zpět. Co s nevyhovujícím šeklem na charterové jachtě? Zkuste požádat o jeho výměnu. Nebude to snadné, ale mělo by se to povést.


 

Vytisknout
11499

Odpovědní formulář

Vyplňte jméno a příjmení, případně tituly
Vyplňte prosím Váš email.

Tipněte vítěze Velikonoční regaty 2024
Potvrďte prosím souhlas se soutěžními podmínkami.
Souhlasím se soutěžními podmínkami

Pravidla soutěže Tipovačka na vítěze Velikonočky 2024

Soutěž probíhá od okamžiku zveřejnění do 5. dubna 2024 do 23:59:59.

Pořadatel soutěže

Pořadatelem soutěže Tipovačka na vítěze Velikonočky 2024 (dále jen „soutěž“) jsou Lodní noviny sro, se sídlem Pod Havlínem 748, Praha 5, 156 00, IČO: 05897289 (dále jako „pořadatel“).

Doba a místo platnosti soutěže

Soutěž probíhá ode dne zveřejnění soutěže na webu www.lodninoviny.cz do 5. dubna 2024 do 23:59:59 středoevropského letního času (dále jen čas trvání soutěže) na území České a Slovenské republiky.

Účastníci soutěže

Soutěže se může zúčastnit ten, kdo v čase trvání soutěže správně tipuje vítěze vyplněním formuláře na stránce soutěže. Osoba nesplňující podmínky účasti, nebo jednající v rozporu s pravidly soutěže, nebude do soutěže zařazená. Pokud by se ukázalo, že taková osoba se i přes výše uvedené stala výhercem v soutěži, například v důsledku nepravdivých informací, které poskytla, nemá nárok na výhru a tato nebude předaná. Ze soutěže jsou vyloučeni zaměstnanci pořadatele a jejích partnerů a osoby jim blízké ve smyslu dle § 22 zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník, ve znění pozdějších předpisů.

Každý účastník soutěže může na soutěžní otázku odpovědět pouze jednou.

Pravidla soutěže

  1. Účastník soutěže musí splnit úkol – správně tipnout vítěze Velikonoční regaty 2024. Na otázky v zadání soutěže se odpovídá vyplněním formuláře na stránce soutěže a odesláním formuláře organizátorovi soutěže.
  2. V případě splnění kritéria (1) postupuje účastník soutěže do losování, ve kterém Lodní noviny náhodně vylosují výherce.
  3. Soutěž vyhrává vylosovaný výherce. Cena je nepřenosná. Na palubě jachty má zajištěno místo pouze vylosovaný výherce. 

Do soutěže jsou zařazené jen platně vyplněné a odeslané formuláře.

Cena do soutěže

Soutěž probíhá ode dne zveřejnění soutěže do 5. dubna 2024 do 23:59:59 středoevropského času na webové stránce www.lodninoviny.cz. Do soutěže se čtenáři zapojí vyplněním a odesláním formuláře se správnou odpovědí. Správné odpovědi budou slosovány na vyhlášení Velikonoční regaty a tamtéž bude vyhlášen vítěz.  

Cenu do soutěže věnuje společnost Lodní noviny sro.  Vítěz vyhrává jedno místo na plavbě na Azorských ostrovech od 15. do 22.6. dle specifikací zde. Součástí ceny je místo na palubě jachty, cena nezahrnuje přístavní poplatky, dopravu, stravu, ani pojištění.

Lodní noviny jsou oprávněny zveřejnit jméno a příjmení výherce na svých profilech na sociálních sítích a webových stránkách.

Závěrečná ustanovení

Pořadatel nenese odpovědnost za jakoukoliv technickou chybu při organizaci soutěže a má právo konečného rozhodnutí ve všech záležitostech soutěže včetně jejího ukončení.  O jakýchkoliv reklamacích či námitkách rozhoduje s konečnou platností pořadatel. Pořadatel si vyhrazuje právo bez náhrady soutěž zkrátit, přerušit anebo zrušit či jednostranně změnit nebo doplnit její podmínky, a to tak, že změnu vyhlásí na webových stránkách, kde jsou k dispozici platné a úplné podmínky.

Účastí v soutěži vyjadřuje soutěžící souhlas s těmito pravidly a poskytuje Lodním novinám dobrovolně souhlas se zpracováním svých osobních údajů. Souhlas je možné kdykoliv písemně odvolat. Soutěžící má právo na přístup k Údajům, právo požádat o vysvětlení a případně právo požadovat odstranění vzniklého stavu, zejména blokování, provedení opravy, doplnění či likvidaci jeho Údajů a další práva uvedená v zákoně č. 101/2000 Sb., o ochraně osobních údajů, ve znění pozdějších předpisů.

Na poskytnutí výhry není právní nárok a hodnotu výhry nelze vyplatit v penězích. Výherce bere na vědomí, že je povinen vypořádat své případné daňové povinnosti vůči státu.

Tyto podmínky jsou platné a účinné od 10.3.2024.

Na horu