Search
× Search
Pohodlí, nebo nižší hmotnost
Daniel Vodička

Pohodlí, nebo nižší hmotnost

Jak má vypadat kokpit závodní offshore jachty? Padesát let se účastnily závodu kolem světa jachty s otevřeným kokpitem, ve kterém byla posádka vystavena atakům větru, deště a vln. Za týden se vše změní a kolem světa vyplují jachty, na kterých jsou kokpity kapotované jako u závodních strojů účastnících se 24 hodin Le Mans. Proč najednou taková změna?

Je rychlejší jachta s otevřeným kokpitem, nebo loď s kokpitem kapotovaným? Na první pohled je odpověď jasná. Lehčí jachta přeci musí být rychlejší. A lehčí znamená s otevřeným kokpitem. První pohled dává jasnou odpověď.

Jednoduchá řešení však nemusí znamenat řešení nejlepší. Bavíme se o dlouhých regatách, o závodech kolem světa. A zde hraje velkou roli také vyčerpání posádky, úbytek sil. Za bouřlivého počasí se síla bezesporu rychleji vytrácí v otevřeném kokpitu. Tuny vody letící po palubě jsou jistě vzrušujícím zážitkem, ale za krkem vlna nepotěší. Jedna nevadí, dvě se dají snést, ale desátou by si už každý odpustil. Navíc tuna vody na palubě... To je také hmotnost, která se počítá. A rychleji odteče z kapotovaného kokpitu než z otevřeného. 

Počet členů posádky

Foto Eric HOUDAS — Travail personnel, CC BY-SA 4.0, https://commons.wikimedia.org

Foto Eric HOUDAS — Travail personnel, CC BY-SA 4.0, https://commons.wikimedia.org

Jachta Geodis vyhrála ročník 1996/97 Vendée Globe.
Nyní je třeba do rovnice přidat počet členů posádky. Je-li na palubě 10 osob, hlídky se střídají, je určitý čas na odpočinek, je možné lépe snést větší nepohodlí, vetší vystavení živlům. Pokud je posádka nepočetná, je třeba ji více chránit. Dříve při závodu Volvo Ocean Race počet členů posádky dosahoval k deseti, dnes jich bude polovinu. To už je v podstatě shorthanded jachting. Tedy blíže k například Transat Jacques Vabre, než k Volvo Ocean race před 20 lety. 

Pohodlí pro sólové jachtaře

Kokpity se postupně začaly na jednotrupých závodních jachtách zakrývat u třídy IMOCA. Rychlé závodní jachty určené primárně pro sólové a doublehanded regaty. Podíváme-li se na 30 let staré jachty IMOCA a na lodě nejnovější generace, rozdíl snad ani nemůže být větší. Tenkrát závodníci seděli, či stáli, v otevřeném kokpitu krytém jen nevysokou hranou nástavby.

Brzy ale přišla změna a kokpit se začal uzavírat. Důležitou roli v tom hrál také stále se lepšící autopilot, schopný vést jachtu i v nejtěžších podmínkách. Dnes už je to tak, že autopilot je u jachet IMOCA nezbytností, člověk nezvládne tak rychle a přesně reagovat. A není-li třeba kormidlovat, není třeba vidět od kormidla před příď (nadsázka). 

Hmotnost

Kolik váží střecha kokpitu u jachet IMOCA? Přesná čísla nemáme. Odborný odhad Milana Koláčka je cca 2,5 kg na 1 m2 karbonové střechy. Počítáme-li plochu střechy 6 x 4 metry, je to 24 metrů, tedy 60 kg. To je bez oken, která zajišťiují výhled a jsou na celé konstrukci nejtěžší. Zřejmě se ale celá hmotnost střechy nedostane přes 100 kg. 

Autopilot

Foto Holcim

Foto Holcim

Krytý kokpit jachty IMOCA Holcim
Skipper jachty IMOCA (nebo i celá posádka, jako tomu bude u The Ocean Race) dnes zvládne 95 % plavby kolem světa z kapotovaného kokpitu. Bez vody za krkem, bez ataků vln. V suchu, za větrem. Pro šetření silami je to ohromná pomoc.

Rychlost a zdánlivý vítr

Je tu ještě jedna změna proti minulosti. Nové jachty IMOCA jsou výrazně rychlejší než před pár lety. Létají na foilech, 20 uzlů není nic výjimečného. Jde o rychlosti, kterých před 20 lety dosahovaly závodní trimarany. A to má vliv na zdánlivý vítr. To je vítr, který vzniká vektorovým součtem kurzu a rychlosti jachty a směru a síly větru. Přichází více od přídě než vítr skutečný. Pokud například pluje jachta IMOCA ve větru z boku o rychlosti 20 uzlů, může dosahovat rychlosti 20 a více uzlů. A to znamená na palubě téměř 30 uzlů větru z předoboku. Takový vítr za kormidlem, mokrý, občas s několika stovkami litrů v obličeji, to vysává síly.

Šetří síly posádky

Z dlouhodobého pohledu tedy krytý kokpit znamená menší úbytek sil posádky. Dále přidáme menší odpor vzduchu (ano, i takové věci dnes na jachtách hrají roli), minimální mezera mezi palubou a ráhnem, která zlepšuje výkon hlavní plachty.Vyšší hmotnost krytého kokpitu je minimálním negativem, vzhledem k pozitivům, které vytváří.

I turista chce úkryt

Foto Amel Yachts

Foto Amel Yachts

Amel 60, stejný trend u turistických jachet.
Zatím jsme mluvili jen o závodních lodích. Tento trend ale platí i v turistice. Raději si posádka sedne do závětří sprayhoodu a pod bimini, než by stála v dešti a větru za kormidlem. I když to dřív bylo normální. I u turistických jachet tak vidíme stále lépe kryté kokpity, nebo využití krytých kormidelen v pilot house (u lepších jachet).

K jachtingu sice živly patří, ale není třeba jim být vystaven více, než je nezbytně nutné.

 

Vytisknout
766

Odpovědní formulář

Vyplňte jméno a příjmení, případně tituly
Vyplňte prosím Váš email.

Tipněte vítěze Velikonoční regaty 2024
Potvrďte prosím souhlas se soutěžními podmínkami.
Souhlasím se soutěžními podmínkami

Pravidla soutěže Tipovačka na vítěze Velikonočky 2024

Soutěž probíhá od okamžiku zveřejnění do 5. dubna 2024 do 23:59:59.

Pořadatel soutěže

Pořadatelem soutěže Tipovačka na vítěze Velikonočky 2024 (dále jen „soutěž“) jsou Lodní noviny sro, se sídlem Pod Havlínem 748, Praha 5, 156 00, IČO: 05897289 (dále jako „pořadatel“).

Doba a místo platnosti soutěže

Soutěž probíhá ode dne zveřejnění soutěže na webu www.lodninoviny.cz do 5. dubna 2024 do 23:59:59 středoevropského letního času (dále jen čas trvání soutěže) na území České a Slovenské republiky.

Účastníci soutěže

Soutěže se může zúčastnit ten, kdo v čase trvání soutěže správně tipuje vítěze vyplněním formuláře na stránce soutěže. Osoba nesplňující podmínky účasti, nebo jednající v rozporu s pravidly soutěže, nebude do soutěže zařazená. Pokud by se ukázalo, že taková osoba se i přes výše uvedené stala výhercem v soutěži, například v důsledku nepravdivých informací, které poskytla, nemá nárok na výhru a tato nebude předaná. Ze soutěže jsou vyloučeni zaměstnanci pořadatele a jejích partnerů a osoby jim blízké ve smyslu dle § 22 zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník, ve znění pozdějších předpisů.

Každý účastník soutěže může na soutěžní otázku odpovědět pouze jednou.

Pravidla soutěže

  1. Účastník soutěže musí splnit úkol – správně tipnout vítěze Velikonoční regaty 2024. Na otázky v zadání soutěže se odpovídá vyplněním formuláře na stránce soutěže a odesláním formuláře organizátorovi soutěže.
  2. V případě splnění kritéria (1) postupuje účastník soutěže do losování, ve kterém Lodní noviny náhodně vylosují výherce.
  3. Soutěž vyhrává vylosovaný výherce. Cena je nepřenosná. Na palubě jachty má zajištěno místo pouze vylosovaný výherce. 

Do soutěže jsou zařazené jen platně vyplněné a odeslané formuláře.

Cena do soutěže

Soutěž probíhá ode dne zveřejnění soutěže do 5. dubna 2024 do 23:59:59 středoevropského času na webové stránce www.lodninoviny.cz. Do soutěže se čtenáři zapojí vyplněním a odesláním formuláře se správnou odpovědí. Správné odpovědi budou slosovány na vyhlášení Velikonoční regaty a tamtéž bude vyhlášen vítěz.  

Cenu do soutěže věnuje společnost Lodní noviny sro.  Vítěz vyhrává jedno místo na plavbě na Azorských ostrovech od 15. do 22.6. dle specifikací zde. Součástí ceny je místo na palubě jachty, cena nezahrnuje přístavní poplatky, dopravu, stravu, ani pojištění.

Lodní noviny jsou oprávněny zveřejnit jméno a příjmení výherce na svých profilech na sociálních sítích a webových stránkách.

Závěrečná ustanovení

Pořadatel nenese odpovědnost za jakoukoliv technickou chybu při organizaci soutěže a má právo konečného rozhodnutí ve všech záležitostech soutěže včetně jejího ukončení.  O jakýchkoliv reklamacích či námitkách rozhoduje s konečnou platností pořadatel. Pořadatel si vyhrazuje právo bez náhrady soutěž zkrátit, přerušit anebo zrušit či jednostranně změnit nebo doplnit její podmínky, a to tak, že změnu vyhlásí na webových stránkách, kde jsou k dispozici platné a úplné podmínky.

Účastí v soutěži vyjadřuje soutěžící souhlas s těmito pravidly a poskytuje Lodním novinám dobrovolně souhlas se zpracováním svých osobních údajů. Souhlas je možné kdykoliv písemně odvolat. Soutěžící má právo na přístup k Údajům, právo požádat o vysvětlení a případně právo požadovat odstranění vzniklého stavu, zejména blokování, provedení opravy, doplnění či likvidaci jeho Údajů a další práva uvedená v zákoně č. 101/2000 Sb., o ochraně osobních údajů, ve znění pozdějších předpisů.

Na poskytnutí výhry není právní nárok a hodnotu výhry nelze vyplatit v penězích. Výherce bere na vědomí, že je povinen vypořádat své případné daňové povinnosti vůči státu.

Tyto podmínky jsou platné a účinné od 10.3.2024.

Na horu