Search
× Search
Odvážná záchrana trimaranu
Daniel Vodička

Odvážná záchrana trimaranu

Zatímco pro někoho je plavba přes Biskaj vrcholem jachtařské kariéry, Luke Berry a Antoine Joubert absolvovali tuto trasu na trimaranu s ulomeným plovákem a nouzovou takeláží.

Dvojice účastníků závodu Transat Jacques Vabre nedoplula se svým trimaranem třídy Ocean 50 daleko. Po restartu závodu z Lorientu posádka plula k mysu Finisterre ve větru 25 – 30 uzlů a 5 metrů vysokých vlnách.

„Po startu jsme pluli konzervativně. Frontou jsme proplouvali velmi opatrně. Jako obvykle jsme se do nejobtížnějších podmínek dostali za frontou. Vlny se křižovaly ze dvou směrů a vítr byl poryvový. Bylo 6. listopadu a pluli jsme se dvěma refy na hlavní a J3. Šlo téměř o nejmenší kombinaci, kterou jsme měli k dispozici. Vítr přicházel ze 70°. Za takových podmínek jsou tyto trimarany extrémně rychlé. Jakmile odpadnou, rozletí se na 25 – 30 uzlů. Loď tedy letěla po vlnách a bylo nesnadné ji zpomalit. V jednu chvíli jsme skočili na vlně, a když jsme dopadli, vše se zhroutilo. Odlomil se plovák na levoboku a zároveň spadl stěžeň. Za normálních podmínek by se měl trimaran s ulomeným plovákem překlopit, ale zlomený stěžeň nás vlastně zachránil.“

Zachránce Adrien Hardy

Foto Oceanic Assistance

Foto Oceanic Assistance

Záchranný trimaran Merida.
Zde je dobré si říci něco o pojištění trimaranů Ocean Fifty. Tyto závodní speciály bývají pojištěny jen proti celkové ztrátě (total loss). Na poškození, i tak značné jako v tomto případě, se pojistka nevztahuje. Proto má třída Ocean Fifty, u které je velké riziko poškození nebo překlopení lodě (od svého vzniku mají 50 stop dlouhé trimarany potíže), uzavřenu smlouvu s profesionálním zachráncem Adrienem Hardym (bývalý vynikající závodník Classe Mini, Figaro, Class 40). Adrien Hardy v případě nehody pomáhá tyto trimarany zachránit.

Zachránit maximum

Vzhledem k absenci pojistného krytí se závodníci Ocean Fifty snaží z lodě zachránit maximum. Tím se liší způsob řešení situace od běžných lodí, kde zkušenosti velí co nejrychleji trosky odříznout, aby nepoškodily trup. Luke Berry se se svým coskipperem snažil zachránit maximum. Šlo tedy o to volné části co nejlépe upevnit, aby nemlátily do trupu.

Po řešení nejžhavějších potíží došlo na kontaktování Adriena Hardyho, který měl se svým záchranným 35 metrů dlouhým trimaranem Merida doprovázet flotilu až k Madeiře. Merida dorazila k invalidnímu trimaranu již za dvě hodiny. Brzy po ránu. Byla stále tma, foukalo 25 uzlů a vlny dosahovaly výšky 4 metrů. Průběh záchranné operace byl domluven přes VHF. Pak se Hardyho tým oblékl do neoprénů a přijel k trimaranu na RIBu.

„Nejprve bylo třeba se zbavit volného plováku, ten ale není upevněn jen příčníky, ale i sítí, která je na stovkách kousků dyneemy. Bylo to zdlouhavé odřezávání, část už jsme měli hotovou v okamžiku příjezdu Hardyho týmu, ale už jsme byli vyčerpaní,“ říká Luke Berry.

„Uvolnili jsme plovák a přivázali ho, aby nám neutekl. Nechápal jsem, jak dostaneme na palubu stěžeň, protože na něm visela plachta. Jednu část jsme přitáhli vinšnalmi, ale se zbytkem pomohl Hardy, když se potopil několik metrů pod hladinu a přivázal na vršek stěžně nafukovací bóji, kterou se vyzvedávají vraky. Tím vynesl stěžeň na hladinu. Následně se nám ho podařilo uvázat pod ulomené příčníky.“

Pak odtáhl záchranný trimaran Merida poškozený vrak do přístavu na severu Španělska.

Foto Luke Berry

Foto Luke Berry

Plachty co dům dal.
Následovala diskuze s designéry lodě, kteří měli potvrdit, že bude možné naložit ulomený plovák na příčníky a takto vyplout na sever do domovského přístavu St.Malo.

„Ze spodní části stěžně jsme v přístavu postavili nouzovou takeláž. Použili jsme plachtu z katamaranu Hobie 15 jako hlavní, naši kosatku J3 dopředu. Vzhůru nohami, aby se vešla. A ještě třetí plachtu z lodě Classe Mini. Věděli jsem, že poplujeme především na zaďák, tak jsme potřebovali plochu. No a pak už stačilo počkat na vhodné meteorologické okno. Mezi dvěma frontami jsme vypluli na sever. Podmínky byly přijatelné, vítr 25 – 30 uzlů, vlny 4 metry. No a s tímto uspořádáním jsme dopluli na západ Bretaně, tam jsme odhalzovali, a dali si takovou turistickou plavbu kolem pobřeží až do St.Malo.“

Vítejte ve světě profesionálního jachtingu.

Vytisknout
721

Odpovědní formulář

Vyplňte jméno a příjmení, případně tituly
Vyplňte prosím Váš email.

Tipněte vítěze Velikonoční regaty 2024
Potvrďte prosím souhlas se soutěžními podmínkami.
Souhlasím se soutěžními podmínkami

Pravidla soutěže Tipovačka na vítěze Velikonočky 2024

Soutěž probíhá od okamžiku zveřejnění do 5. dubna 2024 do 23:59:59.

Pořadatel soutěže

Pořadatelem soutěže Tipovačka na vítěze Velikonočky 2024 (dále jen „soutěž“) jsou Lodní noviny sro, se sídlem Pod Havlínem 748, Praha 5, 156 00, IČO: 05897289 (dále jako „pořadatel“).

Doba a místo platnosti soutěže

Soutěž probíhá ode dne zveřejnění soutěže na webu www.lodninoviny.cz do 5. dubna 2024 do 23:59:59 středoevropského letního času (dále jen čas trvání soutěže) na území České a Slovenské republiky.

Účastníci soutěže

Soutěže se může zúčastnit ten, kdo v čase trvání soutěže správně tipuje vítěze vyplněním formuláře na stránce soutěže. Osoba nesplňující podmínky účasti, nebo jednající v rozporu s pravidly soutěže, nebude do soutěže zařazená. Pokud by se ukázalo, že taková osoba se i přes výše uvedené stala výhercem v soutěži, například v důsledku nepravdivých informací, které poskytla, nemá nárok na výhru a tato nebude předaná. Ze soutěže jsou vyloučeni zaměstnanci pořadatele a jejích partnerů a osoby jim blízké ve smyslu dle § 22 zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník, ve znění pozdějších předpisů.

Každý účastník soutěže může na soutěžní otázku odpovědět pouze jednou.

Pravidla soutěže

  1. Účastník soutěže musí splnit úkol – správně tipnout vítěze Velikonoční regaty 2024. Na otázky v zadání soutěže se odpovídá vyplněním formuláře na stránce soutěže a odesláním formuláře organizátorovi soutěže.
  2. V případě splnění kritéria (1) postupuje účastník soutěže do losování, ve kterém Lodní noviny náhodně vylosují výherce.
  3. Soutěž vyhrává vylosovaný výherce. Cena je nepřenosná. Na palubě jachty má zajištěno místo pouze vylosovaný výherce. 

Do soutěže jsou zařazené jen platně vyplněné a odeslané formuláře.

Cena do soutěže

Soutěž probíhá ode dne zveřejnění soutěže do 5. dubna 2024 do 23:59:59 středoevropského času na webové stránce www.lodninoviny.cz. Do soutěže se čtenáři zapojí vyplněním a odesláním formuláře se správnou odpovědí. Správné odpovědi budou slosovány na vyhlášení Velikonoční regaty a tamtéž bude vyhlášen vítěz.  

Cenu do soutěže věnuje společnost Lodní noviny sro.  Vítěz vyhrává jedno místo na plavbě na Azorských ostrovech od 15. do 22.6. dle specifikací zde. Součástí ceny je místo na palubě jachty, cena nezahrnuje přístavní poplatky, dopravu, stravu, ani pojištění.

Lodní noviny jsou oprávněny zveřejnit jméno a příjmení výherce na svých profilech na sociálních sítích a webových stránkách.

Závěrečná ustanovení

Pořadatel nenese odpovědnost za jakoukoliv technickou chybu při organizaci soutěže a má právo konečného rozhodnutí ve všech záležitostech soutěže včetně jejího ukončení.  O jakýchkoliv reklamacích či námitkách rozhoduje s konečnou platností pořadatel. Pořadatel si vyhrazuje právo bez náhrady soutěž zkrátit, přerušit anebo zrušit či jednostranně změnit nebo doplnit její podmínky, a to tak, že změnu vyhlásí na webových stránkách, kde jsou k dispozici platné a úplné podmínky.

Účastí v soutěži vyjadřuje soutěžící souhlas s těmito pravidly a poskytuje Lodním novinám dobrovolně souhlas se zpracováním svých osobních údajů. Souhlas je možné kdykoliv písemně odvolat. Soutěžící má právo na přístup k Údajům, právo požádat o vysvětlení a případně právo požadovat odstranění vzniklého stavu, zejména blokování, provedení opravy, doplnění či likvidaci jeho Údajů a další práva uvedená v zákoně č. 101/2000 Sb., o ochraně osobních údajů, ve znění pozdějších předpisů.

Na poskytnutí výhry není právní nárok a hodnotu výhry nelze vyplatit v penězích. Výherce bere na vědomí, že je povinen vypořádat své případné daňové povinnosti vůči státu.

Tyto podmínky jsou platné a účinné od 10.3.2024.

Na horu