Search
× Search
Nejodvážnější dvoutrupé vize současnosti
Jan Koukal
/ Kategorie: Novinky, Stavba a údržba

Nejodvážnější dvoutrupé vize současnosti

Plovoucí galerie, solární elektrárna či foiler s tvary (a skoro i rychlostí) neviditelné stíhačky. Lodní stavitelství patří mezi obory, kde se inovace a technologie uplatňují rychle a přirozeně. Dnes to platí i o katamaránech. Co se aktuálně děje na rýsovacích prknech lodních návrhářů?

Základní výhody katamaránů, tedy větší prostor a lepší stabilita, jsou dobře známé a přinášejí tomuto segmentu stále více fanoušků. Tytam jsou však doby, kdy se s tímto konceptem pojil výhradně důraz na pohodlí posádky, jemuž bylo podřízeno vše ostatní, především vzhled a výkon plavidla. Dnes jsou i dvoutrupé lodě experimentálním polem pro velká jména lodního stavitelství, včetně těch, kteří svůj věhlas získali v závodním jachtingu. O futuristické vize nabušené technologiemi i výkonem, není v dnešní nabídce nouze. Přinášíme ochutnávku z výběru, který sestavil web The Boat International.

 

Nemesis 60ft

Výčet nelze začít jiným plavidlem než Nemesis 60ft. Jde o další fantastický design týmu, který stojí za nehorázným konceptem 101metrového dvoutrupého foileru Nemesis One, představeného v roce 2020. Zatímco nejvyšší rychlost opulentní Nemesis One má přesahovat 50 uzlů, u 60stopé novinky výrobce udává schopnost plout neuvěřitelnou rychlostí 150 uzlů. Bližší specifikace plavidla nejsou známé, ale mělo by jít o 20metrový katamarán se silnými motory, foily a křídlem na místě hlavní plachty. Interiér pojme šest hostů a tři členy posádky. První nákresy připomínají něco mezi koráby z Hvězdných válek a neviditelnou stíhačkou. Podle společnosti Nemesis je již uzavřena smlouva na stavbu prvního exempláře.

 

Sunreef 43M Eco

Polský výrobce katamaránů Sunreef právě prodal další 43M Eco. Jedná se o druhý kus, který bude vybaven stejně inovativní fotovoltaikou s výkonem 60kW, jako tomu bylo v případě prvního trupu. Solární články jsou integrovány do trupu, nástavby i takeláže, což dává elektrickému pohonu možnost velké autonomie, přičemž stále zbývá dost energie pro provoz lodi. Výkon při plavbě bez plachet zajišťují dva elektromotory s výkonem á 200 kW. Koňská dávka vnitřního vybavení a prostoru výrobce opravňuje k tomu dát tomuto konceptu přízvisko Ocean Lounge.

 

BlackCat 36

Designér Malcolm McKeon a zakladatel společnosti BlackCat Mitch Booth se věnovali tvorbě nového super elegantního 36metrového katamaránu pro konkrétního majitele a nyní jej nabízejí spolu s dalšími modely v rozmezí 30 až 50 metrů. Na palubě není téměř žádná rovná linie; vše je zakřivené a ergonomické. Jde o celokarbonovou konstrukci, která by měla plout rychlostí až 30 uzlů, přičemž 45metrový otočný stěžeň unese 650 metrů čtverečních karbonových plachet. Výsuvná kormidla a daggerboardy slibují schopnost rychlého stoupání proti větru, stejně jako přístup do mělkých vod. Elektrický pohon a až 50kW rekuperační kapacita minimalizují spotřebu paliva. K dispozici jsou čtyři dvoulůžkové kajuty pro osm hostů.

 

Alva Yachts Ocean Eco 90 H2

Loděnice Alva Yachts staví svůj první 27,5metrový katamarán, který nevyužívá fosilní paliva. Ocean Eco 90 H2 bude poháněn dvěma elektromotory napájenými více než 500kWh akumulátory, které budou získávat energii ze slunce prostřednictvím solárních panelů o ploše 200 metrů čtverečních. Kromě toho bude vybaven křídly Oceanwings od společnosti Ayro se senzory, které evidují údaje o větru. Získaná data bude ihned analyzovat počítač a adekvátně bude upravovat trim křídel.

 

McConaghy MC115

Ve fázi návrhu je zatím kompozitní 35metrový katamarán, který má podle představ výrobce překlenout propast mezi sériovou výrobou pro běžné smrtelníky a zakázkovou produkcí superjachet. Tu má připomínat především prakticky neomezená možnost konfigurace interiéru. Mělo by jít o rychlou loď díky designu studia Ker a špičkové kompozitní konstrukci. Podle šéfa loděnice Marka Evanse bude katamarán schopen plout rychlostí 21 uzlů při 20uzlovém větru.

 

Art Explorer

Stavba přelomového 46metrového katamaránu Art Explorer ve společnosti The Italian Sea Group pokračuje rychlým tempem a jeho dodání se očekává v září. Společný projekt designéra Axela de Beauforta a stavitele Guillauma Verdiera vzniká pro francouzského podnikatele a filantropa, správce muzea v Louvre Frédérica Jousseta. Karbonový stěžeň a ráhno navrhla společnost Lorima. Loď bude fungovat jako plovoucí galerie, která se bude plavit po světě a vozit umění lidem, kteří by k němu jinak neměli přístup.

 

 

Vytisknout
469

Odpovědní formulář

Vyplňte jméno a příjmení, případně tituly
Vyplňte prosím Váš email.

Tipněte vítěze Velikonoční regaty 2024
Potvrďte prosím souhlas se soutěžními podmínkami.
Souhlasím se soutěžními podmínkami

Pravidla soutěže Tipovačka na vítěze Velikonočky 2024

Soutěž probíhá od okamžiku zveřejnění do 5. dubna 2024 do 23:59:59.

Pořadatel soutěže

Pořadatelem soutěže Tipovačka na vítěze Velikonočky 2024 (dále jen „soutěž“) jsou Lodní noviny sro, se sídlem Pod Havlínem 748, Praha 5, 156 00, IČO: 05897289 (dále jako „pořadatel“).

Doba a místo platnosti soutěže

Soutěž probíhá ode dne zveřejnění soutěže na webu www.lodninoviny.cz do 5. dubna 2024 do 23:59:59 středoevropského letního času (dále jen čas trvání soutěže) na území České a Slovenské republiky.

Účastníci soutěže

Soutěže se může zúčastnit ten, kdo v čase trvání soutěže správně tipuje vítěze vyplněním formuláře na stránce soutěže. Osoba nesplňující podmínky účasti, nebo jednající v rozporu s pravidly soutěže, nebude do soutěže zařazená. Pokud by se ukázalo, že taková osoba se i přes výše uvedené stala výhercem v soutěži, například v důsledku nepravdivých informací, které poskytla, nemá nárok na výhru a tato nebude předaná. Ze soutěže jsou vyloučeni zaměstnanci pořadatele a jejích partnerů a osoby jim blízké ve smyslu dle § 22 zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník, ve znění pozdějších předpisů.

Každý účastník soutěže může na soutěžní otázku odpovědět pouze jednou.

Pravidla soutěže

  1. Účastník soutěže musí splnit úkol – správně tipnout vítěze Velikonoční regaty 2024. Na otázky v zadání soutěže se odpovídá vyplněním formuláře na stránce soutěže a odesláním formuláře organizátorovi soutěže.
  2. V případě splnění kritéria (1) postupuje účastník soutěže do losování, ve kterém Lodní noviny náhodně vylosují výherce.
  3. Soutěž vyhrává vylosovaný výherce. Cena je nepřenosná. Na palubě jachty má zajištěno místo pouze vylosovaný výherce. 

Do soutěže jsou zařazené jen platně vyplněné a odeslané formuláře.

Cena do soutěže

Soutěž probíhá ode dne zveřejnění soutěže do 5. dubna 2024 do 23:59:59 středoevropského času na webové stránce www.lodninoviny.cz. Do soutěže se čtenáři zapojí vyplněním a odesláním formuláře se správnou odpovědí. Správné odpovědi budou slosovány na vyhlášení Velikonoční regaty a tamtéž bude vyhlášen vítěz.  

Cenu do soutěže věnuje společnost Lodní noviny sro.  Vítěz vyhrává jedno místo na plavbě na Azorských ostrovech od 15. do 22.6. dle specifikací zde. Součástí ceny je místo na palubě jachty, cena nezahrnuje přístavní poplatky, dopravu, stravu, ani pojištění.

Lodní noviny jsou oprávněny zveřejnit jméno a příjmení výherce na svých profilech na sociálních sítích a webových stránkách.

Závěrečná ustanovení

Pořadatel nenese odpovědnost za jakoukoliv technickou chybu při organizaci soutěže a má právo konečného rozhodnutí ve všech záležitostech soutěže včetně jejího ukončení.  O jakýchkoliv reklamacích či námitkách rozhoduje s konečnou platností pořadatel. Pořadatel si vyhrazuje právo bez náhrady soutěž zkrátit, přerušit anebo zrušit či jednostranně změnit nebo doplnit její podmínky, a to tak, že změnu vyhlásí na webových stránkách, kde jsou k dispozici platné a úplné podmínky.

Účastí v soutěži vyjadřuje soutěžící souhlas s těmito pravidly a poskytuje Lodním novinám dobrovolně souhlas se zpracováním svých osobních údajů. Souhlas je možné kdykoliv písemně odvolat. Soutěžící má právo na přístup k Údajům, právo požádat o vysvětlení a případně právo požadovat odstranění vzniklého stavu, zejména blokování, provedení opravy, doplnění či likvidaci jeho Údajů a další práva uvedená v zákoně č. 101/2000 Sb., o ochraně osobních údajů, ve znění pozdějších předpisů.

Na poskytnutí výhry není právní nárok a hodnotu výhry nelze vyplatit v penězích. Výherce bere na vědomí, že je povinen vypořádat své případné daňové povinnosti vůči státu.

Tyto podmínky jsou platné a účinné od 10.3.2024.

Na horu