Search
× Search
Na IMOCE je to náročné a někdy brutální...
Daniel Vodička
/ Kategorie: Rozhovory, Ostatní regaty

Na IMOCE je to náročné a někdy brutální...

Milan Koláček je prvním Čechem, který absolvoval regatu na jachtě IMOCA. Zeptali jsme se Milana, jak závod probíhal, jak náročné byly podmínky, co je na IMOCE nejtěžší, jakých výkonů dosahuje atd. Zítra se něco dozvíme o foilech, jejich trimování o letu nad hladinou a Milanových plánech.

Milane, zúčastnil ses offshore regaty Rolex Fastnet Race na palubě jachty IMOCA. Jsi prvním Čechem, který IMOCU v závodě vyzkoušel. Jaké byly tvoje pocity na palubě? 

Je to velká loď, extrémně výkonná. Síly jsou mimořádné. Člověk musí být velmi koncentrovaný co se manévrů týče, posloupnosti úkonů a jejich provedení. Chyby loď neodpouští a stojí velmi mnoho energie, je napravit. Každopádně je to velmi výkonný stroj na všechny kurzy a síly větru. Neuvěřitelnou stabilitu a plavbu v minimálním náklonu zajišťují foily nové generace. Loď má enormní zrychlení při odpadnutí na boční kurzy. Je to jako když šlápnete na plyn v silném autě.

Z Lorientu rovnou na start

Foto Prysmian

Foto Prysmian

Giancarlo Pedote a Milan Koláček
Většina jachet IMOCA připlouvá přímo na start z Francie. Jak to vypadá? Kde probíhají bezpečnostní kontroly lodí, jak dlouho před startem přijíždíte do Solentu, kolik hodin plavba na start trvá, kolik je cestou na start na palubě členů týmu a kdy a jak opouštějí loď?

Ano, velká většina jachet IMOCA pluje přímo z Francie. Vyhnou se tak i kontrolám v Anglii a zbytečně komplikované logistice týmu do Solentu a zpět. S lodí není možné kotvit bez velkých fendrů a pomocného zodiaku. Kdo může, ten se tomu vyhne. Jsou i týmy, jako například my, které připlují přímo z Lorientu na start a po proplutí cílem odplují znovu rovnou do domovského Lorientu.

Do Solentu jsme pluli cca 30 hodin. Měli jsme několik hodin rezervu. Proto jsme se v závěru loudali podél anglického pobřeží, abychom zabili čas. Na palubě při přepravě byli dva další členové týmu, kteří vyskočili chvíli před startem do vody a nabral je místní chlápek na člun. Vylodil je v Hamble, odkud se dopravili zpět do Francie. 

Náročné podmínky

Image
Milan Koláček k situaci u Irska.
Předpověď před startem vypadala dost divoce. Stoupačka k Fastnetu, průjezd dvojicí front, vítr až 40 uzlů. Jaká byla skutečnost? 

IMOCA lodě startovaly 1215 UTC, kdy vítr nebyl ještě nejsilnější.  Přesto jsme měli na startu stálých 25kn a v nárazech 30kn. Startovali jsme s kosatkou J3 a 2 refy na hlavní plachtě, jako velká většina lodí IMOCA.

Nejintenzivnější a nejtěžší byl samotný start a vyplutí ze Solentu na otevřené moře. Třicet křižujících se lodí IMOCA plus nějaké katamarány, které jsme dojížděli z prvního startu. Velmi malý manévrovací prostor a zběsile jedoucí lodě mezi 12-15 uzly na stoupačku.

Nejsilnější vítr a proplutí frontou přišly naštěstí až na otevřeném moři (v našem případě podél anglického pobřeží). Viděli jsme nárazy větru 36kn. Na této lodi se člověk velmi špatně pohybuje. Nárazy do vln jsou brutální a otřesy mimořádné. Člověk se musí mít neustále na pozoru a pevně se držet.

Stoupali jste téměř až k Fastnetu. Jak rychle jede jachta na stoupačku a jak ostře (TWA)?

TWA je spíše kolem 52-54. Je také potřeba brát v úvahu že vítr je více stočený ve výšce 30m.  Což je více, než jsme zvyklí na lodích 10 - 15m dlouhých.  V Irském moři jsme jeli spíše 60-70 TWA. Cílem bylo, jet co nejrychleji na sever pro změnu větru. A poté levobokem na boční vítr dosurfovat k Fastentu, kde jsme byli ve 0300UTC v pondělí ráno. 

Až 35 uzlů…

Od Fastnetu to byl zadobok. Vypadalo to jako pohodová plavba rychlostí kolem 20 uzlů. Je jasné, že tracking neukazuje okamžité rychlosti, jakých rychlostí jste v této fázi závodu dosahovali? Letí jachta v té chvíli na foilech?

Od Fastnetu ke Scilly Islands jsme jeli spíše na zadobok. Plná hlavní plachta, J0 na bowspritu a J3 jako staysail. Loď jela velmi rychle. Čím více jsem se dostávali na jih, tím jela rychleji, protože vítr zesiloval. Rychlost byla stabilně kolem 22-25kn.  Ve chvíli, kdy jsme se dostali do La Manche, jsme s lodí vyostřili a změnili jsme konfiguraci na J2 a hlavní plachtu. Od té chvíle jsme měli TWA kolem 105-110 a rychloměr stoupal na 34kn. Pruměrná rychlost byla přes 25kn. Loď velmi často letěla vzduchem a opírala se jen o foil, kýl a závětrné kormidlo. Byla to zběsilá jízda. Byli jsme nonstop u vinšen , připraveni korigovat trim. 

Které místo závodu bylo pro vás nejnáročnější?

Výjezd ze Solentu. Giancarlo řídil a já musel dělat veškerou fyzickou práci a navigaci k tomu. To je náročné…

Pokračování zítra...

Vytisknout
951

Odpovědní formulář

Vyplňte jméno a příjmení, případně tituly
Vyplňte prosím Váš email.

Tipněte vítěze Velikonoční regaty 2024
Potvrďte prosím souhlas se soutěžními podmínkami.
Souhlasím se soutěžními podmínkami

Pravidla soutěže Tipovačka na vítěze Velikonočky 2024

Soutěž probíhá od okamžiku zveřejnění do 5. dubna 2024 do 23:59:59.

Pořadatel soutěže

Pořadatelem soutěže Tipovačka na vítěze Velikonočky 2024 (dále jen „soutěž“) jsou Lodní noviny sro, se sídlem Pod Havlínem 748, Praha 5, 156 00, IČO: 05897289 (dále jako „pořadatel“).

Doba a místo platnosti soutěže

Soutěž probíhá ode dne zveřejnění soutěže na webu www.lodninoviny.cz do 5. dubna 2024 do 23:59:59 středoevropského letního času (dále jen čas trvání soutěže) na území České a Slovenské republiky.

Účastníci soutěže

Soutěže se může zúčastnit ten, kdo v čase trvání soutěže správně tipuje vítěze vyplněním formuláře na stránce soutěže. Osoba nesplňující podmínky účasti, nebo jednající v rozporu s pravidly soutěže, nebude do soutěže zařazená. Pokud by se ukázalo, že taková osoba se i přes výše uvedené stala výhercem v soutěži, například v důsledku nepravdivých informací, které poskytla, nemá nárok na výhru a tato nebude předaná. Ze soutěže jsou vyloučeni zaměstnanci pořadatele a jejích partnerů a osoby jim blízké ve smyslu dle § 22 zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník, ve znění pozdějších předpisů.

Každý účastník soutěže může na soutěžní otázku odpovědět pouze jednou.

Pravidla soutěže

  1. Účastník soutěže musí splnit úkol – správně tipnout vítěze Velikonoční regaty 2024. Na otázky v zadání soutěže se odpovídá vyplněním formuláře na stránce soutěže a odesláním formuláře organizátorovi soutěže.
  2. V případě splnění kritéria (1) postupuje účastník soutěže do losování, ve kterém Lodní noviny náhodně vylosují výherce.
  3. Soutěž vyhrává vylosovaný výherce. Cena je nepřenosná. Na palubě jachty má zajištěno místo pouze vylosovaný výherce. 

Do soutěže jsou zařazené jen platně vyplněné a odeslané formuláře.

Cena do soutěže

Soutěž probíhá ode dne zveřejnění soutěže do 5. dubna 2024 do 23:59:59 středoevropského času na webové stránce www.lodninoviny.cz. Do soutěže se čtenáři zapojí vyplněním a odesláním formuláře se správnou odpovědí. Správné odpovědi budou slosovány na vyhlášení Velikonoční regaty a tamtéž bude vyhlášen vítěz.  

Cenu do soutěže věnuje společnost Lodní noviny sro.  Vítěz vyhrává jedno místo na plavbě na Azorských ostrovech od 15. do 22.6. dle specifikací zde. Součástí ceny je místo na palubě jachty, cena nezahrnuje přístavní poplatky, dopravu, stravu, ani pojištění.

Lodní noviny jsou oprávněny zveřejnit jméno a příjmení výherce na svých profilech na sociálních sítích a webových stránkách.

Závěrečná ustanovení

Pořadatel nenese odpovědnost za jakoukoliv technickou chybu při organizaci soutěže a má právo konečného rozhodnutí ve všech záležitostech soutěže včetně jejího ukončení.  O jakýchkoliv reklamacích či námitkách rozhoduje s konečnou platností pořadatel. Pořadatel si vyhrazuje právo bez náhrady soutěž zkrátit, přerušit anebo zrušit či jednostranně změnit nebo doplnit její podmínky, a to tak, že změnu vyhlásí na webových stránkách, kde jsou k dispozici platné a úplné podmínky.

Účastí v soutěži vyjadřuje soutěžící souhlas s těmito pravidly a poskytuje Lodním novinám dobrovolně souhlas se zpracováním svých osobních údajů. Souhlas je možné kdykoliv písemně odvolat. Soutěžící má právo na přístup k Údajům, právo požádat o vysvětlení a případně právo požadovat odstranění vzniklého stavu, zejména blokování, provedení opravy, doplnění či likvidaci jeho Údajů a další práva uvedená v zákoně č. 101/2000 Sb., o ochraně osobních údajů, ve znění pozdějších předpisů.

Na poskytnutí výhry není právní nárok a hodnotu výhry nelze vyplatit v penězích. Výherce bere na vědomí, že je povinen vypořádat své případné daňové povinnosti vůči státu.

Tyto podmínky jsou platné a účinné od 10.3.2024.

Na horu