Search
× Search
Martin Trčka: Joyon má podepsanou smlouvu nahoře
Daniel Vodička

Martin Trčka: Joyon má podepsanou smlouvu nahoře

Včera se Francis Joyon znovu zapsal do historie. Vytvořil absolutní rekord v plavbě kolem světa. O Joyonovi, rekordu, trimaranech a potřebném štěstí jsme si povídali s Martinem Trčkou. Kromě kariéry ve třídách Laser či Melges má Martin za sebou i pár ročníků Rolex Sydney Hobart na závodních maxijachtách. Podobné zkušenosti má u nás jen málokdo. 

  

Loni vypluli za ziskem Jules Verne Trophy trimarany IDEC Sport a Spindrift. Ani jeden z nich trofej nezískal. Komu z nich jsi v budoucnu věřil více? 

Více jsem věřil Spindriftu, celkove jsem ho považoval za rychlejší a univerzálnější loď.

40 dnů, 23 hodin a 30 minut kolem světa, to je nový rekord Francise Joyona a jeho týmu IDEC Sport. Hádal bys na podzim, že rekordní plavba kolem světa může být takto rychlá? 

To asi nepředpokládal nikdo. Je třeba říci, že počasí tentokrát (podobně jako u Joyonova sólového rekordu) "spolupracovalo" nad očekávání. V rekordu Banque Populaire V bylo mnoho mezer a míst pro vylepšení. Nicméně čekat, že s jednou tlakovou níží pojede IDEC Sport od vstupu do Jižního oceánu až někam za Nový Zéland, to snad nemohli ani sami aktéři. Zkrátka jsem nečekal, že se níže rozpadne až tak daleko (poznámka: IDEC Sport vplul do studené fronty uprostřed Jižního Atlantiku a udržel se v ní až do jejího rozpadu u Nového Zélandu. V jediné níži uplul více než 8000 mil. Bez obratu uplul třetinu cesty kolem světa).

Předpokládám, že nejvíce na tebe zapůsobila část plavby v Indickém oceánu, kdy několik dnů letěl IDEC rychlostí přes 35 uzlů. Může si laik vůbec představit, jak náročná je taková plavba pro posádku?

Myslím, že to si pořádně neumí představit ani většina profesionálních jachtařů. Překvapuje mě i fakt, že vše proběhlo bez technických komplikací. V podstatě jsem vše sledoval v němém úžasu.

Daleko na jihu je plavba tvrdá kvůli panujícím podmínkám. Vítr, zima, vlhko… Do toho hrozí nebezpečí srážky s plovoucími kusy ledu, které se odlomily od Antarktidy. Srážka s ledem by znamenala mimořádné ohrožení života celé posádky. Mají ti lidé nějaký pud sebezáchovy? 


Jde o kalkulovaný risk. Pokuď vím, za tuto část nese plnou odpovědnost jejich "navigátor" na souši Marcel Van Triest. Je v podstatě 7. členem týmu, s velmi podobným rytmem, jako má posádka na lodi. Sleduje globální vývoj počasí a samozřejmě i pohyb ledovcových polí.

Podívejme se na poslední dva roky. Za tu dobu obeplul IDEC Sport svět dvakrát, trimaran Spindrift 2 jednou a jednou Thomas Coville na Sodebo Ultime. Navíc jednou si dal IDEC Sport cvičnou plavbu na jih Atlantiku a zpět. To říká mnoho o spolehlivosti trimaranů. Thomas Coville v jednom z rozhovorů mluvil o tom, že by Volvo Ocean Race mělo přejít na trimarany, pokud chce ušetřit a závod zatraktivnit. Co si o tom myslíš? 


Debata o trimaránech ve Volvu se vede již dlouho. Není to však tak jednoduché. Ve Volvu je závodění intenzivnější než při plavbě o rekordy, protože vás chtě-nechtě žene soupeř v bezprostřední blízkosti. Ve Volvu tak nezřídka vyhrává ten kdo sundá nohu z plynu jako poslední. Zde myslím máme všichni stále na paměti konec třídy ORMA (60 stop dlouhé trimarany) během jedné noci!. Na podobné téma se nicméně vyjádřil nedávno Guillaume Verdier (designér všech nových lodí IMOCA). Podle něj je to možné, ovšem ne na lodi typu Multi One Design 70 (70 stop dlouhé trimarany, které měly nahradit třídu ORMA). Nový trimaran by musel mít poměr celkové šířky vs. výška stěžně podobný, jako nové sólové trimarany dlouhé přes 30 metrů (30 m dlouhé trimarany pro sólové plavby mají stěžeň v poměru k délce lodi kratší, než je tomu u trimaranů Multi One Design). A co se týče financí, ty téměř nesouvisejí s typem lodi, na které se jede.

Příští rok se zřejmě o překonání rekordu pokusí znovu Spindrift 2. Jaké mu dáváš šance? 

Šance je vždy, bude to však muset být co do počasí opět výjimečný rok. Kromě zlepšení odhadem 2 dnů v doldrums a možná tak půl dne za mysem Horn, nevidím prostor. Na druhou stranu, že se IDEC přiblíží 40 dnům, jsem na podzim taky netušil.

Francis Joyon má za sebou celou řadu velkých úspěchů. Co bys na něm vyzdvihl? V čem je jeho kouzlo?

Asi má smlouvu s někým nahoře. Z minimálních nákladů dokáže vytěžit maximum, o kterém zjevně ani netušíme kde leží. Tento jeho poslední projekt je toho důkazem. V jeho pokusu o absolutní rekord šlo, i když se to nezdá, o úplně nový přístup. Dosud se razila mantra, že v Jižním oceánu již není co získat. Že lodě musí být univerzálnější tak, aby zrychlily při cestách Atlantikem na jih a zpět na sever. Tuto teorii Francis Joyon postavil na hlavu. A nenechal se odradit ani předchozími dvěma neuspěšnými pokusy. Posádku IDEC Sport tvořili v podstatě pouze sóloví jachtaři, kteří se střídali v jakémsi doublehanded jachtingu. Loď měla kratší stěžeň, než v úplně původní konfiguraci Groupama (původní jméno trimaranu IDEC Sport) a vše bylo vsazeno na lehkost a rychlost v silném větru. Proto se tak "ploužil" kolem rovníku.

Vytisknout
5073

Odpovědní formulář

Vyplňte jméno a příjmení, případně tituly
Vyplňte prosím Váš email.

Tipněte vítěze Velikonoční regaty 2024
Potvrďte prosím souhlas se soutěžními podmínkami.
Souhlasím se soutěžními podmínkami

Pravidla soutěže Tipovačka na vítěze Velikonočky 2024

Soutěž probíhá od okamžiku zveřejnění do 5. dubna 2024 do 23:59:59.

Pořadatel soutěže

Pořadatelem soutěže Tipovačka na vítěze Velikonočky 2024 (dále jen „soutěž“) jsou Lodní noviny sro, se sídlem Pod Havlínem 748, Praha 5, 156 00, IČO: 05897289 (dále jako „pořadatel“).

Doba a místo platnosti soutěže

Soutěž probíhá ode dne zveřejnění soutěže na webu www.lodninoviny.cz do 5. dubna 2024 do 23:59:59 středoevropského letního času (dále jen čas trvání soutěže) na území České a Slovenské republiky.

Účastníci soutěže

Soutěže se může zúčastnit ten, kdo v čase trvání soutěže správně tipuje vítěze vyplněním formuláře na stránce soutěže. Osoba nesplňující podmínky účasti, nebo jednající v rozporu s pravidly soutěže, nebude do soutěže zařazená. Pokud by se ukázalo, že taková osoba se i přes výše uvedené stala výhercem v soutěži, například v důsledku nepravdivých informací, které poskytla, nemá nárok na výhru a tato nebude předaná. Ze soutěže jsou vyloučeni zaměstnanci pořadatele a jejích partnerů a osoby jim blízké ve smyslu dle § 22 zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník, ve znění pozdějších předpisů.

Každý účastník soutěže může na soutěžní otázku odpovědět pouze jednou.

Pravidla soutěže

  1. Účastník soutěže musí splnit úkol – správně tipnout vítěze Velikonoční regaty 2024. Na otázky v zadání soutěže se odpovídá vyplněním formuláře na stránce soutěže a odesláním formuláře organizátorovi soutěže.
  2. V případě splnění kritéria (1) postupuje účastník soutěže do losování, ve kterém Lodní noviny náhodně vylosují výherce.
  3. Soutěž vyhrává vylosovaný výherce. Cena je nepřenosná. Na palubě jachty má zajištěno místo pouze vylosovaný výherce. 

Do soutěže jsou zařazené jen platně vyplněné a odeslané formuláře.

Cena do soutěže

Soutěž probíhá ode dne zveřejnění soutěže do 5. dubna 2024 do 23:59:59 středoevropského času na webové stránce www.lodninoviny.cz. Do soutěže se čtenáři zapojí vyplněním a odesláním formuláře se správnou odpovědí. Správné odpovědi budou slosovány na vyhlášení Velikonoční regaty a tamtéž bude vyhlášen vítěz.  

Cenu do soutěže věnuje společnost Lodní noviny sro.  Vítěz vyhrává jedno místo na plavbě na Azorských ostrovech od 15. do 22.6. dle specifikací zde. Součástí ceny je místo na palubě jachty, cena nezahrnuje přístavní poplatky, dopravu, stravu, ani pojištění.

Lodní noviny jsou oprávněny zveřejnit jméno a příjmení výherce na svých profilech na sociálních sítích a webových stránkách.

Závěrečná ustanovení

Pořadatel nenese odpovědnost za jakoukoliv technickou chybu při organizaci soutěže a má právo konečného rozhodnutí ve všech záležitostech soutěže včetně jejího ukončení.  O jakýchkoliv reklamacích či námitkách rozhoduje s konečnou platností pořadatel. Pořadatel si vyhrazuje právo bez náhrady soutěž zkrátit, přerušit anebo zrušit či jednostranně změnit nebo doplnit její podmínky, a to tak, že změnu vyhlásí na webových stránkách, kde jsou k dispozici platné a úplné podmínky.

Účastí v soutěži vyjadřuje soutěžící souhlas s těmito pravidly a poskytuje Lodním novinám dobrovolně souhlas se zpracováním svých osobních údajů. Souhlas je možné kdykoliv písemně odvolat. Soutěžící má právo na přístup k Údajům, právo požádat o vysvětlení a případně právo požadovat odstranění vzniklého stavu, zejména blokování, provedení opravy, doplnění či likvidaci jeho Údajů a další práva uvedená v zákoně č. 101/2000 Sb., o ochraně osobních údajů, ve znění pozdějších předpisů.

Na poskytnutí výhry není právní nárok a hodnotu výhry nelze vyplatit v penězích. Výherce bere na vědomí, že je povinen vypořádat své případné daňové povinnosti vůči státu.

Tyto podmínky jsou platné a účinné od 10.3.2024.

Na horu