Search
× Search
Daniel Vodička
/ Kategorie: Zajímavosti, Bezpečnost

Kontrola charterové jachty při převzetí

Od našeho čtenáře Martina Gregora jsme dostali podrobný návod na převzetí jachty před charterovou plavbou.


Jedete poprvé jako kapitán na charterovou loď? Máte obavy z toho, jak plavba bude probíhat, zda máte všechno a jestli to vůbec zvládnete? První velká zkouška vás čeká daleko dříve, než vyplujete. Tou zkouškou je přejímka jachty. Přečtěte si tento článek, aspoň z části se vyvarujete problémům, které by vás mohly nemile překvapit.

Technici, kteří se vám budou věnovat se dají zařadit do několika skupin. Typ číslo jedna “POHODÁŘ“. Člověk na svém místě, věkem zkušený. Věci rozumí. V rámci přebírky ho vidíte maximálně dvakrát až třikrát, záleží na tom, jak moc důslední a zkušení jste. Pak až při podpisu protokolu o přejímce lodi za předpokladu, že jde vše rychle a hladce.

Následně vás nechá na palubě s mladším kolegou typ č. 2. Tito oplývají velkou vyřídilkou a nic pro ně není problém. Všemu nerozumí, ale nic není problém. Pořád je vidíte chodit na loď a zpět, s prázdnýma rukama. Na každý problém počítejte hodinu. Jejich tempo je unavující. Pokud se neobrníte trpělivostí a nejste otravní, budou vše řešit tak dlouho, dokud vám neprdnou nervy a vy předávací protokol nepodepíšete. Byť vaše loď není v kondici, v jaké by být měla.

To je velká chyba a opakuje se pořád dokola. Zda se rozhodnete tak či tak, záleží jen na vás. Na vašich nervech. Každopádně vždy vše dokumentujte fotkami. Čím více jich z předávání bude, tím lépe. Nebojte se do protokolu uvést, co se vám na lodi nezdá.

Plachty


Zkontrolujte si spíry a švy na profilu plachty. To že je plachta vytahaná a nemá ideální profil, je prostě fakt, který nezbývá než přijmout.

Plachta by neměla být nikdy v ploše pouze vyspravena provizorní lepící páskou. Pokud je na plachtě opravovaná díra, vždy by měla být záplata přišitá. Přetrhané nitě na švech a drobné rozparky je třeba vnímat jako potencionální vadu. Dále se vyplatí u hlavasek s klasickým refováním zkontrolovat jezdce na kterých je plachta přichycena. U rolovacích hlavasek je dobré zkontrolovat uchycení na rolovací mechanizmus ve stěžni. Stává se, že je uchycení přetočeno. Poznáte to, že plachta nejde pořádně celá ven a ani dovnitř a neustále je tak plachta ničena. Věnujte i pozornost záseku na leech line na zadním lemu plachty, bývá povolený nebo povytržený. Také u kosatky překontrolujte tyto záseky. 


Rolny, kladky a stopery


Začněte tím, že si všechny kladky, stopery, šíny a rolny proběhněte. Zkontrolujte dotažení šeklů (dotahujeme na max klíčem na šekly). Zkontrolujte si kladky na vozíku hlavní plachty. Velmi často jsou prodřené a kladka, které je jen půlka, se nejen netočí, ale také funguje jako brzda a neustále ničí lano. Výsledkem je dřina. Na druhou starnu je otázkou, jestli s tím společnost něco udělá.

Na vinšnách si překontrolujte jejich dotažení. Někdy jsou povolené. Při dotahování si pomůžete například hadrem, kladivem a silným šroubovákem. Stopery na piánu jdou občas velmi ztuha. Obvykle pomůže promazání. Závada může být i vážnější a nezbude než si vyžádat výměnu. Pokud vám při plachtění praskne, zaplatíte to. 

Výtahová lana a lana obecně


Lana na lodi jsou základním ovládacím prvkem. Všechny lana musí být v pořádku. Roztřepení v místech stoperů může být zdrojem problémů. U stoperů na kokpitu se dá v případě dostatečné délky lana provést nápravu tak, že lano odeberete víc a prostě ho zkrátíte. V místě kladek je situace horší a většinou je třeba lano vyměnit celé nebo otočit a zkrátit. Pokud si na to troufáte, vylezte na stěžeň a na vrchu vše překontrolujte. Pokud jsou zde lana nadměrně opotřebována, žádejte výměnu. Vyhnete se zbytečným problémům.

Vyvazovací lana je třeba mít dostatečně dlouhá. Často se stává, že jsou příliš silná. Není to sice fatální problém, ale dokáže znepříjemnit život. Mějte na paměti, že lano navíc, není zbytečný náklad, ale nutnost. 


Takeláž


Proveďte alespoň zběžnou kontrolu. Pohledem z mola nebo pohmate poznáte, zda jsou všechny vanty přibližně stejně napnuté. Když ne, nechte vše opravit charterovku. Také se můžete podívat po drážce na plachtu. Měla by být rovná, pokud není, je třeba zásah technika. Zkontrolujte dotažené kontramatky a závlačky na stězích, vantech a relinzích.

Kormidelní zařízení


Na kormidelním kole by neměla být vůle. Pokud je vůle znatelná, systém vyžaduje opravu. Nejde jen o nesnadné kormidlování, ale i o bezpečnost. V případě poruchy kormidelního zařízení, by měla být v některé zadní batistě kormidelní pína. Na lodi musí být. 

Lukny

Zkontrolujte praskliny na luknách. Výměna plexi v lukně je nechutně drahá. Pokud do luken teče, je to nemilé, ale problém může být snadno řešitelný jen dotažením kličky.


Elektronika, elektrika, rádio

Překontrolujte si všechny budíky na lodi. Vyzkoušejte, zda vše funguje. Nefungují-li budíky na palubě, je to špatně a vyžádejte si opravu. Může se ale stát, že oprava nebude dostupná. Bohužel. Případné praskliny či zlomené a chybějící krytky zaznamenejte do protokolu. Budík na měření obsahu nádrže nafty je specialita snad všech charterovek. Téměř nikdy nefunguje. Je třeba si jen selsky počítat motohodiny, aby se vám nestalo, že vám v nejméně vhodnou chvíli palivo dojde. 

Záchod a sprcha


Věnujte pozornost pumpě u záchodu. Vyzkoušejte, že pumpa běhá hladce v obou polohách. Překlapěč z polohy nasávací do polohy vysávací musí ve svých polohách perfektně sedět. Můžete si zkontrolovat i odtok z fekálního tanku. Do záchodu chrstnete Jar a splachujete. Pokud je fekální tank otevřený a není ucpaný, na hladině se objeví bubliny. Dále překontrolujte, že vám dobře funguje pumpa ve sprchovém koutě. Stává se, že odsává špatně, nebo vůbec. Buď je čerpadlo spálené, nebo je sítko zacpané. 

Plynová zařízení 


Plynové zařízení je kapitola sama pro sebe. Určitě překontrolujte hadice, zda nejsou popraskané a zda drží perfektně sponky. Pokud se vám na tom něco nezdá, neváhejte na to upozornit.

Povinná výbava


Každá loď má předepsanou povinnou výbavu. Každopádně loď musí být vybavena vestami a harnesy v max. počtu posádky uvedené na štítku lodi. Odplujete-li bez ní a dojde-li k nehodě, kdy ji budete potřebovat, je to váš problém, nikoli charterové společnosti.

Závěrem proběhněte oděrky na lodi. A foťte a foťte, co to jde. Nikdy nevíte, kdy se vám to může hodit. Zdá se toho být moc? Nezoufejte, jedná se o práci třeba na hodinu, na dvě, záleží na zkušenosti a znalostech posádky. Určitě se vám námaha vyplatí. Nejen pro hladký průběh plavby, ale i při předávce zpět charterové společnosti. Tým charterovky ví, že jste důslední a tím i vědí, že není prostor na diskuzi při přejímce zpět.

Vytisknout
4388

Odpovědní formulář

Vyplňte jméno a příjmení, případně tituly
Vyplňte prosím Váš email.

Tipněte vítěze Velikonoční regaty 2024
Potvrďte prosím souhlas se soutěžními podmínkami.
Souhlasím se soutěžními podmínkami

Pravidla soutěže Tipovačka na vítěze Velikonočky 2024

Soutěž probíhá od okamžiku zveřejnění do 5. dubna 2024 do 23:59:59.

Pořadatel soutěže

Pořadatelem soutěže Tipovačka na vítěze Velikonočky 2024 (dále jen „soutěž“) jsou Lodní noviny sro, se sídlem Pod Havlínem 748, Praha 5, 156 00, IČO: 05897289 (dále jako „pořadatel“).

Doba a místo platnosti soutěže

Soutěž probíhá ode dne zveřejnění soutěže na webu www.lodninoviny.cz do 5. dubna 2024 do 23:59:59 středoevropského letního času (dále jen čas trvání soutěže) na území České a Slovenské republiky.

Účastníci soutěže

Soutěže se může zúčastnit ten, kdo v čase trvání soutěže správně tipuje vítěze vyplněním formuláře na stránce soutěže. Osoba nesplňující podmínky účasti, nebo jednající v rozporu s pravidly soutěže, nebude do soutěže zařazená. Pokud by se ukázalo, že taková osoba se i přes výše uvedené stala výhercem v soutěži, například v důsledku nepravdivých informací, které poskytla, nemá nárok na výhru a tato nebude předaná. Ze soutěže jsou vyloučeni zaměstnanci pořadatele a jejích partnerů a osoby jim blízké ve smyslu dle § 22 zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník, ve znění pozdějších předpisů.

Každý účastník soutěže může na soutěžní otázku odpovědět pouze jednou.

Pravidla soutěže

  1. Účastník soutěže musí splnit úkol – správně tipnout vítěze Velikonoční regaty 2024. Na otázky v zadání soutěže se odpovídá vyplněním formuláře na stránce soutěže a odesláním formuláře organizátorovi soutěže.
  2. V případě splnění kritéria (1) postupuje účastník soutěže do losování, ve kterém Lodní noviny náhodně vylosují výherce.
  3. Soutěž vyhrává vylosovaný výherce. Cena je nepřenosná. Na palubě jachty má zajištěno místo pouze vylosovaný výherce. 

Do soutěže jsou zařazené jen platně vyplněné a odeslané formuláře.

Cena do soutěže

Soutěž probíhá ode dne zveřejnění soutěže do 5. dubna 2024 do 23:59:59 středoevropského času na webové stránce www.lodninoviny.cz. Do soutěže se čtenáři zapojí vyplněním a odesláním formuláře se správnou odpovědí. Správné odpovědi budou slosovány na vyhlášení Velikonoční regaty a tamtéž bude vyhlášen vítěz.  

Cenu do soutěže věnuje společnost Lodní noviny sro.  Vítěz vyhrává jedno místo na plavbě na Azorských ostrovech od 15. do 22.6. dle specifikací zde. Součástí ceny je místo na palubě jachty, cena nezahrnuje přístavní poplatky, dopravu, stravu, ani pojištění.

Lodní noviny jsou oprávněny zveřejnit jméno a příjmení výherce na svých profilech na sociálních sítích a webových stránkách.

Závěrečná ustanovení

Pořadatel nenese odpovědnost za jakoukoliv technickou chybu při organizaci soutěže a má právo konečného rozhodnutí ve všech záležitostech soutěže včetně jejího ukončení.  O jakýchkoliv reklamacích či námitkách rozhoduje s konečnou platností pořadatel. Pořadatel si vyhrazuje právo bez náhrady soutěž zkrátit, přerušit anebo zrušit či jednostranně změnit nebo doplnit její podmínky, a to tak, že změnu vyhlásí na webových stránkách, kde jsou k dispozici platné a úplné podmínky.

Účastí v soutěži vyjadřuje soutěžící souhlas s těmito pravidly a poskytuje Lodním novinám dobrovolně souhlas se zpracováním svých osobních údajů. Souhlas je možné kdykoliv písemně odvolat. Soutěžící má právo na přístup k Údajům, právo požádat o vysvětlení a případně právo požadovat odstranění vzniklého stavu, zejména blokování, provedení opravy, doplnění či likvidaci jeho Údajů a další práva uvedená v zákoně č. 101/2000 Sb., o ochraně osobních údajů, ve znění pozdějších předpisů.

Na poskytnutí výhry není právní nárok a hodnotu výhry nelze vyplatit v penězích. Výherce bere na vědomí, že je povinen vypořádat své případné daňové povinnosti vůči státu.

Tyto podmínky jsou platné a účinné od 10.3.2024.

Na horu