Search
× Search
Konec elektrických plánů Jimmyho Cornella
Daniel Vodička
/ Kategorie: Zajímavosti

Konec elektrických plánů Jimmyho Cornella

Anglický jachtař Jimmy Cornell měl navzdory pokročilému věku (80 let) v plánu ještě jednou obeplout svět, a to na katamaranu zásobeném energií pouze obnovitelnými zdroji. Nyní se svého plánu vzdal. Přinášíme překlad článku ze stránek projektu.

Mé rozhodnutí upustit od pokračování  Elcano Challenge zaskočilo mnohé, kteří sledovali moji cestu. Chtěl bych omluvit za zklamání, které to mohlo způsobit. Po nedávném krátkém oznámení dlužím podrobné vysvětlení.

Ve svém životě si nepamatuji, že bych se někdy vzdal slibného projektu. Nyní je velmi bolestné přijmout neúspěch. Jsem ale fatalista a kdykoli se s takovou situací setkám, jednoduše ji přijmu a pokračuji dál.

Plavba kolem světa po stopách prvního obeplutí na lodi s nulovými emisemi byla lákavou příležitostí udělat něco smysluplného a v souladu s naším zájmem o ochranu životního prostředí. Souhlasila s tím i moje rodina.  Všichni jsou stejně zklamaní jako já a přijímají mé důvody. Doufám, že uděláte totéž.

Základem konceptu lodě na elektrický pohon není pohon jako takový, ale schopnost vyrábět elektřinu během plavby. Není dobré mít loď poháněnou elektřinou, pokud ji nemůžete vyrábět, abyste nahradili to, co bylo použito. To je klíčový prvek systému Oceanvolt. Při plavbě se propelery obou motorů katamaranu otáčejí a vyrábějí elektřinu. Byl jsem ujištěn, že můžeme očekávat průměrný výkon 600 W při 6 uzlech a 800 W při 8 uzlech. Během testů prováděných v La Grande Motte, kde má loděnice Outremer na jihu Francie své sídlo, jsme těchto čísel dosahovali.

Naše 1000 mil dlouhá první plavba z La Grande Motte do Sevilly ukázala slabosti regeneračního systému, když nedokázal držet krok s celkovou spotřebou za skutečné plavby a ne během testu na klidné vodě. Spotřeba zahrnovala jak autopilota, tak i přístroje, a také domácí požadavky, jako byl elektrický vařič, mikrovlnná trouba, dvě ledničky atd. Moje pochybnosti odstartovaly, když jsme upluli 82 mil za 10 hodin průměrnou rychlostí 8,2 uzlů. Dobili jsme jen  9,5 % z naší celkové kapacity baterie, což odpovídá 5,32 kWh nebo 532 wattů za hodinu.

Naštěstí jsme měli s sebou Romaina Guiraudou z loděnice Outremer, který dohlížel na zdokonalování a implementaci systému Oceanvolt. Navrhl, abychom snížili spotřebu elektřiny na absolutní minimum, což jsme udělali. Během několika příštích dní nám náš spartánský životní styl pomohl udržet dostatek energie v akumulátorech a my jsme dopluli do Ceuty, kam jsme dorazili s kapacitou baterie jen 12 % z její celkové hodnoty. Nabili jsme baterie v přístavu a pokračovali do Sevilly.

Rozhodl jsem si, že za neuspokojivý začátek mohou nestabilní podmínky ve Středomoří a očekával jsem, že se vše spraví na následující 700 mil dlouhé plavbě na Kanárské ostrovy. Poučili jsme se z předchozí plavby a udělali maximum, abychom spotřebu elektřiny udrželi na minimu. Celou plavbu jsem vedl podrobný záznam. Výsledky byly znovu zklamáním. Když jsme vypluli z přístavu Chipiona, stav baterií byl 50%. Když jsme dopluli k Tenerife, před spuštěním motorů, byly baterie na 40%. V jednom okamžiku dokonce hladina klesla na alarmujících 13,5 %.

Tato plavba ukázala, že i přes veškeré úsilí o úsporu energie jsme nebyli schopni regenerovat dostatek elektřiny k pokrytí spotřeby a dobití baterií. Uvědomili jsme si, že pokud nesnížíme celkovou spotřebu, baterie se mohou úplně vybít. Abychom se takové situaci vyhnuli, několik dní jsme nepoužívali elektrické vinšny, elektrický vařič a místo toho jsme vařili nebo ohřívali některá naše jídla v solárním vařiči. Snížili jsme osobní spotřebu na absolutní minimum, neohřívali jsme vodu, neměli jsme teplé nápoje, vypnuli jsme dvě ledničky a buď jsme měli studené jídlo nebo cokoli, co se nám podařilo upéct v našem solárním sporáku.

Jednalo se o typickou offshore plavbu se slabým i silným větrem. Příklad toho, s čím bychom se na našich dalších plavbách potkávali. Chápal jsem, že i když úroveň baterií klesla na kritickou mez, jakmile budeme mít lepší podmínky, měli bychom být schopni je dobít. Bohužel bylo zřejmé, že dvou propelerů nebyl zdaleka na úrovni potřebné k dobití akumulátorů v rozumném čase. V průměru jsme zjistili, že obě vrtule dokázaly za hodinu dobít pouze 0,6 % z celkové kapacity baterie, což odpovídá 336 wattům.

Jediným závěrem, který jsem mohl z plavby vyvodit, bylo, že ve své současné podobě nefunguje zvolený systém dobíjení, a tedy celá koncepce. Naše úsilí o úsporu elektřiny pomohlo, ale výsledek nezměnilo: i když byly dobré podmínky pluli jsme rychle, dobíjení nedokázalo držet krok. Byl to srdcervoucí objev, protože jsme si uvědomili, že naše plavba a celý projekt soběstačné elektrické lodi mohou skončit selháním. Systém by mohl fungovat na plavbě do Karibiku ve stabilních větrných podmínkách, nebo na středomořské plavbě, kde by se každý večer mohlo zastavit v přístavu a nabít baterie, ale ne na náročné trase, jakou jsme se vydali. Určitě by vše fungovalo v hybridní verzi s pomocným dieselovým generátorem,

 Abych byl spravedlivý k loděnici Outremer, musím říci, že generální ředitel Xavier Demarest, generální ředitel Stephane Grimault a vedoucí konstrukční kanceláře Stephane Renard mě všichni radili, abych použil pomocný generátor. Pro případ nouze. Ale odmítl jsem, protože by to zničilo koncepci plachetnice s nulovými emisemi. Teprve nyní vidím, že toco považovali za možnou nouzovou situaci, by se dříve či později stalo normou.

Když jsme přpluli do přístavu na Tenerife, čekal na nás můj přítel Michael Holm, majitel jachty Anemis, první hybridní Garcia Exploration 45. Profesní elektrotechnik byl správným člověkem, aby se vyjádřil k mým problémům. Jeho verdikt byl jednoznačný: „Jimmy, tvůj koncept může být správný, ale je předčasný. Zatím neexistuje způsob, jak by elektrická plachetnice mohla regenerovat dostatečné množství elektřiny, aby udržovala akumulátory v rovnováze a pokrývala veškerou spotřebu současně. Proto jsem se rozhodl pro hybridní řešení. A mimochodem, po 18 měsících a plavbě přes Atlantik můj vlastní regenerační systém založený na elektromotoru s pohonem hřídele a sklopnou vrtulí stále nefunguje k mé spokojenosti. Ve skutečnosti to vůbec nefunguje. “

Michaelovy poznámky mě přiměly uvědomit si, že jsem dospěl ke kritickému bodu. Pokud jsme se rozhodli pokračovat v plavbě po navrhované trase, občasné zastavení k dobití baterií se zdálo nevyhnutelné. Za Kapverdy však nejbližší místo, kde bychom mohli zastavit, bylo přes 1500 mil daleko a bylo třeba projet rovníkovými tišinami.

Vyhlídka na nucenou zastávku v Brazílii, kde je situace kvůli koronaviru zcela mimo kontrolu, byla dalším rizikem, které jsem nebyl ochoten podstoupit. Už jsem byl rozhodnut strávit zimu na Kanárských ostrovech, když jsem viděl předpověď s třemi dny jižního větru. Bylo to pokušení, kterému nebylo možné odolat. Okamžitě jsme odpluli a nyní jsme na půli cesty na Gibraltar. Když jsme vyplouvali z Tenerife, Michael Holm byl v přístavu. Jeho poslední slova byla: „Jimmy, vem to přímo do loděnice Outremer a nech je nainstalovat slušný generátor!“

 A to je místo, kam plujeme.

Vytisknout
2312

Odpovědní formulář

Vyplňte jméno a příjmení, případně tituly
Vyplňte prosím Váš email.

Tipněte vítěze Velikonoční regaty 2024
Potvrďte prosím souhlas se soutěžními podmínkami.
Souhlasím se soutěžními podmínkami

Pravidla soutěže Tipovačka na vítěze Velikonočky 2024

Soutěž probíhá od okamžiku zveřejnění do 5. dubna 2024 do 23:59:59.

Pořadatel soutěže

Pořadatelem soutěže Tipovačka na vítěze Velikonočky 2024 (dále jen „soutěž“) jsou Lodní noviny sro, se sídlem Pod Havlínem 748, Praha 5, 156 00, IČO: 05897289 (dále jako „pořadatel“).

Doba a místo platnosti soutěže

Soutěž probíhá ode dne zveřejnění soutěže na webu www.lodninoviny.cz do 5. dubna 2024 do 23:59:59 středoevropského letního času (dále jen čas trvání soutěže) na území České a Slovenské republiky.

Účastníci soutěže

Soutěže se může zúčastnit ten, kdo v čase trvání soutěže správně tipuje vítěze vyplněním formuláře na stránce soutěže. Osoba nesplňující podmínky účasti, nebo jednající v rozporu s pravidly soutěže, nebude do soutěže zařazená. Pokud by se ukázalo, že taková osoba se i přes výše uvedené stala výhercem v soutěži, například v důsledku nepravdivých informací, které poskytla, nemá nárok na výhru a tato nebude předaná. Ze soutěže jsou vyloučeni zaměstnanci pořadatele a jejích partnerů a osoby jim blízké ve smyslu dle § 22 zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník, ve znění pozdějších předpisů.

Každý účastník soutěže může na soutěžní otázku odpovědět pouze jednou.

Pravidla soutěže

  1. Účastník soutěže musí splnit úkol – správně tipnout vítěze Velikonoční regaty 2024. Na otázky v zadání soutěže se odpovídá vyplněním formuláře na stránce soutěže a odesláním formuláře organizátorovi soutěže.
  2. V případě splnění kritéria (1) postupuje účastník soutěže do losování, ve kterém Lodní noviny náhodně vylosují výherce.
  3. Soutěž vyhrává vylosovaný výherce. Cena je nepřenosná. Na palubě jachty má zajištěno místo pouze vylosovaný výherce. 

Do soutěže jsou zařazené jen platně vyplněné a odeslané formuláře.

Cena do soutěže

Soutěž probíhá ode dne zveřejnění soutěže do 5. dubna 2024 do 23:59:59 středoevropského času na webové stránce www.lodninoviny.cz. Do soutěže se čtenáři zapojí vyplněním a odesláním formuláře se správnou odpovědí. Správné odpovědi budou slosovány na vyhlášení Velikonoční regaty a tamtéž bude vyhlášen vítěz.  

Cenu do soutěže věnuje společnost Lodní noviny sro.  Vítěz vyhrává jedno místo na plavbě na Azorských ostrovech od 15. do 22.6. dle specifikací zde. Součástí ceny je místo na palubě jachty, cena nezahrnuje přístavní poplatky, dopravu, stravu, ani pojištění.

Lodní noviny jsou oprávněny zveřejnit jméno a příjmení výherce na svých profilech na sociálních sítích a webových stránkách.

Závěrečná ustanovení

Pořadatel nenese odpovědnost za jakoukoliv technickou chybu při organizaci soutěže a má právo konečného rozhodnutí ve všech záležitostech soutěže včetně jejího ukončení.  O jakýchkoliv reklamacích či námitkách rozhoduje s konečnou platností pořadatel. Pořadatel si vyhrazuje právo bez náhrady soutěž zkrátit, přerušit anebo zrušit či jednostranně změnit nebo doplnit její podmínky, a to tak, že změnu vyhlásí na webových stránkách, kde jsou k dispozici platné a úplné podmínky.

Účastí v soutěži vyjadřuje soutěžící souhlas s těmito pravidly a poskytuje Lodním novinám dobrovolně souhlas se zpracováním svých osobních údajů. Souhlas je možné kdykoliv písemně odvolat. Soutěžící má právo na přístup k Údajům, právo požádat o vysvětlení a případně právo požadovat odstranění vzniklého stavu, zejména blokování, provedení opravy, doplnění či likvidaci jeho Údajů a další práva uvedená v zákoně č. 101/2000 Sb., o ochraně osobních údajů, ve znění pozdějších předpisů.

Na poskytnutí výhry není právní nárok a hodnotu výhry nelze vyplatit v penězích. Výherce bere na vědomí, že je povinen vypořádat své případné daňové povinnosti vůči státu.

Tyto podmínky jsou platné a účinné od 10.3.2024.

Na horu