Search
× Search
Konec Edmond de Rothschild a FenetreA Cardinal
Daniel Vodička

Konec Edmond de Rothschild a FenetreA Cardinal

Po včerejší srážce Class 40 V&B s kontejnerovou lodí odstupuje ze závodu The Transat favorit třídy IMOCA Edmond de Rothschild. Jachtě se stala osudná halza u mysu Finisterre.
Seb Josse kolem půlnoci potřeboval u mysu odhalzovat. Rychlost větru se v té chvíli pohybovala mezi 25 a 30 uzly. Halza se nepovedla a po obratu jachta nekontrolovaně vyostřila. Výsledkem je několik poškozených spír. Zatím není jasné, jestli jde o zlámané spíry, nebo poškozené vozíky na stěžni. Zřejmé je jen to, že jde o závadu, která není na moři opravitelná. Favorizovaná Edmond de Rothschild, která v době nehody sváděla souboj o první příčku, odstoupila ze závodu a zamířila do přístavu Vigo ve Španělsku. 

Plovák na levoboku
Z prvního místa ve své kategorii odstoupil také Erwan Le Roux na trimaranu Multi 50 FenetreA Cardinal. Zatím je jasné jen to, že je velmi vážně poškozen plovák na levoboku. Erwan kontaktoval svého weather routera, aby s ním vybral přístav, do kterého bude nejbezpečnější plout. V obleku pro přežití (TPS) pluje k východu.

Srážka za bílého dne
První ze série odstupujících v posledních 24 hodinách byl Maxime Sorel na Class 40 V&B, který se srazil s kontejnerovou lodí. K nehodě došlo ve dne, za výborné viditelnosti. V&B plula se spinakerem ve slabém větru nepříliš rychle a Maxime byl na palubě. Jenže nákladní loď neviděl. Všiml si jí až příliš pozdě. Otázkou je, proč nereagovala na blížící se kolizi nákladní loď. Navíc musela o nevyhnutelné kolizi vědět i z AIS, kterým jsou závodní jachty vybaveny.
„Když jsem si lodě všiml, bylo příliš pozdě na zabránění srážce. Měl jsem dvě možnosti. Buď se srazit s nákladní lodí bokem a riskovat, že přijdu o stěžeň, nebo narazit přídí pod úhlem s tím, že to odnese čelen. Rozhodl jsem se pro druhou možnost. Jsem z toho zdrcen. Jen chvíli před kolizí mě kontaktovalo vedení závodu, aby mě oznámilo, že jsem na čele.“

Penalizace pro Phila Sharpa
Včerejší den byl na události bohatý. Phil Sharp, včera večer vedoucí muž třídy Class 40 má velký problém. U ostrova Ouessant na západě Bretaně proplul zakázanou zónou systému rozdělené plavby (TSS). Za to dnes hrozí přísné penalizace. Loni například kvůli překročení hranic TSS o pár metrů při Solitaire du Figaro přišel o celkové prvenství Xavier Macaire a propadl se až na 3. místo.
Penalizace Phila Sharpa je tedy jasná. Jen je otázkou, o kolik hodin ho připraví. Phil řekl vedení závodu, že nevěděl o tom, že jde o zakázanou zónu: „O TSS jsem věděl. Držel jsem se mimo dráhu velkých lodí. Nevěděl jsem ale, že jde o oblast, do které nesmíme vplout, že jsou nějaké hranice, mimo které se musíme držet.“
Je zvláštní, že v posledních letech se toto řešilo už několikrát a Phil Sharp o tom neví. Jediným důvodem může být, že Phil získal prostředky na start (a s nimi i loď) až na poslední chvíli. Proto zřejmě věnoval pozornost něčemu jinému, než TSS.
A ještě jeden problém řešil Phil včera: „Byl jsem v podpalubí a jen občas jsem kontroloval spinaker pohledem. Najednou tam nebyl. Vyběhl jsem na palubu a celá plachta byla ve vodě za lodí. Naštěstí nebyl poškozen. Dostal jsem ho na palubu a po pár drobných opravách jsem ho zase vytáhl na stěžeň, odkud se uvolnil.“ 

A kdo je na čele?
V nejmenší třídě Class 40 jde do čela Thibaut Vauchel-Camus, který je nejdále na jihu. Ve vzdálenosti do cíle však na tom je o 0,1 míle lépe Phil Sharp.
V Multi 50 vede Pierre Antoine, který se vydal jako jediný přímo na západ. Bude se ale potýkat s větrem do nosu. Lépe na tom tedy budou u Finisterre plující Gulles Lamire a Lalou Roucayrol.
Ve třídě IMOCA je na čele velezkušený Vincent Riou se svojí PRB. Tato jachta patří do starší generace lodí IMOCA, je ale extrémně lehká a tedy i rychlá. I když v tuto chvíli podmínky favorizují jachty s foily, Vincent Riou si je drží za zády.
Nejdále na jihozápad pluje dvojice největších trimaranů Ultime. Na čele je Francois Gabart, který má v tuto chvíli rychlost 35 uzlů. Druhá příčka patří Thomasu Covillovi.

Polohu lodí najdete zde.

Vytisknout
4167

Odpovědní formulář

Vyplňte jméno a příjmení, případně tituly
Vyplňte prosím Váš email.

Tipněte vítěze Velikonoční regaty 2024
Potvrďte prosím souhlas se soutěžními podmínkami.
Souhlasím se soutěžními podmínkami

Pravidla soutěže Tipovačka na vítěze Velikonočky 2024

Soutěž probíhá od okamžiku zveřejnění do 5. dubna 2024 do 23:59:59.

Pořadatel soutěže

Pořadatelem soutěže Tipovačka na vítěze Velikonočky 2024 (dále jen „soutěž“) jsou Lodní noviny sro, se sídlem Pod Havlínem 748, Praha 5, 156 00, IČO: 05897289 (dále jako „pořadatel“).

Doba a místo platnosti soutěže

Soutěž probíhá ode dne zveřejnění soutěže na webu www.lodninoviny.cz do 5. dubna 2024 do 23:59:59 středoevropského letního času (dále jen čas trvání soutěže) na území České a Slovenské republiky.

Účastníci soutěže

Soutěže se může zúčastnit ten, kdo v čase trvání soutěže správně tipuje vítěze vyplněním formuláře na stránce soutěže. Osoba nesplňující podmínky účasti, nebo jednající v rozporu s pravidly soutěže, nebude do soutěže zařazená. Pokud by se ukázalo, že taková osoba se i přes výše uvedené stala výhercem v soutěži, například v důsledku nepravdivých informací, které poskytla, nemá nárok na výhru a tato nebude předaná. Ze soutěže jsou vyloučeni zaměstnanci pořadatele a jejích partnerů a osoby jim blízké ve smyslu dle § 22 zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník, ve znění pozdějších předpisů.

Každý účastník soutěže může na soutěžní otázku odpovědět pouze jednou.

Pravidla soutěže

  1. Účastník soutěže musí splnit úkol – správně tipnout vítěze Velikonoční regaty 2024. Na otázky v zadání soutěže se odpovídá vyplněním formuláře na stránce soutěže a odesláním formuláře organizátorovi soutěže.
  2. V případě splnění kritéria (1) postupuje účastník soutěže do losování, ve kterém Lodní noviny náhodně vylosují výherce.
  3. Soutěž vyhrává vylosovaný výherce. Cena je nepřenosná. Na palubě jachty má zajištěno místo pouze vylosovaný výherce. 

Do soutěže jsou zařazené jen platně vyplněné a odeslané formuláře.

Cena do soutěže

Soutěž probíhá ode dne zveřejnění soutěže do 5. dubna 2024 do 23:59:59 středoevropského času na webové stránce www.lodninoviny.cz. Do soutěže se čtenáři zapojí vyplněním a odesláním formuláře se správnou odpovědí. Správné odpovědi budou slosovány na vyhlášení Velikonoční regaty a tamtéž bude vyhlášen vítěz.  

Cenu do soutěže věnuje společnost Lodní noviny sro.  Vítěz vyhrává jedno místo na plavbě na Azorských ostrovech od 15. do 22.6. dle specifikací zde. Součástí ceny je místo na palubě jachty, cena nezahrnuje přístavní poplatky, dopravu, stravu, ani pojištění.

Lodní noviny jsou oprávněny zveřejnit jméno a příjmení výherce na svých profilech na sociálních sítích a webových stránkách.

Závěrečná ustanovení

Pořadatel nenese odpovědnost za jakoukoliv technickou chybu při organizaci soutěže a má právo konečného rozhodnutí ve všech záležitostech soutěže včetně jejího ukončení.  O jakýchkoliv reklamacích či námitkách rozhoduje s konečnou platností pořadatel. Pořadatel si vyhrazuje právo bez náhrady soutěž zkrátit, přerušit anebo zrušit či jednostranně změnit nebo doplnit její podmínky, a to tak, že změnu vyhlásí na webových stránkách, kde jsou k dispozici platné a úplné podmínky.

Účastí v soutěži vyjadřuje soutěžící souhlas s těmito pravidly a poskytuje Lodním novinám dobrovolně souhlas se zpracováním svých osobních údajů. Souhlas je možné kdykoliv písemně odvolat. Soutěžící má právo na přístup k Údajům, právo požádat o vysvětlení a případně právo požadovat odstranění vzniklého stavu, zejména blokování, provedení opravy, doplnění či likvidaci jeho Údajů a další práva uvedená v zákoně č. 101/2000 Sb., o ochraně osobních údajů, ve znění pozdějších předpisů.

Na poskytnutí výhry není právní nárok a hodnotu výhry nelze vyplatit v penězích. Výherce bere na vědomí, že je povinen vypořádat své případné daňové povinnosti vůči státu.

Tyto podmínky jsou platné a účinné od 10.3.2024.

Na horu