Search
× Search
Když nechce naskočit motor (2. díl)
Vojtěch Sládeček

Když nechce naskočit motor (2. díl)

Včera jsme se zaměřili na problémy se startováním motoru spojené s palivovým okruhem. Dnes se podíváme na druhou nejčastější příčinu toho, proč motor nestartuje. Opět jde jen o hrubý návod, jak postupovat v situaci, kdy jsem na vodě s omezenými servisními možnostmi a motor nestartuje.

Jak se tedy projeví problém s elektřinou? Variant je opět několik.

  • Nerozsvítí se displej ani kontrolky
    • Kontrola hlavního jističe
      • I když se to zdá jako banální záležitost, bývá poměrně častou příčinou. Vzhledem k nevhodnému umístění pojistek v zadních kajutách se může stát, že nějaký člen posádky o pojistku omylem zavadí. Vstávání a oblékání se na hlídku bývá na velkých vlnách někdy náročné.
    • Kontrola napojení kabelů startovací baterky
      • Zvláště na vlnách se může stát, že jeden z kabelů startovací baterie může vyskočit
      • Dalším problémem může být také koroze na konektoru
    • Kontrola pojistek na motoru
      • Většina motorů má na sobě pojistkovou skříň, kde se nachází další sada pojistek. Často není jednoduché jí dohledat, někdy je třeba nahlédnout i do manuálu k motoru. Je potřeba zkontrolovat, jestli jsou všechny v pořádku
    • Kontrola uchycení černého (–) vodiče na kostru motoru
      • Z baterky vede mínusový vodič, které je většinou přimontovaný do bloku motoru
      • Aby vše fungovalo, okruh musí být „uzavřený“
  • Kontrolky svítí, motor nenastartuje
    • Image
      Stav akumulátoru
      Stav nabití baterie
      • Napětí na baterce nám samozřejmě ukážou přístroje u navigačního stolku. Lepší je ale voltmetr.
        • Nabitá baterka by měla mít 12,7V -12,8V
        • 50% nabití je kolem 12,1V
        •  Kritické hodnoty jsou pak pod 11V
        • Hodnota 10.5 V je 100% vybitá baterie
    • Foto archiv

      Foto archiv

      Solenoid
      Kontrola stop solenoidu
      • Vzadu na vstřikovacím čerpadle je taková červená nebo černá „housenka“ tzv stop solenoid. Pokud zůstane ve vypínací pozici, motor nenastartuje. Je potřeba ho opět vysunout
    • Grafika Lodní noviny

      Grafika Lodní noviny

      Když je třeba obejít solenoid
      Kontrola startéru a solenoidu
      • Může se stát, že je problém na trase od klíčku ke startéru. Zjednodušeně startér nedostane impulz pro startování, i když má dostatečné napětí.
      • Na vině může být nefunkční nebo zaseknutý solenoid
      • Solenoid (česky stykač) je zařízení spojené se startérem. Dostává pokyn od klíčku a vysouvá ozubené kolečko startéru do setrvačníku, aby motor nastartoval.
      • Pokud má solenoid elektřinu a při startování nic necinká ani necvaká, mohl se zaseknout.
      • Občas pomůže na něj během startování lehce poklepat
      • Pokud poklepání nepomůže, přichází na řadu bypass solenoidu, který obejde impulz od spínací skříňky (klíčku) k solenoidu a napřímo propojí přívod od baterie se startérem. (Vynechá se solenoid)

Dalším projevem, který není přímo spojený s elektrickým okruhem, může být cvakání v motoru, jak jsme zmiňovali v první části tohoto článku. Cvakání můžeme rozdělit do dvou skupin.

  • Samostatné cvaknutí nebo cinknutí
    • Zůstala zařazená rychlost
      • Většina motorů nastartuje i při zařazené rychlosti, ale ne vždy
    • Je rozbitý startér nebo solenoid
      • Nutná výměna
  • Rychlé cvakání nebo cinkání
    • Vybitá baterie
      • Stejný projev jako když nejde nastartovat vybité auto (většina z nás zná)
    • Volné nebo zkorodované konektory na startovací baterce
      • Je třeba zkontrolovat a případně vyčistit

Jak sami vidíme, příčin a komplikací může být hodně. Ale čas od času může být problémem nějaká banalita. Když má člověk alespoň základní povědomí o tom, jak motor funguje a kde se co nachází, může se to hodit. V článku jsem se pokusil shrnout dvě nejčastější příčiny toho, proč motor nestartuje. Měl by to být takový hrubý návod, jak postupovat, když se po otočení klíčkem, nebo zmáčknutí tlačítka start, nic nestane. Mnohé z těchto základních oprav a znalostí se pokoušíme předat na kurzu motorů, který brzy vypíšeme.

Vytisknout
447

Odpovědní formulář

Vyplňte jméno a příjmení, případně tituly
Vyplňte prosím Váš email.

Tipněte vítěze Velikonoční regaty 2024
Potvrďte prosím souhlas se soutěžními podmínkami.
Souhlasím se soutěžními podmínkami

Pravidla soutěže Tipovačka na vítěze Velikonočky 2024

Soutěž probíhá od okamžiku zveřejnění do 5. dubna 2024 do 23:59:59.

Pořadatel soutěže

Pořadatelem soutěže Tipovačka na vítěze Velikonočky 2024 (dále jen „soutěž“) jsou Lodní noviny sro, se sídlem Pod Havlínem 748, Praha 5, 156 00, IČO: 05897289 (dále jako „pořadatel“).

Doba a místo platnosti soutěže

Soutěž probíhá ode dne zveřejnění soutěže na webu www.lodninoviny.cz do 5. dubna 2024 do 23:59:59 středoevropského letního času (dále jen čas trvání soutěže) na území České a Slovenské republiky.

Účastníci soutěže

Soutěže se může zúčastnit ten, kdo v čase trvání soutěže správně tipuje vítěze vyplněním formuláře na stránce soutěže. Osoba nesplňující podmínky účasti, nebo jednající v rozporu s pravidly soutěže, nebude do soutěže zařazená. Pokud by se ukázalo, že taková osoba se i přes výše uvedené stala výhercem v soutěži, například v důsledku nepravdivých informací, které poskytla, nemá nárok na výhru a tato nebude předaná. Ze soutěže jsou vyloučeni zaměstnanci pořadatele a jejích partnerů a osoby jim blízké ve smyslu dle § 22 zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník, ve znění pozdějších předpisů.

Každý účastník soutěže může na soutěžní otázku odpovědět pouze jednou.

Pravidla soutěže

  1. Účastník soutěže musí splnit úkol – správně tipnout vítěze Velikonoční regaty 2024. Na otázky v zadání soutěže se odpovídá vyplněním formuláře na stránce soutěže a odesláním formuláře organizátorovi soutěže.
  2. V případě splnění kritéria (1) postupuje účastník soutěže do losování, ve kterém Lodní noviny náhodně vylosují výherce.
  3. Soutěž vyhrává vylosovaný výherce. Cena je nepřenosná. Na palubě jachty má zajištěno místo pouze vylosovaný výherce. 

Do soutěže jsou zařazené jen platně vyplněné a odeslané formuláře.

Cena do soutěže

Soutěž probíhá ode dne zveřejnění soutěže do 5. dubna 2024 do 23:59:59 středoevropského času na webové stránce www.lodninoviny.cz. Do soutěže se čtenáři zapojí vyplněním a odesláním formuláře se správnou odpovědí. Správné odpovědi budou slosovány na vyhlášení Velikonoční regaty a tamtéž bude vyhlášen vítěz.  

Cenu do soutěže věnuje společnost Lodní noviny sro.  Vítěz vyhrává jedno místo na plavbě na Azorských ostrovech od 15. do 22.6. dle specifikací zde. Součástí ceny je místo na palubě jachty, cena nezahrnuje přístavní poplatky, dopravu, stravu, ani pojištění.

Lodní noviny jsou oprávněny zveřejnit jméno a příjmení výherce na svých profilech na sociálních sítích a webových stránkách.

Závěrečná ustanovení

Pořadatel nenese odpovědnost za jakoukoliv technickou chybu při organizaci soutěže a má právo konečného rozhodnutí ve všech záležitostech soutěže včetně jejího ukončení.  O jakýchkoliv reklamacích či námitkách rozhoduje s konečnou platností pořadatel. Pořadatel si vyhrazuje právo bez náhrady soutěž zkrátit, přerušit anebo zrušit či jednostranně změnit nebo doplnit její podmínky, a to tak, že změnu vyhlásí na webových stránkách, kde jsou k dispozici platné a úplné podmínky.

Účastí v soutěži vyjadřuje soutěžící souhlas s těmito pravidly a poskytuje Lodním novinám dobrovolně souhlas se zpracováním svých osobních údajů. Souhlas je možné kdykoliv písemně odvolat. Soutěžící má právo na přístup k Údajům, právo požádat o vysvětlení a případně právo požadovat odstranění vzniklého stavu, zejména blokování, provedení opravy, doplnění či likvidaci jeho Údajů a další práva uvedená v zákoně č. 101/2000 Sb., o ochraně osobních údajů, ve znění pozdějších předpisů.

Na poskytnutí výhry není právní nárok a hodnotu výhry nelze vyplatit v penězích. Výherce bere na vědomí, že je povinen vypořádat své případné daňové povinnosti vůči státu.

Tyto podmínky jsou platné a účinné od 10.3.2024.

Na horu