Search
× Search
Když nechce naskočit motor (1. díl)
Vojtěch Sládeček

Když nechce naskočit motor (1. díl)

Během závodu Rolex Middle Sea Race mi v 07:30 vyzváněl videohovor od kamaráda Milana Tomka přímo z paluby jachty Marina 21 (First 36). Spolu s Milanem Koláčkem řešili problém s nefunkčním motorem a s tím spojeným nedostatkem elektrické energie na palubě.

Chod všech navigačních přístrojů je při takovém závodě jednou z podmínek úspěchu. Společně jsme se po ránu dali do hledání příčiny. V článku se pokusím poskytnout základní vhled do problematiky a vůbec do způsobu uvažování, když jako kapitán hledíte na nefunkční motor a přemýšlíte, co s tím. Podotýkám, že na vodě máme omezené možnosti v rámci proveditelných servisních úkonů. Jde tedy primárně o to, pokusit se ověřit, jestli se nejedná o méně závažný problém, který zvládneme opravit svépomocí.

Statisticky jsou dvě nejpravděpodobnější a nejčastější příčiny, proč motor za plavby nejde nastartovat. Tím prvním je závada na elektrickém okruhu a tím druhým je problém na palivovém okruhu.

Naším úkolem bude nejprve poznat, na jakém okruhu se problém nachází a poté se začít věnovat detailnější kontrole jednotlivých komponentů. To, že se pravděpodobně jedná o problém na palivovém okruhu, bude indikovat následující:

  • Zapnutí žhavení, nebo tlačítka on/off na startovacím panelu zapne displej a kontrolky
    • Elektřina je tedy přítomná ve spínací skříňce
  • Při pokusu o startování se bude motor snažit nastartovat
    • Elektřina se tedy dostane od baterek, pojistek, ke spínací skříňce a od ní až ke startéru se solenoidem
    • Projev startování může být různý
      • Motor se točí, ale nechce nastartovat
      • Pomalé cvakání startéru
      • Rychlé cvakání startéru

 

Důležité ale v tento moment je, že elektřina se dostala k motoru. Proto bude problém pravděpodobně na cestě paliva, které při startování „nespolupracovalo“. Tedy nedodalo buď žádnou, nedostatečnou, anebo zavzdušněnou směs a motor nenastartoval.

Jdeme tedy projít cestu paliva. Nejčastější příčinou, zvláště při delších plavbách, nebo průjezdu bouří (jako na RMSR) bývá zavzdušnění motoru, na které se zaměříme. Nafta se v nádrži napění, do motoru dotlačí spoustu vzduchu a motor nenastartuje.

Foto archiv

Foto archiv

Manualní pumpička na naftu a povolený odvzdušňovací šroub u filtru.
Na řadě je tedy odvzdušnění palivové soustavy. Primární odvzdušnění se provádí mezi palivovou podávací pumpičkou, která má na sobě externí pumpičku pro pumpování paliva a jemným palivovým filtrem. To je ten na bloku motoru, většinou bílý a zpravidla umístěný vertikálně. (Horizontálně je filtr olejový). Na něm se nachází odvzdušňovací šroubek, který je třeba povolit a poté pumpovat pumpičkou, dokud nezmizí bublinky a nevytéká pouze nafta. Některé motory externí pumpičku nemají a palivo se popohání přímo na filtru, kde se mačká velký černý gumový „knoflík“.

Jakmile máme hotovo, při zmáčknutí páčky vytéká pouze nafta, šroubek dotáhneme a můžeme zkusit nastartovat. Pokud máme štěstí, povedlo se a motor běží.

Foto archiv

Foto archiv

Vstřiky
Pokud nemáme, což byl případ i během Rolexu, musíme pokračovat na tzv. sekundární odvzdušnění. Vzduch se nám dostal i do okruhu vysokého tlaku paliva a je potřeba se ho zbavit. Musíme tedy povolit matice na jednotlivých vstřicích nahoře na motoru. Stačí jen o pár závitů. Jakmile máme povoleno, musíme chvíli startovat (točit klíčkem, nebo mačkat tlačítko start). Motor samozřejmě nenaskočí, ale vysokotlaké palivové čerpadlo tlačí palivo do střiků a vytlačí ven i nežádoucí vzduch. Poté stačí už jen dotáhnout všechny matice vstřiků a zkusit nastartovat. My jsme měli kliku, motor naskočil a kluci mohli zase během závodu dobíjet.

Pokud motor naskočí, chvíli běží a poté zase chcípne, bude problém pravděpodobně v palivových filtrech. Často se totiž stává to, že se v nádrži všechno zvíří (kal, nečistoty, kondenzovaná voda) a filtry se pak zanesou.

Foto archiv

Foto archiv

Primární palivový filtr.
Ideální je odpustit z filtru palivo a podívat se v jakém je stavu. Pokud je palivo znečištěné, je potřeba filtry odmontovat a ideálně vyměnit za nové, dolité čistou naftou. Vždy si zavřeme přívod paliva na nádrži, než se do výměny pustíme. Pokud nové filtry na palubě nemáme, pokusíme se alespoň vyčistit a vylít stávající obsah. Po výměně filtrů nesmíme zapomenout, že se do okruhu dostane spousta vzduchu a musíme zase vše odvzdušnit. Tentokrát by však mělo stačit odvzdušnění primární, tedy palivová podávací pumpička a jemný filtr.

Vojta Sládeček je instruktorem na našich kurzech údržby a servisu lodních dieselových motorů.

A jak to bude vypadat a jak postupovat, pokud se projeví problém s elektrikou? Na to se podíváme v příštím článku.

Vytisknout
841

Odpovědní formulář

Vyplňte jméno a příjmení, případně tituly
Vyplňte prosím Váš email.

Tipněte vítěze Velikonoční regaty 2024
Potvrďte prosím souhlas se soutěžními podmínkami.
Souhlasím se soutěžními podmínkami

Pravidla soutěže Tipovačka na vítěze Velikonočky 2024

Soutěž probíhá od okamžiku zveřejnění do 5. dubna 2024 do 23:59:59.

Pořadatel soutěže

Pořadatelem soutěže Tipovačka na vítěze Velikonočky 2024 (dále jen „soutěž“) jsou Lodní noviny sro, se sídlem Pod Havlínem 748, Praha 5, 156 00, IČO: 05897289 (dále jako „pořadatel“).

Doba a místo platnosti soutěže

Soutěž probíhá ode dne zveřejnění soutěže na webu www.lodninoviny.cz do 5. dubna 2024 do 23:59:59 středoevropského letního času (dále jen čas trvání soutěže) na území České a Slovenské republiky.

Účastníci soutěže

Soutěže se může zúčastnit ten, kdo v čase trvání soutěže správně tipuje vítěze vyplněním formuláře na stránce soutěže. Osoba nesplňující podmínky účasti, nebo jednající v rozporu s pravidly soutěže, nebude do soutěže zařazená. Pokud by se ukázalo, že taková osoba se i přes výše uvedené stala výhercem v soutěži, například v důsledku nepravdivých informací, které poskytla, nemá nárok na výhru a tato nebude předaná. Ze soutěže jsou vyloučeni zaměstnanci pořadatele a jejích partnerů a osoby jim blízké ve smyslu dle § 22 zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník, ve znění pozdějších předpisů.

Každý účastník soutěže může na soutěžní otázku odpovědět pouze jednou.

Pravidla soutěže

  1. Účastník soutěže musí splnit úkol – správně tipnout vítěze Velikonoční regaty 2024. Na otázky v zadání soutěže se odpovídá vyplněním formuláře na stránce soutěže a odesláním formuláře organizátorovi soutěže.
  2. V případě splnění kritéria (1) postupuje účastník soutěže do losování, ve kterém Lodní noviny náhodně vylosují výherce.
  3. Soutěž vyhrává vylosovaný výherce. Cena je nepřenosná. Na palubě jachty má zajištěno místo pouze vylosovaný výherce. 

Do soutěže jsou zařazené jen platně vyplněné a odeslané formuláře.

Cena do soutěže

Soutěž probíhá ode dne zveřejnění soutěže do 5. dubna 2024 do 23:59:59 středoevropského času na webové stránce www.lodninoviny.cz. Do soutěže se čtenáři zapojí vyplněním a odesláním formuláře se správnou odpovědí. Správné odpovědi budou slosovány na vyhlášení Velikonoční regaty a tamtéž bude vyhlášen vítěz.  

Cenu do soutěže věnuje společnost Lodní noviny sro.  Vítěz vyhrává jedno místo na plavbě na Azorských ostrovech od 15. do 22.6. dle specifikací zde. Součástí ceny je místo na palubě jachty, cena nezahrnuje přístavní poplatky, dopravu, stravu, ani pojištění.

Lodní noviny jsou oprávněny zveřejnit jméno a příjmení výherce na svých profilech na sociálních sítích a webových stránkách.

Závěrečná ustanovení

Pořadatel nenese odpovědnost za jakoukoliv technickou chybu při organizaci soutěže a má právo konečného rozhodnutí ve všech záležitostech soutěže včetně jejího ukončení.  O jakýchkoliv reklamacích či námitkách rozhoduje s konečnou platností pořadatel. Pořadatel si vyhrazuje právo bez náhrady soutěž zkrátit, přerušit anebo zrušit či jednostranně změnit nebo doplnit její podmínky, a to tak, že změnu vyhlásí na webových stránkách, kde jsou k dispozici platné a úplné podmínky.

Účastí v soutěži vyjadřuje soutěžící souhlas s těmito pravidly a poskytuje Lodním novinám dobrovolně souhlas se zpracováním svých osobních údajů. Souhlas je možné kdykoliv písemně odvolat. Soutěžící má právo na přístup k Údajům, právo požádat o vysvětlení a případně právo požadovat odstranění vzniklého stavu, zejména blokování, provedení opravy, doplnění či likvidaci jeho Údajů a další práva uvedená v zákoně č. 101/2000 Sb., o ochraně osobních údajů, ve znění pozdějších předpisů.

Na poskytnutí výhry není právní nárok a hodnotu výhry nelze vyplatit v penězích. Výherce bere na vědomí, že je povinen vypořádat své případné daňové povinnosti vůči státu.

Tyto podmínky jsou platné a účinné od 10.3.2024.

Na horu