Search
× Search
Když monohull, tak s decksalonem…
Daniel Vodička
/ Kategorie: Zajímavosti

Když monohull, tak s decksalonem…

Být utopen ve tmavém podpalubí, nebo sedět v salonu na úrovni paluby a sledovat, jak vítr a déšť bičují mořskou hladinu? Mrznout v noci za kormidlem, nebo vést loď zevnitř vytopeného salonu? Kdo vyzkoušel decksalon, už obvykle nechce jinak.

Závodní to tedy není. Myslím decksalon. Na druhou stranu závodní jachty IMOCA od něčeho takového nejsou daleko. Vím, je to stále jen krytý kokpit, ale decksalonu se to blíží. Sedět venku na dešti už nechtějí ani drsní závodníci. Úkryt šetří síly.

Stále větší počet soukromých jachet je vybaveno decksalonem. Zvýšená střecha nástavby, salon s vysokou podlahou, ze sedaček je vidět okny kolem lodi. Inspirace přišla ze světa motorových člunů a turistických katamaranů. Doba, kdy posádka zmizela v trupu hlubokém jak důl, je pryč, přichází doba otevřenosti. Z kokpitu do salonu bez schodů, nebo maximálně po dvou nízkých schůdcích tak, aby se dalo o kokpitu a salonu mluvit jako o jednom celku. Dnes je navíc i kokpit často zastřešen a tím je spojení se salonem umocněno.

Výhody decksalonu

Foto Hanse Yachts

Foto Hanse Yachts

Moody DS54
Hlavní výhoda již byla zmíněna. Je něco jiného, trávit čas utopený v podpalubí jachty, nebo sedět na úrovni paluby a moci sledovat okolí. Prosvětlený salon s výhledem je velké lákadlo.

Také na druhou výhodu jsme již narazili. Je to možnost vést jachtu za plavby zevnitř. A dnes k tomu není třeba ani kormidelní kolo, které uvnitř překáží. Stačí mít dálkové ovládání autopilota a noční hlídky můžete absolvovat v teple.

Také v kokpitu si decksalonu všimneme. Vysokou nástavbou jsme lépe chráněni před větrem a vlnami. Dvojnásob to platí, navazuje-li na decksalon dnes tolik oblíbený pevný sprayhood a bimini.

Foto Pegasus

Foto Pegasus

Kuchyně na Pegasus 50.
Výhodou je také prostor pod podlahou salonu. Nachází se poblíž těžiště jachty, je tedy ideální pro uložení těžkých nezbytností, jako jsou baterky, nádrže, motor, gnerátor atd. Po odklopení podlahy salonu je ke všemu přístup z vrchu.

Obytná část jachty je u moderních lodí s decksalonem obvykle v přední polovině trupu. Je tak ochráněna od ruchu v kokpitu, od motoru, ale i od virválu na molu, pokud stojíme zádí k molu, je léto a jsme ve Středomoří.

No a v neposlední řadě je to příjemné propojení obou obytných prostorů, tedy kokpitu a salonu. Z kokpitu je možné komunikovat s lidmi v salonu a naopak. Není třeba z podpalubí volat do kokpitu jako ze studny.

Nevýhody decksalonu

Foto Hanse Yachts

Foto Hanse Yachts

Salon je na Moody vysoký, díky tomu je s kokpitem na jedné úrovni.
Jsou tu ale i nevýhody takového uspořádání. Předně je to zvýšení těžiště jachty. Zvedneme-li střechu, zvedáme těžiště. To má vliv na výkony jachty a jízdní vlastnosti. Podle výšky nástavby pak jde i o výšku ráhna, které bývá výše, než by bylo na běžné jachtě bez decksalonu.

Dále je tu větší odpor větru z důvodu zvýšené nástavby. Zde velmi záleží na designu salonu. Na některých lodích není příliš výrazný a aerodynamický odpor je téměř zanedbatelný. Na druhou stranu například u Moody jde o velmi výrazný element, který se větru postaví do cesty.

U moderních jachet s decksalonem velmi často absentují kajuty na zádi. Často to ale není tím, že by nebylo možné je použít, ale proto, že se jedná o soukromé jachty, jejichž zkušení majitelé obvykle neprahnou po přílišném počtu kajut, ale hledají pohodlí. A k pohodlí patří i úložné prostory. Mnohdy tak jde až do délky 50 stop o jachty s dvojicí, nebo maximálně s trojicí kajut.

Foto Hanse Yachts

Foto Hanse Yachts

Pohled z kokpitu do salonu.
Další nevýhodou decksalonu je horší viditelnost z kokpitu a od kormidla. Kormidelník sice obvykle stojí výše a může koukat skrz okna salonu, ale to na jistotě nedodá. Nepříjemné to může být při přístavních manévrech.

V neposlední řadě je nevýhodou tohoto uspořádání vyšší cena. Decksalon je dražší… Je to ale cena za pohodlí. A tu mnozí rádi zaplatí…

 

 

Vytisknout
1090

Odpovědní formulář

Vyplňte jméno a příjmení, případně tituly
Vyplňte prosím Váš email.

Tipněte vítěze Velikonoční regaty 2024
Potvrďte prosím souhlas se soutěžními podmínkami.
Souhlasím se soutěžními podmínkami

Pravidla soutěže Tipovačka na vítěze Velikonočky 2024

Soutěž probíhá od okamžiku zveřejnění do 5. dubna 2024 do 23:59:59.

Pořadatel soutěže

Pořadatelem soutěže Tipovačka na vítěze Velikonočky 2024 (dále jen „soutěž“) jsou Lodní noviny sro, se sídlem Pod Havlínem 748, Praha 5, 156 00, IČO: 05897289 (dále jako „pořadatel“).

Doba a místo platnosti soutěže

Soutěž probíhá ode dne zveřejnění soutěže na webu www.lodninoviny.cz do 5. dubna 2024 do 23:59:59 středoevropského letního času (dále jen čas trvání soutěže) na území České a Slovenské republiky.

Účastníci soutěže

Soutěže se může zúčastnit ten, kdo v čase trvání soutěže správně tipuje vítěze vyplněním formuláře na stránce soutěže. Osoba nesplňující podmínky účasti, nebo jednající v rozporu s pravidly soutěže, nebude do soutěže zařazená. Pokud by se ukázalo, že taková osoba se i přes výše uvedené stala výhercem v soutěži, například v důsledku nepravdivých informací, které poskytla, nemá nárok na výhru a tato nebude předaná. Ze soutěže jsou vyloučeni zaměstnanci pořadatele a jejích partnerů a osoby jim blízké ve smyslu dle § 22 zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník, ve znění pozdějších předpisů.

Každý účastník soutěže může na soutěžní otázku odpovědět pouze jednou.

Pravidla soutěže

  1. Účastník soutěže musí splnit úkol – správně tipnout vítěze Velikonoční regaty 2024. Na otázky v zadání soutěže se odpovídá vyplněním formuláře na stránce soutěže a odesláním formuláře organizátorovi soutěže.
  2. V případě splnění kritéria (1) postupuje účastník soutěže do losování, ve kterém Lodní noviny náhodně vylosují výherce.
  3. Soutěž vyhrává vylosovaný výherce. Cena je nepřenosná. Na palubě jachty má zajištěno místo pouze vylosovaný výherce. 

Do soutěže jsou zařazené jen platně vyplněné a odeslané formuláře.

Cena do soutěže

Soutěž probíhá ode dne zveřejnění soutěže do 5. dubna 2024 do 23:59:59 středoevropského času na webové stránce www.lodninoviny.cz. Do soutěže se čtenáři zapojí vyplněním a odesláním formuláře se správnou odpovědí. Správné odpovědi budou slosovány na vyhlášení Velikonoční regaty a tamtéž bude vyhlášen vítěz.  

Cenu do soutěže věnuje společnost Lodní noviny sro.  Vítěz vyhrává jedno místo na plavbě na Azorských ostrovech od 15. do 22.6. dle specifikací zde. Součástí ceny je místo na palubě jachty, cena nezahrnuje přístavní poplatky, dopravu, stravu, ani pojištění.

Lodní noviny jsou oprávněny zveřejnit jméno a příjmení výherce na svých profilech na sociálních sítích a webových stránkách.

Závěrečná ustanovení

Pořadatel nenese odpovědnost za jakoukoliv technickou chybu při organizaci soutěže a má právo konečného rozhodnutí ve všech záležitostech soutěže včetně jejího ukončení.  O jakýchkoliv reklamacích či námitkách rozhoduje s konečnou platností pořadatel. Pořadatel si vyhrazuje právo bez náhrady soutěž zkrátit, přerušit anebo zrušit či jednostranně změnit nebo doplnit její podmínky, a to tak, že změnu vyhlásí na webových stránkách, kde jsou k dispozici platné a úplné podmínky.

Účastí v soutěži vyjadřuje soutěžící souhlas s těmito pravidly a poskytuje Lodním novinám dobrovolně souhlas se zpracováním svých osobních údajů. Souhlas je možné kdykoliv písemně odvolat. Soutěžící má právo na přístup k Údajům, právo požádat o vysvětlení a případně právo požadovat odstranění vzniklého stavu, zejména blokování, provedení opravy, doplnění či likvidaci jeho Údajů a další práva uvedená v zákoně č. 101/2000 Sb., o ochraně osobních údajů, ve znění pozdějších předpisů.

Na poskytnutí výhry není právní nárok a hodnotu výhry nelze vyplatit v penězích. Výherce bere na vědomí, že je povinen vypořádat své případné daňové povinnosti vůči státu.

Tyto podmínky jsou platné a účinné od 10.3.2024.

Na horu