Search
× Search
Kde je vina
Daniel Vodička
/ Kategorie: Ostatní regaty

Kde je vina

Volvo Ocean Race se uzavřel do mlčení. Vestas je v loděnici, rybářská loď na dně, jeden člověk mrtvý. Kde se stala chyba?

V Hongkongu probíhá vyšetřování tragické nehody jachty Vestas při dojezdu do cíle 4. etapy Volvo Ocean Race. Mezitím na sociálních sítích se vedou diskuze, kdo je na vině a zda je v pořádku, že etapa je postavena tak, že nutí závodící týmy pouštět se do takto nebezpečných vod.

Začneme tím, že vše zde řečené jsou jen naše spekulace a témata k zamyšlení a nejde o fakta a výsledky šetření.
V první řadě se podívejme na požadované osvětlení lodí.

Osvětlení lodí

Jachta Vestas by měla být osvětlena bočními světly s dohledností 2 míle. Rybářská loď, pokud byla delší než 12 m měla být osvětlena stožárovým světlem s dohledností 5 mil a bočními světly s dohledností 2 míle.
Je ale také možné, že rybářská loď byla kratší než 12 m a v tom případě by dohlednost stožárového světla byla jen 2 míle a bočních světel 1 míli. Kruhová světla, pokud je vystavovala, měla v obou případech dohlednost 2 míle.
Rychlost jachty Vestas se v době nehody pohybovala kolem 20 uzlů. Nemáme informace, jak rychle se pohybovala rybářská loď. Je možné, že stála na místě a rybáři lovili (v místě je hloubka kolem 40 metrů), nebo mohli plout rychlostí například 5 uzlů. Nyní si spočítáme čas, kdy byla z jedné lodě vidět druhá, pokud svítily tak, jak měly. 

Kolik je času

Začneme s tím, že boční světla a kruhová světla byla vidět na 2 míle (rybáři delší než 12 metrů). Pokud rybáři lovili a nepohybovali se vůči vodě, mohla být z jedné lodě vidět druhá cca 6 minut před kolizí. Pokud by pluly proti sobě, šlo by o necelých 5 minut.
Nyní se na to podívejme tak, že šlo o rybáře menší než 12 m, kteří svítili jen bočními a záďovým světlem s dohledností 1 míle. Pokud se rybáři nepohybovali vůči vodě, lodě se vzájemně mohly vidět 3 minuty před kolizí a v případě, že rybářská loď plula rychlostí 5 uzlů proti Vestas, pak šlo jen o méně než 2,5 minuty.
Rybáři zjevně nevěnovali pozornost lodím plujícím kolem. Jejich vina je tedy jasná. Pokud by ale byli osvětleni, měla posádka Vestas 2 – 6 minut na jejich zahlédnutí. 


Co je pod plachtou?

Podle díry v boku Vestas se zdá, že rybáři byli schováni za přední plachtou. Protože se jelo na zadobok něco málo přes 20 uzlů, šlo rozhodně o velkou plachtu, přes kterou není vidět.
I kdyby kormidelník věnoval maximální pozornost dění kolem lodi, 2 minuty jsou rozhodně čas, během kterého se pod plachtu nepodívá. Během 6 minut by se pod plachtu podívat měl, ale ani to není zaručené. Z toho mi vychází, že i kdyby byli rybáři osvětleni, mohlo by se snadno stát, že budou přehlédnuti.

Vina

Nyní budeme chvíli předpokládat, že rybáři lovili a byli správně osvětleni, včetně zeleného (červeného) světla nad bílým. V takovém případě by byla vina na Vestas, protože plachetnice musí uvolnit cestu plavidlu, které provádí lov ryb.

Pokud rybáři nebyli do posledního detailu správně osvětleni, měli Vestas uvolnit cestu. Neznamená to ale, že by vina nebyla i na Vestas, která měla také udělat vše pro zabránění srážce.
Pokud nebyli rybáři osvětleni vůbec, je na tom Vestas nejlépe. I když zde zřejmě přijde do úvahy pravidlo číslo 6 o bezpečné rychlosti.

Bezpečná rychlost

Každá loď musí vždy plout bezpečnou rychlostí tak, aby mohla učinit vhodná a účinná opatření k zabránění srážky a zastavit na vzdálenost odpovídající daným okolnostem a podmínkám. 

V úvahu se bere mimo jiné

- stav viditelnosti
- hustota provozu včetně soustředění rybářských či jiných lodí
- manévrovací schopnost plavidla, zvláště s ohledem na vzdálenost potřebnou k úplnému zastavení plavidla …
- v noci – přítomnost světelného pozadí pobřežních světel …
- stav větru, moře a proudu …

Z výše uvedeného se tedy zdá, že vina bude vždy do určité míry i na posádce Vestas. Problém zřejmě bude právě v bezpečné rychlosti. Na druhou stranu je to pochopitelné. Těžko je možné čekat, že na závodní jachtě sundají nohu z plynu a pojedou bezpečně. Koneckonců to nedělají ani nákladní lodě. Rychlost kontejnerovky 23 uzle v mlze v kanálu La Manche se také nezdá být bezpečnou, že?

Vytisknout
4800

Odpovědní formulář

Vyplňte jméno a příjmení, případně tituly
Vyplňte prosím Váš email.

Tipněte vítěze Velikonoční regaty 2024
Potvrďte prosím souhlas se soutěžními podmínkami.
Souhlasím se soutěžními podmínkami

Pravidla soutěže Tipovačka na vítěze Velikonočky 2024

Soutěž probíhá od okamžiku zveřejnění do 5. dubna 2024 do 23:59:59.

Pořadatel soutěže

Pořadatelem soutěže Tipovačka na vítěze Velikonočky 2024 (dále jen „soutěž“) jsou Lodní noviny sro, se sídlem Pod Havlínem 748, Praha 5, 156 00, IČO: 05897289 (dále jako „pořadatel“).

Doba a místo platnosti soutěže

Soutěž probíhá ode dne zveřejnění soutěže na webu www.lodninoviny.cz do 5. dubna 2024 do 23:59:59 středoevropského letního času (dále jen čas trvání soutěže) na území České a Slovenské republiky.

Účastníci soutěže

Soutěže se může zúčastnit ten, kdo v čase trvání soutěže správně tipuje vítěze vyplněním formuláře na stránce soutěže. Osoba nesplňující podmínky účasti, nebo jednající v rozporu s pravidly soutěže, nebude do soutěže zařazená. Pokud by se ukázalo, že taková osoba se i přes výše uvedené stala výhercem v soutěži, například v důsledku nepravdivých informací, které poskytla, nemá nárok na výhru a tato nebude předaná. Ze soutěže jsou vyloučeni zaměstnanci pořadatele a jejích partnerů a osoby jim blízké ve smyslu dle § 22 zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník, ve znění pozdějších předpisů.

Každý účastník soutěže může na soutěžní otázku odpovědět pouze jednou.

Pravidla soutěže

  1. Účastník soutěže musí splnit úkol – správně tipnout vítěze Velikonoční regaty 2024. Na otázky v zadání soutěže se odpovídá vyplněním formuláře na stránce soutěže a odesláním formuláře organizátorovi soutěže.
  2. V případě splnění kritéria (1) postupuje účastník soutěže do losování, ve kterém Lodní noviny náhodně vylosují výherce.
  3. Soutěž vyhrává vylosovaný výherce. Cena je nepřenosná. Na palubě jachty má zajištěno místo pouze vylosovaný výherce. 

Do soutěže jsou zařazené jen platně vyplněné a odeslané formuláře.

Cena do soutěže

Soutěž probíhá ode dne zveřejnění soutěže do 5. dubna 2024 do 23:59:59 středoevropského času na webové stránce www.lodninoviny.cz. Do soutěže se čtenáři zapojí vyplněním a odesláním formuláře se správnou odpovědí. Správné odpovědi budou slosovány na vyhlášení Velikonoční regaty a tamtéž bude vyhlášen vítěz.  

Cenu do soutěže věnuje společnost Lodní noviny sro.  Vítěz vyhrává jedno místo na plavbě na Azorských ostrovech od 15. do 22.6. dle specifikací zde. Součástí ceny je místo na palubě jachty, cena nezahrnuje přístavní poplatky, dopravu, stravu, ani pojištění.

Lodní noviny jsou oprávněny zveřejnit jméno a příjmení výherce na svých profilech na sociálních sítích a webových stránkách.

Závěrečná ustanovení

Pořadatel nenese odpovědnost za jakoukoliv technickou chybu při organizaci soutěže a má právo konečného rozhodnutí ve všech záležitostech soutěže včetně jejího ukončení.  O jakýchkoliv reklamacích či námitkách rozhoduje s konečnou platností pořadatel. Pořadatel si vyhrazuje právo bez náhrady soutěž zkrátit, přerušit anebo zrušit či jednostranně změnit nebo doplnit její podmínky, a to tak, že změnu vyhlásí na webových stránkách, kde jsou k dispozici platné a úplné podmínky.

Účastí v soutěži vyjadřuje soutěžící souhlas s těmito pravidly a poskytuje Lodním novinám dobrovolně souhlas se zpracováním svých osobních údajů. Souhlas je možné kdykoliv písemně odvolat. Soutěžící má právo na přístup k Údajům, právo požádat o vysvětlení a případně právo požadovat odstranění vzniklého stavu, zejména blokování, provedení opravy, doplnění či likvidaci jeho Údajů a další práva uvedená v zákoně č. 101/2000 Sb., o ochraně osobních údajů, ve znění pozdějších předpisů.

Na poskytnutí výhry není právní nárok a hodnotu výhry nelze vyplatit v penězích. Výherce bere na vědomí, že je povinen vypořádat své případné daňové povinnosti vůči státu.

Tyto podmínky jsou platné a účinné od 10.3.2024.

Na horu