Search
× Search
Karbonový stěžeň na turistické jachtě?
Daniel Vodička
/ Kategorie: Stavba a údržba

Karbonový stěžeň na turistické jachtě?

Zvažujete, jestli by vaší jachtě více slušel klasický hliníkový, nebo karbonový stěžeň? U závodní jachty je to jasné, u turistické je třeba zvažovat. Černá barva v takeláži zlepší plavební vlastnosti. Je ale otázkou, jestli cena za to stojí.

Karbonový stěžeň znamená úsporu hmotnosti. Navíc vysoko nad těžištěm jachty, tedy tam, kde se každé uspořené kilo projeví několikanásobně. Problémem však je cena, kterou je třeba za něj zaplatit. Podívejme se například na oblíbenou jachtu Beneteau First 53. Základní cena jachty je 660 900 EUR bez DPH. Za karbonový stěžeň je to dalších 80 000 EUR navíc.

A jak je to s úsporou hmotnosti? Srovnání provedeme na jiném typu jachty loděnice Beneteau. Přesná čísla máme k dispozici pro menší jachtu First 36. Loď je dodávána s hliníkovým stěžněm. Již od chvíle návrhu této jachty se uvažovalo také o karbonovém stěžni od sušické firmy CompoTech, která dlouhodobě spolupracuje se slovinskou loděnicí Seascape. Ta původně za projektem First 36 stála.

Srovnání hmotnosti

Na srovnání hmotností jsme se zeptali Ing. Víta Šprdlíka z CompoTechu.

„Standardní hliníkový stěžeň váží 98 kg, ráhno pak 25 kg. Když jsme spočítali náš rig, dostali jsme se na 54 kg u stěžně a 14 kg u ráhna. Při této hmotnosti by byl náš stěžeň tužší než hliníkový. Když bychom se měli dostat na stejnou tuhost, bude mít náš profil méně než 50 kg.

Vedle nás se o stejný projekt ucházel také francouzský producent, hmotnost stěžně však byla 78 kg.“

Hmotnost stěžně však není vše. Je třeba k tomu přidat vanty. To je dalších 38 kg, pokud se bavíme o nerezu. Nebo zainvestujeme do moderních materiálů a může to být jen 15 kg v případě kompletního setu ECsix od Future Fibres.

Hmotnosti takeláže tak mohou být

161 kg v případě hliníkového stěžně a ráhna a nerezových vantů

141 kg v případě běžného karbonového stěžně, hliníkového ráhna a nerezových vantů

106 kg v případě karbonového stěžně a ráhna Compotech a nerezových vantů

83 kg v případě karbonového stěžně a ráhna Compotech a ECsix vantů

Vidíme tedy, že úspory v takeláži se budou velmi lišit.

Může jít o úsporu 13 % proti klasice, nebo také 49 %. Úspora 50 % hmotnosti v takeláži vypadá báječně, ale to se bavíme o dalším mimořádně nákladném doplňku, kterým jsou karbonové vanty ECsix. Spíše by se jednalo o stále krásnou úsporu 35 % (stěžeň a ráhno Compotech a nerezové vanty).

 

Kolik je to na běžné jachtě?

Tedy ano, karbonový stěžeň může udělat hodně jak co se týče hmotnosti nahoře, tak plavebních vlastností. Ale také to může být úspora nepříliš ambiciózních 13 %. Málo muziky za hodně peněz.  

Navíc, abychom se mohli bavit o uspořených 13 %, nesmíme mít na stěžni rolfok. V případě vybavení jachty rolfokem bude percentuálně úspora ještě menší. V absolutních číslech bychom sice stále zůstali u ušetřených 20 kg, ale na procenta by to už tak dobře nevypadalo.

Proč o tom mluvím. Nedávno jsme na Lodních novinách obdivovali novou Hallberg Rassy s karbonovým stěžněm. Krásná turistická jachta o výtlaku 46 tun, která je vybavená rolovací hlavní plachtou. Rolovací do stěžně.

V tomto případě je, podle mého názoru, karbonový stěžeň plýtváním. 13% úspora v takeláži se zde rozplyne nejen kvůli rolfoku, ale i rolovacímu mechamismu hlavní plachty, což jsou další vysoké desítky kilogramů nahoře.

 

Proč o tom všem mluvíme?

Zaslechneme-li spojení karbonový stěžeň, hned si ho dáme do spojení lehká takeláž. Jak ale vidíte, výše, nemusí se jednat o tak velkou úsporu, jak to na první pohled vypadá. Může jít o relativně malá čísla. Na druhé straně jistě půjde o velké mínusy na bankovním účtu. Toto je třeba položit na misky vah v okamžiku rozhodování.

Pokud řekneme ano, stojí mi to za to, pak bude výsledkem zlepšení plavebních vlastností jachty. Jsme-li smířeni s cenou, není co řešit. Jen je třeba vědět, že nepůjde o úsporu v řádech desítek procent, pokud započítáme kompletní takeláž.

 

 Na závěr ještě několik otázek pro ing. Víta Šprdlíka z firmy CompoTech

Foto CompoTech

Foto CompoTech

Jeden z profilů sušické firmy CompoTech.
Jaký je cca cenový rozdíl mezi karbonovou a hliníkovou takeláží pro First 36?

Neznám cenu konkurence a cena CompoTech ještě není stanovena, ale rozdíl bude určitě okolo 15tis eur.

 

Jaké jsou z vašeho pohledu výhody a nevýhody karbonové takeláže u turistických jachet?

Duralový stěžeň je krásně stříbrný, kdežto karbonový je nudně černý:-) Teď vážněji. Turistická jachta je velmi široký pojem. Určitě bych tam nezahrnoval First36, přestože to je kategorie Cruiser/Racer.

Pokud je karbonový rig správně navržen, nevidím žádné závažné nevýhody. Nepočítám situace, kdy nějaká uvolněná součást bude opakovaně a dlouhodobě tlouci nebo odírat povrch tak dlouho, až jej prodře. Jsou známy případy, kdy se výtahové lano po kolapsu kladky prořízlo karbonovým stěžněm o mnoho centimetrů níže. Takže z těchto úhlů pohledu, karbonový stěžeň je méně fullproof...U duralového stěžně by se asi dříve prodřelo lano.

 

Vvyplatí se investovat do karbonové rigu?

Pokud bude někdo používat plachetnici častěji jako levný motorák, pak karbonový rig jsou vyhozené peníze. Pokud se posuneme k lodím podobným nejčastějším charterovým modelům, pak to asi platí podobně. Pokud se ale dostáváme k lodím trochu sportovnějšího charakteru, na kterých budou jezdit jachtaři, kterým jde hodně o zážitek z jízdy, pak karbonový rig má rozhodně význam a kdo to nezkusil, tak nepochopí. Důležitým faktorem je rozhodně váha rozložená vysoko nad těžištěm lodi, proti níž je balast na kýlu. Odlehčením rigu se podstatně zvyšuje stabilita lodě. Druhým důležitým faktorem je tuhost a po ní i pevnost rigu. S karbonovým stěžněm lze lépe trimovat plachty a z hlediska zatížení si více dovolit. Na druhou stranu, pokud uděláte vážnou chybu při trimování plachet, karbonový stěžeň se může zlomit stejně jako duralový.

Vyžaduje karbonový profil v průběhu svého života nějakou údržbu?

Pokud je správně navržen, tak kromě obnovy UV ochrany povrchu není třeba žádná údržba. A pokud se UV ochrana provede opravdu důkladně (trochu váha a cena) pak životnost je v řádu mnoha let. Samozřejmostí jsou pravidelná výměna running rigging, případně preventivní nebo nutná výměna kladek.

Vytisknout
696

Odpovědní formulář

Vyplňte jméno a příjmení, případně tituly
Vyplňte prosím Váš email.

Tipněte vítěze Velikonoční regaty 2024
Potvrďte prosím souhlas se soutěžními podmínkami.
Souhlasím se soutěžními podmínkami

Pravidla soutěže Tipovačka na vítěze Velikonočky 2024

Soutěž probíhá od okamžiku zveřejnění do 5. dubna 2024 do 23:59:59.

Pořadatel soutěže

Pořadatelem soutěže Tipovačka na vítěze Velikonočky 2024 (dále jen „soutěž“) jsou Lodní noviny sro, se sídlem Pod Havlínem 748, Praha 5, 156 00, IČO: 05897289 (dále jako „pořadatel“).

Doba a místo platnosti soutěže

Soutěž probíhá ode dne zveřejnění soutěže na webu www.lodninoviny.cz do 5. dubna 2024 do 23:59:59 středoevropského letního času (dále jen čas trvání soutěže) na území České a Slovenské republiky.

Účastníci soutěže

Soutěže se může zúčastnit ten, kdo v čase trvání soutěže správně tipuje vítěze vyplněním formuláře na stránce soutěže. Osoba nesplňující podmínky účasti, nebo jednající v rozporu s pravidly soutěže, nebude do soutěže zařazená. Pokud by se ukázalo, že taková osoba se i přes výše uvedené stala výhercem v soutěži, například v důsledku nepravdivých informací, které poskytla, nemá nárok na výhru a tato nebude předaná. Ze soutěže jsou vyloučeni zaměstnanci pořadatele a jejích partnerů a osoby jim blízké ve smyslu dle § 22 zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník, ve znění pozdějších předpisů.

Každý účastník soutěže může na soutěžní otázku odpovědět pouze jednou.

Pravidla soutěže

  1. Účastník soutěže musí splnit úkol – správně tipnout vítěze Velikonoční regaty 2024. Na otázky v zadání soutěže se odpovídá vyplněním formuláře na stránce soutěže a odesláním formuláře organizátorovi soutěže.
  2. V případě splnění kritéria (1) postupuje účastník soutěže do losování, ve kterém Lodní noviny náhodně vylosují výherce.
  3. Soutěž vyhrává vylosovaný výherce. Cena je nepřenosná. Na palubě jachty má zajištěno místo pouze vylosovaný výherce. 

Do soutěže jsou zařazené jen platně vyplněné a odeslané formuláře.

Cena do soutěže

Soutěž probíhá ode dne zveřejnění soutěže do 5. dubna 2024 do 23:59:59 středoevropského času na webové stránce www.lodninoviny.cz. Do soutěže se čtenáři zapojí vyplněním a odesláním formuláře se správnou odpovědí. Správné odpovědi budou slosovány na vyhlášení Velikonoční regaty a tamtéž bude vyhlášen vítěz.  

Cenu do soutěže věnuje společnost Lodní noviny sro.  Vítěz vyhrává jedno místo na plavbě na Azorských ostrovech od 15. do 22.6. dle specifikací zde. Součástí ceny je místo na palubě jachty, cena nezahrnuje přístavní poplatky, dopravu, stravu, ani pojištění.

Lodní noviny jsou oprávněny zveřejnit jméno a příjmení výherce na svých profilech na sociálních sítích a webových stránkách.

Závěrečná ustanovení

Pořadatel nenese odpovědnost za jakoukoliv technickou chybu při organizaci soutěže a má právo konečného rozhodnutí ve všech záležitostech soutěže včetně jejího ukončení.  O jakýchkoliv reklamacích či námitkách rozhoduje s konečnou platností pořadatel. Pořadatel si vyhrazuje právo bez náhrady soutěž zkrátit, přerušit anebo zrušit či jednostranně změnit nebo doplnit její podmínky, a to tak, že změnu vyhlásí na webových stránkách, kde jsou k dispozici platné a úplné podmínky.

Účastí v soutěži vyjadřuje soutěžící souhlas s těmito pravidly a poskytuje Lodním novinám dobrovolně souhlas se zpracováním svých osobních údajů. Souhlas je možné kdykoliv písemně odvolat. Soutěžící má právo na přístup k Údajům, právo požádat o vysvětlení a případně právo požadovat odstranění vzniklého stavu, zejména blokování, provedení opravy, doplnění či likvidaci jeho Údajů a další práva uvedená v zákoně č. 101/2000 Sb., o ochraně osobních údajů, ve znění pozdějších předpisů.

Na poskytnutí výhry není právní nárok a hodnotu výhry nelze vyplatit v penězích. Výherce bere na vědomí, že je povinen vypořádat své případné daňové povinnosti vůči státu.

Tyto podmínky jsou platné a účinné od 10.3.2024.

Na horu