Search
× Search
Jižní oceán
Jan Koukal
/ Kategorie: Zajímavosti

Jižní oceán

Ve škole o něm neučili. Jen někteří jachtaři vědí, kde leží. Nejdivočejší moře světa, oceán obklopující Antarktidu. Oceán, kterým vedou všechny velké regaty kolem naší planety.

Co je na oceánu, který ani nenajdeme v atlasech, tak zvláštního, tak významného? Podívejme se na mapu a věci začnou být jasnější. Jde o moře obklopující Antarktidu. Jižní část Atlantiku, Pacifiku a Indického oceánu. Jeho severní hranice se stále mění. Pro jachtaře se severní hranice nachází kolem 40°jižní šířky, tedy na severu pásu, kterému se říká řvoucí čtyřicítky. Je to pás, kde převládají silné západní větry, oblast výskytu východně se pohybujících tlakových níží.

Moře bez hranic

V těchto místech oceán téměř není přerušován žádnou pevninou. Co to znamená? Prudké bouře mají kde se rozjet. Vlny nemá co zastavit. Jedinou pevninou ležící v cestě, je mys Horn. Tlakové níže jsou zde rozsáhlé a hluboké. Bouře s větrem o rychlosti přes 40 uzlů se tu prohánějí každý týden.

Pod 50 °jižní šířky se vlny o výšce 5 metrů vyskytují v 50 % času. To je průměrná výška vln. Ty se však stále mění, sčítají a odčítají a setkání s vlnami vysokými přes 10 metrů je běžné a dvacetimetrové kousky nejsou výjimečné.
Tímto mořem plují k východu sóloví jachtaři při Vendée Globe, doublehanded při Barcelona World Race, velké týmy při Volvo Ocean Race či rekordních Jules Verne Trophy. Číhají tu na ně mnohá nebezpečí. Stačilo by přitom zamířit dále na sever, vyhnout se bouřím a dostat se do příjemných podmínek v tlakových výších. Bohužel bez větru. Pro závod nevhodné. Stejně tak je ale nevhodné, spustit se do středu bouřlivých níží, které mohou způsobit zkázu. Kudy tedy jet? Jakou zvolit trasu? Je to těžké, je to chůze na hraně propasti.

Bouřlivé níže
Tlakové níže podobné těm na jihu, najdeme i v našich zeměpisných šířkách na Atlantiku. Rozdíl je v tom, že Jižní oceán je nepřerušený pás moře kolem světa a severní Atlantik je proti němu malý. 3000 mil volného moře. Co to je? Myslím ve srovnání…
Vítr v Jižním oceánu často dosahuje až 80 uzlů. Vlny výšky 20 metrů. Pokud se podíváte na synoptickou mapu severního Atlantiku, najdete na ní červené a modré fronty. V Jižním oceánu se ty červené, tedy teplé fronty, v podstatě nevyskytují. Pouze modrá, tedy fronty studené. A ty jsou, jak víte, mnohem divočejší.

Studené fronty na jihu jsou brutální. 50 uzlů vítr o severozápadu, 20 minut a změna na 40 uzlů od jihozápadu. To je fičák. A na frontách stále znovu vznikají níže nové, sekundární.

Ve dřevních dobách daleko na jih
Jsou situace, které dnes už závodníci při regatách kolem světa nezažívají. V počátcích závodů nebyly žádné limity, žádné hranice, za které se nesmělo. V roce 1978 John Riidgway při Whitbread Round the World Race (dnes Volvo Ocean Race) zajel s jachtou Debenhams až na 66°jižní šířky. Nejkratší cesta kolem světa přece vede kolem pólu. Jenže na jihu je led. Ledovce, Antarktida. Posádka se dostala až na hranici moře pokrytého ledovci v celistvé vrstvě. Bylo třeba zařadit zpátečku. Všechny ruce na palubu a hledat cestu zpět. Nejkratší cesta kolem světa tudy vedla, ale byla neprůjezdná. V jiném případě z Volvo Ocean Race hlásil veterán závodu Roger Nilson 110 ledovců v průběhu 3 dnů. Slušné číslo. Dost na to, aby to dokázalo potopit celou závodní flotilu. Podobně daleko na jih se dokázal při Vendée Globe pustit i sólový jachtař Jean Luc Van Den Heede. Až ledovce všude kolem zastavily jeho odhodlání plout ještě dál.
Později závody kolem světa zavedly takzvané „ice gates“. Brány, které bránily odvážným (nebo lehkomyslným), vydávat se tak daleko na jih. Lodě jsou dnes rychlejší, lehčí a křehčí. Srážka s ledovcem ve vysoké rychlosti může mít fatální následky.
Navíc dnes není nutné se vydávat tak daleko na jih. Dříve potřebovaly těžké lodě dlouhé a vysoké oceánské vlny k tomu, aby se dostaly do skluzu. Potřebovaly silný vítr. Jinými slovy. Dnešní speciály jsou ve skluzu skoro stále a vlny je naopak brzdí. Proto je třeba volit jinou trasu. Více na sever, v oblastech s menšími vlnami.

Jaké podmínky jsou pro závodní lodě v Jižním oceánu ideální? Je to zadoboční vítr z rozmezí 115 – 135°. Nejlépe v sektoru před studenou frontou. Vítr je teplý a moře není bouřlivé. Na první pohled to vypadá krásně. Nadiktovat si, jaký vítr chcete a odkud. Ono to ale je možné. Na rychlých závodních lodích. Alespoň částečně. Díky vysoké rychlosti a dlouhodobé předpovědi dokážou závodní speciály zvolit část tlakové níže, ve které chtějí být a dokážou v ní nějakou dobu vydržet. Pokud jde o ještě rychlejší vícetrupé lodě, ty mohou s jedinou frontou ujet i několik tisíc mil a stále se pohybovat ve stejném místě fronty.

Takové jsou podmínky v Jižním oceánu. Co jachtaři v těchto místech vidí? Oblohu zataženou šedivou clonou, šedivé nebe nad hlavou i moře pod lodí. Když do šedi prosvítí sluneční paprsek, vše zazáří stříbrem. Ze zvířat zde námořníky doprovázejí jen ohromní albatrosi, kteří křižují nebe bez jediného pohybu křídel. Bez přestávky, dny, týdny, měsíce.

Cesta ven

Kudy vede cesta ven ze šedivého a chladného, nehostinného světa? Pro závodníky na cestě kolem světa je jen jedna. Je jí obávaný mys Horn. Zde čeká poslední zkouška. Tlakové níže zadrží hřeben And, dlouhé a vysoké oceánské vlny se zvednou a zkrátí na mělčině tvořené šelfem táhnoucím se k Antarktidě. Je to poslední zkouška peklem. Před očistcem. Za mysem Horn přichází prudká změna kurzu k severu. Mys Horn je místo, kde se na oslavu otvírá šampaňské a i zkušení jachtaři se fotí s legendární skálou v pozadí. Zde začíná konec Jižního oceánu a začíná dlouhá cesta na sever. Do cíle velkých regat.

Vytisknout
8945

Odpovědní formulář

Vyplňte jméno a příjmení, případně tituly
Vyplňte prosím Váš email.

Tipněte vítěze Velikonoční regaty 2024
Potvrďte prosím souhlas se soutěžními podmínkami.
Souhlasím se soutěžními podmínkami

Pravidla soutěže Tipovačka na vítěze Velikonočky 2024

Soutěž probíhá od okamžiku zveřejnění do 5. dubna 2024 do 23:59:59.

Pořadatel soutěže

Pořadatelem soutěže Tipovačka na vítěze Velikonočky 2024 (dále jen „soutěž“) jsou Lodní noviny sro, se sídlem Pod Havlínem 748, Praha 5, 156 00, IČO: 05897289 (dále jako „pořadatel“).

Doba a místo platnosti soutěže

Soutěž probíhá ode dne zveřejnění soutěže na webu www.lodninoviny.cz do 5. dubna 2024 do 23:59:59 středoevropského letního času (dále jen čas trvání soutěže) na území České a Slovenské republiky.

Účastníci soutěže

Soutěže se může zúčastnit ten, kdo v čase trvání soutěže správně tipuje vítěze vyplněním formuláře na stránce soutěže. Osoba nesplňující podmínky účasti, nebo jednající v rozporu s pravidly soutěže, nebude do soutěže zařazená. Pokud by se ukázalo, že taková osoba se i přes výše uvedené stala výhercem v soutěži, například v důsledku nepravdivých informací, které poskytla, nemá nárok na výhru a tato nebude předaná. Ze soutěže jsou vyloučeni zaměstnanci pořadatele a jejích partnerů a osoby jim blízké ve smyslu dle § 22 zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník, ve znění pozdějších předpisů.

Každý účastník soutěže může na soutěžní otázku odpovědět pouze jednou.

Pravidla soutěže

  1. Účastník soutěže musí splnit úkol – správně tipnout vítěze Velikonoční regaty 2024. Na otázky v zadání soutěže se odpovídá vyplněním formuláře na stránce soutěže a odesláním formuláře organizátorovi soutěže.
  2. V případě splnění kritéria (1) postupuje účastník soutěže do losování, ve kterém Lodní noviny náhodně vylosují výherce.
  3. Soutěž vyhrává vylosovaný výherce. Cena je nepřenosná. Na palubě jachty má zajištěno místo pouze vylosovaný výherce. 

Do soutěže jsou zařazené jen platně vyplněné a odeslané formuláře.

Cena do soutěže

Soutěž probíhá ode dne zveřejnění soutěže do 5. dubna 2024 do 23:59:59 středoevropského času na webové stránce www.lodninoviny.cz. Do soutěže se čtenáři zapojí vyplněním a odesláním formuláře se správnou odpovědí. Správné odpovědi budou slosovány na vyhlášení Velikonoční regaty a tamtéž bude vyhlášen vítěz.  

Cenu do soutěže věnuje společnost Lodní noviny sro.  Vítěz vyhrává jedno místo na plavbě na Azorských ostrovech od 15. do 22.6. dle specifikací zde. Součástí ceny je místo na palubě jachty, cena nezahrnuje přístavní poplatky, dopravu, stravu, ani pojištění.

Lodní noviny jsou oprávněny zveřejnit jméno a příjmení výherce na svých profilech na sociálních sítích a webových stránkách.

Závěrečná ustanovení

Pořadatel nenese odpovědnost za jakoukoliv technickou chybu při organizaci soutěže a má právo konečného rozhodnutí ve všech záležitostech soutěže včetně jejího ukončení.  O jakýchkoliv reklamacích či námitkách rozhoduje s konečnou platností pořadatel. Pořadatel si vyhrazuje právo bez náhrady soutěž zkrátit, přerušit anebo zrušit či jednostranně změnit nebo doplnit její podmínky, a to tak, že změnu vyhlásí na webových stránkách, kde jsou k dispozici platné a úplné podmínky.

Účastí v soutěži vyjadřuje soutěžící souhlas s těmito pravidly a poskytuje Lodním novinám dobrovolně souhlas se zpracováním svých osobních údajů. Souhlas je možné kdykoliv písemně odvolat. Soutěžící má právo na přístup k Údajům, právo požádat o vysvětlení a případně právo požadovat odstranění vzniklého stavu, zejména blokování, provedení opravy, doplnění či likvidaci jeho Údajů a další práva uvedená v zákoně č. 101/2000 Sb., o ochraně osobních údajů, ve znění pozdějších předpisů.

Na poskytnutí výhry není právní nárok a hodnotu výhry nelze vyplatit v penězích. Výherce bere na vědomí, že je povinen vypořádat své případné daňové povinnosti vůči státu.

Tyto podmínky jsou platné a účinné od 10.3.2024.

Na horu