Search
× Search
Jeanneau Sun Odyssey 319
Martin Rohovský
/ Kategorie: Testy

Jeanneau Sun Odyssey 319

Nejmenší Sun Odyssey je lodí pro mladé rodiny. Dvě prostorné kajuty, koupelna, menší kuchyňka a rozměrný salón, to je na 31 stop slušná porce.

V březnu proběhlo v Cannes na Azurovém pobřeží testování nových modelů loděnice Jeanneau. Jak plachetnic z řady Sun Odyssey, tak motorových člunů z řad Cap Camarat, Merry Fisher, NC a Prestige. Tohoto testování se zúčastnily také Lodní noviny a tak si můžeme přiblížit některé předváděné modely, zejména ty, které by mohly být zajímavé pro naše čtenáře.

Začneme plachetnicí Jeanneau Sun Odyssey 319. Sám výrobce uvádí, že se při jejím marketingu speciálně zaměří na trhy střední Evropy. Jedná se o „entry level“ rodinného cruiseru, který určitě najde svoje místo, obzvláště ve verzi se sklopným kýlem, na moři i na mnohých jezerech. Jachta nabízí pro rodinu dvoukajutovou verzi interiéru.

Moderní tvary 

Foto archiv

Foto archiv

Vyšší nástavba a vysoko posazené ráhno. Pohodlí a bezpečnost především.

Na první pohled vás na lodi nic speciálně nezaujme. Vidíte trup vycházející z dnešních trendů – malé převisy, výrazné zalomení nad čarou ponoru, širokou záď, pevný čelen a hlavně vysokou nástavbu. 

Při pozornějším pohledu si všimnete některých rozdílných prvků. Nejvýraznějšími jsou dva kormidelní listy a poměrně velké kormidelní kolo umístěné na solidním sloupku. Je tedy vidět, že se jedná o loď určenou k plachtění, nejenom ke koupání a opalování. K tomuto dojmu přispívá i napínání zadního stěhu pomocí kladkostroje. I když jde o loď s částečným oplachtěním, přední stěh vede hodně vysoko a stěžeň na manipulaci se zadním stěhem reaguje poměrně výraznou změnou průhybu. 

Hlavní plachta má 23 m2, 110% gena 22,35 m2. Jako extras je možnost doplnit Code 0 a genakr (plochu výrobce neuvádí). Případně samoréčkovací kosatku o ploše 17m2. Stojná výška v interiéru je díky zvýšené nástavbě pohodlných 1,95 cm. Ještě uvedu že standardem jsou nádrže na 100 l nafty a 150 l vody. Nabízí se pouze jeden motor a to Yanmar 3YM20 o výkonu 21 Hp se solidním 125 A alternátorem. 

Široký kokpit

Foto Martin Rohovský

Foto Martin Rohovský

Táhla od kormidelního kola jsou vyrobeny z dyneemy.

Uspořádání paluby je klasické s poměrně širokým, ale zároveň hlubokým a bezpečným kokpitem. Má však otevřenou záď, což nemusí každému vyhovovat. Ve standardní výbavě jsou dvě primární vinšny Harken 35.2 ST na bocích kokpitu a jedna výtahová Harken 20.2 ST na levé straně nástavby. 

Je zajímavé, že kiking vede na pravou stranu, kde v základu vinšna není. Dá se ale přiobjednat. Hlavní otěže jsou vedeny kladkou uchycenou ve zhruba polovině ráhna ke kikingu a podél něj do stoperu před výtahovou vinšnou. Jako extra můžete zvolit tzv. german sheet, která je vedena podél ráhna ke stěžni a odtud přes kladky na palubě k primárním vinšnám. 

Kladka otěže každopádně nemá žádný vozík. Je přichycena typickým A uspořádáním ke střeše nástavby před hlavní luknou. Boční vanty jsou uchyceny na boku lodě a proto není možné použít větší než 110% genu. Otěže plachty jsou vedeny kladkou na krátkém vozíku k primárním vinšnám. Vozík se ovládá přímo.

Na přídi…

Foto archiv

Foto archiv

Krátký čelen je určen na genaker a plachtu Code 0

Čelen a vrcholový výtah umožňují použití Code 0 a genakru. Jejich otěže vedou přes záďové kladky opět k primárním vinšnám. Obě uvedené plachty jsou rolovací. Připínají se do smyčky tackline, která vede přes kladku do stoperu umístěného přimo na přídi – dotahuje se tedy pouze rukou. 

Staysailový výtah se nabízí pro samoréčkovací kosatku. Testované plavidlo nebylo touto plachtou ani její kladkou a vozíkem vybaveno. Jak bylo uvedeno, výrobce používá vinšny Harken, stejně jako většinu dalšího kování, stopery jsou Spinlock.



Rozměrný interiér

	Foto archiv

Foto archiv

Široký trup zajišťuje prostorné podpalubí.

Interiér je opět klasicky uspořádaný se dvěma kajutami a salonem s kuchyňkou na levoboku a záchodem a sprchou na pravoboku. Navigační stolek je na pravoboku mezi toaletou a sezením. V salonu jsou dvě rovné a široké lavice, které umožňují pohodlné přespání. Lůžka v obou kajutách mají na délku 2,00 m. Záďová kajuta je na levoboku, zatímco celý prostor na pravoboku zabírá velký úložný prostor přístupný z kokpitu. Myslím, že při plném vybavení plachtami je tento prostor naprostou nutností. 

Moderní trup znamená nejen vyšší výkon jachty, ale také více prostoru v podpalubí. Maximální šíře je téměř 3,5 metru. Jachta je velmi široká i na zádi. Prostoru v zadní kajutě napomáhá i zalomení zádě nad čarou ponoru.

Plavební vlastnosti

	Foto archiv

Foto archiv

Pro někoho může být otevřený kokpit nepřekonatelnou překážkou.

Plavba na 319 znamenala příjemné překvapení. Foukalo mezi 6 a 10 uzly a rychlost oscilovala mezi 4 a 5,5 uzly při cca 45° TWS až po 7 uzlů při 135° TWS. Dva kormidelní listy velmi pomáhají při větším náklonu. Jenom jsou podle mého názoru trochu moc vyvážené. Zvláště při zadních kurzech neposkytují dostatečnou zpětnou vazbu. Na druhou stranu jde o výhodu při plavbě s autopilotem, který má menší spotřebu. Zajímavostí je, že jako táhla mezi kormidelním kolem a listy je použita moderní dyneema a ne ocelová lanka. 

 
Je tady třeba uvést, že loď byla vybavena tzv. „Performance“ paketem, tedy triradiálními laminátovými plachtami značky Technique Voile, zacímco v základu jsou dakronové crosscuty stejného výrobce. Údaje, které uvádím platí pro hlavní plachtu a 110% genu. Dalšími plachtami nebylo testované plavidlo vybaveno. 

Motor poskytuje dostatečný výkon pro jízdu ryclostí 4,5 uzlů bez přílišného hluku nebo vibrací. Zatímco je při plachtění použití dvou kormidelních listů obrovským skokem dopředu ve smyslu výkonu a ovládání, při manévrech na motor se se jich mnozí bojí. Zde bych rád zmírnil případné obavy, i při poměrně nízké rychlosti je loď dobře ovladatelná v obou směrech a po krátkém tréninku nečinilo přistávání žádné zásadní problémy.

Závěrem

	Foto archiv

Foto archiv

Navigační stolek je umístěn zády ke směru plavby.

Nevelká jachta má být vstupní branou pro mladé do světa Sun Odyssey. Je určena jak na vnitrozemské vody, tak i do příbřežních vod na moři. Vyšší nástavba je nezbytností pro uchování dostatečné stojné výšky v podpalubí. Otevřený kokpit jednomu asociuje sportovní jachty, ale pro rodiny s malými dětmi může být na škodu. Celkově jde o moderní jachtu, která vzhledem ke své délce nabízí překvapivě mnoho.

 

 

Parametry

Celková délka

9,80 m

Délka sčelenem

9,99 m

Délka trupu

9,44 m

Délka na vodorysce

9,09 m

Šířka

3,46 m

Výtlak

5100 kg

Balast

1650 kg

Ponor

1,85 m (0,75 – 1,70 m)

Nádrž na palivo

100 l

Nádrž na vodu

150 l

Plocha hlavní plachty

23,00 m2

Plocha geny

22,35 m2

Design

Jeanneau Design

Cena

71600 EUR bez DPH

Více

zde

 

 

Vytisknout
9018

Odpovědní formulář

Vyplňte jméno a příjmení, případně tituly
Vyplňte prosím Váš email.

Tipněte vítěze Velikonoční regaty 2024
Potvrďte prosím souhlas se soutěžními podmínkami.
Souhlasím se soutěžními podmínkami

Pravidla soutěže Tipovačka na vítěze Velikonočky 2024

Soutěž probíhá od okamžiku zveřejnění do 5. dubna 2024 do 23:59:59.

Pořadatel soutěže

Pořadatelem soutěže Tipovačka na vítěze Velikonočky 2024 (dále jen „soutěž“) jsou Lodní noviny sro, se sídlem Pod Havlínem 748, Praha 5, 156 00, IČO: 05897289 (dále jako „pořadatel“).

Doba a místo platnosti soutěže

Soutěž probíhá ode dne zveřejnění soutěže na webu www.lodninoviny.cz do 5. dubna 2024 do 23:59:59 středoevropského letního času (dále jen čas trvání soutěže) na území České a Slovenské republiky.

Účastníci soutěže

Soutěže se může zúčastnit ten, kdo v čase trvání soutěže správně tipuje vítěze vyplněním formuláře na stránce soutěže. Osoba nesplňující podmínky účasti, nebo jednající v rozporu s pravidly soutěže, nebude do soutěže zařazená. Pokud by se ukázalo, že taková osoba se i přes výše uvedené stala výhercem v soutěži, například v důsledku nepravdivých informací, které poskytla, nemá nárok na výhru a tato nebude předaná. Ze soutěže jsou vyloučeni zaměstnanci pořadatele a jejích partnerů a osoby jim blízké ve smyslu dle § 22 zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník, ve znění pozdějších předpisů.

Každý účastník soutěže může na soutěžní otázku odpovědět pouze jednou.

Pravidla soutěže

  1. Účastník soutěže musí splnit úkol – správně tipnout vítěze Velikonoční regaty 2024. Na otázky v zadání soutěže se odpovídá vyplněním formuláře na stránce soutěže a odesláním formuláře organizátorovi soutěže.
  2. V případě splnění kritéria (1) postupuje účastník soutěže do losování, ve kterém Lodní noviny náhodně vylosují výherce.
  3. Soutěž vyhrává vylosovaný výherce. Cena je nepřenosná. Na palubě jachty má zajištěno místo pouze vylosovaný výherce. 

Do soutěže jsou zařazené jen platně vyplněné a odeslané formuláře.

Cena do soutěže

Soutěž probíhá ode dne zveřejnění soutěže do 5. dubna 2024 do 23:59:59 středoevropského času na webové stránce www.lodninoviny.cz. Do soutěže se čtenáři zapojí vyplněním a odesláním formuláře se správnou odpovědí. Správné odpovědi budou slosovány na vyhlášení Velikonoční regaty a tamtéž bude vyhlášen vítěz.  

Cenu do soutěže věnuje společnost Lodní noviny sro.  Vítěz vyhrává jedno místo na plavbě na Azorských ostrovech od 15. do 22.6. dle specifikací zde. Součástí ceny je místo na palubě jachty, cena nezahrnuje přístavní poplatky, dopravu, stravu, ani pojištění.

Lodní noviny jsou oprávněny zveřejnit jméno a příjmení výherce na svých profilech na sociálních sítích a webových stránkách.

Závěrečná ustanovení

Pořadatel nenese odpovědnost za jakoukoliv technickou chybu při organizaci soutěže a má právo konečného rozhodnutí ve všech záležitostech soutěže včetně jejího ukončení.  O jakýchkoliv reklamacích či námitkách rozhoduje s konečnou platností pořadatel. Pořadatel si vyhrazuje právo bez náhrady soutěž zkrátit, přerušit anebo zrušit či jednostranně změnit nebo doplnit její podmínky, a to tak, že změnu vyhlásí na webových stránkách, kde jsou k dispozici platné a úplné podmínky.

Účastí v soutěži vyjadřuje soutěžící souhlas s těmito pravidly a poskytuje Lodním novinám dobrovolně souhlas se zpracováním svých osobních údajů. Souhlas je možné kdykoliv písemně odvolat. Soutěžící má právo na přístup k Údajům, právo požádat o vysvětlení a případně právo požadovat odstranění vzniklého stavu, zejména blokování, provedení opravy, doplnění či likvidaci jeho Údajů a další práva uvedená v zákoně č. 101/2000 Sb., o ochraně osobních údajů, ve znění pozdějších předpisů.

Na poskytnutí výhry není právní nárok a hodnotu výhry nelze vyplatit v penězích. Výherce bere na vědomí, že je povinen vypořádat své případné daňové povinnosti vůči státu.

Tyto podmínky jsou platné a účinné od 10.3.2024.

Na horu