Search
× Search
Jaké byly nejčastější škody na lodích v roce 2021?
Daniel Vodička
/ Kategorie: Zajímavosti

Jaké byly nejčastější škody na lodích v roce 2021?

Víte, jaké škody na lodi loni nejčastěji řešili v Boatsafe a na co si tedy dát největší pozor při plavbě?

Namotání mooringového lana na lodní šroub

Na prvním místě se podle Boatsafe v roce 2021 umístilo namotání mooringového lana na lodní šroub, tvořilo celkem 15 % všech hlášených škod.

Příčinou byla většinou neopatrnost (kormidelník zařadil příliš brzy po odhození mooringu), přejetí cizího mooringu při zajíždění do mariny nebo zmatky při přistání a podávání mooringu. U několika lodí došlo v této situaci k dramatičtějšímu poškození, kdy do převodové nohy vnikl olej a muselo dojít k vytažení lodě z vody, opravě nohy a výměně oleje.

V několika případech došlo k namotání plovoucího předmětu na volném moři (igelitka, síť). Škoda při namotání byla v průměru 1000 eur.

Roztrhání a poškození plachet

 Foto Boatsafe

Foto Boatsafe

Roztrhané plachty
Podobně časté jako namotání lana je i roztrhání nebo jiné poškození plachet (natržený lem, trhlina). Málokdy dojde ke zničení celé plachty a tyto škody jsou téměř vždy spojené i s dalšími škodami na lodi. Jsou také nejčastější škodou, které si posádka všimne až při check-outu.

Týkalo se to zejména lodí se staršími plachtami, které jsou opravdu náchylné a hrozí u nich zvýšené riziko –⁠ zde doporučujeme důslednou kontrolu při check-inu.

Část případů poškození plachet se stala také na regatách, které Boatsafe často pojišťuje, kdy byly poškozené spinakry či genakry.

Odření lodi při přistávacím manévru

 Foto Boatsafe

Foto Boatsafe

Škody na trupu
Na pomyslném bronzovém stupínku všech škod se umístilo odření lodi (poškození gelcoatu) při přistávacím manévru (bok nebo záď), došlo k němu v 11 % případů. Důvodem byl zejména větší vítr a vlny nebo nečekaný poryv při manévru.

Poškození kýlu a kormidla

 Foto Boatsafe

Foto Boatsafe

Poškození kýlu
Další velmi častou nehodou, kterou Boatsafe řeší, je poškození kýlu a kormidla (tvoří 9 %, resp. 6 % všech škod), v drtivé většině případů se stanou při kotvení a přistávání. Příčinou jsou velké vlny nebo přehlednutá překážka pod hladinou (např. povalený betonový blok). Poškození kýlu vedlo ve většině případů k propadnutí celé kauce.

Poškození lodi při kontaktu

Zaznamenáno bylo i několik poškození lodi při kontaktu s další lodí, nejčastěji při pohybu a couvání v marině (odřenina, prasklina). Tyto nehody v roce 2021 tvořily 6 % všech hlášených nehod v Boatsafe.

Utržená kotva a uražené lukny

 Foto Boatsafe

Foto Boatsafe

Prasklá lukna
Další 3 % škod shodně tvoří vytržené kotevní kování a poškozená nebo uražená lukna.

V Boatsafe během roku 2021 zaznamenali i další méně časté škody např. poškození motoru, utržené plynové páky, uražená navigační světla nebo vyvrácený reling. Stálicí je pak ucpaný fekální tank (výše této škody ale obvykle nedosahuje spoluúčasti). Podobně je to se ztracenými fendry.

Utopený motor a krádež dinghy

Menší část hlášených škod loni tvořil dříve častější utopený přívěsný motor, naopak navíc se letos řešilo několik krádeží dinghy. 

Jaká tedy byla loňská jachtařská sezóna?

Zajímavé srovnání nabízí i pohled do statistik rakouské asistenční služby SeaHelp. V rámci služeb, které poskytuje, došlo k výraznému nárůstu odtahů, které tvořily dokonce 65 % všech jejích asistenčních akcí.

A co bylo důvodem takového nárůstu? Podle Marka Orliče, vedoucího zásahů SeaHelp v Punatu, se o něj postaral hlavně špatný, nedostatečný či podfinancovaný servis starších charterových lodí. A také to, že díky enormnímu zájmu a nedostatku nových lodí byly tyto starší lodě velmi vytížené. Však si všichni ještě pamatujeme, že sehnat loď v plné sezóně bylo takřka nemožné a na moři s nadsázkou plulo vše, co se tam udrželo.

Nárůst se týká i problémů s motorem – v 6 % případů SeaHelp pomáhala s nestartujícím motorem, u řady lodí se ale ani tento zásah nepovedl a vedl k odtahu. Loni zaznamenala několik problémů s propadnutím kauce kvůli závadě motoru a převodovce i společnost Boatsafe.

Tak uvidíme, jaká bude letošní sezóna a v jakém stavu se podaří charterovkám udržet své flotily. 

Daniela Jírová

Článek je komerční prezentací

 

Vytisknout
3313

Odpovědní formulář

Vyplňte jméno a příjmení, případně tituly
Vyplňte prosím Váš email.

Tipněte vítěze Velikonoční regaty 2024
Potvrďte prosím souhlas se soutěžními podmínkami.
Souhlasím se soutěžními podmínkami

Pravidla soutěže Tipovačka na vítěze Velikonočky 2024

Soutěž probíhá od okamžiku zveřejnění do 5. dubna 2024 do 23:59:59.

Pořadatel soutěže

Pořadatelem soutěže Tipovačka na vítěze Velikonočky 2024 (dále jen „soutěž“) jsou Lodní noviny sro, se sídlem Pod Havlínem 748, Praha 5, 156 00, IČO: 05897289 (dále jako „pořadatel“).

Doba a místo platnosti soutěže

Soutěž probíhá ode dne zveřejnění soutěže na webu www.lodninoviny.cz do 5. dubna 2024 do 23:59:59 středoevropského letního času (dále jen čas trvání soutěže) na území České a Slovenské republiky.

Účastníci soutěže

Soutěže se může zúčastnit ten, kdo v čase trvání soutěže správně tipuje vítěze vyplněním formuláře na stránce soutěže. Osoba nesplňující podmínky účasti, nebo jednající v rozporu s pravidly soutěže, nebude do soutěže zařazená. Pokud by se ukázalo, že taková osoba se i přes výše uvedené stala výhercem v soutěži, například v důsledku nepravdivých informací, které poskytla, nemá nárok na výhru a tato nebude předaná. Ze soutěže jsou vyloučeni zaměstnanci pořadatele a jejích partnerů a osoby jim blízké ve smyslu dle § 22 zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník, ve znění pozdějších předpisů.

Každý účastník soutěže může na soutěžní otázku odpovědět pouze jednou.

Pravidla soutěže

  1. Účastník soutěže musí splnit úkol – správně tipnout vítěze Velikonoční regaty 2024. Na otázky v zadání soutěže se odpovídá vyplněním formuláře na stránce soutěže a odesláním formuláře organizátorovi soutěže.
  2. V případě splnění kritéria (1) postupuje účastník soutěže do losování, ve kterém Lodní noviny náhodně vylosují výherce.
  3. Soutěž vyhrává vylosovaný výherce. Cena je nepřenosná. Na palubě jachty má zajištěno místo pouze vylosovaný výherce. 

Do soutěže jsou zařazené jen platně vyplněné a odeslané formuláře.

Cena do soutěže

Soutěž probíhá ode dne zveřejnění soutěže do 5. dubna 2024 do 23:59:59 středoevropského času na webové stránce www.lodninoviny.cz. Do soutěže se čtenáři zapojí vyplněním a odesláním formuláře se správnou odpovědí. Správné odpovědi budou slosovány na vyhlášení Velikonoční regaty a tamtéž bude vyhlášen vítěz.  

Cenu do soutěže věnuje společnost Lodní noviny sro.  Vítěz vyhrává jedno místo na plavbě na Azorských ostrovech od 15. do 22.6. dle specifikací zde. Součástí ceny je místo na palubě jachty, cena nezahrnuje přístavní poplatky, dopravu, stravu, ani pojištění.

Lodní noviny jsou oprávněny zveřejnit jméno a příjmení výherce na svých profilech na sociálních sítích a webových stránkách.

Závěrečná ustanovení

Pořadatel nenese odpovědnost za jakoukoliv technickou chybu při organizaci soutěže a má právo konečného rozhodnutí ve všech záležitostech soutěže včetně jejího ukončení.  O jakýchkoliv reklamacích či námitkách rozhoduje s konečnou platností pořadatel. Pořadatel si vyhrazuje právo bez náhrady soutěž zkrátit, přerušit anebo zrušit či jednostranně změnit nebo doplnit její podmínky, a to tak, že změnu vyhlásí na webových stránkách, kde jsou k dispozici platné a úplné podmínky.

Účastí v soutěži vyjadřuje soutěžící souhlas s těmito pravidly a poskytuje Lodním novinám dobrovolně souhlas se zpracováním svých osobních údajů. Souhlas je možné kdykoliv písemně odvolat. Soutěžící má právo na přístup k Údajům, právo požádat o vysvětlení a případně právo požadovat odstranění vzniklého stavu, zejména blokování, provedení opravy, doplnění či likvidaci jeho Údajů a další práva uvedená v zákoně č. 101/2000 Sb., o ochraně osobních údajů, ve znění pozdějších předpisů.

Na poskytnutí výhry není právní nárok a hodnotu výhry nelze vyplatit v penězích. Výherce bere na vědomí, že je povinen vypořádat své případné daňové povinnosti vůči státu.

Tyto podmínky jsou platné a účinné od 10.3.2024.

Na horu