Search
× Search
Jak vyřešit dobíjení akumulátorů? Díl 1.
Daniel Vodička
/ Kategorie: Stavba a údržba

Jak vyřešit dobíjení akumulátorů? Díl 1.

Máte jachtu a řešíte problém dobíjení akumulátorů. Chcete být co nejvíce autonomní a nemáte rádi zvuk motoru. Jak je třeba v té chvíli uvažovat? Co vše musíte zvážit?

Možností dobíjení je celá řada. Klasikou je alternátor na lodním motoru. Dále je zde běžný generátor. Časté jsou soláry, větrné a vodní generátory, relativní novinkou jsou palivové články. Co z toho je pro vás ideální?

Než začnete o konkrétním zdroji energie uvažovat, musíte si nejprve ujasnit, jaký je styl vašich plaveb. Kolik času trávíte mimo maríny, kolik hodin denně plujete na motor, jakou máte spotřebu elektrické energie. To vše má velký vliv na správnou volbu. Systém energetické soběstačnosti je třeba správně vyvážit tak, aby byl nejen pohodlný, ale také smysluplný finančně. V této sérii článků nám půjde o vyjasnění si kladů a záporů jednotlivých systémů.

Palivový článek

Podívejme se na první příklad. Je jím palivový článek. Ideální palivový článek je vodíkový. Atomy vodíku se slučují s atomy kyslíku, vzniká voda a uvolňuje se energie. Krásný a ekologický zdroj. Kvůli potížím s uskladněním vodíku se používá jako palivo do současných palivových článků uhlovodík. Výsledkem reakce je CO2, H2O a uvolněná energie.  

Palivový článek najdete například na závodních lodích tříd Classe Mini nebo Class 40. Připojíte ho k akumulátorům, nastavíte pokles napětí, při kterém se má spouštět a máte klid. O stav vašich baterií se postará článek sám. Je tichý, o jeho běhu nevíte, je lehký. 

Parádní společník. „To chci,“ řeknete si. Situace je však složitější.

Při závodech ano...

Na závodních jachtách není velká spotřeba energie. Běží zde jen navigační přístroje a autopilot. Žádná lednice, minimální osvětlení, jen LED pozičky v noci. Provozní náklady nejsou důležité, protože v celkových provozních nákladech závodní lodi se ztratí. Důležitá je nízká hmotnost. Dobíjení palivovým článkem probíhá v podstatě jen během závodů, nejste na něm odkázáni den po dni. 

 

...na turistické jachtě?

Na vaší jachtě je situace jiná. Provozní náklady jsou důležité. Vydáváte se na plavby dlouhé týden či 14 dnů, během kterých máte velkou spotřebu energie. Na lodi vám běží lednice, mrazák, celá řada světel, počítač, autopilot, ve vedru ventilátory, rádio, možná televize. Bez problémů spotřebujete 300 Ah denně. 

Kolik stojí provoz?

Nyní pojďme počítat. Pokud byste uvažovali o palivovém článku, měl by smysl jen nejvýkonnější článek Efoy, tedy model 210. Ten je schopen za den vyrobit 210 Ah energie. Stačí srovnat dvě čísla a je jasné, že na plné dobití akumulátorů to nestačí.
Není ale třeba hned házet flintu do žita. Pokud denně odjedete 2 hodiny na motor, stačit by to mohlo.
Má to jedno velké ale. To je cena za dobití akumulátorů. Palivový článek Efoy běží na methanol. Předpokládejme, že kupujete kanystry po 10 litrech s označením M10. Obsažená energie v M10 odpovídá 925 Ah. Pokud bychom počítali s tím, že denně spotřebujeme 300 Ah a palivový článek musí běžet na maximální výkon, tedy produkovat 210 Ah, bude nám M10 stačit na necelých 5 dnů plavby. Cena je přitom například v Anglii 96 GBP. Dva týdny plavby by vás jen na dobíjení baterek palivovým článkem vyšly na cca 300 GBP. To by byl dost drahý komfort.

A to jsme ještě nebrali v úvahu pořizovací cenu Efoy 210, která se pohybuje kolem 5000 GBP.

Pokud si toto přečtete, zlomíte zřejmě nad palivovým článkem hůl. To by ale nebylo dobře. Palivový článek sice není určen na každou loď, ale pro vyvážení energetického mixu má v určitých případech své místo. 

V příštím dílu se podíváme na solární panely. Kolik jich potřebujete?





Vytisknout
4572

Odpovědní formulář

Vyplňte jméno a příjmení, případně tituly
Vyplňte prosím Váš email.

Tipněte vítěze Velikonoční regaty 2024
Potvrďte prosím souhlas se soutěžními podmínkami.
Souhlasím se soutěžními podmínkami

Pravidla soutěže Tipovačka na vítěze Velikonočky 2024

Soutěž probíhá od okamžiku zveřejnění do 5. dubna 2024 do 23:59:59.

Pořadatel soutěže

Pořadatelem soutěže Tipovačka na vítěze Velikonočky 2024 (dále jen „soutěž“) jsou Lodní noviny sro, se sídlem Pod Havlínem 748, Praha 5, 156 00, IČO: 05897289 (dále jako „pořadatel“).

Doba a místo platnosti soutěže

Soutěž probíhá ode dne zveřejnění soutěže na webu www.lodninoviny.cz do 5. dubna 2024 do 23:59:59 středoevropského letního času (dále jen čas trvání soutěže) na území České a Slovenské republiky.

Účastníci soutěže

Soutěže se může zúčastnit ten, kdo v čase trvání soutěže správně tipuje vítěze vyplněním formuláře na stránce soutěže. Osoba nesplňující podmínky účasti, nebo jednající v rozporu s pravidly soutěže, nebude do soutěže zařazená. Pokud by se ukázalo, že taková osoba se i přes výše uvedené stala výhercem v soutěži, například v důsledku nepravdivých informací, které poskytla, nemá nárok na výhru a tato nebude předaná. Ze soutěže jsou vyloučeni zaměstnanci pořadatele a jejích partnerů a osoby jim blízké ve smyslu dle § 22 zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník, ve znění pozdějších předpisů.

Každý účastník soutěže může na soutěžní otázku odpovědět pouze jednou.

Pravidla soutěže

  1. Účastník soutěže musí splnit úkol – správně tipnout vítěze Velikonoční regaty 2024. Na otázky v zadání soutěže se odpovídá vyplněním formuláře na stránce soutěže a odesláním formuláře organizátorovi soutěže.
  2. V případě splnění kritéria (1) postupuje účastník soutěže do losování, ve kterém Lodní noviny náhodně vylosují výherce.
  3. Soutěž vyhrává vylosovaný výherce. Cena je nepřenosná. Na palubě jachty má zajištěno místo pouze vylosovaný výherce. 

Do soutěže jsou zařazené jen platně vyplněné a odeslané formuláře.

Cena do soutěže

Soutěž probíhá ode dne zveřejnění soutěže do 5. dubna 2024 do 23:59:59 středoevropského času na webové stránce www.lodninoviny.cz. Do soutěže se čtenáři zapojí vyplněním a odesláním formuláře se správnou odpovědí. Správné odpovědi budou slosovány na vyhlášení Velikonoční regaty a tamtéž bude vyhlášen vítěz.  

Cenu do soutěže věnuje společnost Lodní noviny sro.  Vítěz vyhrává jedno místo na plavbě na Azorských ostrovech od 15. do 22.6. dle specifikací zde. Součástí ceny je místo na palubě jachty, cena nezahrnuje přístavní poplatky, dopravu, stravu, ani pojištění.

Lodní noviny jsou oprávněny zveřejnit jméno a příjmení výherce na svých profilech na sociálních sítích a webových stránkách.

Závěrečná ustanovení

Pořadatel nenese odpovědnost za jakoukoliv technickou chybu při organizaci soutěže a má právo konečného rozhodnutí ve všech záležitostech soutěže včetně jejího ukončení.  O jakýchkoliv reklamacích či námitkách rozhoduje s konečnou platností pořadatel. Pořadatel si vyhrazuje právo bez náhrady soutěž zkrátit, přerušit anebo zrušit či jednostranně změnit nebo doplnit její podmínky, a to tak, že změnu vyhlásí na webových stránkách, kde jsou k dispozici platné a úplné podmínky.

Účastí v soutěži vyjadřuje soutěžící souhlas s těmito pravidly a poskytuje Lodním novinám dobrovolně souhlas se zpracováním svých osobních údajů. Souhlas je možné kdykoliv písemně odvolat. Soutěžící má právo na přístup k Údajům, právo požádat o vysvětlení a případně právo požadovat odstranění vzniklého stavu, zejména blokování, provedení opravy, doplnění či likvidaci jeho Údajů a další práva uvedená v zákoně č. 101/2000 Sb., o ochraně osobních údajů, ve znění pozdějších předpisů.

Na poskytnutí výhry není právní nárok a hodnotu výhry nelze vyplatit v penězích. Výherce bere na vědomí, že je povinen vypořádat své případné daňové povinnosti vůči státu.

Tyto podmínky jsou platné a účinné od 10.3.2024.

Na horu