Search
× Search
Jak se trimují foily a kýl na jachtě IMOCA?
Daniel Vodička

Jak se trimují foily a kýl na jachtě IMOCA?

Ve druhém dílu rozhovoru s Milanem Koláčkem se podíváme na to, jak se nastavují foily a jaký to má vliv na let jachty, dozvíme se, co to je tilt kýlu, kolik času závodníci naspí při Fastnetu a samozřejmě také něco o Milanových plánech do budoucna. 

Pojďme ještě k foilům. Jaký je jejich hlavní smysl, od jaké rychlosti se jejich vliv projevuje kladně a co vše se u nich nastavuje?

Foily se trimují pomocí hydrauliky, která posouvá vrchní ložisko, ve kterém je foil upevněn. Je možné nastavit od -1 do +4°. Záleží na rychlosti lodi a také kurzu. Pro vzlétnutí v nižších rychlostech je třeba jít více do plusu, ale jakmile je rychlost kolem 20 uzlů, už se náběh snižuje na 1,5°. Velký náběh brzdí loď a navíc dělá let nestabilní. Jde vysoko z vody, ztrácí vztlak a zase padá zpět.  

Slyšel jsem, že i kýl má nějaké nastavovaní, jaké?

Foto Prysmian

Foto Prysmian

Během plavby je třeba nastavovat náběh foilů i kýlu.
Ano většina kýlů má tilt který se mění s vyklopením kýlu. Čím více je kýl vyklopený tím se zvětšuje jeho tilt (uhel náběhu) profilu. U Prysmianu je až 7°, ale u novějších jachet jako například Charal je maximum 5°. Pokud chceme s lodí vzlétnout, musíme tilt snížit tím, že zmenšíme uhel vyklopení kýlu i více než o polovinu. Profil kýlu tolik nebrzdí a loď se snadněji vznese nad vodu. Platí to hlavně při plavbě na stoupačku a na předoboční kurzy. 

Náročnost a spánek

Máš za sebou závody, nebo plavby na Mini, na Figaru, Class 40, dokonce i na trimaranu Ultim. Nyní tedy i na jachtě IMOCA. Jak fyzicky náročné to ve srovnání s ostatními třídami je?

Připravoval jsem se na závod intenzivně od dubna. Musím říci, že IMOCA je absolutně nejnáročnější loď po fyzické štránce, co jsem poznal. Vinšny se ovládají pomocí kolovrátku na kterém jsou 4 rychlosti. Pomocí jednoduchého systému vyberete, kterou vinšnou točíte. Občas je možné dotahovat i dvě dohromady.  Často začínáte na nejrychlejší převod, aby člověk vzal co nejvíce volného lana (otěž kosatky, nebo genakru při obratu), pak pomalu snižujete rychlost a roste odpor).

Plachty, které se střídají na čelenu (MHO Masthead Zero cca 300 m2,J0 plachta na vítr 100 – 130°, J1, nebo FRO - Fractional Code 0 240 m2) váží až 80kg. Musíte je vytáhnout z podpalubí a manipulovat s nimi po palubě. Občas se vám chce křičet, když s ní nemůžete pohnout. Protože se někde zasekne o přepážku a nemůžete tam ani zpět... 

Fastnet je krátký závod. Pro vás jen málo přes dva dny. Jak je to při takovém závodu se spánkem? Kolik jste toho naspali a jak snadné/náročné je na těchto rychlých lodích odpočívat?

Velmi málo. Noci jsou krátké a šlo opravdu o sprint. Myslím, že jsme naspali každý kolem 5-6h za závod. Měli jsme 1h interval.
 

 Nejlepší...

Od začátku závodu bylo vidět, že moderní lodě nejnovější generace mají vyšší rychlost. O kolik jsou nejnovější jachty rychlejší a čím to je?

Poslední generace foilů dodává lodím obrovskou stabilitu. Jachty unesou více plachet než lodě bez foilů. Rychlost proti větru je přitom 12,5-13,5kn 

Jeden závod samozřejmě nic neznamená, ale jak byste zhodnotil nejlepší ve třídě IMOCA. Kdo je podle tebe favoritem Vendée Globe? 

VG může vyhrát podle mě docela hodně skiperů. Určitě je vidět, že škola v lodní třídě Figaro dává jistou výhodu a prvních deset je toho důkazem. Charlie Dalin, Yoann Richome, Thomas Ruyant, Sam Goodchild jsou podle mě horcí favorité.

Plány do budoucna

Vracíš se nyní zpět k výrobě kompozitových dílů, nebo máš na tuto sezónu v plánu ještě další regaty?

Jsem domluvený v Prysmian jako záložník na Transat Jacques Vabre. A v září pojedu další závod IMOCA. Také nabízím své zkušenosti v Class 40 na Transat Jacques Vabre. Nic není ale dohodnuto. Může to dopadnout jednoduše Jabukou a Thousand Islands na Seascape 27. Teď musím jet na chvíli zpět do dílny splnit objednávky a ideálně sehnat další zaměstnance, aby práce tolik nestála, když jsem mimo. Rád bych příští rok jel na něco na Class 40. Buď jako coskipper, nebo dát dohromady vlastní projekt. To by mě lákalo…
 

Vytisknout
864

Odpovědní formulář

Vyplňte jméno a příjmení, případně tituly
Vyplňte prosím Váš email.

Tipněte vítěze Velikonoční regaty 2024
Potvrďte prosím souhlas se soutěžními podmínkami.
Souhlasím se soutěžními podmínkami

Pravidla soutěže Tipovačka na vítěze Velikonočky 2024

Soutěž probíhá od okamžiku zveřejnění do 5. dubna 2024 do 23:59:59.

Pořadatel soutěže

Pořadatelem soutěže Tipovačka na vítěze Velikonočky 2024 (dále jen „soutěž“) jsou Lodní noviny sro, se sídlem Pod Havlínem 748, Praha 5, 156 00, IČO: 05897289 (dále jako „pořadatel“).

Doba a místo platnosti soutěže

Soutěž probíhá ode dne zveřejnění soutěže na webu www.lodninoviny.cz do 5. dubna 2024 do 23:59:59 středoevropského letního času (dále jen čas trvání soutěže) na území České a Slovenské republiky.

Účastníci soutěže

Soutěže se může zúčastnit ten, kdo v čase trvání soutěže správně tipuje vítěze vyplněním formuláře na stránce soutěže. Osoba nesplňující podmínky účasti, nebo jednající v rozporu s pravidly soutěže, nebude do soutěže zařazená. Pokud by se ukázalo, že taková osoba se i přes výše uvedené stala výhercem v soutěži, například v důsledku nepravdivých informací, které poskytla, nemá nárok na výhru a tato nebude předaná. Ze soutěže jsou vyloučeni zaměstnanci pořadatele a jejích partnerů a osoby jim blízké ve smyslu dle § 22 zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník, ve znění pozdějších předpisů.

Každý účastník soutěže může na soutěžní otázku odpovědět pouze jednou.

Pravidla soutěže

  1. Účastník soutěže musí splnit úkol – správně tipnout vítěze Velikonoční regaty 2024. Na otázky v zadání soutěže se odpovídá vyplněním formuláře na stránce soutěže a odesláním formuláře organizátorovi soutěže.
  2. V případě splnění kritéria (1) postupuje účastník soutěže do losování, ve kterém Lodní noviny náhodně vylosují výherce.
  3. Soutěž vyhrává vylosovaný výherce. Cena je nepřenosná. Na palubě jachty má zajištěno místo pouze vylosovaný výherce. 

Do soutěže jsou zařazené jen platně vyplněné a odeslané formuláře.

Cena do soutěže

Soutěž probíhá ode dne zveřejnění soutěže do 5. dubna 2024 do 23:59:59 středoevropského času na webové stránce www.lodninoviny.cz. Do soutěže se čtenáři zapojí vyplněním a odesláním formuláře se správnou odpovědí. Správné odpovědi budou slosovány na vyhlášení Velikonoční regaty a tamtéž bude vyhlášen vítěz.  

Cenu do soutěže věnuje společnost Lodní noviny sro.  Vítěz vyhrává jedno místo na plavbě na Azorských ostrovech od 15. do 22.6. dle specifikací zde. Součástí ceny je místo na palubě jachty, cena nezahrnuje přístavní poplatky, dopravu, stravu, ani pojištění.

Lodní noviny jsou oprávněny zveřejnit jméno a příjmení výherce na svých profilech na sociálních sítích a webových stránkách.

Závěrečná ustanovení

Pořadatel nenese odpovědnost za jakoukoliv technickou chybu při organizaci soutěže a má právo konečného rozhodnutí ve všech záležitostech soutěže včetně jejího ukončení.  O jakýchkoliv reklamacích či námitkách rozhoduje s konečnou platností pořadatel. Pořadatel si vyhrazuje právo bez náhrady soutěž zkrátit, přerušit anebo zrušit či jednostranně změnit nebo doplnit její podmínky, a to tak, že změnu vyhlásí na webových stránkách, kde jsou k dispozici platné a úplné podmínky.

Účastí v soutěži vyjadřuje soutěžící souhlas s těmito pravidly a poskytuje Lodním novinám dobrovolně souhlas se zpracováním svých osobních údajů. Souhlas je možné kdykoliv písemně odvolat. Soutěžící má právo na přístup k Údajům, právo požádat o vysvětlení a případně právo požadovat odstranění vzniklého stavu, zejména blokování, provedení opravy, doplnění či likvidaci jeho Údajů a další práva uvedená v zákoně č. 101/2000 Sb., o ochraně osobních údajů, ve znění pozdějších předpisů.

Na poskytnutí výhry není právní nárok a hodnotu výhry nelze vyplatit v penězích. Výherce bere na vědomí, že je povinen vypořádat své případné daňové povinnosti vůči státu.

Tyto podmínky jsou platné a účinné od 10.3.2024.

Na horu