Search
× Search
Energy management na palubě jachty (4. díl)
Martin Rohovský
/ Kategorie: Stavba a údržba

Energy management na palubě jachty (4. díl)

Ve čtvrtém dílu odborného seriálu o energy managementu jachty se Martin Rohovský zaměřil na úložiště elektrické energie, tedy na akumulátory.

Než se vrhneme na výrobu elektrické energie, zastavíme se u kapacity úložiště. Různé typy baterií reagují různě na hloubku vybití. Obecně se dá říci, že čím hlouběji vybíjíme, tím méně cyklů můžeme od baterie očekávat před tím, než její kapacita klesne pod akceptovatelnou úroveň.
Takže si řekneme že budeme baterii vybíjet do 30 % a nabíjet do 85 % její kapacity. Pokud se zajímáte, proč nenabíjíme do 100 % tak odpověď je následující. Zatím zvažujeme poměrně jednoduchý systém se základními spotřebiči a jediným zdrojem el. energie – alternátorem.

Dlouhé a neekonomické


Jak si vysvětlíme později, při nabíjení nad 80 % již baterie přijímá poměrně malý proud a nabíjení do 100 % je tak dlouhé a neekonomické. Ono je vůbec dobíjení hlavním motorem velmi neekonomické (tedy pokud ho zároveň nepoužíváme k pohonu lodě), ale k tomu se dostaneme později. Nemluvě o tom, že spouštění motoru pouze kvůli dobíjení baterií nijak nepřispívá komfortu plavby nebo kotvení.

30 až 85 %

Až se ale dostaneme k dalším možným zdrojům, zjistíme, že jejich využití k nabíjení na 100 % přímo vybízí. A proč nenabíjíme pouze na 75%? Při nabíjení pouze do 75% dochází k takzvané sulfataci (bude vysvětlena v části o úložištích), která snižuje kapacitu a životnost baterie. Zvolili jsme tedy cyklus využívání baterie mezi 30 a 85 % kapacity. Protože baterie s přibývající dobou postupně degraduje, budeme počítat s její průměrnou kapacitou po dobu životnosti na 80 % udávané.

Potřebná kapacita

Požadovanou kapacitu úložiště tedy spočítáme jako 

Image

a tak nám vyjde cca. 225Ah při každodenním dobíjení. Pokud bychom úložiště zdvojnásobili, budeme schopni nabíjet třeba pouze každý druhý den, nebo budeme nabíjet kratší dobu s výkonnějším alternátorem, nebo můžeme vybíjet baterie do menší hloubky, a tak jim prodloužit životnost. Další zvyšování kapacity není příliš vhodné, minimálně pokud je naší motivací hlavně prodloužení intervalů mezi nabíjením, neboť čím delší dobu se baterie ponechávají v i částečně vybitém stavu, tím více se snižuje jejich životnost.

Jaký alternátor?

Dalším krokem v budování našeho jednoduchého systému je výběr zdroje, tedy alternátoru. Nejběžnější (elektrolyt je v tekutém stavu) baterie jsou schopny přijmout proud dodávající 25 % kapacity za hodinu až do dosažení 75 %, poté schopnost absorpce klesá a nabíjení se zpomaluje. Čtvrtina kapacity naší 225Ah baterie je 56,25 Ah z čeho jasně plyne, že nejobyčejnější 55 A alternátor je pro náš systém zcela dostačující a čas dobíjení bude kolem dvou hodin.
Pokud bychom osadili do systému AGM baterii se schopností absorbovat 50 % kapacity za hodinu, situace by se změnila. V případě zachování původního alternátoru by tedy zůstala stejná, ale dvojnásobná schopnost absorpce nabíjecího proudu nám umožňuje zkrátiti dobu nabíjení na polovinu při použití 110 A alternátoru, nebo dvou 55 A. Na lodních motorech pro plachetnice jsou totiž běžně k dispozici konzole umožňující osazení druhým alternátorem.

Dvojnásobná kapacita

Pokud bychom zdvojnásobili kapacitu úložiště na 450 Ah při použití mokrých baterií, dostali bychom se k následujícímu – 25 % z 450Ah je 112,5 Ah, takže s 110 A zdrojem opět nabíjíme hodinu denně při cyklech baterie mezi 60 % a 85 % anebo třeba dvě hodiny jednou za dva dny při cyklech mezi 35 % a 85 % kapacity.
Ještě zde doplním, že lithiové baterie jsou schopné absorbovat vysoké nabíjecí proudy. Obecně mnohé z výše uvedeného platí hlavně pro baterie s tekutým nebo do gelu vázaným elektrolytem, lithiové baterie mají některé vlastnosti poněkud odlišné, ale k tomu se opět dostaneme později.
Tímto jsme si na našem jednoduchém systému vysvětlili, jakým způsobem funguje postup při budování jeho architektury – výpočet spotřeby, zvolení kapacity úložiště a výběr zdrojů. Nikdo nám ale nezakazuje, si svůj vlastní systém výrazně nerozšířit. Podíváme se tedy nejdříve na další možné zdroje elektrické energie a zatím zůstaneme u stejnosměrného proudu.

 

Pokračování zítra.

Vytisknout
5979

Odpovědní formulář

Vyplňte jméno a příjmení, případně tituly
Vyplňte prosím Váš email.

Tipněte vítěze Velikonoční regaty 2024
Potvrďte prosím souhlas se soutěžními podmínkami.
Souhlasím se soutěžními podmínkami

Pravidla soutěže Tipovačka na vítěze Velikonočky 2024

Soutěž probíhá od okamžiku zveřejnění do 5. dubna 2024 do 23:59:59.

Pořadatel soutěže

Pořadatelem soutěže Tipovačka na vítěze Velikonočky 2024 (dále jen „soutěž“) jsou Lodní noviny sro, se sídlem Pod Havlínem 748, Praha 5, 156 00, IČO: 05897289 (dále jako „pořadatel“).

Doba a místo platnosti soutěže

Soutěž probíhá ode dne zveřejnění soutěže na webu www.lodninoviny.cz do 5. dubna 2024 do 23:59:59 středoevropského letního času (dále jen čas trvání soutěže) na území České a Slovenské republiky.

Účastníci soutěže

Soutěže se může zúčastnit ten, kdo v čase trvání soutěže správně tipuje vítěze vyplněním formuláře na stránce soutěže. Osoba nesplňující podmínky účasti, nebo jednající v rozporu s pravidly soutěže, nebude do soutěže zařazená. Pokud by se ukázalo, že taková osoba se i přes výše uvedené stala výhercem v soutěži, například v důsledku nepravdivých informací, které poskytla, nemá nárok na výhru a tato nebude předaná. Ze soutěže jsou vyloučeni zaměstnanci pořadatele a jejích partnerů a osoby jim blízké ve smyslu dle § 22 zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník, ve znění pozdějších předpisů.

Každý účastník soutěže může na soutěžní otázku odpovědět pouze jednou.

Pravidla soutěže

  1. Účastník soutěže musí splnit úkol – správně tipnout vítěze Velikonoční regaty 2024. Na otázky v zadání soutěže se odpovídá vyplněním formuláře na stránce soutěže a odesláním formuláře organizátorovi soutěže.
  2. V případě splnění kritéria (1) postupuje účastník soutěže do losování, ve kterém Lodní noviny náhodně vylosují výherce.
  3. Soutěž vyhrává vylosovaný výherce. Cena je nepřenosná. Na palubě jachty má zajištěno místo pouze vylosovaný výherce. 

Do soutěže jsou zařazené jen platně vyplněné a odeslané formuláře.

Cena do soutěže

Soutěž probíhá ode dne zveřejnění soutěže do 5. dubna 2024 do 23:59:59 středoevropského času na webové stránce www.lodninoviny.cz. Do soutěže se čtenáři zapojí vyplněním a odesláním formuláře se správnou odpovědí. Správné odpovědi budou slosovány na vyhlášení Velikonoční regaty a tamtéž bude vyhlášen vítěz.  

Cenu do soutěže věnuje společnost Lodní noviny sro.  Vítěz vyhrává jedno místo na plavbě na Azorských ostrovech od 15. do 22.6. dle specifikací zde. Součástí ceny je místo na palubě jachty, cena nezahrnuje přístavní poplatky, dopravu, stravu, ani pojištění.

Lodní noviny jsou oprávněny zveřejnit jméno a příjmení výherce na svých profilech na sociálních sítích a webových stránkách.

Závěrečná ustanovení

Pořadatel nenese odpovědnost za jakoukoliv technickou chybu při organizaci soutěže a má právo konečného rozhodnutí ve všech záležitostech soutěže včetně jejího ukončení.  O jakýchkoliv reklamacích či námitkách rozhoduje s konečnou platností pořadatel. Pořadatel si vyhrazuje právo bez náhrady soutěž zkrátit, přerušit anebo zrušit či jednostranně změnit nebo doplnit její podmínky, a to tak, že změnu vyhlásí na webových stránkách, kde jsou k dispozici platné a úplné podmínky.

Účastí v soutěži vyjadřuje soutěžící souhlas s těmito pravidly a poskytuje Lodním novinám dobrovolně souhlas se zpracováním svých osobních údajů. Souhlas je možné kdykoliv písemně odvolat. Soutěžící má právo na přístup k Údajům, právo požádat o vysvětlení a případně právo požadovat odstranění vzniklého stavu, zejména blokování, provedení opravy, doplnění či likvidaci jeho Údajů a další práva uvedená v zákoně č. 101/2000 Sb., o ochraně osobních údajů, ve znění pozdějších předpisů.

Na poskytnutí výhry není právní nárok a hodnotu výhry nelze vyplatit v penězích. Výherce bere na vědomí, že je povinen vypořádat své případné daňové povinnosti vůči státu.

Tyto podmínky jsou platné a účinné od 10.3.2024.

Na horu