Search
× Search
Elektrický motor na dinghy?
Daniel Vodička
/ Kategorie: Zajímavosti

Elektrický motor na dinghy?

Přívěsný motor na dinghy. Co je s ním starostí. Je těžký, hlučný, často špinavý, neskladný, nespolehlivý… A přitom taková blbost… Je otázkou, jestli nenastala doba na jeho výměnu.

Může být elektromotor náhradou za benzínový přívěsný motor na dinghy? Myslím si, že pro mnoho majitelů jachet ano. Proč ne pro všechny? Limitujícím faktorem zde bude dojezd. Používá-li někdo na svých plavbách dinghy na dlouhé, řekněme až objevitelské plavby s velkou posádkou, asi stále zůstane věrný benzínovému motoru, který zaručuje vysokou rychlost a dlouhý dojezd.

Většina majitelů jachet se však na dlouhé plavby nevydává. Obvykle se spokojí s plavbami dlouhými maximálně nižší stovky metrů. Navíc běžně na klidné vodě v zátoce. Jde o cesty mezi zakotvenou jachtou a břehem/restaurací/obchodem. A posádka se běžně pohybuje do 4-5 osob.

Na takové plavby je už dnes možné použít některý z dostupných přívěsných elektromotorů s integrovaným akumulátorem. Vzdáváme se tím sice představy o rychlé plavbě, ale odměnou nám je snadná manipulace, absence údržby, čistý provoz, jednoduchost. To může rychlost snadno vynahradit.

Rychlost

I když rychlost… Pokud máme na palubě jachty dvoukoňový přívěsák a vážíme přes 80 kg, nejspíš nám bude iluzi rychlosti vytvářet pouze hluk zadýchaného motoru. Do skluzu to stejně nevytáhneme. Se silnějším motorem sice můžeme být králi zátok, ale ta manipulace… Zatímco dvoukoňový Suzuki váží 13 kg, pětikoňový stroj je téměř dvojnásobně těžký. Při zvedání z nestabilního dinghy se to počítá.  

Vysoká rychlost je tedy argumentem pro benzín jen pro ty, kteří používají motor o výkonu alespoň 5 hp. Ti se slabším benzínovým motorem sice budou stále vyhrávat závody na rychlost s elektrikou, bude to ale upocené vítězství.

Dojezd

Foto Torqeedo

Foto Torqeedo

Máme-li v úmyslu se vydávat na dlouhé plavby, bude stále lepší spalovací motor.
Nespornou výhodou benzínových motorů je jejich dojezd. V porovnání s elektřinou takřka neomezený. Nebudeme se bavit o motorech s externí nádrží. Tam je to jasné. Ale i u motorů s vestavěným tankem, který bývá malý, není problém naložit na plavbu pětilitrový kanystřík a vydat se na cestu (skoro) kolem světa.

U malých elektromotorů je třeba být s velkými plány opatrnější. Například známě Torqeedo Travel 903 má dojezd 7 km při rychlosti 7 km/h na nafukovacím dinghy podle údajů výrobce. A to se nebavíme o naloženém člunu. Pokud bude cesta na výlet po větru, ušetříme. V takovém případě však lze předpokládat, že cesta zpět bude proti větru a v tu chvíli se začne dojezd rychle zkracovat. Na podobné překážky je dobré myslet.

Hmotnost

Už jsme se zde zmínili o hmotnostech prázdných benzínových přívěsných motorů. Prázdný dvoukoňový motor Suzuki má hmotnost 13 kg. S palivem se určitě dostaneme na 15 kg. Výkonově odpovídající Torqeedo Travel 903 má sice hmotnost 17 kg, ale to je včetně demontovatelné 6 kg vážící baterky. V případě potřeby je možné akumulátor demontovat a instalovat ho na motor až po instalaci motoru na dinghy. Zde se již ukazuje výhoda elektřiny. S 11 kg vážícím motorem se lépe pracuje než s cca 15 kg benziňáku.

Palivo

Máme-li benzínový motor, musíme mít na palubě benzín. Musíme jet k pumpě, koupit benzín, skladovat benzín, přelívat benzín… To vše jsou starosti. S elektromotorem takové problémy neřešíme. Když nabíjíme lodní akumulátory, nabijeme i přívěsný motor. Mnohé soukromé jachty navíc počítají s velkou spotřebou elektřiny, proto není problém nabíjet z akumulátorů.

Údržba

Foto Torqeedo

Foto Torqeedo

Elektromotor je jednoduchý, čistý, s minimální údržbou.
Spalovací motor potřebuje větší údržbu než elektromotor. Výměna oleje, zazimování, odsolení, poměrně složitá mechanika. Většina toho u elektromotoru odpadá. Stačí ostříkat sladkou vodou, tedy odsolit, nechat uschnout a pak ho v podstatě můžeme strčit manželce do skříně mezi cejchy. Nejspíš nás s motorem vyžene, to ano, ale rozhodně to nebude na rozvod, jako při uložení běžného přívěsáku do té samé skříně.

Ekologie

Elektromotor neřve, nesmrdí, nekouří, nevyléváme při doplnění nádrže benzín do vody, není třeba likvidovat vyjetý olej. To by asi stačilo, ne?

Manipulace

Při manipulaci s elektromotorem můžete myslet na cokoli. Nebo, skoro na cokoli. Nic z něj nemůže vytéct, je jedno, jestli ho položíte na jeden či druhý bok. Na zimu můžete elektromotor schovat do podpalubí jachty, nebo do již jednou zmíněné skříně. Nesmrdí, je čistý. V autě ho můžete položit na zadní sedadlo stejně, jako například míč na basket.

Zkusili jsme zde shrnout výhody a nevýhody přívěsných elektromotorů. Je jasné, že nejde o univerzálního pomocníka, který je vhodný pro jakékoli použití. Pro mnoho majitelů jachet ale jde o řešení, které přesně odpovídá jejich využití dinghy.

Co se ceny týče, je to různé. Motory jako v článku zmíněné Torqeedo jsou stále dražší, než jsou mnozí ochotni akceptovat, na druhou stranu majitelé jachet obvykle nemusí počítat každou korunu. Jsou ale i jiné značky, které jsou cenově příznivější.

Jednoduše řečeno, používáte-li dinghy na krátké plavby z lodě do restaurace, může vám elektromotor ušetřit mnohé starosti.

 

Vytisknout
690

Odpovědní formulář

Vyplňte jméno a příjmení, případně tituly
Vyplňte prosím Váš email.

Tipněte vítěze Velikonoční regaty 2024
Potvrďte prosím souhlas se soutěžními podmínkami.
Souhlasím se soutěžními podmínkami

Pravidla soutěže Tipovačka na vítěze Velikonočky 2024

Soutěž probíhá od okamžiku zveřejnění do 5. dubna 2024 do 23:59:59.

Pořadatel soutěže

Pořadatelem soutěže Tipovačka na vítěze Velikonočky 2024 (dále jen „soutěž“) jsou Lodní noviny sro, se sídlem Pod Havlínem 748, Praha 5, 156 00, IČO: 05897289 (dále jako „pořadatel“).

Doba a místo platnosti soutěže

Soutěž probíhá ode dne zveřejnění soutěže na webu www.lodninoviny.cz do 5. dubna 2024 do 23:59:59 středoevropského letního času (dále jen čas trvání soutěže) na území České a Slovenské republiky.

Účastníci soutěže

Soutěže se může zúčastnit ten, kdo v čase trvání soutěže správně tipuje vítěze vyplněním formuláře na stránce soutěže. Osoba nesplňující podmínky účasti, nebo jednající v rozporu s pravidly soutěže, nebude do soutěže zařazená. Pokud by se ukázalo, že taková osoba se i přes výše uvedené stala výhercem v soutěži, například v důsledku nepravdivých informací, které poskytla, nemá nárok na výhru a tato nebude předaná. Ze soutěže jsou vyloučeni zaměstnanci pořadatele a jejích partnerů a osoby jim blízké ve smyslu dle § 22 zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník, ve znění pozdějších předpisů.

Každý účastník soutěže může na soutěžní otázku odpovědět pouze jednou.

Pravidla soutěže

  1. Účastník soutěže musí splnit úkol – správně tipnout vítěze Velikonoční regaty 2024. Na otázky v zadání soutěže se odpovídá vyplněním formuláře na stránce soutěže a odesláním formuláře organizátorovi soutěže.
  2. V případě splnění kritéria (1) postupuje účastník soutěže do losování, ve kterém Lodní noviny náhodně vylosují výherce.
  3. Soutěž vyhrává vylosovaný výherce. Cena je nepřenosná. Na palubě jachty má zajištěno místo pouze vylosovaný výherce. 

Do soutěže jsou zařazené jen platně vyplněné a odeslané formuláře.

Cena do soutěže

Soutěž probíhá ode dne zveřejnění soutěže do 5. dubna 2024 do 23:59:59 středoevropského času na webové stránce www.lodninoviny.cz. Do soutěže se čtenáři zapojí vyplněním a odesláním formuláře se správnou odpovědí. Správné odpovědi budou slosovány na vyhlášení Velikonoční regaty a tamtéž bude vyhlášen vítěz.  

Cenu do soutěže věnuje společnost Lodní noviny sro.  Vítěz vyhrává jedno místo na plavbě na Azorských ostrovech od 15. do 22.6. dle specifikací zde. Součástí ceny je místo na palubě jachty, cena nezahrnuje přístavní poplatky, dopravu, stravu, ani pojištění.

Lodní noviny jsou oprávněny zveřejnit jméno a příjmení výherce na svých profilech na sociálních sítích a webových stránkách.

Závěrečná ustanovení

Pořadatel nenese odpovědnost za jakoukoliv technickou chybu při organizaci soutěže a má právo konečného rozhodnutí ve všech záležitostech soutěže včetně jejího ukončení.  O jakýchkoliv reklamacích či námitkách rozhoduje s konečnou platností pořadatel. Pořadatel si vyhrazuje právo bez náhrady soutěž zkrátit, přerušit anebo zrušit či jednostranně změnit nebo doplnit její podmínky, a to tak, že změnu vyhlásí na webových stránkách, kde jsou k dispozici platné a úplné podmínky.

Účastí v soutěži vyjadřuje soutěžící souhlas s těmito pravidly a poskytuje Lodním novinám dobrovolně souhlas se zpracováním svých osobních údajů. Souhlas je možné kdykoliv písemně odvolat. Soutěžící má právo na přístup k Údajům, právo požádat o vysvětlení a případně právo požadovat odstranění vzniklého stavu, zejména blokování, provedení opravy, doplnění či likvidaci jeho Údajů a další práva uvedená v zákoně č. 101/2000 Sb., o ochraně osobních údajů, ve znění pozdějších předpisů.

Na poskytnutí výhry není právní nárok a hodnotu výhry nelze vyplatit v penězích. Výherce bere na vědomí, že je povinen vypořádat své případné daňové povinnosti vůči státu.

Tyto podmínky jsou platné a účinné od 10.3.2024.

Na horu