Search
× Search
Co zvolit v Düsseldorfu
Daniel Vodička
/ Kategorie: Novinky, Kam jet, Zajímavosti

Co zvolit v Düsseldorfu

Co by bylo, kdyby… Taková zbytečná otázka. Na veletrhu v Dusseldorfu jsem si tento zbytečný dotaz v duchu položil. Jakou plachetnici si vybrat, když bys jednu musel odvést?

Letos bylo řešení této hádanky jednodušší než před pár lety. Plachetnic zde bylo méně. V hale 17 byl místo plachetnic bazén pro vodní show na foilech i bez nich a k tomu paddleboardy a prkna kratší či delší, nafukovací či pevná, s foily i bez.

Hala 16 byla jako vždy. Kajutové jednotrupé plachetnice. A bylo jich plno. Plachetnice byly i v hale 15, ale šlo o tři katamarany a jinak se jednalo o menší lodě, obvykle bez kajuty, nebo stroje závodní.

Více, či méně běžné jednotrupé jachty jsou tedy jen v hale 16. Většinu návštěvníků přitahují velké luxusní jachty jako Swan, Hallberg Rassy, Oyster, Contest, Amel… Jsou bezpochyby krásné, skvěle zpracované, vymyšlené do detailu. Mají jen jednu vadu, cenově nejsou příliš dostupné.

Vzrušení

Image
Mě mnohem více zaujaly menší jachty, s cenovkou bližší běžné jachtařské populaci. Jen mám rád, když nabízejí něco navíc. Zábavu, vzrušení, tedy rychlost. Líbí se mi jachty, které umožňují turistiku a k tomu skvělé zážitky, když foukne ze správného směru ta pravá síla větru.

First 36 a Pogo 36

V hale 16 byly dvě lodě, které toto zadání splňovaly. Krásný First 36 od Beneteau a Pogo 36 loděnice Structures z Bretaně. Jde o podobně velké jachty moderního designu (Pogo je mnohem starší), které jsou v porovnání s jachtami podobné velikosti velmi lehké. First 36 má výtlak 4800 kg (kratší a užší Oceanis 34.1 má 5500 kg) a Pogo dokonce ještě o tunu méně při šířce o 20 cm větší (4,00 m). Jde tedy o mimořádně lehké jachty, které jsou tvarem svých trupů vhodné pro plavbu ve skluzu a pro které nejsou rychlosti kolem 15 uzlů ničím výjimečným.

Cruiser-racer, nebo fast cruiser?

First 36 naplňuje všechny znaky jachet typu cruiser-racer (myslím nabroušený cruiser-racer). U Poga, navzdory tomu, že se jedná o výrazně lehčí jachtu, bych spíše sáhl po charakteristice fast cruiser. Roli v určení zde hraje například rozložení vinšen na palubě, nebo solidní kotevna a sklad na lehké věci typu fendrů na přídi.

V jednoduchosti je síla

Foto Pogo Structures

Foto Pogo Structures

Pogo 36
Co se týče podpalubí, Pogo je více nekompromisní. Jednoduché laminátové plochy, místo těžkých dvířek jen lehké závěsy z plachtoviny na suchý zip. Žádné podlážky, chodí se po dně trupu. To ale znamená, že uprostřed překáží jedno žebro, které je třeba překročit. Díky celkové šíři trupu a speciálně velké šíři na přídi je přední kajuta mimořádně rozměrná, a to samé je možné říci o jednoduché koupelně. Salonu dominuje stůl uprostřed, pod kterým je ukrytá hydraulika sklopného kýlu. Kuchyňský kout mnoho místa nenabízí, ale vždy je to něco za něco. Dvě kajuty na zádi jsou zase překvapivě rozměrné. Z kajuty na pravoboku se leze do tunelu za motor, kde najdete krásně přístupnou veškerou elektroniku. Negativem na Pogu bude malá lednička, pro někoho velký nedostatek. Mě se pak příliš nelíbily schody v hlavní lukně. Když chtěl člověk k motoru, musel je celé nadzvednout a odložit jinam. Zvedání na pantech je jednodušší.

Líbivější interiér

Foto Beneteau

Foto Beneteau

First 36
  First také tentokrát využívá laminátový interiér, dřevěné prvky jsou hezčí. Řekl bych, že je líbivěji zpracován. Lednička v kostce pod hlavní luknou je větší, v zadních kajutách lze demontovat část lůžek. V koupelně se používá sklopné umyvadlo umístěné nad toaletou. Interiér Firsta je hezčí, i když není prostornější.

First je závodnější

Na palubě je First více určený pro závody. Vinšny na otěže na bocích kokpitu, část laviček demontovatelná. Na Firstu dvojice kormidelních kol, Pogo vsadilo na klasické kormidelní páky. Obě loděnice využívají pro vedení otěží geny jednoduchý a lehký 3D systém místo klasických kolejnic a otěžových vozíků.

Rozdíly

Image
First má na palubě elegantní zapuštěné lukny bez rámů, Pogo klasické lukny s hliníkovým rámem. I když nejsou tak hezké, asi bych raději vsadil na klasiku s rámem, kvůli pevnosti.

Rozdíly najdeme také v čelenu. Na First 36 elegantní pevný čelen, na Pogu robustní vysouvací čelen umístěný na palubě.
Zatímco Pogo má sklopný kýl a ponor tak variuje mezi 120 cm a téměř 3 metry, First má pevný kýl s ponorem 2,25 metru.

Obě jachty jsou využitelné pro turistiku, dovedou plout ve skluzu a mají vynikající rychlostní potenciál. Jsou zábavné. Svojí klientelu navzdory vysoké ceně mají. Cena se u obou v rozumné výbavě pohybuje kolem 300 000 EUR. Dodání nové jachty 2024/25

Mnozí příznivci Firsta očekávají, že přijde ještě ostřejší verze Seascape. Ta by měla mít kormidelní páky, karbonový stěžeň a podobná zlepšení. Podle zástupce loděnice však byla tato verze odsunuta na druhou kolej. Úspěch modelu je takový, že není třeba nic měnit.

A nakonec, co bych si tedy z veletrhu nejraději odvezl? Je to těžká volba, ale asi by to nakonec bylo Pogo. I díky sklopnému kýlu.

 

Vytisknout
644

Odpovědní formulář

Vyplňte jméno a příjmení, případně tituly
Vyplňte prosím Váš email.

Tipněte vítěze Velikonoční regaty 2024
Potvrďte prosím souhlas se soutěžními podmínkami.
Souhlasím se soutěžními podmínkami

Pravidla soutěže Tipovačka na vítěze Velikonočky 2024

Soutěž probíhá od okamžiku zveřejnění do 5. dubna 2024 do 23:59:59.

Pořadatel soutěže

Pořadatelem soutěže Tipovačka na vítěze Velikonočky 2024 (dále jen „soutěž“) jsou Lodní noviny sro, se sídlem Pod Havlínem 748, Praha 5, 156 00, IČO: 05897289 (dále jako „pořadatel“).

Doba a místo platnosti soutěže

Soutěž probíhá ode dne zveřejnění soutěže na webu www.lodninoviny.cz do 5. dubna 2024 do 23:59:59 středoevropského letního času (dále jen čas trvání soutěže) na území České a Slovenské republiky.

Účastníci soutěže

Soutěže se může zúčastnit ten, kdo v čase trvání soutěže správně tipuje vítěze vyplněním formuláře na stránce soutěže. Osoba nesplňující podmínky účasti, nebo jednající v rozporu s pravidly soutěže, nebude do soutěže zařazená. Pokud by se ukázalo, že taková osoba se i přes výše uvedené stala výhercem v soutěži, například v důsledku nepravdivých informací, které poskytla, nemá nárok na výhru a tato nebude předaná. Ze soutěže jsou vyloučeni zaměstnanci pořadatele a jejích partnerů a osoby jim blízké ve smyslu dle § 22 zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník, ve znění pozdějších předpisů.

Každý účastník soutěže může na soutěžní otázku odpovědět pouze jednou.

Pravidla soutěže

  1. Účastník soutěže musí splnit úkol – správně tipnout vítěze Velikonoční regaty 2024. Na otázky v zadání soutěže se odpovídá vyplněním formuláře na stránce soutěže a odesláním formuláře organizátorovi soutěže.
  2. V případě splnění kritéria (1) postupuje účastník soutěže do losování, ve kterém Lodní noviny náhodně vylosují výherce.
  3. Soutěž vyhrává vylosovaný výherce. Cena je nepřenosná. Na palubě jachty má zajištěno místo pouze vylosovaný výherce. 

Do soutěže jsou zařazené jen platně vyplněné a odeslané formuláře.

Cena do soutěže

Soutěž probíhá ode dne zveřejnění soutěže do 5. dubna 2024 do 23:59:59 středoevropského času na webové stránce www.lodninoviny.cz. Do soutěže se čtenáři zapojí vyplněním a odesláním formuláře se správnou odpovědí. Správné odpovědi budou slosovány na vyhlášení Velikonoční regaty a tamtéž bude vyhlášen vítěz.  

Cenu do soutěže věnuje společnost Lodní noviny sro.  Vítěz vyhrává jedno místo na plavbě na Azorských ostrovech od 15. do 22.6. dle specifikací zde. Součástí ceny je místo na palubě jachty, cena nezahrnuje přístavní poplatky, dopravu, stravu, ani pojištění.

Lodní noviny jsou oprávněny zveřejnit jméno a příjmení výherce na svých profilech na sociálních sítích a webových stránkách.

Závěrečná ustanovení

Pořadatel nenese odpovědnost za jakoukoliv technickou chybu při organizaci soutěže a má právo konečného rozhodnutí ve všech záležitostech soutěže včetně jejího ukončení.  O jakýchkoliv reklamacích či námitkách rozhoduje s konečnou platností pořadatel. Pořadatel si vyhrazuje právo bez náhrady soutěž zkrátit, přerušit anebo zrušit či jednostranně změnit nebo doplnit její podmínky, a to tak, že změnu vyhlásí na webových stránkách, kde jsou k dispozici platné a úplné podmínky.

Účastí v soutěži vyjadřuje soutěžící souhlas s těmito pravidly a poskytuje Lodním novinám dobrovolně souhlas se zpracováním svých osobních údajů. Souhlas je možné kdykoliv písemně odvolat. Soutěžící má právo na přístup k Údajům, právo požádat o vysvětlení a případně právo požadovat odstranění vzniklého stavu, zejména blokování, provedení opravy, doplnění či likvidaci jeho Údajů a další práva uvedená v zákoně č. 101/2000 Sb., o ochraně osobních údajů, ve znění pozdějších předpisů.

Na poskytnutí výhry není právní nárok a hodnotu výhry nelze vyplatit v penězích. Výherce bere na vědomí, že je povinen vypořádat své případné daňové povinnosti vůči státu.

Tyto podmínky jsou platné a účinné od 10.3.2024.

Na horu