Search
× Search
Co řekl Milan Koláček o Transatu
Daniel Vodička
/ Kategorie: Quebec St.Malo

Co řekl Milan Koláček o Transatu

Transat Quebec - St.Malo je jiný, než jsou ostatní závody přes Atlantik. Pluje se daleko na severu. Stačí start v Quebecu a čtyři dny probíjení se na volný oceán. V řece jsme museli bojovat se silnými proudy. Jednu chvíli s námi, ale již za pár hodin proti nám. To byla ohromná zkušenost.

Nebezpečný mořský život
U Gaspé a Newfoundlandu, kde jsme očekávali velryby, byl život v moři doslova cítit. V noci neuvěřitelné barvy fosforeskujícího planktonu. Kolem kormidel, v brázdě za lodí. Velcí delfíni a velryby. Do jedné jsem málem narazil. Vynořila se těsně před přídí.

Mlha
Následovalo několik dnů v silných mlhách, ve vlhku a zimě. Několik nocí nebylo vůbec vidět nejenom kvůli tmě, ale hlavně kvůli silné mlze. Nebylo videt na příd lodi, natož na vrchol stěžně. Voda měla u Newfoundlandu jen 6°C. To je mimořádně málo. Jen pro představu v cChorvatsku neklesá teplota moře pod 10°C. Přestože jsme jeli na zadoboční vítr, bylo extrémně chladno. Naštěstí jsem měl výborné oblečení, nebyl tedy důvod si na podmínky stěžovat.

Za kormidlem jsme se střídali každé dvě hodiny, autopilot jel jen výjimečně během manévrů, nebo za velmi slabého větru v noci.


Rychlý Atlantik

Přeplutí Atlantiku bylo takticky celkem jednoduché. Díky vysoké rychlosti lodi jsme byli schopni se udržet ve větru jedné tlakové níže téměř celou cestu. Bohužel to zároveň byla i trochu past, protože jsem se dostali do zadního větru, kde jsme museli halzovat, namísto zadobočního větru který měly lodě, které zůstaly daleko vzadu. Bohužel pro nás jim to pomohlo se k nám opět dotáhnout. 

Spinaker
Bohužel jsme přišli i o nejvetší spinakr, který v tu chvíli byl nezbytný. Ve 24uzlech větru se roztrhl na dvě poloviny. To pro nás znamenalo spoustu práce navíc. A tedy i méně odpočinku. Nakonec i ztráta sil se podepsala na naší výkonosti. Bez spinakeru jsme ztratili skvělou pozici, kterou jsme si od startu udržovali.
Spinaker jsme opravovali několikrát. Plachta se roztrhla na jiném místě a také po celé své délce. Oprava přitom znamená, že celé opravované kraje plachty se musí nejprve umýt ve sladké vodě (kbelík s vodou, ve ktérem se plachta vymáchá). Následně musí uschnout. Den byla plachta rozvěšená uvnitř lodi a části v boxu motoru. Potom bylo nutné vše odmastit acetonem. Nakonec přišlo samotné lepeni. Velký spinaker má 180 m2, tedy několik hodin lepení. Plachtu jsme nakonec použili až při dojezdu do cíle.


Nasazení

Tempo, ve kterém jsme fungovali na palubě, bylo velmi intenzivní. Všichni tři jsme jeli na 100 % a únava se postupem času zvetšovala. Neustálé přeskládávání věcí v lodi stálo neuvěřitelné množství energie. To vše bylo ztíženo velkým nmožstvím technických problémů. Phil ostartoval projekt na poslendní chvíli. Loď koupil dva měsíce před startem závodu. Nebyla dva roky řádně udržovaná. U motoru nefungovalo chlazení. Při každém startování motoru jsme museli chladící vodu pomocí hadice z balastu uměle nasát. Baterie už nedrželi napětí. A další spousta drobností, které jsme nestále museli opravovat.

Cíl
Cíl byl pro nás bohužel smolný. Dostali jsme se do velmi slabého větru. V posledních 24 hodinách jsme byli velmi blízko jak stříbru, tak i sedmému místu. Kdokoli z vedoucího balíku mohl dojet za vítěznou Tales II. My jsme v silném protiproudu 3 hodiny kotvili na hloubce 40 metrů, abychom se neposunuli o 6 mil zpět.
Pocity a výkony
Užili jsme si velice rychlý závod. Naše maximum bylo 370 mil za 24 hodin. A pouhých 12 dnů na překonání téměř 3000 mil.
Byla to neuvěřitelná zkušenost. Jsem také moc rád že jsem mohl závodit na palubě s Adrienem Hardym, od kterého jsem získal mnoho cenných zkušeností.


Vytisknout
6467

Odpovědní formulář

Vyplňte jméno a příjmení, případně tituly
Vyplňte prosím Váš email.

Tipněte vítěze Velikonoční regaty 2024
Potvrďte prosím souhlas se soutěžními podmínkami.
Souhlasím se soutěžními podmínkami

Pravidla soutěže Tipovačka na vítěze Velikonočky 2024

Soutěž probíhá od okamžiku zveřejnění do 5. dubna 2024 do 23:59:59.

Pořadatel soutěže

Pořadatelem soutěže Tipovačka na vítěze Velikonočky 2024 (dále jen „soutěž“) jsou Lodní noviny sro, se sídlem Pod Havlínem 748, Praha 5, 156 00, IČO: 05897289 (dále jako „pořadatel“).

Doba a místo platnosti soutěže

Soutěž probíhá ode dne zveřejnění soutěže na webu www.lodninoviny.cz do 5. dubna 2024 do 23:59:59 středoevropského letního času (dále jen čas trvání soutěže) na území České a Slovenské republiky.

Účastníci soutěže

Soutěže se může zúčastnit ten, kdo v čase trvání soutěže správně tipuje vítěze vyplněním formuláře na stránce soutěže. Osoba nesplňující podmínky účasti, nebo jednající v rozporu s pravidly soutěže, nebude do soutěže zařazená. Pokud by se ukázalo, že taková osoba se i přes výše uvedené stala výhercem v soutěži, například v důsledku nepravdivých informací, které poskytla, nemá nárok na výhru a tato nebude předaná. Ze soutěže jsou vyloučeni zaměstnanci pořadatele a jejích partnerů a osoby jim blízké ve smyslu dle § 22 zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník, ve znění pozdějších předpisů.

Každý účastník soutěže může na soutěžní otázku odpovědět pouze jednou.

Pravidla soutěže

  1. Účastník soutěže musí splnit úkol – správně tipnout vítěze Velikonoční regaty 2024. Na otázky v zadání soutěže se odpovídá vyplněním formuláře na stránce soutěže a odesláním formuláře organizátorovi soutěže.
  2. V případě splnění kritéria (1) postupuje účastník soutěže do losování, ve kterém Lodní noviny náhodně vylosují výherce.
  3. Soutěž vyhrává vylosovaný výherce. Cena je nepřenosná. Na palubě jachty má zajištěno místo pouze vylosovaný výherce. 

Do soutěže jsou zařazené jen platně vyplněné a odeslané formuláře.

Cena do soutěže

Soutěž probíhá ode dne zveřejnění soutěže do 5. dubna 2024 do 23:59:59 středoevropského času na webové stránce www.lodninoviny.cz. Do soutěže se čtenáři zapojí vyplněním a odesláním formuláře se správnou odpovědí. Správné odpovědi budou slosovány na vyhlášení Velikonoční regaty a tamtéž bude vyhlášen vítěz.  

Cenu do soutěže věnuje společnost Lodní noviny sro.  Vítěz vyhrává jedno místo na plavbě na Azorských ostrovech od 15. do 22.6. dle specifikací zde. Součástí ceny je místo na palubě jachty, cena nezahrnuje přístavní poplatky, dopravu, stravu, ani pojištění.

Lodní noviny jsou oprávněny zveřejnit jméno a příjmení výherce na svých profilech na sociálních sítích a webových stránkách.

Závěrečná ustanovení

Pořadatel nenese odpovědnost za jakoukoliv technickou chybu při organizaci soutěže a má právo konečného rozhodnutí ve všech záležitostech soutěže včetně jejího ukončení.  O jakýchkoliv reklamacích či námitkách rozhoduje s konečnou platností pořadatel. Pořadatel si vyhrazuje právo bez náhrady soutěž zkrátit, přerušit anebo zrušit či jednostranně změnit nebo doplnit její podmínky, a to tak, že změnu vyhlásí na webových stránkách, kde jsou k dispozici platné a úplné podmínky.

Účastí v soutěži vyjadřuje soutěžící souhlas s těmito pravidly a poskytuje Lodním novinám dobrovolně souhlas se zpracováním svých osobních údajů. Souhlas je možné kdykoliv písemně odvolat. Soutěžící má právo na přístup k Údajům, právo požádat o vysvětlení a případně právo požadovat odstranění vzniklého stavu, zejména blokování, provedení opravy, doplnění či likvidaci jeho Údajů a další práva uvedená v zákoně č. 101/2000 Sb., o ochraně osobních údajů, ve znění pozdějších předpisů.

Na poskytnutí výhry není právní nárok a hodnotu výhry nelze vyplatit v penězích. Výherce bere na vědomí, že je povinen vypořádat své případné daňové povinnosti vůči státu.

Tyto podmínky jsou platné a účinné od 10.3.2024.

Na horu