Search
× Search
Co je třeba vědět o předpovědi počasí
Vojtěch Sládeček

Co je třeba vědět o předpovědi počasí

Dva jachtaři si vyslechnou předpověď počasí. Jeden ví, že má ještě dost času na bezpečný návrat do přístavu, jiný si myslí, že nezarefuje-li hned, nepřežije. Oba si vyslechli stejnou předpověď. Jeden jí pochopil, druhý ne. Nedostává se znalostí termínů.

Předpověď počasí je jedním z nejdůležitějších faktorů, které musíme při plánování plavby zohlednit. V dnešní době telefonů a aplikací je jednoduché se k předpovědím dostat.  Vše je přehledně zpracované, barevné škály odlišují sílu větru, výšku vln. Ale pro jachtaře je velmi důležité vyznat se v meteorologické terminologii, se kterou se setkáme, budeme-li předpověď hledat u oficiálních meteorologických institucí v dané lokalitě. Jak vypadá klasická námořní předpověď a co všechno by měla obsahovat? Vyznáte se také v oficiálních anglických termínech? Tato problematika je i součástí zkoušek skippera.

Námořní předpověď se skládá z okruhů, které dávají komplexnější představu o vývoji počasí.

Schéma klasické předpovědi bude vypadat následovně:

  1. FORECAST ISSUED (DATUM, ČAS A MÍSTO VYDÁNÍ PŘEDPOVĚDI)
  2. WARNING (VAROVÁNÍ)
  3. TIMING (ČASOVÁNÍ)
  4. SYNOPSIS (SYNOPTICKÁ SITUACE)
  5. WIND (VÍTR)
  6. SEA STATE (STAV MOŘE)

FORECAST ISSUED (DATUM, ČAS A MÍSTO VYDÁNÍ PŘEDPOVĚDI)

V úvodu každé předpovědi bude vždy uvedeno, KDO a KDY ji vydal, což je velmi důležité pro vytvoření časové osy, tedy například toho, za jak dlouho přijde silnější vítr, mlha apod.

 

WARNING (Varování)

Následuje WARNING - tedy varování, upozornění.  Jedná se o důležitou informaci, které varuje před silným větrem, možným výskytem bouří, nebo snížené viditelnosti.

  1. Wind warning  (varování před silným větrem, může být doprovázeno stavem moře)
  2. Storm warning (varování před možným výskytem bouří)
  3. Visibility warning (varování upozorňující na zhoršenou viditelnost)

1. Varování před silným větrem užívá tyto formulace:

  • Strong wind warning
    • Vítr o síle F6-F7 Beauforta (dále jen B): 22-33 uzlů
  • Gale warnings
    • Vítr o síle minimálně F8 B: 34-40 uzlů, poryvy až 51 uzlů
  • Severe gale
    • Vítr o rychlosti minimálně F9 B: 41-47 uzlů, v poryvech 52-60 uzlů
  • Storm
    • Vítr o rychlosti minimálně F10 B: 48-55 uzlů, v poryvech 61-68 uzlů

 

  • Violent storm
    • Vítr o rychlosti minimálně F11 B: 56-63 uzlů, v poryvech 69 a více uzlů
  • Hurricane force
    • Vítr o rychlosti minimálně F12 B: 64 uzlů a více

 

2. Varování před možným výskytem bouří pak užívá klasickou formuli

Risk of thunderstorm, Risk of rain and thundery

 

3. Varování před nízkou viditelností pak užívá termíny

  • GOOD
    • Viditelnost dobrá, dohlednost 5 námořních mil (NM) a více
  • MODERATE
    • Viditelnost mírná (střední) dohlednost 2-5 NM
  • POOR
    • Viditelnost špatná, dohlednost 2 NM až 1000 m
  • VERY POOR (FOG)
    • Viditelnost velmi špatná, mlha, dohlednost nižší než 1000 m

TIMING (Časování)

Další důležitou informací v předpovědi je již zmíněné časování. Tedy pokud je avizován silnější vítr, za jak dlouho ho v dané lokalitě od vydané předpovědi mohu očekávat. Pro časové údaje se používají tři základní termíny, které se vždy vztahují k datu a času vydání předpovědi.

  • IMMINENT
    • Nastávající, okamžitá- přijde do 6 hodin od času vydání předpovědi
  • SOON
    • Zanedlouho, zakrátko – přijde mezi 6-12 hodinami od času vydání předpovědi
  • LATER
    • Později – přijde po 12 a více hodinách od času vydání předpovědi

 

SYNOPIS (Synoptická situace)

Další informací, která nám dotvoří obrázek o aktuální meteorologické situaci, je část zvaná SYNOPSIS (synopse), tedy popsání tlakových útvarů. Díky tomu můžeme lépe pochopit aktuální meteorologickou situaci. Dostáváme lepší představu o dlouhodobějším vývoji počasí v dané lokalitě. Pro konkrétnější informace je ale potřeba si zobrazit aktuální synoptickou mapu.

Zde je pak uveden například aktuální tlak, tlakový systém a jeho pohyb či vývojová tlaková tendence.

1019HPa, Ridge of high presurre over Adriatic stationary

Hřeben vysokého tlaku je stacionárně nad Jadranem

  • STEADY
    • Tlak je stálý, změna je menší než 0.1 hPa za poslední 3 hodiny
  • RISING OR FALLING SLOWLY
    • Tlak pomalu stoupá (nebo klesá), změnil se o 0.1 až 1.5 hPa za poslední 3 hodiny
  • RISING OR FALLING
    • Tlak stoupá nebo klesá, změnil se o 1.6 až 3.5 hPa za poslední 3 hodiny
  • RISING OR FALLING QUICKLY
    • Tlak stoupá rychle (nebo klesá), změnil se o 3.6- 6.0 hPa za poslední 3 hodiny
  • RISING OR FALLING VERY RAPIDLY
    • Tlak stoupá (nebo klesá) velmi rychle, změnil se o více než 6 hPa za poslední 3 hodiny

WIND (vítr)

Zde jsou pak uvedeny informace o přepokládaném směru a síle větru a o jeho vývoji. Důležité je ověření v jakých jednotkách je v předpovědi uvedena síla větru. Nejčastěji se používá síla větru vztažená k Beaufortově stupnici, uvedena ale může být v uzlech, nebo v metrech za sekundu. I zde se setkáme s termíny, kterým je potřeba rozumět.

  • VEERING
    • Označuje změnu směru větru, který se bude stáčet ve směru hodinových ručiček například tedy z JV na Z
  • BACKING
    • Označuje změnu směru větru, který se bude stáčet proti směru hodinových ručiček například tedy z JV na E
  • BECOMING CYCLONIG
    • Označuje pravděpodobné ovlivnění směru větrem vzhledem k přechodu tlakové níže

 

SEA STATE (stav moře)

Posledním důležitým faktorem je stav moře. Ten se nejčastěji udává pomocí méně známé Douglasovy stupnice. Ta nás pomocí slovních výrazů odkazuje na výšku vln v metrech.

 

 

 

  • SMOOTH
    • Hladké, výška vln nepřesahuje 0.5 m
  • SLIGHT
    • Mírné, výška vln mezi 0.5 to 1.25 m
  • MODERATE
    • Mírná až střední, výška vln mezi 1.25 to 2.5 m
  • ROUGH
    • Drsné, výška vln mezi 2.5 to 4.0 m
  • VERY ROUGH
    • Velmi drsné, výška vln mezi 4.0 to 6.0 m
  • HIGH
    • Vysoké, výška vln mezi 6.0 to 9.0 m
  • VERY HIGH
    • Velmi vysoké, výška vln mezi 9.0 to 14.0 m
  • PHENOMENAL
    • Fenomenální, výška vln větší než 14.0 m

 

Pořadí jednotlivých bodů se v různých předpovědích může odlišovat. Nicméně koncept zůstává zpravidla zachovaný. Pro začátek není potřeba se vše učit zpaměti, ale je dobré, abychom věděli, kam jednotlivé pojmy zařadit a měli možnost si dohledat jejich interpretaci (shrnutí je v pdf pod článkem). To vše je velmi důležité pro správné pochopení předpovědi a naplánování bezpečné plavby. Například ale pro úspěšné složení zkoušky RYA Yachtmaster Offshore je potřeba znát tyto údaje celkem podrobně.

 

Nyní si můžete vyzkoušet, jestli se v předpovědi lépe zorientujete. Pro nacvičení přikládám dnešní z Chorvatska.

Weather report issued by The Marine Meteorological Center Split on 13.11.2018 at 12

Warning

STILL A RISK OF FOG PATCHES TODAY. IN THE VELEBIT CHANNEL FROM THE MIDDLE OF THE NIGHT AND IN SOUTHERN DALMATIA TOMORROW MORNING, A RISK OF GUSTS OF NE WINDS 35-40 KNOTS.

Synopsis

The ridge of high pressure from eastern Europe lies over the Adriatic.

Weather forecast for the Adriatic for the first 12 hours

Calm or variable winds 4-10, toward the end of the day and during the night NW 4-12, in the Central and South Adriatic 6-16 knots, turning along the coast and in the North Adriatic late in the night to NE. Sea 1-2, increasing during the night to 2-3. Visibility 10-20, in places around 2 km due to mist and possibly less than 1 km due to fog, mainly during the night. Fine or fair, in the North Adriatic variably cloudy with a risk of a little rain or drizzle.

Weather forecast for the next 12 hours

Light to moderate, in the Velebit Channel, in the morning in southern Dalmatia as well, up to fresh NE winds. In the open of the South and Central Adriatic moderate to fresh NW winds. Sea smooth or slight, in the open of the South Adriatic tomorrow morning possibly up to moderate. Mostly clear, but during the night becoming fine or fair, in the North Adriatic variably cloudy with a risk of a little rain or drizzle.

 

 

              

 

Vytisknout
7023

Dokumenty ke stažení

Odpovědní formulář

Vyplňte jméno a příjmení, případně tituly
Vyplňte prosím Váš email.

Tipněte vítěze Velikonoční regaty 2024
Potvrďte prosím souhlas se soutěžními podmínkami.
Souhlasím se soutěžními podmínkami

Pravidla soutěže Tipovačka na vítěze Velikonočky 2024

Soutěž probíhá od okamžiku zveřejnění do 5. dubna 2024 do 23:59:59.

Pořadatel soutěže

Pořadatelem soutěže Tipovačka na vítěze Velikonočky 2024 (dále jen „soutěž“) jsou Lodní noviny sro, se sídlem Pod Havlínem 748, Praha 5, 156 00, IČO: 05897289 (dále jako „pořadatel“).

Doba a místo platnosti soutěže

Soutěž probíhá ode dne zveřejnění soutěže na webu www.lodninoviny.cz do 5. dubna 2024 do 23:59:59 středoevropského letního času (dále jen čas trvání soutěže) na území České a Slovenské republiky.

Účastníci soutěže

Soutěže se může zúčastnit ten, kdo v čase trvání soutěže správně tipuje vítěze vyplněním formuláře na stránce soutěže. Osoba nesplňující podmínky účasti, nebo jednající v rozporu s pravidly soutěže, nebude do soutěže zařazená. Pokud by se ukázalo, že taková osoba se i přes výše uvedené stala výhercem v soutěži, například v důsledku nepravdivých informací, které poskytla, nemá nárok na výhru a tato nebude předaná. Ze soutěže jsou vyloučeni zaměstnanci pořadatele a jejích partnerů a osoby jim blízké ve smyslu dle § 22 zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník, ve znění pozdějších předpisů.

Každý účastník soutěže může na soutěžní otázku odpovědět pouze jednou.

Pravidla soutěže

  1. Účastník soutěže musí splnit úkol – správně tipnout vítěze Velikonoční regaty 2024. Na otázky v zadání soutěže se odpovídá vyplněním formuláře na stránce soutěže a odesláním formuláře organizátorovi soutěže.
  2. V případě splnění kritéria (1) postupuje účastník soutěže do losování, ve kterém Lodní noviny náhodně vylosují výherce.
  3. Soutěž vyhrává vylosovaný výherce. Cena je nepřenosná. Na palubě jachty má zajištěno místo pouze vylosovaný výherce. 

Do soutěže jsou zařazené jen platně vyplněné a odeslané formuláře.

Cena do soutěže

Soutěž probíhá ode dne zveřejnění soutěže do 5. dubna 2024 do 23:59:59 středoevropského času na webové stránce www.lodninoviny.cz. Do soutěže se čtenáři zapojí vyplněním a odesláním formuláře se správnou odpovědí. Správné odpovědi budou slosovány na vyhlášení Velikonoční regaty a tamtéž bude vyhlášen vítěz.  

Cenu do soutěže věnuje společnost Lodní noviny sro.  Vítěz vyhrává jedno místo na plavbě na Azorských ostrovech od 15. do 22.6. dle specifikací zde. Součástí ceny je místo na palubě jachty, cena nezahrnuje přístavní poplatky, dopravu, stravu, ani pojištění.

Lodní noviny jsou oprávněny zveřejnit jméno a příjmení výherce na svých profilech na sociálních sítích a webových stránkách.

Závěrečná ustanovení

Pořadatel nenese odpovědnost za jakoukoliv technickou chybu při organizaci soutěže a má právo konečného rozhodnutí ve všech záležitostech soutěže včetně jejího ukončení.  O jakýchkoliv reklamacích či námitkách rozhoduje s konečnou platností pořadatel. Pořadatel si vyhrazuje právo bez náhrady soutěž zkrátit, přerušit anebo zrušit či jednostranně změnit nebo doplnit její podmínky, a to tak, že změnu vyhlásí na webových stránkách, kde jsou k dispozici platné a úplné podmínky.

Účastí v soutěži vyjadřuje soutěžící souhlas s těmito pravidly a poskytuje Lodním novinám dobrovolně souhlas se zpracováním svých osobních údajů. Souhlas je možné kdykoliv písemně odvolat. Soutěžící má právo na přístup k Údajům, právo požádat o vysvětlení a případně právo požadovat odstranění vzniklého stavu, zejména blokování, provedení opravy, doplnění či likvidaci jeho Údajů a další práva uvedená v zákoně č. 101/2000 Sb., o ochraně osobních údajů, ve znění pozdějších předpisů.

Na poskytnutí výhry není právní nárok a hodnotu výhry nelze vyplatit v penězích. Výherce bere na vědomí, že je povinen vypořádat své případné daňové povinnosti vůči státu.

Tyto podmínky jsou platné a účinné od 10.3.2024.

Na horu