Search
× Search
Čištění trupu za plavby: norský robot šetří peníze i palivo
Jan Koukal
/ Kategorie: Zajímavosti

Čištění trupu za plavby: norský robot šetří peníze i palivo

Poloautonomní přístroj norské společnosti Shipshave se může stát velkým pomocníkem rejdařských společností. Jelikož umí čistit podvodní část trupu během plavby, ušetří jejich provozovatelům velké peníze nejen za pravidelnou údržbu v přístavech, ale také za uspořené palivo. Je dobře známo, že spotřeba při plavbě s čistým trupem je výrazně nižší než s trupem zarostlým. Stejně tak, že loď bez černých pasažérů pod čarou ponoru je o poznání rychlejší. Podle výsledků testů prováděných Shipshave může rozdíl dosáhnout až 6 procent.

Přístroj, který spíše než futuristické zařízení připomíná cosi jako křovinořez, budí i přes svůj nevěrohodný vzhled takřka dojem dokonalosti. Může jej pohodlně obsluhovat jeden člověk, je relativně lehký (zhruba 50 kilogramů) a mobilní, takže není potřeba žádných složitých instalací, pomáhá zvyšovat efektivnost provozu lodí, a tím snižovat jejich environmentální stopu. Mohou tedy v přístavech definitivně zahodit vapky, kartáče a čisticí prostředky?

Spíš řasy než škeble

Image
Zařízení s názvem In Transit Cleaning of Hulls (Čištění trupu za plavby), zkráceně ITCH, tvoří dlouhé rameno osazené kartáčem, vodotěsný nabíjecí port, kormidlo, kamera, tažná tyč a lano. Podstatnou součástí je rovněž mobilní aplikace, pomocí níž se robot ovládá. Pokrytí čištěné plochy může obsluha sledovat buď "živě" kamerou, nebo díky integrovanému systému sběru dat, která pak lze vyhodnotit v aplikaci.

Před samotným čištěním se lano přístroje navine na vinšnu na přední palubě. V aplikaci se nastaví intenzita čištění a stopa, kterou má ITCH držet, tedy délkový a výškový rozsah čištění podvodní části trupu. Během plavby se pak zařízení spustí z paluby. Proces se musí odehrávat za plavby, protože právě dopředný pohyb lodi umožní přístroji "přisát" se k boku trupu.

Podle Shipshave je přístroj určen k použití "před tím, než se obrůstání stane skutečným problémem". Poradí si tak spíše s řasami a podobnou vegetací, než když na trupu živoří plejáda mořské fauny. Díky šetrnosti k antifoulingovým nátěrům se ostatně může používat často, čemuž napomáhá i snadná manipulace. Přesto se norský výrobce na svých stránkách chlubí i snímkem zachycujícím práci zařízení na silně zarostlém trupu lodi, od jehož posledního čištění uplynuly tři roky. Za kartáčem zůstává krásně čistý trup. 

80-90 procent

Image
Největší loď, která byla dosud tímto zařízením ošetřena, podle Shipshave měřila 238 metrů s ponorem 10,5 metru. V možnostech ITCH je čištění boků trupu, nikoli však třeba hruškovité přídě (bulbous bow), kormidla či oblasti kolem propelerů. Přístroj tak obstará zhruba 80-90 procent podvodní části lodního trupu. Zmíněné části lodi se ale stejně budou muset čistit v přístavu.

Manažer prodeje a marketingu společnosti Shipshave a její spolumajitel Eirik Elde zařízení blíže představil v rámci webináře pořádaného webem Digital Ship: "Dodáváme dva typy vinšen: jednu elektrickou s frekvenční regulací, druhou pneumatickou pro plavidla s výbušným nákladem. Tvrdíme, že by se mělo jednat o práci dvou lidí, ačkoli ji může snadno provádět jeden člověk - jeden by měl obsluhovat naviják, druhý shlížet z paluby a kontrolovat proces čištění."

V diskusi o rychlostních zkouškách, které společnost s využitím této technologie provedla, Elde uvedl: "První zkouška, kterou jsme provedli, byla na zásobovací lodi pro ropné plošiny. Zkoušeli jsme se plavbu ve dvou směrech, s protiproudem a větrem při plné rychlosti. S čistým trupem kapitán zaznamenal zvýšení rychlosti o 5 až 6 procent. To je pro nás důležitý milník. Pět procent se možná nezdá zas tak moc, ale ve skutečnosti jde o velkou úsporu paliva."

Omezení invazí

Image
Podstatný je přínos zařízení i pro životní prostředí. O zvýšení efektivnosti provozu lodí, tedy o úspoře paliva a/nebo zvýšení rychlosti, již byla řeč. Neméně významný je ale fakt, že časté čištění lodního trupu za plavby na širém moři také zamezuje možnosti biologické kontaminace lokalit invazními druhy. Lodě brázdící oceány se snadno mohou stát hostiteli druhů, které se díky nim přesunou do zcela nových regionů, kde poté způsobí zkázu původních druhů. Za hlavního viníka tohoto jevu byly označeny právě lodě, jejichž rostoucí počet přenáší invazní druhy do nových vod. Samotný fakt, že se lodě zbaví nánosu na širém moři, je z environmentálního pohledu příznivější, než aby se tento biologický materiál hromadil v přístavech.

Častější a méně invazivní metody čištění také zvyšují životnost antifoulingu naneseného na trupy lodí.

Vytisknout
1456

Odpovědní formulář

Vyplňte jméno a příjmení, případně tituly
Vyplňte prosím Váš email.

Tipněte vítěze Velikonoční regaty 2024
Potvrďte prosím souhlas se soutěžními podmínkami.
Souhlasím se soutěžními podmínkami

Pravidla soutěže Tipovačka na vítěze Velikonočky 2024

Soutěž probíhá od okamžiku zveřejnění do 5. dubna 2024 do 23:59:59.

Pořadatel soutěže

Pořadatelem soutěže Tipovačka na vítěze Velikonočky 2024 (dále jen „soutěž“) jsou Lodní noviny sro, se sídlem Pod Havlínem 748, Praha 5, 156 00, IČO: 05897289 (dále jako „pořadatel“).

Doba a místo platnosti soutěže

Soutěž probíhá ode dne zveřejnění soutěže na webu www.lodninoviny.cz do 5. dubna 2024 do 23:59:59 středoevropského letního času (dále jen čas trvání soutěže) na území České a Slovenské republiky.

Účastníci soutěže

Soutěže se může zúčastnit ten, kdo v čase trvání soutěže správně tipuje vítěze vyplněním formuláře na stránce soutěže. Osoba nesplňující podmínky účasti, nebo jednající v rozporu s pravidly soutěže, nebude do soutěže zařazená. Pokud by se ukázalo, že taková osoba se i přes výše uvedené stala výhercem v soutěži, například v důsledku nepravdivých informací, které poskytla, nemá nárok na výhru a tato nebude předaná. Ze soutěže jsou vyloučeni zaměstnanci pořadatele a jejích partnerů a osoby jim blízké ve smyslu dle § 22 zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník, ve znění pozdějších předpisů.

Každý účastník soutěže může na soutěžní otázku odpovědět pouze jednou.

Pravidla soutěže

  1. Účastník soutěže musí splnit úkol – správně tipnout vítěze Velikonoční regaty 2024. Na otázky v zadání soutěže se odpovídá vyplněním formuláře na stránce soutěže a odesláním formuláře organizátorovi soutěže.
  2. V případě splnění kritéria (1) postupuje účastník soutěže do losování, ve kterém Lodní noviny náhodně vylosují výherce.
  3. Soutěž vyhrává vylosovaný výherce. Cena je nepřenosná. Na palubě jachty má zajištěno místo pouze vylosovaný výherce. 

Do soutěže jsou zařazené jen platně vyplněné a odeslané formuláře.

Cena do soutěže

Soutěž probíhá ode dne zveřejnění soutěže do 5. dubna 2024 do 23:59:59 středoevropského času na webové stránce www.lodninoviny.cz. Do soutěže se čtenáři zapojí vyplněním a odesláním formuláře se správnou odpovědí. Správné odpovědi budou slosovány na vyhlášení Velikonoční regaty a tamtéž bude vyhlášen vítěz.  

Cenu do soutěže věnuje společnost Lodní noviny sro.  Vítěz vyhrává jedno místo na plavbě na Azorských ostrovech od 15. do 22.6. dle specifikací zde. Součástí ceny je místo na palubě jachty, cena nezahrnuje přístavní poplatky, dopravu, stravu, ani pojištění.

Lodní noviny jsou oprávněny zveřejnit jméno a příjmení výherce na svých profilech na sociálních sítích a webových stránkách.

Závěrečná ustanovení

Pořadatel nenese odpovědnost za jakoukoliv technickou chybu při organizaci soutěže a má právo konečného rozhodnutí ve všech záležitostech soutěže včetně jejího ukončení.  O jakýchkoliv reklamacích či námitkách rozhoduje s konečnou platností pořadatel. Pořadatel si vyhrazuje právo bez náhrady soutěž zkrátit, přerušit anebo zrušit či jednostranně změnit nebo doplnit její podmínky, a to tak, že změnu vyhlásí na webových stránkách, kde jsou k dispozici platné a úplné podmínky.

Účastí v soutěži vyjadřuje soutěžící souhlas s těmito pravidly a poskytuje Lodním novinám dobrovolně souhlas se zpracováním svých osobních údajů. Souhlas je možné kdykoliv písemně odvolat. Soutěžící má právo na přístup k Údajům, právo požádat o vysvětlení a případně právo požadovat odstranění vzniklého stavu, zejména blokování, provedení opravy, doplnění či likvidaci jeho Údajů a další práva uvedená v zákoně č. 101/2000 Sb., o ochraně osobních údajů, ve znění pozdějších předpisů.

Na poskytnutí výhry není právní nárok a hodnotu výhry nelze vyplatit v penězích. Výherce bere na vědomí, že je povinen vypořádat své případné daňové povinnosti vůči státu.

Tyto podmínky jsou platné a účinné od 10.3.2024.

Na horu