Search
× Search
Brandaris Race – velká očekávání, ještě větší zážitek!
Daniel Vodička
/ Kategorie: Kam jet

Brandaris Race – velká očekávání, ještě větší zážitek!

Jedna kajuta na letošním Brandaris Race byla rezervována pro výherce soutěže na Lodních novinách. Stal se jím Jaroslav Hrstka. Do Holandska vyrazil se svým kamarádem. Jak vypadá "jiný jachting" očima nováčka na starých lodch?

Voda, vítr, lodě... pro mě osobně „plavení se“ znamená opravdu hodně. Posledních pár let se mi daří být na vodě alespoň 2-3 týdny v roce.

Bylo proto celkem logické, že jakmile se na Lodních novinách objevila zpráva o Brandaris Race, holandském závodu historických plachetnic, zaujalo mě to. A po shlédnutí videí z předchozích ročníků a nastudování dalších informací o historii a současnosti závodu byla moje zvědavost ještě větší! 80 lodí a z nich značná část i přes 100 let starých, ale nádherně zrenovovaných velikánů, které se snaží co nejrychleji doplout z přístavu v Harlingenu na ostrov Terschelling. To vše v relativně mělkých vodách, kde kapitáni musí sledovat plavební dráhy, aby loď nenasedla na mělčinu. A k tomu se vypořádat s nemalými proudy. To musí být nááádhera! 


Soutěž

Když potom na Lodních novinách začala soutěž o kajutu na jedné z lodí, byla moje účast jasná. No a po třech týdnech pravidelného pondělního hledání správných odpovědí na soutěžní otázku a po dalším týdnu čekání na losování to tam bylo. Jede se!
Výše zmíněné mělo ukázat, že očekávání byla opravdu veliká. To bývá problém. O to vice překvapilo, že samotné zážitky tato očekávání nejen naplnily, ale ještě překonaly!

Harlingen

Ještě před samotným naloděním každého účastníka dostane příjezd do Harlingenu. Malé přístavní městečko, odkud závod startuje. Nejen v přístavu samotném, ale i na kanálech ve městě (za několika zvedacími mosty), je zakotveno snad 100 obřích tjalků a kliprů. Na palubě jeden, dva i tři stěžně. Mnohé lodě mají délku přes 30 metrů. To se jen tak nevidí.
Samotné nalodění potom připraví další příjemné překvapení – je hned vidět, že i přes své stáří jsou lodě i veškeré zázemí a vybavení profesionálně udržované a v perfektním stavu. Salón pohodlně pojme 20 lidí, za profesionální kuchyni by se nemusel stydět ani nějaký menší hotel, kajuty menší, nicméně zcela dostačující pro svůj účel… 

Na start

Po noci strávené ještě v “domovském” přístavu čeká všechny účastníky akce raní “nástup na start”. Ta podívaná! Několik desítek obrů se ve zdánlivém chaosu snaží prokličkovat kanály z města a z přístavu, když se snaží vychytat těch pár minut, kdy jsou otevřeny mosty, aby pod nimi mohly projet ven. To se nezapomíná. Napadá mě srovnání s plným parkovištěm před obchodním centrem, kdy se všechna auta stojící na něm rozhodnou najednou odjet. S tím rozdílem, že místo aut si představíme autobusy. A bez posilovače řízení (ty obrovské lodě nemají ani pomocné bow trustery!) a bez brzd. Nepochopitelné, že to všichni dají bez jediné kolize. Panové (i dámy) za kormidly to prostě mají v ruce.

Na plné prádlo

Samotný závod začíná kolem 10 hodin dopoledne. Vítr tak akorát. 80 lodí se „na plné prádlo“ snaží probojovat co nejrychleji do cíle. Podívaná náramná, různé strategie, různé typy oplachtění. Většina členů posádky během několikahodinového přesunu do cíle ani neopustí horní palubu. Foťáky jsou pořád v pohotovosti, o nezapomenutelné scenérie není nouze. A to ještě většina netuší, co za podívanou všechny čeká po protnutí cílové čáry...

Terscheling

Ostrov Terschelling je známý především svým majákem Brandaris - mimochodem architektonicky, technicky i majestátností hodně zajímavá stavba. Místní přístav, ač nijak extra veliký, je svou kapacitou schopen pojmout všechny účastníky závodu. Ovšem pouze pod podmínkou, že lodě budou vyvázány ve 2-3 řadách vedle sebe. A že zaplní veškeré volné místo do posledního centimetru. Doslova. Jak dokázal náš kapitán dostat 30 metrů dlouhý kolos do mezery, kde nás po konečném vyvázání dělilo od sousední lodi jen pár desítek centimetrů, ještě teď nechápu. Ale evidentně to podobně zvládali všichni.
Večerní procházka po okolí přístavu nemá chybu. Blízké kopečky poskytnou úchvatné vyhlídky na pobřeží i přístav samotný, ve stánku u nástupiště trajektů si člověk může objednat luxusní herinky, nebo nějakou z mnoha smažených rybích specialit. Žíznivci mají na výběr z několika místních hospůdek, jedna z nejznámějších potom jako bonus nabízí výhled na západ slunce nad pláží a mořem.
Na většině lodí probíhá „večerní program“. Některé posádky končí „slušně“ kolem půlnoci, u jiných je slyšet nejrůznější zvuky zábavy až do brzkých ranních hodin. Ale bez ohledu na průběh předchozí noci opouští následující ráno většina lodí spořádaně přístav. Opakuje se pro laika těžko pochopitelná synchronizace při výjezdu z přístavu, a potom už si každá loď individuálně užívá cestu zpět.

Vše jednou končí

Dojezd do Harlingenu je v brzké odpoledne, lidi se balí, kajuty se vyklízejí, odjíždí se domů. Ale kdo si to dobře naplánoval, má možnost si užít třeba ještě jeden den v Amsterdamu.
„Návrat do reality“ je bohužel nevyhnutelná část každého výletu. Ovšem v tomto případě je to s vědomím, že za rok opět v Harlingenu. Volná kajuta na nějaké z historických krásek se snad najde!
Co dodat na závěr? Je vidět, že Sailing Club má s touto akcí bohaté zkušenosti. Jen za Sailing Club zde byla "flotila" osmi lodí a víc jak dvě stovky milovníků jachtingu z ČR. Vše bylo perfektně zorganizované, bez problémů, lidi pohodoví. Je prostě vidět, že Jirka Brožek je "srdcař". Když člověk dělá cokoli se zápalem a upřímně, vždy se to projeví. Na jeho lodích si užijí jak rodinky s dětmi, tak staří "mořští vlci". Ještě jednou tímto děkuji Lodním novinám a Sailing Clubu za nezapomenutelný zážitek!"

 

Jaroslav Hrstka

Vytisknout
3170

Odpovědní formulář

Vyplňte jméno a příjmení, případně tituly
Vyplňte prosím Váš email.

Tipněte vítěze Velikonoční regaty 2024
Potvrďte prosím souhlas se soutěžními podmínkami.
Souhlasím se soutěžními podmínkami

Pravidla soutěže Tipovačka na vítěze Velikonočky 2024

Soutěž probíhá od okamžiku zveřejnění do 5. dubna 2024 do 23:59:59.

Pořadatel soutěže

Pořadatelem soutěže Tipovačka na vítěze Velikonočky 2024 (dále jen „soutěž“) jsou Lodní noviny sro, se sídlem Pod Havlínem 748, Praha 5, 156 00, IČO: 05897289 (dále jako „pořadatel“).

Doba a místo platnosti soutěže

Soutěž probíhá ode dne zveřejnění soutěže na webu www.lodninoviny.cz do 5. dubna 2024 do 23:59:59 středoevropského letního času (dále jen čas trvání soutěže) na území České a Slovenské republiky.

Účastníci soutěže

Soutěže se může zúčastnit ten, kdo v čase trvání soutěže správně tipuje vítěze vyplněním formuláře na stránce soutěže. Osoba nesplňující podmínky účasti, nebo jednající v rozporu s pravidly soutěže, nebude do soutěže zařazená. Pokud by se ukázalo, že taková osoba se i přes výše uvedené stala výhercem v soutěži, například v důsledku nepravdivých informací, které poskytla, nemá nárok na výhru a tato nebude předaná. Ze soutěže jsou vyloučeni zaměstnanci pořadatele a jejích partnerů a osoby jim blízké ve smyslu dle § 22 zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník, ve znění pozdějších předpisů.

Každý účastník soutěže může na soutěžní otázku odpovědět pouze jednou.

Pravidla soutěže

  1. Účastník soutěže musí splnit úkol – správně tipnout vítěze Velikonoční regaty 2024. Na otázky v zadání soutěže se odpovídá vyplněním formuláře na stránce soutěže a odesláním formuláře organizátorovi soutěže.
  2. V případě splnění kritéria (1) postupuje účastník soutěže do losování, ve kterém Lodní noviny náhodně vylosují výherce.
  3. Soutěž vyhrává vylosovaný výherce. Cena je nepřenosná. Na palubě jachty má zajištěno místo pouze vylosovaný výherce. 

Do soutěže jsou zařazené jen platně vyplněné a odeslané formuláře.

Cena do soutěže

Soutěž probíhá ode dne zveřejnění soutěže do 5. dubna 2024 do 23:59:59 středoevropského času na webové stránce www.lodninoviny.cz. Do soutěže se čtenáři zapojí vyplněním a odesláním formuláře se správnou odpovědí. Správné odpovědi budou slosovány na vyhlášení Velikonoční regaty a tamtéž bude vyhlášen vítěz.  

Cenu do soutěže věnuje společnost Lodní noviny sro.  Vítěz vyhrává jedno místo na plavbě na Azorských ostrovech od 15. do 22.6. dle specifikací zde. Součástí ceny je místo na palubě jachty, cena nezahrnuje přístavní poplatky, dopravu, stravu, ani pojištění.

Lodní noviny jsou oprávněny zveřejnit jméno a příjmení výherce na svých profilech na sociálních sítích a webových stránkách.

Závěrečná ustanovení

Pořadatel nenese odpovědnost za jakoukoliv technickou chybu při organizaci soutěže a má právo konečného rozhodnutí ve všech záležitostech soutěže včetně jejího ukončení.  O jakýchkoliv reklamacích či námitkách rozhoduje s konečnou platností pořadatel. Pořadatel si vyhrazuje právo bez náhrady soutěž zkrátit, přerušit anebo zrušit či jednostranně změnit nebo doplnit její podmínky, a to tak, že změnu vyhlásí na webových stránkách, kde jsou k dispozici platné a úplné podmínky.

Účastí v soutěži vyjadřuje soutěžící souhlas s těmito pravidly a poskytuje Lodním novinám dobrovolně souhlas se zpracováním svých osobních údajů. Souhlas je možné kdykoliv písemně odvolat. Soutěžící má právo na přístup k Údajům, právo požádat o vysvětlení a případně právo požadovat odstranění vzniklého stavu, zejména blokování, provedení opravy, doplnění či likvidaci jeho Údajů a další práva uvedená v zákoně č. 101/2000 Sb., o ochraně osobních údajů, ve znění pozdějších předpisů.

Na poskytnutí výhry není právní nárok a hodnotu výhry nelze vyplatit v penězích. Výherce bere na vědomí, že je povinen vypořádat své případné daňové povinnosti vůči státu.

Tyto podmínky jsou platné a účinné od 10.3.2024.

Na horu