Search
× Search
Azory, Gibraltar, Itálie a těžké časy s novou posádkou
Daniel Vodička
/ Kategorie: Kam jet, Zajímavosti

Azory, Gibraltar, Itálie a těžké časy s novou posádkou

Bylo to na jaře v 98. roce. Vraceli jsme se přes Atlantik ze St.Martinu přes Bermudy a Azory do Gibraltaru. Z Gibu do Itálie jsme pokračovali jen dva a měla dorazit nová posádka. Plavba z Azor do Gibu byla výživná a plavba do Itálie… No, řekněme zajímavá.

Kdybych měl dnes na Azorech sednout na loď vedenou někým, jako jsem byl já před čtvrt stoletím, hned bych se sháněl po zpáteční letence. Pocit nesmrtelnosti související s věkem, maximální odhodlání, minimální zkušenosti. Prostě jsme byli mladší. Z Azor jsme vyplouvali, protože jsme spěchali...

Dnes bychom se na Azorech podívali na mobil, otevřeli Windy a měli bychom jasno, kdy a jak vyrazit. Možná bychom si pomohli i nějakým weather routingem. Počkali bychom na počasí.

Tak to tenkrát nebylo. A měli jsme spěch. V Gibu na nás měla čekat nová posádka.

Pluli jsme z Horty na Faialu. Do Gibu to bylo 1100 mil. Souostrovím jsme propluli za bezvětří na motor. Za Sao Miguelem začalo pofukovat od severu. Vítr rychle sílil a druhý den už to bylo solidních 30 uzlů NNE. Směr se víceméně držel, občas se stočil na NE. Jen ještě trochu zesílil. 40 tam nebylo, 35 naprosto stabilně a když se někdy ručička windmetru blížila ke 30, říkali jsme si, že je to fajn, že to lehá. Vlny byly… Atlantické. Odpovídaly síle větru a tomu, že vydržel týden.

Náš kurz do Gibu byl kousek přes 090°. Kdo zakusil na Atlantiku ostrý kurz ve větru mez 30 a 40 uzly, ví, že je to dost unavující. A my jsme byli unavení. Už jsme za sebou měli nějakých 25 dnů na moři a v té chvíli, ze těch podmínek, jsme si již jachting neužívali. Najíst se, na hlídku za kormidlo, odjet co musím a dolů do kajuty do postele. Vtipy jsme pořvávali po sobě z kajut. Svět byl skloněný po větru a ztrácel rovnováhu.

O této plavbě ale psát nechci. To jen abyste věděli, že když jsme dopluli do Gibu, kde část posádky odjížděla, těšili jsme se s Martinem, který na lodi se mnou zůstával, na den na souši. Na klid, na normální suchý spánek, na sprchu, na hospodu.

Na hospodu jsme dokonce měli plán. Protože na Azorech bylo levně, utratili jsme všechny peníze. Na Atlantiku jsme ale našli fendr obřích rozměrů, kouli. Vylovili jsme ho a v Gibu jsme ho prodali Čechovi, který v přístavu pracoval. Tak jsme získali kapesné na hospodu. ¨

Vše ale nakonec bylo jinak.

Na břehu čekala nová posádka. Dva nasraní chlapi po padesátce. Na sobě bundy bundeswehru, kalhoty maskovací, batohy US Army, na nich navázané vojenské plecháčky, ešusy, příbory. Chlapi s výstrojí v lese neviditelní.

Nasraní proto, že auto, které na cestu dostali od majitele lodi M.Š., nebylo v nejlepším stavu. Jeli do Gibu přískoky po 100 km. Pak zastávka u pumpy, koupit olej a dolít ho do motoru. Podle uniklého maziva byla jejich cesta vystopovatelná ještě v září 2001. Druhým důvodem nasranosti bylo, že jim nikdo nevysvětlil, že přes Atlantik se nepluje na čas. Čekali na nás druhý den a zdálo se jim to moc.

Když jsme jim řekli, že plánujeme v Gibu přespat, vzbouřili se. Chtěli hned na moře.

Dnes bych to řešil jinak, ale tenkrát jsme si s Martinem řekli, že je to vlastně jedno, jen další noc na moři.

Vypluli jsme pozdě odpoledne. Nefoukalo. Alboranské moře bylo klidné a my jsme pluli na motor k východu. Navečer jsme s Martinem uvařili, uklidili jsme nějakých 6 beden s Bohemkou, které si maskovaní chlapi přivezli, do skříněk rozdělili 2,5 kg kávy. Byla také jejich. Netušili jsme, na co toho mají tolik, ale bylo nám to jedno.

Večer oznámili, že budou spát v kokpitu. Nevěnovali jsme tomu pozornost. Asi chtějí sledovat hvězdy.

Druhý den jsme se blížili Almerii. To už foukalo od východu přes 20 uzlů. Křižovali jsme.

Do kokpitu cákalo. Už bylo jasné, proč se bundeswehrová část posádky zabydlela na palubě. Vlny jim nedělaly dobře. Měli nemoc. Leželi na lavicích v kokpitu a byli nespokojení. Další sprška vody už byla moc. Bouchli hlavní luknou a přesunuli se do salonu. Jeden spal na podlaze pod sporákem, druhý ležel na sedačce za navigačním stolkem. Protože bundeswehr byl na nic, jeli jsme to s Martinem sami. Na hlídky tvrdí zálesáci z Brd nemohli, to se jim zvedal žaludek. Když jsme uvařili jídlo v kuchyni, kde překážel jeden, snědli ho. Nádobí bylo na nás. U navigace jsme museli stát, protože na sedačce u navigačního stolku spal druhý.

Za mysem Cabo de Gata se vítr stočil k severovýchodu. Zase jsme křižovali. Vojáčci jen překáželi. Kafe nepili, šampaňské nepili, do hlídek nechodili. Jen překáželi. Nás to už nevzrušovalo.

Vítr lehal u Baleárů. Prvním cílem byla Ibiza. V dosahu signálu začali mobilními telefony Nokia obvolávat své sekretářky. Úkol zněl jasně. Sehnat letadlo z Ibizy domů. Za jakoukoli cenu. Sekretářky se činily.

Před Formenterou jsme stahovali plachty. Vítr nula. Do Ibizy jsme dojížděli na motor.

Před přistáním měla naše malá armáda sbalené maskované baťohy. Připraveni na invazi? Když padla pasarella na molo, stáli na břehu. Neotočili se, mířili na letiště. Jen přes rameno na nás jeden houkl, že takhle si ten jachting nepředstavovali.

Mě a ani Martina to netrápilo. Uklidili jsme loď, doplnili nádrže a šli konečně propít fendr.

Druhý den jsme vstávali později. Před námi bylo posledních cca 550 mil do přístavu Punta Ala v Itálii. Už zase jsme byli švorc.

Z Baleárů do Itálie nefoukalo. Hladina jako zrcadlo. Sluníčko, teplo, plavba na motor. Leželi jsme s Martinem v kokpitu a pili jsme šampaňské. Když toho bylo moc, proložili jsme to kávou. Řídil autopilot.

Možná to bylo to, co si chlapi představovali…

V Itálii jsme s Martinem měli za sebou nějakých 6000 mil dlouhou plavbu.

 

Vytisknout
1028

Odpovědní formulář

Vyplňte jméno a příjmení, případně tituly
Vyplňte prosím Váš email.

Tipněte vítěze Velikonoční regaty 2024
Potvrďte prosím souhlas se soutěžními podmínkami.
Souhlasím se soutěžními podmínkami

Pravidla soutěže Tipovačka na vítěze Velikonočky 2024

Soutěž probíhá od okamžiku zveřejnění do 5. dubna 2024 do 23:59:59.

Pořadatel soutěže

Pořadatelem soutěže Tipovačka na vítěze Velikonočky 2024 (dále jen „soutěž“) jsou Lodní noviny sro, se sídlem Pod Havlínem 748, Praha 5, 156 00, IČO: 05897289 (dále jako „pořadatel“).

Doba a místo platnosti soutěže

Soutěž probíhá ode dne zveřejnění soutěže na webu www.lodninoviny.cz do 5. dubna 2024 do 23:59:59 středoevropského letního času (dále jen čas trvání soutěže) na území České a Slovenské republiky.

Účastníci soutěže

Soutěže se může zúčastnit ten, kdo v čase trvání soutěže správně tipuje vítěze vyplněním formuláře na stránce soutěže. Osoba nesplňující podmínky účasti, nebo jednající v rozporu s pravidly soutěže, nebude do soutěže zařazená. Pokud by se ukázalo, že taková osoba se i přes výše uvedené stala výhercem v soutěži, například v důsledku nepravdivých informací, které poskytla, nemá nárok na výhru a tato nebude předaná. Ze soutěže jsou vyloučeni zaměstnanci pořadatele a jejích partnerů a osoby jim blízké ve smyslu dle § 22 zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník, ve znění pozdějších předpisů.

Každý účastník soutěže může na soutěžní otázku odpovědět pouze jednou.

Pravidla soutěže

  1. Účastník soutěže musí splnit úkol – správně tipnout vítěze Velikonoční regaty 2024. Na otázky v zadání soutěže se odpovídá vyplněním formuláře na stránce soutěže a odesláním formuláře organizátorovi soutěže.
  2. V případě splnění kritéria (1) postupuje účastník soutěže do losování, ve kterém Lodní noviny náhodně vylosují výherce.
  3. Soutěž vyhrává vylosovaný výherce. Cena je nepřenosná. Na palubě jachty má zajištěno místo pouze vylosovaný výherce. 

Do soutěže jsou zařazené jen platně vyplněné a odeslané formuláře.

Cena do soutěže

Soutěž probíhá ode dne zveřejnění soutěže do 5. dubna 2024 do 23:59:59 středoevropského času na webové stránce www.lodninoviny.cz. Do soutěže se čtenáři zapojí vyplněním a odesláním formuláře se správnou odpovědí. Správné odpovědi budou slosovány na vyhlášení Velikonoční regaty a tamtéž bude vyhlášen vítěz.  

Cenu do soutěže věnuje společnost Lodní noviny sro.  Vítěz vyhrává jedno místo na plavbě na Azorských ostrovech od 15. do 22.6. dle specifikací zde. Součástí ceny je místo na palubě jachty, cena nezahrnuje přístavní poplatky, dopravu, stravu, ani pojištění.

Lodní noviny jsou oprávněny zveřejnit jméno a příjmení výherce na svých profilech na sociálních sítích a webových stránkách.

Závěrečná ustanovení

Pořadatel nenese odpovědnost za jakoukoliv technickou chybu při organizaci soutěže a má právo konečného rozhodnutí ve všech záležitostech soutěže včetně jejího ukončení.  O jakýchkoliv reklamacích či námitkách rozhoduje s konečnou platností pořadatel. Pořadatel si vyhrazuje právo bez náhrady soutěž zkrátit, přerušit anebo zrušit či jednostranně změnit nebo doplnit její podmínky, a to tak, že změnu vyhlásí na webových stránkách, kde jsou k dispozici platné a úplné podmínky.

Účastí v soutěži vyjadřuje soutěžící souhlas s těmito pravidly a poskytuje Lodním novinám dobrovolně souhlas se zpracováním svých osobních údajů. Souhlas je možné kdykoliv písemně odvolat. Soutěžící má právo na přístup k Údajům, právo požádat o vysvětlení a případně právo požadovat odstranění vzniklého stavu, zejména blokování, provedení opravy, doplnění či likvidaci jeho Údajů a další práva uvedená v zákoně č. 101/2000 Sb., o ochraně osobních údajů, ve znění pozdějších předpisů.

Na poskytnutí výhry není právní nárok a hodnotu výhry nelze vyplatit v penězích. Výherce bere na vědomí, že je povinen vypořádat své případné daňové povinnosti vůči státu.

Tyto podmínky jsou platné a účinné od 10.3.2024.

Na horu