Search
× Search
Záchrana v Jižním Pacifiku
Daniel Vodička

Záchrana v Jižním Pacifiku

14. února ve 02:50 UTC kanadský skipper William MacBrien aktivoval svoji EPIRB bóji. Plul na jachtě Class40 Phoenix, účastnil se závodu Global Solo Challenge.

Plul 1300 mil západně od mysu Horn. Více než 3000 mil od Nového Zélandu, 1600 mil jižně od ostrůvku Mataroa s pouhými 90 obyvateli. Nedaleko bodu Nemo, nejizolovanějšího místa na naší planetě.

Kanadský skipper plul konzervativně, nehlásil žádné významné technické problémy. Při poslední komunikaci s vedením závodu 11. února měl dobrou náladu. V žertu si stěžoval, že by si přál, aby mohl častěji pouštět topení, když teplota vody spadla na 7°C. Jeho největší starostí však byly zmenšující se zásoby cigaret! Vypadá to na jachtaře staré školy…

Plavil se na lodi Akilaria RC1 Class40 s velmi dobrým rodokmenem, se kterou v roce 2008 obeplul svět Boris Herrmann známý z Vendée Globe.

Loď prošla kompletní rekonstrukcí v průběhu loňského roku. Práce dokonce zahrnovaly výměnu kýlu, aby bylo zajištěno, že loď bude v nejlepším stavu pro Global Solo Challenge.

Stále není jasné, k čemu na lodi došlo, proto jen průběh záchrany.

Aktivace EPIRB

MacBrien aktivoval EPIRB. Prvotní odpovědí je ověření, zda spuštění není náhodné. Jakmile bylo potvrzeno, že William MacBrien je skutečně na moři a účastní se Global Solo Challenge, nizozemská pobřežní stráž okamžitě kontaktovala MRCC Chile obecně a MRCC Punta Arenas konkrétně.

Vedení závodu se spojilo s MRCC Chile. Organizátoři vedou dokumentaci každého účastníka, aby usnadnili výměnu informací, aby sev nouzové situaci neztrácel drahocenný čas.

Během několika minut mělo MRCC všechny relevantní informace o lodi, skipperovi, identifikační fotografie, podrobný popis detailů lodi, konstrukce, vodotěsných oddílů a hlavně kontaktní údaje na skippera, jeho e-mail a WhatsApp, který používal přes Starlink, stejně jako jeho nouzová satelitní telefonní čísla.

Může se EPIRB aktivovat sám?

Vedení závodu i MRCC Chile se pokusily zastihnout skippera, ale bez odezvy. Existovala malá možnost, že se EPIRB aktivoval sám, použitý model lze aktivovat ručně, nebo se spustí při kontaktu s vodou.

Někdy se může stát, že EPIRB spadne ze své konzole na mokré dno trupu. Nebylo by to poprvé. Dokonce i extrémní vlhkost a slaný vzduch v těchto zeměpisných šířkách by mohly způsobit spuštění EPIRB.

Náhodná aktivace byla nadějí číslo jedna, ale nebylo možné nepočítat s tím, že se stalo něco vážnějšího. Proto bylo sděleno MRCC Chile, že neexistuje jiná možnost, než nakládat s tísňovým voláním jako s žádostí o okamžitou pomoc. Slovo okamžitý má však v jižním Pacifiku jiný význam.

Mimo dosah vrtulníků může záchrana přijít pouze od jiného závodníka nebo komerčního plavidla. Nejbližší komerční loď byla více než 400 mil daleko. Alternativou byl trimaran Actual účastnící se Arkea Ultim, který byl 1300 mil daleko, ale plul rychlostí 30 uzlů.

Jsou třeba informace

Zatímco MRCC Chile zahájilo procedury a koordinaci záchrany nákladní lodí, vedení závodu se pokusilo získat další informace, které by mohly být užitečné při záchraně. S MacBrianem se však nebylo možné spojit.

Vedení závodu požádalo poskytovatele trackingu společnost Yellow Brick, aby zvýšila frekvenci aktualizací polohy na půl hodiny, oproti obvyklým 4 hodinám, protože by to mohlo vnést světlo do nastalé situace.

Také bylo nutné kontaktovat partnerku. Delikátní situace, protože v Kanadě byla noc, a to je přesně ten typ hovoru, který nikdy nechcete přijímat. Bohužel partnerka potvrdila, že ani ona o něm v poslední době nemá zprávy.

Na vedení závodu proběhla analýza počasí a pohybu lodi. Ani ta však nepřinesla požadované výsledky. Zdálo se, že loď se pohybuje o chloupek rychleji, než aby byla jen bezvládně unášení větrem.

Mezitím si vedení závodu vyžádalo protokoly připojení pro terminál Starlink a protokoly hovorů a zpráv z Iridium.

Od chvíle, kdy byl aktivován nouzový signál, uplynulo již osm hodin a bylo jasné, že loď nadále pluje. To byla jen částečná útěcha, protože jachta je technicky nepotopitelná a mohla být zatopená unášena se zapnutým sledovačem.

Proč nekomunikuje?

Iridium potvrdilo, že jeho dva telefony byly vypnuté. To nebyla dobrá zpráva. Příliš mnoho otázek zůstalo nezodpovězeno, ale především, proč byl schopen spustit tísňové volání, ale nenavázal kontakt se břehem? Proč se loď pohybovala, i když velmi pomalu?

Špatné myšlenky

Snadno si dokážete představit, co si všichni na vedení závodu mysleli. Nikdo nebyl připraven to říct nahlas, ale bylo jasné, že MacBrien po odeslání tísňového volání mohl spadnout přes palubu, možná je zraněný a potřebuje okamžitou pomoc.

MRCC opakovaně komunikovalo s vedením závodu, požadovalo další informace. Žádné nebyly. Nákladní loď Watatsumi plula téměř přesně k MacBrienově pozici.

Možná, že MacBrien opustil loď... byl ve svém záchranném ostrůvku? Vedení závodu se snažilo zjistit, zda sledovač lodí a EPIRB vysílají stejnou polohu.

První zpráva

Právě v tu chvíli zavolala jeho partnerka, aby sdělila, že právě s MacBrienem mluvila. Volal z jednoho ze satelitních telefonů! Bylo 14:30 UTC, asi 12 hodin poté, co odeslal tísňové volání.

Říkal, že ho probudil hluk šplouchající vody pronikající do podpalubí. Musel bojovat s přívalem vody. Neměl čas zavolat. Potvrdil, že potřebuje zachránit.

Začalo se počítat, jak dlouho bude trvat, než připluje záchrana. Watatsumi bylo stále téměř 300 mil daleko a vyžadovalo by to přibližně 30 hodin při rychlosti lodi 10 uzlů.

Proběhla ještě jedna komunikace s MacBrienem. Řekl, že je v obleku pro přežití a už mu není zima. Že může počkat 24 hodin na záchranu.

Kolem 18:00 UTC MRCC Chile zachytilo další nouzový signál, tentokrát z PLB, osobního EPIRB. Po 18 hodinách bez kontaktu a vzhledem k okolnostem to vedení závodu bralo jako dobrou zprávu; stále tam byl a čekal.

Záchrana

Zdroj Global Solo Challenge

Zdroj Global Solo Challenge

Jeho jachta byla zaplavena vodou po srážce s UFO.
Frekvence aktualizace trackeru na jachtě se postupně zvyšovala. Ze 30 na 15 minut, když byla loď 50 nm daleko, a když byla Watatsumi 10 nm, spustilo vedení závodu sledovač po 5 minutách.

Ve 22:42 UTC obdrželo vedení závodu první e-mail od MRCC Chile a MRCC Punta Arenas, kteří koordinovali operaci. Loď byla vedle jachty v nouzi. Kapitán lodi navázal VHF spojení s MacBrienem.

Ve 23:36 UTC druhý e-mail velmi stručně potvrdil, že MacBrien byl zachráněn a loď Watasumi je znovu na svém kurzu.

MacBrien strávil 46 hodin unášených v napůl ponořené lodi. Strávil celou noc několik centimetrů od mrazivého pustého oceánu na jednom z nejodlehlejších míst na zemi. Jen s nadějí, že k záchraně skutečně dojde.

Co se stalo?

Nyní míří MacBrien do Brisbane, kde přistane 6. března. Stále se vzpamatovává ze svého dobrodružství. Příčinou prý byla srážka s neznámým předmětem a dvě díry v trupu. Nasadil 3 čerpadla a voda stále stoupala. Pomáhal vyléváním kbelíků do kokpitu. Po dvou hodinách se začal vzdávat. Problémem byl výkon čerpadel a také motor, který se nakonec zastavil, nedostatek paliva.

„Sledovat, jak se loď pomalu plní vodou, bylo neskutečné. Chvíli, kdy se vypnula veškerá elektronika, si budu už vždy pamatovat.“ 

Vytisknout
1903

Odpovědní formulář

Vyplňte jméno a příjmení, případně tituly
Vyplňte prosím Váš email.

Tipněte vítěze Velikonoční regaty 2020
Potvrďte prosím souhlas se soutěžními podmínkami.
Souhlasím se soutěžními podmínkami

Pravidla soutěže Tipovačka na vítěze Velikonočky 2021

Soutěž probíhá od okamžiku zveřejnění do 13. dubna 2021 do 09:00.

Pořadatel soutěže

Pořadatelem soutěže Tipovačka na vítěze Velikonočky 2021 (dále jen „soutěž“) jsou Lodní noviny sro, se sídlem Pod Havlínem 748, Praha 5, 156 00, IČO: 05897289 (dále jako „pořadatel“).

Doba a místo platnosti soutěže

Soutěž probíhá ode dne zveřejnění soutěže na webu www.lodninoviny.cz do 13. dubna 2021 do 09:00 hodin středoevropského letního času (dále jen čas trvání soutěže) na území České a Slovenské republiky.

Účastníci soutěže

Soutěže se může zúčastnit ten, kdo v čase trvání soutěže správně tipuje vítěze vyplněním formuláře na stránce soutěže. Osoba nesplňující podmínky účasti, nebo jednající v rozporu s pravidly soutěže, nebude do soutěže zařazená. Pokud by se ukázalo, že taková osoba se i přes výše uvedené stala výhercem v soutěži, například v důsledku nepravdivých informací, které poskytla, nemá nárok na výhru a tato nebude předaná. Ze soutěže jsou vyloučeni zaměstnanci pořadatele a jejích partnerů a osoby jim blízké ve smyslu dle § 22 zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník, ve znění pozdějších předpisů.

Každý účastník soutěže může na soutěžní otázku odpovědět pouze jednou.

Pravidla soutěže

  1. Účastník soutěže musí splnit úkol – správně tipnout vítěze Velikonoční regaty 2021. Na otázky v zadání soutěže se odpovídá vyplněním formuláře na stránce soutěže a odesláním formuláře organizátorovi soutěže.
  2. V případě splnění kritéria (1) postupuje účastník soutěže do losování, ve kterém Lodní noviny náhodně vylosují výherce.

Do soutěže jsou zařazené jen platně vyplněné a odeslané formuláře.

Ceny do soutěže

Soutěž probíhá ode dne zveřejnění soutěže do 13. dubna 2021 do 09:00 hodin středoevropského času na webové stránce www.lodninoviny.cz. Do soutěže se čtenáři zapojí vyplněním a odesláním formuláře se správnými odpověďmi. Správné odpovědi budou slosovány na vyhlášení Velikonoční regaty a tamtéž budou vyhlášeni.  

Ceny do soutěže věnuje společnost Helly Hansen.  Vítěz získá bundu   HP Racing Midlayer Jacket.  Ze všech soutěžících budou vylosovány dvě ceny útěchy, kterými jsou batohy HH Scout Duffel L

Lodní noviny jsou oprávněny zveřejnit jméno a příjmení výherců na svých profilech na sociálních sítích a webových stránkách.

Závěrečná ustanovení

Pořadatel nenese odpovědnost za jakoukoliv technickou chybu při organizaci soutěže a má právo konečného rozhodnutí ve všech záležitostech soutěže včetně jejího ukončení.  O jakýchkoliv reklamacích či námitkách rozhoduje s konečnou platností pořadatel. Pořadatel si vyhrazuje právo bez náhrady soutěž zkrátit, přerušit anebo zrušit či jednostranně změnit nebo doplnit její podmínky, a to tak, že změnu vyhlásí na webových stránkách, kde jsou k dispozici platné a úplné podmínky.

Účastí v soutěži vyjadřuje soutěžící souhlas s těmito pravidly a poskytuje Lodním novinám dobrovolně souhlas se zpracováním svých osobních údajů. Souhlas je možné kdykoliv písemně odvolat. Soutěžící má právo na přístup k Údajům, právo požádat o vysvětlení a případně právo požadovat odstranění vzniklého stavu, zejména blokování, provedení opravy, doplnění či likvidaci jeho Údajů a další práva uvedená v zákoně č. 101/2000 Sb., o ochraně osobních údajů, ve znění pozdějších předpisů.

Na poskytnutí výhry není právní nárok a hodnotu výher nelze vyplatit v penězích. Výherce bere na vědomí, že je povinen vypořádat své případné daňové povinnosti vůči státu.

Tyto podmínky jsou platné a účinné od 1.4. 2021.

Na horu