Search
× Search
Varování před bójemi v Brbinji (Dugi otok)
David Černý
/ Kategorie: Počasí, Bezpečnost

Varování před bójemi v Brbinji (Dugi otok)

Minulý týden na Jadranu byl dramatický. Plný zážitků, pro některé nechtěných. My jsme bojovali s utrženou kotevní bójí v Brbinji. Nehoda se podepsala na kormidle naší jachty.

Úterý 8.7. pro mě znamenalo velké přemýšlení, kde bezpečně strávit noc. Procházel jsem všechny modely na Windy a Ventusky a zkoumal sílu větru a poryvů. Na meteoradarech jsem sledoval pohyb mraků a bouřek a na Adria radaru Közép-európai radar aktivitu blesků. Plavili jsme se zrovna mezi Ugljanem a Dugi otokem.

Místa, kde se dalo bezpečně kotvit, byla obsazenákombinací katamaranů a plachetnic. Tam jsem kotvit nechtěl, protože během noci mělo dojít k výrazným změnám směru větru a oba druhy plavidel se na kotvě točí jinak.

Foto David Černý

Foto David Černý

Místo, kde k nehodě došlo.
Rozhodl jsem se pro vyvazovací bóje v Brbinji, kde jsme byli krytí před většinou směrů větru. Jediný nekrytý úsek byl ve směru, kdy loď drží na tlustém laně bóje a je vystavena větru přídí, tedy nejmenší plochou.

Vyvázali jme se na první bóji a zjistil jsem, že betonový blok je posunutý směrem od břehu. Druhá vhodná bóje byla zas posunutá směrem ke břehu. Před třetí vhodnou bójí nás varovala posádka německé lodi. Na čtvrtý pokus to vyšlo. Loď vyvazuji na oko lana vedoucího od kotevního bloku dvěma lany. Ostatní lodě stáli dost daleko od nás, tak jsem mohl lano na břeh nechat dostatečně volné, abych snížil síly v případě, že se vítr stočí a opře do boku lodi.

Foto David Černý

Foto David Černý

V Brbinji jsou lodě vyvázané přídí na bóji, odkud pokračuje lano ke břehu, které se vyvazuje na záď.
V deset začalo podle předpokladu pršet, jedny bouřky přecházely jižně a druhé severně od naší polohy. Loď byla připravená na vyplutí, nůž a čelovka po ruce. Z okna kajuty jsem stále kontroloval postavení jachty. Budík nařízený po hodině. To kdybych tvrdě usnul. Každých dvacet minut jsem byl na palubě a na přístrojích sledoval sílu poryvů.

9.7. v 0600 to začalo. Z kajuty vidím, že loď je ve zvláštním postavení. Lano od betonového bloku se přetrhlo. Vybíhám na palubu a lano vedoucí ke břehu vytahuji na palubu a upravuji tak, aby se nám nedostalo pod loď. Namotat lano propelerem v téhle situaci je noční můra. Loď je opřená bokem o břeh, kormidlo na pravoboku naráží do kamene pod vodou. Jeden člen posádky odtlačuje záď háčkem (máme bytelný dřevěný), druhý plave s lanem, co vozím jako kontraotěž k další bóji, abychom se odtáhli od břehu. S dlouhým těžkým lanem, co je ve vybavení lodě by to bylo složité. Vyskakuji na břeh a kontroluji situaci.

Pod lodí je další lano, nejspíš od bóje, před kterou nás varovala německá posádka. Podařilo ze mi zbavit se lana pod lodí a přitahuji loď k bóji na moře. Loď je zachráněna, ale kormidelní list na pravoboku poloviční. Do lodi nezatéká, je ovladatelná ale v rámci bezpečnosti se okamžitě přesouváme do domovské maríny. Zvládli jsem to.

Foto David Černý

Foto David Černý

Další šok přišel po kontrole lodi potápěčem, když se vynořil s kusem lana sundaným z propeleru. Od naší bóje nebylo, od rozbité bóje jsem vytáhl na břeh. Co to bylo za lano nevím.

Pro sebe mám z této zkušenosti jasný závěr. I když jsme byli jediní, koho bóje neudržela, tak už nikdy podobné místo nezvolím.

Za prvé jsem špatně vyhodnotil situaci, že lana od bójí mohou být poškozená z předchozích bouřlivých dnů, za druhé je všude spousta dalších lan, které mohou značně zkomplikovat situaci.

Přesto, že jsem místo na noc vybíral s velkou pečlivostí, provedl nezbytná opatření a polovinu noci strávil na palubě kontrolou situace, tuhle záležitost považuji za svoji chybu.

Příště radši zůstanu na kotvě i kdybych měl překotvit, nebo odplout, než zvolit podobné místo ke stání.

Doufám, že vás tenhle příběh přiměje zbavit se falešné jistoty při stání na bójích a lepšímu posouzení nebezpečí lan pod vodou. I když jsme přežili bouřlivou noc, naše bóje se utrhla až ráno, když už byl klid.

Vytisknout
1775

Odpovědní formulář

Vyplňte jméno a příjmení, případně tituly
Vyplňte prosím Váš email.

Tipněte vítěze Velikonoční regaty 2020
Potvrďte prosím souhlas se soutěžními podmínkami.
Souhlasím se soutěžními podmínkami

Pravidla soutěže Tipovačka na vítěze Velikonočky 2021

Soutěž probíhá od okamžiku zveřejnění do 13. dubna 2021 do 09:00.

Pořadatel soutěže

Pořadatelem soutěže Tipovačka na vítěze Velikonočky 2021 (dále jen „soutěž“) jsou Lodní noviny sro, se sídlem Pod Havlínem 748, Praha 5, 156 00, IČO: 05897289 (dále jako „pořadatel“).

Doba a místo platnosti soutěže

Soutěž probíhá ode dne zveřejnění soutěže na webu www.lodninoviny.cz do 13. dubna 2021 do 09:00 hodin středoevropského letního času (dále jen čas trvání soutěže) na území České a Slovenské republiky.

Účastníci soutěže

Soutěže se může zúčastnit ten, kdo v čase trvání soutěže správně tipuje vítěze vyplněním formuláře na stránce soutěže. Osoba nesplňující podmínky účasti, nebo jednající v rozporu s pravidly soutěže, nebude do soutěže zařazená. Pokud by se ukázalo, že taková osoba se i přes výše uvedené stala výhercem v soutěži, například v důsledku nepravdivých informací, které poskytla, nemá nárok na výhru a tato nebude předaná. Ze soutěže jsou vyloučeni zaměstnanci pořadatele a jejích partnerů a osoby jim blízké ve smyslu dle § 22 zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník, ve znění pozdějších předpisů.

Každý účastník soutěže může na soutěžní otázku odpovědět pouze jednou.

Pravidla soutěže

  1. Účastník soutěže musí splnit úkol – správně tipnout vítěze Velikonoční regaty 2021. Na otázky v zadání soutěže se odpovídá vyplněním formuláře na stránce soutěže a odesláním formuláře organizátorovi soutěže.
  2. V případě splnění kritéria (1) postupuje účastník soutěže do losování, ve kterém Lodní noviny náhodně vylosují výherce.

Do soutěže jsou zařazené jen platně vyplněné a odeslané formuláře.

Ceny do soutěže

Soutěž probíhá ode dne zveřejnění soutěže do 13. dubna 2021 do 09:00 hodin středoevropského času na webové stránce www.lodninoviny.cz. Do soutěže se čtenáři zapojí vyplněním a odesláním formuláře se správnými odpověďmi. Správné odpovědi budou slosovány na vyhlášení Velikonoční regaty a tamtéž budou vyhlášeni.  

Ceny do soutěže věnuje společnost Helly Hansen.  Vítěz získá bundu   HP Racing Midlayer Jacket.  Ze všech soutěžících budou vylosovány dvě ceny útěchy, kterými jsou batohy HH Scout Duffel L

Lodní noviny jsou oprávněny zveřejnit jméno a příjmení výherců na svých profilech na sociálních sítích a webových stránkách.

Závěrečná ustanovení

Pořadatel nenese odpovědnost za jakoukoliv technickou chybu při organizaci soutěže a má právo konečného rozhodnutí ve všech záležitostech soutěže včetně jejího ukončení.  O jakýchkoliv reklamacích či námitkách rozhoduje s konečnou platností pořadatel. Pořadatel si vyhrazuje právo bez náhrady soutěž zkrátit, přerušit anebo zrušit či jednostranně změnit nebo doplnit její podmínky, a to tak, že změnu vyhlásí na webových stránkách, kde jsou k dispozici platné a úplné podmínky.

Účastí v soutěži vyjadřuje soutěžící souhlas s těmito pravidly a poskytuje Lodním novinám dobrovolně souhlas se zpracováním svých osobních údajů. Souhlas je možné kdykoliv písemně odvolat. Soutěžící má právo na přístup k Údajům, právo požádat o vysvětlení a případně právo požadovat odstranění vzniklého stavu, zejména blokování, provedení opravy, doplnění či likvidaci jeho Údajů a další práva uvedená v zákoně č. 101/2000 Sb., o ochraně osobních údajů, ve znění pozdějších předpisů.

Na poskytnutí výhry není právní nárok a hodnotu výher nelze vyplatit v penězích. Výherce bere na vědomí, že je povinen vypořádat své případné daňové povinnosti vůči státu.

Tyto podmínky jsou platné a účinné od 1.4. 2021.

Na horu