Search
× Search
Umět, nebo neumět? Virtuos, či analfabet?
Daniel Vodička

Umět, nebo neumět? Virtuos, či analfabet?

Volvo Penta představilo motorák, který zajede do místa v maríně sám. Mohutná reklamní show amerického stylu s velkohubými řečmi. Je toto cesta do budoucnosti? Bude technika řešit to, co se odmítáme naučit?

Jedni vidí v samořízení lodí v marínách budoucnost. Já jsem k tomu skeptický. Nelíbí se mi to. Proč? Protože je to další krok k erozi dovedností jachtařů. Protože je to další krok k přitažení ještě širší veřejnosti (naprosto neochotné podřídit se pravidlům a zvyklostem) na moře. Protože je to cesta, jak se moře stane zase o trochu nebezpečnější vlivem lidského faktoru. Protože každá další jednotlivá technika na lodi je jen dalším krokem ke snížení spolehlivosti celku.

Pojďme se podívat na jednotlivé argumenty detailněji.

Eroze dovedností

Jachting je pro většinu jachtařů koníček. Součástí koníčku je, že se v něm zlepšujeme, protože nás to baví. Když se dáte na tenis, chcete v něm být lepší, ne? V jachtingu to funguje jen u někoho. Velká část lidí plujících na moři jen hledá cestu, jak vše udělat jednodušeji. Neumí navigovat bez GPS, neumí vytáhnout plachtu a zarefovat bez rolování a neumí zajet do přístavu bez příďového propeleru. Brzy nebudou umět zajet do přístavu bez joysticku. To rozhodně není cesta k dokonalosti. Je to podobné, jako byste si šli zahrát oblíbený tenis a celou dobu seděli u piva. Místo vás by hrála mašina. Která to umí lépe.


Všichni na moře

Rozvoj jachtingu samozřejmě umožnil, aby se tímto sportem živilo mnohem více firem (platí to i o LN). Má ale i svá velká negativa. Na moře vyplouvají lidé, kteří tam nemají, co dělat. Jedni proto, že v prvním silnějším větru ztroskotají a druzí proto, že nejsou ochotni dodržovat pravidla a zvyky. Širokou veřejnost do jachtingu dostalo rozšíření GPS a mapových plotterů. Bez nich by se nenašlo tolik lidí, kteří by byli ochotni vyplout, kteří by byli ochotni se naučit navigaci. Byl by to menší kšeft, ale na moři by bylo klidněji, bezpečněji a lidé si pomáhali (zřejmě jsem staromilec).

Kdo další se vrhne na moře, až nebude nutné zajíždět do přístavu? Co nás na moři čeká?

Snížení spolehlivosti
Máte jednoduchou plachetnici. Bez motoru. Může se vám roztrhnout plachta, zlomit stěžeň. Přidáte motor. Počet možných závad narostl mnohonásobně. Zavedete na lodi elektřinu. Další těžko vyčíslitelný zdroj poruch. Lednice, pračka, klimatizace, elektrické vinšny, příďový propeler… Návštěvy techniků na palubě jsou čím dál častější. 

Nyní přidáte sofistikovaný systém čidel, ovládacích prvků, počítač a nevím co ještě. Složitý program. Stačí, aby počítač zamrzl a nikam nejedete. Co se bude dít dále? Budete čekat na restart?

Pokud vám vypoví službu automobil, můžete ho odstavit na krajnici. U lodě to nejde. Dokud ji nevyvážete, stále se někam řítí. Není možné zaparkovat a zavolat servis. Alespoň to není možné vždy.

Cena

Samořiditelná auta zvolna propadají mezi stále širší veřejnost. Jsou drahá, ale jejich cena bude rychle padat. Aut jsou milióny a cena technologie padá s množstvím vozů, které jí jsou vybaveny. 

Lodí je řádově méně. A lodí, které budou technologií samořízení vybaveny, bude ještě o mnoho řádů méně. Cena tedy zůstane vysoká. Těšit se mohou jen nejmovitější.

Zaplatit systém, nebo školení?

Je zajímavé, že často jsou majitelé jachet ochotni zaplatit nemalé částky za systémy, které jim usnadní manévrování. Přitom by stačilo zaplatit jen zlomek učiteli, který je za týden naučí s lodí tančit na místě.

Je tedy v případě manévrů v přístavu řešením technologie, nebo virtuosita skippera? Já si myslím, že dovednosti ani technologie nenahradí. Počítač v našem mozku nám umožňuje, naučit se ovládat i veliké jachty. To je cesta k virtuositě, která nám udělá radost, na kterou budeme hrdí. Technika je jen něco, co si může kdokoli koupit, co je nespolehlivé, nákladné a zbytečně složité.

Vytisknout
5845

Odpovědní formulář

Vyplňte jméno a příjmení, případně tituly
Vyplňte prosím Váš email.

Tipněte vítěze Velikonoční regaty 2020
Potvrďte prosím souhlas se soutěžními podmínkami.
Souhlasím se soutěžními podmínkami

Pravidla soutěže Tipovačka na vítěze Velikonočky 2021

Soutěž probíhá od okamžiku zveřejnění do 13. dubna 2021 do 09:00.

Pořadatel soutěže

Pořadatelem soutěže Tipovačka na vítěze Velikonočky 2021 (dále jen „soutěž“) jsou Lodní noviny sro, se sídlem Pod Havlínem 748, Praha 5, 156 00, IČO: 05897289 (dále jako „pořadatel“).

Doba a místo platnosti soutěže

Soutěž probíhá ode dne zveřejnění soutěže na webu www.lodninoviny.cz do 13. dubna 2021 do 09:00 hodin středoevropského letního času (dále jen čas trvání soutěže) na území České a Slovenské republiky.

Účastníci soutěže

Soutěže se může zúčastnit ten, kdo v čase trvání soutěže správně tipuje vítěze vyplněním formuláře na stránce soutěže. Osoba nesplňující podmínky účasti, nebo jednající v rozporu s pravidly soutěže, nebude do soutěže zařazená. Pokud by se ukázalo, že taková osoba se i přes výše uvedené stala výhercem v soutěži, například v důsledku nepravdivých informací, které poskytla, nemá nárok na výhru a tato nebude předaná. Ze soutěže jsou vyloučeni zaměstnanci pořadatele a jejích partnerů a osoby jim blízké ve smyslu dle § 22 zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník, ve znění pozdějších předpisů.

Každý účastník soutěže může na soutěžní otázku odpovědět pouze jednou.

Pravidla soutěže

  1. Účastník soutěže musí splnit úkol – správně tipnout vítěze Velikonoční regaty 2021. Na otázky v zadání soutěže se odpovídá vyplněním formuláře na stránce soutěže a odesláním formuláře organizátorovi soutěže.
  2. V případě splnění kritéria (1) postupuje účastník soutěže do losování, ve kterém Lodní noviny náhodně vylosují výherce.

Do soutěže jsou zařazené jen platně vyplněné a odeslané formuláře.

Ceny do soutěže

Soutěž probíhá ode dne zveřejnění soutěže do 13. dubna 2021 do 09:00 hodin středoevropského času na webové stránce www.lodninoviny.cz. Do soutěže se čtenáři zapojí vyplněním a odesláním formuláře se správnými odpověďmi. Správné odpovědi budou slosovány na vyhlášení Velikonoční regaty a tamtéž budou vyhlášeni.  

Ceny do soutěže věnuje společnost Helly Hansen.  Vítěz získá bundu   HP Racing Midlayer Jacket.  Ze všech soutěžících budou vylosovány dvě ceny útěchy, kterými jsou batohy HH Scout Duffel L

Lodní noviny jsou oprávněny zveřejnit jméno a příjmení výherců na svých profilech na sociálních sítích a webových stránkách.

Závěrečná ustanovení

Pořadatel nenese odpovědnost za jakoukoliv technickou chybu při organizaci soutěže a má právo konečného rozhodnutí ve všech záležitostech soutěže včetně jejího ukončení.  O jakýchkoliv reklamacích či námitkách rozhoduje s konečnou platností pořadatel. Pořadatel si vyhrazuje právo bez náhrady soutěž zkrátit, přerušit anebo zrušit či jednostranně změnit nebo doplnit její podmínky, a to tak, že změnu vyhlásí na webových stránkách, kde jsou k dispozici platné a úplné podmínky.

Účastí v soutěži vyjadřuje soutěžící souhlas s těmito pravidly a poskytuje Lodním novinám dobrovolně souhlas se zpracováním svých osobních údajů. Souhlas je možné kdykoliv písemně odvolat. Soutěžící má právo na přístup k Údajům, právo požádat o vysvětlení a případně právo požadovat odstranění vzniklého stavu, zejména blokování, provedení opravy, doplnění či likvidaci jeho Údajů a další práva uvedená v zákoně č. 101/2000 Sb., o ochraně osobních údajů, ve znění pozdějších předpisů.

Na poskytnutí výhry není právní nárok a hodnotu výher nelze vyplatit v penězích. Výherce bere na vědomí, že je povinen vypořádat své případné daňové povinnosti vůči státu.

Tyto podmínky jsou platné a účinné od 1.4. 2021.

Na horu