Search
× Search
Souboj s požárem na palubě
Daniel Vodička
/ Kategorie: Bezpečnost

Souboj s požárem na palubě

Když vypukne na palubě požár, mnoho času na řešení nezbývá. Nehledě na to, že jakákoli cesta do podpalubí je obtížná. Boris, jeden z našich dlouholetých čtenářů popisuje, co se dělo na palubě a v podpalubí při připlutí na Mljet, kdy se v podpalubí objevil kouř. 

Posledný augustový týždeň sme vyrazili na plachetnicu z Dubrovníka. Posádka šiestich ľudí, zostava v ktorej na more chodíme každý rok. Nálada na palube bola výborná, po minuloročnej bore, ktorá nás sprevádzala takmer celý týždeň bol tento rok charakter dovolenky vyslovene oddychový a kúpací. Idylku dopĺňala príjemná lokalita, ostrov Mljet a spleť ostrovou medzi Pelješacom a Šipanskou Lukou je naozaj nádherná, lodí je pomenej.

V pondelok 26. augusta okolo 15. hod sme dorazili do Polače, medzi Mljetom a ostrovčekmi fúkal horúci, vyslovene saunový vietor a bolo to na nevydržanie, všetci sa už chceli schladiť v mori.

Pristávali sme vnútri zátoky na kotve s vyviazaním sa na breh, manéver prebehol hladko  a bez komplikácií, čo sa však rýchlo zmenilo. Pomocník s lanom sa práve vracal na palubu, keď niekto spozoroval v podpalubí trochu dymu.

Akonáhle som to videl, prikázal som posádke skontrolovať najmä svoju osobnú elektroniku, nabíjačky, baterky a podobne, a vypol som motor. Za tú chvíľu sa zadymenie kabíny ale zväčšilo a začínalo byť jasné, že problém bude niekde inde. Otvorili sme a skontrolovali motorový priestor, či nedymí motor, neúspešne. Za ten čas uplynula sotva 1 minúta a podpalubie sa zaplnilo toxickým a štipľavým dymom, ktorý výrazne sťažoval dýchanie a pozeranie a identifikáciu zdroja požiaru. Bolo jasné, že toto je vážne. 

Foto Boris

Foto Boris

Požár byl rychle uhašen, ale přední kajuta byla neobyvatelná
Bol som v posádke lodí vo viacerých nepríjemných situáciách. Či už to bolo vypovedanie motoru na motorovom člne, plavba v búrke s 4-metrovými vlnami, alebo zlyhanie prevodovky pri prístavnom manévri. Toto však bola situácia, ktorá ma naplnila panikou. Vedel som, že ak rýchlo nenájdeme v hustom dyme zdroj požiaru, loď zhorí. 

Dal som príkaz posádke na rýchly zber osobných vecí (doklady, peniaze, cennosti). Zatiaľ sme horúčkovito trhali všetko čalúnenie preč, aby sme skontrolovali priestory lode, kde je nejaká inštalácia, ktorá môže horieť. Takto sme našli zdroj požiaru v prednej kajute, kde sú batérie a thruster. Bolo vidieť plamene, mohli sme začať hasiť. Jeden hasiaci prístroj bolo vidieť, druhý sme v tej panike zabudli, kde je. V tom čase ale už posádky vedľajších lodí k nám niesli ďalšie hasiace prístroje a členovia našej posádky už zavolali hasičov. Na palubu sa dostal profesionálny skipper vedľajšej lode, ktorý okamžite prikázal zatvoriť plyn a odpojiť batérie. Znie to logicky, ale vo víre udalostí sme to ešte nespravili ...

Foto Boris

Foto Boris

Hasiči již jen potvrdili, že oheň se podařilo zlikvidovat.
Požiar sa podarilo uhasiť ešte pred príchodom hasičov, ktorí situáciu už iba stabilizovali. Zhorela elektroinštalácia okolo bow thrusteru, vďaka nášmu skorému haseniu sa nerozšíril na batérie ani iné časti lode. Mali sme šťastie, že požiar nastal až po dokončení prístavného manévru. Loď bola ale výrazne znečistená dymom a popolom, predná kajuta neobytná. Je to zvláštne, lebo thruster sme používali tak, ako sa má.

Charterová spoločnosť sa zachovala mimoriadne korektne, po noci na pevnine v Polače nám na ďalší deň priviezli novú loď, rovnako nám neprepadla ani kaucia. 

Pre mňa ako skippera je situácia veľkým ponaučením, krízová situácia môže nastať hocikedy, a je treba vedieť reagovať. Rovnako musí každý v posádke vedieť, kde čo na lodi je (poistky, uzávery plynu, hasiace prístroje, ... ). 

Boris

Poznámka redakce

Poučné je mimo jiné to, jak je ve zmatku a panice složité řešit úkony, které se zdají být logické. Při přebírání jachty víme, kde jsou hasicí přístroje, v panice snadno zapomeneme. Stejně tak uzávěr plynu. Co se zdá být jasné v klidu u kafe, na to snadno při požáru zapomeneme. Panika snadno dokáže vykolejit.

 

Vytisknout
903

Odpovědní formulář

Vyplňte jméno a příjmení, případně tituly
Vyplňte prosím Váš email.

Tipněte vítěze Velikonoční regaty 2020
Potvrďte prosím souhlas se soutěžními podmínkami.
Souhlasím se soutěžními podmínkami

Pravidla soutěže Tipovačka na vítěze Velikonočky 2021

Soutěž probíhá od okamžiku zveřejnění do 13. dubna 2021 do 09:00.

Pořadatel soutěže

Pořadatelem soutěže Tipovačka na vítěze Velikonočky 2021 (dále jen „soutěž“) jsou Lodní noviny sro, se sídlem Pod Havlínem 748, Praha 5, 156 00, IČO: 05897289 (dále jako „pořadatel“).

Doba a místo platnosti soutěže

Soutěž probíhá ode dne zveřejnění soutěže na webu www.lodninoviny.cz do 13. dubna 2021 do 09:00 hodin středoevropského letního času (dále jen čas trvání soutěže) na území České a Slovenské republiky.

Účastníci soutěže

Soutěže se může zúčastnit ten, kdo v čase trvání soutěže správně tipuje vítěze vyplněním formuláře na stránce soutěže. Osoba nesplňující podmínky účasti, nebo jednající v rozporu s pravidly soutěže, nebude do soutěže zařazená. Pokud by se ukázalo, že taková osoba se i přes výše uvedené stala výhercem v soutěži, například v důsledku nepravdivých informací, které poskytla, nemá nárok na výhru a tato nebude předaná. Ze soutěže jsou vyloučeni zaměstnanci pořadatele a jejích partnerů a osoby jim blízké ve smyslu dle § 22 zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník, ve znění pozdějších předpisů.

Každý účastník soutěže může na soutěžní otázku odpovědět pouze jednou.

Pravidla soutěže

  1. Účastník soutěže musí splnit úkol – správně tipnout vítěze Velikonoční regaty 2021. Na otázky v zadání soutěže se odpovídá vyplněním formuláře na stránce soutěže a odesláním formuláře organizátorovi soutěže.
  2. V případě splnění kritéria (1) postupuje účastník soutěže do losování, ve kterém Lodní noviny náhodně vylosují výherce.

Do soutěže jsou zařazené jen platně vyplněné a odeslané formuláře.

Ceny do soutěže

Soutěž probíhá ode dne zveřejnění soutěže do 13. dubna 2021 do 09:00 hodin středoevropského času na webové stránce www.lodninoviny.cz. Do soutěže se čtenáři zapojí vyplněním a odesláním formuláře se správnými odpověďmi. Správné odpovědi budou slosovány na vyhlášení Velikonoční regaty a tamtéž budou vyhlášeni.  

Ceny do soutěže věnuje společnost Helly Hansen.  Vítěz získá bundu   HP Racing Midlayer Jacket.  Ze všech soutěžících budou vylosovány dvě ceny útěchy, kterými jsou batohy HH Scout Duffel L

Lodní noviny jsou oprávněny zveřejnit jméno a příjmení výherců na svých profilech na sociálních sítích a webových stránkách.

Závěrečná ustanovení

Pořadatel nenese odpovědnost za jakoukoliv technickou chybu při organizaci soutěže a má právo konečného rozhodnutí ve všech záležitostech soutěže včetně jejího ukončení.  O jakýchkoliv reklamacích či námitkách rozhoduje s konečnou platností pořadatel. Pořadatel si vyhrazuje právo bez náhrady soutěž zkrátit, přerušit anebo zrušit či jednostranně změnit nebo doplnit její podmínky, a to tak, že změnu vyhlásí na webových stránkách, kde jsou k dispozici platné a úplné podmínky.

Účastí v soutěži vyjadřuje soutěžící souhlas s těmito pravidly a poskytuje Lodním novinám dobrovolně souhlas se zpracováním svých osobních údajů. Souhlas je možné kdykoliv písemně odvolat. Soutěžící má právo na přístup k Údajům, právo požádat o vysvětlení a případně právo požadovat odstranění vzniklého stavu, zejména blokování, provedení opravy, doplnění či likvidaci jeho Údajů a další práva uvedená v zákoně č. 101/2000 Sb., o ochraně osobních údajů, ve znění pozdějších předpisů.

Na poskytnutí výhry není právní nárok a hodnotu výher nelze vyplatit v penězích. Výherce bere na vědomí, že je povinen vypořádat své případné daňové povinnosti vůči státu.

Tyto podmínky jsou platné a účinné od 1.4. 2021.

Na horu