Search
× Search
Rolex Sydney Hobart 2019
Viktor Brejcha
/ Kategorie: Ostatní regaty

Rolex Sydney Hobart 2019

Již jen několik desítek hodin nás dělí od startu Rolex Sydney Hobart. Letos to bude po pětasedmdesáté, kdy obyvatelé Sydney budou diváky na startu jedné z nejznámějších regat.

Stejně jako v minulém ročníku budou i letos na startu nejznámější a nejrychlejší lodě – Comanche, Wild Oats XI, Black Jack, Scallywag a InfoTrack. Od posledního ročníku prošly mnoha úpravami. Pojďme se na některé novinky podívat.

 Wild Oats XI a Black Jack

Není překvapením, že Wild Oats XI znovu doznala změn. Krátce po dokončení posledního Sydney-Hobart loď zamířila do domovské loděnice, kde změny vedlo studio Reichel/Pugh, konstruktér David Oliver, CFD specialist Giorgio Provinciali a-inženýr přes foily Paul Bieker. Tým Wild Oats XI se chtěl zaměřit především na optimalizaci kýlu, portfolia plachet a jejich konfiguraci v kombinaci s různými profily daggerboardů. Výsledkem je velké množství drobných úprav, které mají přinést lepší plavbu ve slabém větru. Je nutné zmínit, že závod do Tasmánie patří mezi jedny z nejsložitějších. Není to tím, že by byl tak dlouhý, ale jeho podmínky jsou v průběhu trasy proměnlivé. Velmi často se setkáváme se slabým větrem na startu, který favorizuje užší lodě, ale následují podmínky vhodné spíše pro lodě se širokým trupem – jako má například Info Track nebo Comanche. Vše je zakončeno vplutím do Hobartu, kde jsou proměnlivé podmínky, často spíše slabým větrem a s nevyzpytatelnými poryvy. Pro trasu Sydney-Hobart neexistují jednotné meteo podmínky. Každý ročník je jedinečný. Existuje plno studií z počítačů nejlepších konstruktérů, na jednom se ovšem vždy shodnou – loď pro tento závod musí být univerzální. V neposlední řadě je nutné zmínit neplánovanou úpravu lodě v podobě opravy proražené paluby, kdy na základě strukturálního selhání paty stěžně prošel profil skrz loď. Tým WOXI dokázal provézt nezbytné opravy, aby loď mohla nastoupit do závodu.

Black Jack letos prošel oproti Wild Oats XI výrazně většími změnami. Majitelé vlastní Black Jack druhým rokem, ale až nyní se rozhodli k velkým změnám. Oproti Wild Oats XI se designérský tým rozhodl loď více optimalizovat pro plavbu v silném větru. Vše začalo „vybrakováním“ interiéru lodě, reinstalací celé hydrauliky a rozvodů elektrické sítě. Dle všeho jen upgradem hydrauliky a elektriky se podařilo loď odlehčit o 200 kg. Následovala výroba nového delšího čelenu pro downwind plachty, který je nyní dlouhý celkem 5 metrů. Není se čemu divit. Loď od svého spuštění na vodu (na rozdíl od WOXI) neprošla žádnou zásadnější modernizací.

Scallywag a Comanche

Scallywag patří mezi neopomenutelné účastníky závodu. Majitelé se snaží v průběhu roku maximálně využít a účastní se mnoha závodů. Výsledkem je maximálně optimalizovaná posádka a naladěná loď. I tak ale letos Scallywag provedl rekonstrukci vodních balastů, kterými se snaží kompenzovat lehčí kýl. Scallywag tak v případě slabého větru pluje s prázdnými tanky a až v případě horších podmínek napouští balast.

Comanche, která patří mezi velké favoritky závodu, v průběhu roku neprovedla žádné zásadní změny. Loď povede její majitel Jim Cooney a bude mít opět velmi dobrou posádku, kterou letos doplnil o Mika Sanderse (vítěz Volvo Ocean Race).

Není kouře bez ohně

Několik týdnů před samotným závodem bylo vždy možné porovnat výkony posádek v inshore závodu SOLAS Big Boat Challenge. Ten byl bohužel letos zrušen z důvodu špatné viditelnosti, kterou způsobily požáry buše v okolí.

V této souvislosti vznesl David Witt (kapitán lodi Scallywag) na komisi závodu požadavek, aby se závodní lodě mohly hlásit u Green Cape pomocí satelitního telefonu v případě problémů s radiovým spojením. Zmíníme, že Green Cape je poslední kontrolní stanoviště, kde se musí závodní lodě hlásit a potvrdit, že loď, posádka a vybavení jsou v absolutním pořádku a jsou připraveni pokračovat dále do oblasti Bass Strait. Někteří kapitáni vznesli obavu, že z důvodu zvýšené frekvence požárů a kouře v oblasti Green Cape, by mohlo dojít k nenavázání rádiového spojení, a tedy i následnému vyloučení lodě ze závodu. Kapitán Witt se nechal slyšet, že v případě, že by Scallywag byl v takové situaci diskvalifikován, již by se nikdy nevrátil na start dalšího ročníku.

Závod o délce 628 námořních mil startuje 26. prosince. Startu závodu je možné sledovat zdarma online na oficiálních stránkách Rolex Sydney Hobart.

Vytisknout
3055

Odpovědní formulář

Vyplňte jméno a příjmení, případně tituly
Vyplňte prosím Váš email.

Tipněte vítěze Velikonoční regaty 2020
Potvrďte prosím souhlas se soutěžními podmínkami.
Souhlasím se soutěžními podmínkami

Pravidla soutěže Tipovačka na vítěze Velikonočky 2021

Soutěž probíhá od okamžiku zveřejnění do 13. dubna 2021 do 09:00.

Pořadatel soutěže

Pořadatelem soutěže Tipovačka na vítěze Velikonočky 2021 (dále jen „soutěž“) jsou Lodní noviny sro, se sídlem Pod Havlínem 748, Praha 5, 156 00, IČO: 05897289 (dále jako „pořadatel“).

Doba a místo platnosti soutěže

Soutěž probíhá ode dne zveřejnění soutěže na webu www.lodninoviny.cz do 13. dubna 2021 do 09:00 hodin středoevropského letního času (dále jen čas trvání soutěže) na území České a Slovenské republiky.

Účastníci soutěže

Soutěže se může zúčastnit ten, kdo v čase trvání soutěže správně tipuje vítěze vyplněním formuláře na stránce soutěže. Osoba nesplňující podmínky účasti, nebo jednající v rozporu s pravidly soutěže, nebude do soutěže zařazená. Pokud by se ukázalo, že taková osoba se i přes výše uvedené stala výhercem v soutěži, například v důsledku nepravdivých informací, které poskytla, nemá nárok na výhru a tato nebude předaná. Ze soutěže jsou vyloučeni zaměstnanci pořadatele a jejích partnerů a osoby jim blízké ve smyslu dle § 22 zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník, ve znění pozdějších předpisů.

Každý účastník soutěže může na soutěžní otázku odpovědět pouze jednou.

Pravidla soutěže

  1. Účastník soutěže musí splnit úkol – správně tipnout vítěze Velikonoční regaty 2021. Na otázky v zadání soutěže se odpovídá vyplněním formuláře na stránce soutěže a odesláním formuláře organizátorovi soutěže.
  2. V případě splnění kritéria (1) postupuje účastník soutěže do losování, ve kterém Lodní noviny náhodně vylosují výherce.

Do soutěže jsou zařazené jen platně vyplněné a odeslané formuláře.

Ceny do soutěže

Soutěž probíhá ode dne zveřejnění soutěže do 13. dubna 2021 do 09:00 hodin středoevropského času na webové stránce www.lodninoviny.cz. Do soutěže se čtenáři zapojí vyplněním a odesláním formuláře se správnými odpověďmi. Správné odpovědi budou slosovány na vyhlášení Velikonoční regaty a tamtéž budou vyhlášeni.  

Ceny do soutěže věnuje společnost Helly Hansen.  Vítěz získá bundu   HP Racing Midlayer Jacket.  Ze všech soutěžících budou vylosovány dvě ceny útěchy, kterými jsou batohy HH Scout Duffel L

Lodní noviny jsou oprávněny zveřejnit jméno a příjmení výherců na svých profilech na sociálních sítích a webových stránkách.

Závěrečná ustanovení

Pořadatel nenese odpovědnost za jakoukoliv technickou chybu při organizaci soutěže a má právo konečného rozhodnutí ve všech záležitostech soutěže včetně jejího ukončení.  O jakýchkoliv reklamacích či námitkách rozhoduje s konečnou platností pořadatel. Pořadatel si vyhrazuje právo bez náhrady soutěž zkrátit, přerušit anebo zrušit či jednostranně změnit nebo doplnit její podmínky, a to tak, že změnu vyhlásí na webových stránkách, kde jsou k dispozici platné a úplné podmínky.

Účastí v soutěži vyjadřuje soutěžící souhlas s těmito pravidly a poskytuje Lodním novinám dobrovolně souhlas se zpracováním svých osobních údajů. Souhlas je možné kdykoliv písemně odvolat. Soutěžící má právo na přístup k Údajům, právo požádat o vysvětlení a případně právo požadovat odstranění vzniklého stavu, zejména blokování, provedení opravy, doplnění či likvidaci jeho Údajů a další práva uvedená v zákoně č. 101/2000 Sb., o ochraně osobních údajů, ve znění pozdějších předpisů.

Na poskytnutí výhry není právní nárok a hodnotu výher nelze vyplatit v penězích. Výherce bere na vědomí, že je povinen vypořádat své případné daňové povinnosti vůči státu.

Tyto podmínky jsou platné a účinné od 1.4. 2021.

Na horu