Search
× Search
Proč nedoporučuji na charteru kotvit na dvě kotvy
Daniel Vodička

Proč nedoporučuji na charteru kotvit na dvě kotvy

Často vidím na facebookových stránkách Lodních novin debaty o kotvení na dvou kotvách. Na charterové jachtě bych se z bezpečnostních důvodů tomuto způsobu kotvení raději vyhnul.

Jedna kotva dobrá, dvě lepší, ne? Hezky si hodit dvě kotvy do véčka proti předpokládanému směru větru a můžeme v klidu spát až do rána. Nebo to tak není?

Proč na charteru raději ne?

Hlavním důvodem, proč se do kotvení na dvou kotvách raději nepouštět, je velice riskantní proveditelnost plánu B. Plán B je tu pro chvíle, kdy plán A selhává. V tomto konkrétním případě by šlo o vytažení obou kotev a odplutí z kotviště, nebo alespoň překotvení.

Z výše uvedeného plyne, že pokud by plán A (zakotvení na dvě kotvy) vyšel, není důvod se této metodě bránit, je to tak? Ano, je. Na druhou stranu vyjde-li jako plán A zakotvení na jednu kotvu, také není třeba nic dalšího řešit.

Problémem je, že ve chvíli, kdy se o způsobu zakotvení rozhodujeme, nevíme, jestli nebude plán B zapotřebí. Jestli bude plán A fungovat.

Příklad z praxe

Před pár lety měla koncem léta přes chorvatské pobřeží v noci přecházet studená fronta. Jeden český majitel jachty Elan Impression (podle mých zpráv byl na palubě s rodinou) se rozhodl v zátoce na kotvě vše pojistit druhou kotvou. Zakotvil s kotvami do V.

V noci přecházela fronta spojená s bouřkami. Kotvy přestaly držet, jachta je vlekla. Skipper se rozhodl pro plán B, tedy odplutí. Při vytahování kotev si však na propeler namotal lano druhé kotvy. Konec byl neodvratný, bouře jachtu vyvrhla po nějaké době na břeh. Posádka naštěstí vše přestála ve zdraví.

Vždyť vytáhnout dvě kotvy není obtížné…

Proč by mělo být tak obtížné vytáhnout dvě kotvy? Protože nutnost použití B plánu nepřichází za jednoduchých podmínek. Pokud vlečeme dvě kotvy, situace na moři již je nadmíru bouřlivá. Za takových podmínek je téměř nemožná domluva mezi kormidlem a přídí. Vytahujeme-li dvě kotvy, je tato dohoda nezbytná. Kormidelník ve tmě, dešti, silném větru, možná na vlnách, není schopen odhadnout, jestli nepopojel moc dopředu a jaká je situace s lanem druhé kotvy. Toto je velmi riskantní okamžik. Pokud mi nevěříte, zkuste si představit nejhorší situace, kdy jste stáli na kotvě a představte si, že se snažíte tahat druhou kotvu…

Dvě kotvy za sebou?

Nic takového by přeci nehrozilo, pokud bychom měli hozené dvě kotvy na jednom řetězu za sebou. To je pravda, ale jejich vytahování by znovu bylo rizikové. Zde by zase hrozilo zranění. Opět v náročných podmínkách vytáhneme jednu kotvu a za ní je na 5 metrech řetězu další. Ke druhému řetězu se na přídi velmi špatně dostáváme. Příď jachty se pohybuje nahoru dolů, nebo zprava doleva. Snažíme se tahat druhý řetěz rukou, ten vypadává z kotevního kování, mlátí do lodě, pak je třeba v nestabilní pozici vytáhnout kotvu, která má 20 kg.

Neříkám, že to nejde. Je tam ale mnoho okamžiků, mnoho situací, kdy může snadno dojít ke zranění.

Proč je to u majitelských jachet jiné

Dá se předpokládat, že majitelé jachet jsou mnohem zkušenější než charteroví jachtaři. Věci pro nezkušenou posádku neproveditelné, jsou pro zkušené mnohem jednodušší. Navíc majitelská jachta může být na takové situace mnohem lépe vybavené. Často se také pohybují v mnohem izolovanějších oblastech, nebo dokonce v místech, kde plán B nepřichází v úvahu.

Jak to tedy řešit na charteru

Preferoval bych kotvení na jednu kotvu. Ideálně na jednu kvalitní kotvu správné velikosti. Je mi jasné, že typ a velikost kotvy na charterové lodi těžko ovlivníte… I když, zkusit se to dá. Pokud víte, že se chystáte většinou stát na kotvě, můžete se dopředu charterové společnosti přes prodejce zeptat, jaká je na lodi lodi kotva a jak velká. Ptáte se proto, že se chystáte stále kotvit. Napíšou vám, že Delta 25 kg na 43 stop dlouhou běžnou charterovou jachtu. Je to OK. Přijedete do maríny a je tam 20 kg Danforth? Máte mail, kde vám psali něco jiného. Už můžete požadovat výměnu. Koneckonců by mělo být i v zájmu charterové společnosti, abyste jachtu nerozflákali, ne?

Pokud ale se vám kotva nezdá, nemáte s přicházejícím počasím jistotu, počínejte si konzervativně a s předstihem zajeďte do přístavu.

No a pokud to není možné? Dobře krytá zátoka, správná hloubka, vhodné dno na kotvení a maximální délka řetězu. A připravený plán B. Když to jinak nepůjde, raději vyplout na otevřené moře. Nejlépe ještě včas.

Vytisknout
1491

Odpovědní formulář

Vyplňte jméno a příjmení, případně tituly
Vyplňte prosím Váš email.

Tipněte vítěze Velikonoční regaty 2020
Potvrďte prosím souhlas se soutěžními podmínkami.
Souhlasím se soutěžními podmínkami

Pravidla soutěže Tipovačka na vítěze Velikonočky 2021

Soutěž probíhá od okamžiku zveřejnění do 13. dubna 2021 do 09:00.

Pořadatel soutěže

Pořadatelem soutěže Tipovačka na vítěze Velikonočky 2021 (dále jen „soutěž“) jsou Lodní noviny sro, se sídlem Pod Havlínem 748, Praha 5, 156 00, IČO: 05897289 (dále jako „pořadatel“).

Doba a místo platnosti soutěže

Soutěž probíhá ode dne zveřejnění soutěže na webu www.lodninoviny.cz do 13. dubna 2021 do 09:00 hodin středoevropského letního času (dále jen čas trvání soutěže) na území České a Slovenské republiky.

Účastníci soutěže

Soutěže se může zúčastnit ten, kdo v čase trvání soutěže správně tipuje vítěze vyplněním formuláře na stránce soutěže. Osoba nesplňující podmínky účasti, nebo jednající v rozporu s pravidly soutěže, nebude do soutěže zařazená. Pokud by se ukázalo, že taková osoba se i přes výše uvedené stala výhercem v soutěži, například v důsledku nepravdivých informací, které poskytla, nemá nárok na výhru a tato nebude předaná. Ze soutěže jsou vyloučeni zaměstnanci pořadatele a jejích partnerů a osoby jim blízké ve smyslu dle § 22 zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník, ve znění pozdějších předpisů.

Každý účastník soutěže může na soutěžní otázku odpovědět pouze jednou.

Pravidla soutěže

  1. Účastník soutěže musí splnit úkol – správně tipnout vítěze Velikonoční regaty 2021. Na otázky v zadání soutěže se odpovídá vyplněním formuláře na stránce soutěže a odesláním formuláře organizátorovi soutěže.
  2. V případě splnění kritéria (1) postupuje účastník soutěže do losování, ve kterém Lodní noviny náhodně vylosují výherce.

Do soutěže jsou zařazené jen platně vyplněné a odeslané formuláře.

Ceny do soutěže

Soutěž probíhá ode dne zveřejnění soutěže do 13. dubna 2021 do 09:00 hodin středoevropského času na webové stránce www.lodninoviny.cz. Do soutěže se čtenáři zapojí vyplněním a odesláním formuláře se správnými odpověďmi. Správné odpovědi budou slosovány na vyhlášení Velikonoční regaty a tamtéž budou vyhlášeni.  

Ceny do soutěže věnuje společnost Helly Hansen.  Vítěz získá bundu   HP Racing Midlayer Jacket.  Ze všech soutěžících budou vylosovány dvě ceny útěchy, kterými jsou batohy HH Scout Duffel L

Lodní noviny jsou oprávněny zveřejnit jméno a příjmení výherců na svých profilech na sociálních sítích a webových stránkách.

Závěrečná ustanovení

Pořadatel nenese odpovědnost za jakoukoliv technickou chybu při organizaci soutěže a má právo konečného rozhodnutí ve všech záležitostech soutěže včetně jejího ukončení.  O jakýchkoliv reklamacích či námitkách rozhoduje s konečnou platností pořadatel. Pořadatel si vyhrazuje právo bez náhrady soutěž zkrátit, přerušit anebo zrušit či jednostranně změnit nebo doplnit její podmínky, a to tak, že změnu vyhlásí na webových stránkách, kde jsou k dispozici platné a úplné podmínky.

Účastí v soutěži vyjadřuje soutěžící souhlas s těmito pravidly a poskytuje Lodním novinám dobrovolně souhlas se zpracováním svých osobních údajů. Souhlas je možné kdykoliv písemně odvolat. Soutěžící má právo na přístup k Údajům, právo požádat o vysvětlení a případně právo požadovat odstranění vzniklého stavu, zejména blokování, provedení opravy, doplnění či likvidaci jeho Údajů a další práva uvedená v zákoně č. 101/2000 Sb., o ochraně osobních údajů, ve znění pozdějších předpisů.

Na poskytnutí výhry není právní nárok a hodnotu výher nelze vyplatit v penězích. Výherce bere na vědomí, že je povinen vypořádat své případné daňové povinnosti vůči státu.

Tyto podmínky jsou platné a účinné od 1.4. 2021.

Na horu