Oceanis 46.1: Nejprostornější ve své třídě
Tuto frázi si nejspíše spojíte s článkem o automobilech. Beneteau ale slogan o největším prostoru ve svém novém výrobku Oceanis 46.1 zdůrazňuje natolik, že by byla škoda si ho od automobilistů nevypůjčit.
Oceanis 46.1 je dle výrobce primárně určen pro charterové společnosti. Honosí se největší šířkou trupu mezi loděmi podobné délky a velkým objemem získaným hlavně tím, že od hrany paluby po outor je bok ve většině své délky prakticky kolmý až k hladině. Šířka jachty přitom není novinkou jako taková. Již předchozí pětačtyřicítka byla stejně široká. Novinka však zachovává maximální šířku dále na příď. Ještě ve středu jachty je šestačtyřicítka o půl metru širší, než stará pětačtyřicítka a platí to i dále k přídi.
Foto Guido Cantini
Jedna z verzí uspořádání salonu.
Prostorný a variabilní interiér
Objem trupu nabízí značnou variabilitu interiéru, kde jsou k dispozici čtyři varianty. Dvě jsou majitelské a dvě charterové. Majitelské verze mají tři kajuty a jsou vybaveny dvěma záchody nebo třemi záchody. Liší se navzájem v uspořádání salonu. Verze s dvojicí toalet má na levoboku malou kuchyňku do tvaru L, před kterou najdete kratší sezení nazývané „chaise lounge“. Jde o lehátko, které je opravdu nastavitelné). Před ním je ještě malý stolek, který je možné používat jako mapový. Tento dojem umocňuje fakt, že je zde umístěna vysílačka. Na můj vkus je každopádně dost daleko od hlavní lukny.
Foto Guido Cantini
V majitelské verzi je na přídi záchod a samostatná sprcha s umývárnou.
Pravobok nabízí běžné uspořádání se záchodem, sedačkou ve tvaru U a stolem. Verze se třemi toaletami má záchody na obou stranách, na levoboku je mnohem větší kuchyně ve tvaru U, která vyplňuje zbytek délky salonu. Pravá strana je v podstatě identická, jenom nabízí malý navigační stolek za U sedačkou na pravoboku. U stolku se nachází elektrický panel a je to také hned u hlavní lukny, takže se jedná o mnohem tradičnější řešení.
Když už jsme u elektrického panelu, tak jeho poloha za polstrováním opěradla uchyceného pouze suchými zipy mi nepřijde příliš šťastná. Není už krytý ničím dalším, takže sáhnout do něj při pohybu po sedačce zřejmě nebude velký problém. Toto uspořádání každopádně platí i pro čtyřkajutovou verzi.
Foto Guido Cantini
V přední kajutě je velký úložný prostor pod lůžkem, který je přístupný díky zásuvce.
Velké kajuty
Na široké záďové kajuty jsme již zvyklí. Zde je šířka zachována navzdory absenci ostrého zalomení trupu zvenčí. Lůžka jsou dostatečně široká a kajuta je velmi prosvětlená luknami a okénky v trupu. Kajuty nabízejí dostatek úložných prostor, včetně prostorné poličky nad lůžkem.
Obě majitelské varianty nabízejí stejnou a velmi prostornou příďovou kajutu s oddělenou místností pro sprchu na pravoboku a záchod na levoboku. Široký trup zde vybízí k plýtvání s místem, ale sprchu můžete každopádně využít i jako „mokrou“ místnost na zmoklé žluťáky. Z obou stran rozměrného lůžka najdeme ještě dost prostoru pro skříňky a poličky.
Jako zajímavost bych uvedl, že do prostoru pod lůžkem se dostanete vytažením rozměrné zásuvky v čele lůžka. Není tedy nutné lézt pod matrace. Kajuta je opět výborně prosvětlena luknami a okénky. Rozměrné okno v tupu je tak nízko, že je na mořskou hladinu vidět i z lůžka.
Foto Guido Cantini
Široká jachta znamená širokou záďovou kajutu.
Dvě charterové verze
Pojďme ale k charterovým verzím. Jak již bylo uvedeno jsou dvě – čtyřkajutová se čtyřmi záchody a pětikajutová se třemi toaletami. Základní filozofií první z nich je nabídnout interiér se čtyřmi zcela nezávislými kajutami, každou se svým vlastním záchodem a sprchou, s cílem takovouto loď nabídnout do sdíleného charteru. Osobně si neumím úplně představit, jak bude fungovat charter, kde čtyři klidně zcela neznámé dvojice sdílejí jednu loď, ale charterový průmysl v takovouto budoucnost evidentně hodně věří. Každopádně interiér této verze je až po přepážku předních kajut shodný s verzí 3cabins/3heads. Rozdíl je v tom, že přední kajuta je přepážkou rozdělena na dvě, každou se svým záchodem.
Poslední verze je tedy pětikajutová, která se od předchozí liší umístění malé „skiperské“ kajuty na pravoboku v místě záchodu a stolku. V této kajutě se nachází patrové lůžko.
Obecně jsou interiéry provedeny ve světlých barvách a působí tak vzdušně a prostorně. Zajímavé je, že výrobce zdůrazňuje umístění okének v trupu tak nízko, že se jimi můžete pohodlně dívat ven i když ležíte na lůžku.
Foto Guido Cantini
Sklopná koupací plošina na zádi je dnes samozřejmostí.
Prostorný kokpit
Opusťme ale interiér a pojďme na palubu. Široká záď přechází do velmi širokého a poměrně dlouhého kokpitu se dvěma kormidelními sloupky s koly. Na sloupcích jsou umístěny mapové plotry. Standardem je dnes sklápěcí platforma s koupacími schůdky-v našem případě elektricky ovládaná – toto provedení nicméně není v základu.
Specialitou Beneteau jsou zatahovací sloupky jeřábku pro dinghy. Docela zajímavou variantou je umístění záchranněho voru do prostoru pod stolem v kokpitu – máte ho vlastně po ruce, ničemu nepřekáží. Hlavně ho nikam nezvedáte ale naopak spíše spouštíte. Samozřejmě trochu omezí velikost iceboxu a/nebo ledničky. Stůl je samozřejmě rozkládací.
Foto Guido Cantini
Vinšny jsou přístupné od kormidla.
Lana pod palubou
Ke komfortu na palubě velmi přispívá způsob vedení lan. Vpodstatě všechna ovládací lana vedou ukryta pod střechou nástavby a v silech. Těsně za sily jsou stopery a hned za nimi vinšny jednoduše dosažitelné od kormidel. Další dobrou „vychytávkou“ jsou kapsy na lana pod vyklápěcími konci sedáků. Nacházejí se mezi stopery a vinšnami, takže všechna nepoužívaná lana do nich jednoduše uklidíte, aniž by bylo potřeba se vzdalovat od kormidla.
Jak již bylo uvedeno, sedáky jsou dlouhé a poskytují spoustu pohodlí. Pod podlahou kokpitu se nachází více než dostatečný úložný prostor. Zvláštně působí plochá střecha nástavby po obou stranách hlavní lukny. Sem patří dvě velké matrace. V předváděné verzi byly potažené běžnou látkou, stejnou jako v interiéru. Trochu bych se bál mořské vody.
Hlavní lukna je široká a schody do salonu velmi pozvolné, což je další věc, na kterou výrobce upozorňuje. Pokračujeme-li po palubě směrem k přídi, všimneme si mělkého vybrání ve střeše nástavby nad přední kajutou. Do něj je možné umístit dvě rozměrné matrace.
Foto Guido Cantini
Úložný prostor a příď s čelenem.
Pevný čelen
Na přídi je pevný čelen s kováním kotvy a oko pro uchycení kladky tackline genakru, nebo rolfoku Code0. Za ním je kování rolfoku geny. V základním oplachtění je nicméně jenom rolovací hlavní plachta a samoréčkovací kosatka. Celá paluba je velmi plochá a nezáludná k pohybu a jak již bylo uvedeno, ovládací lana vedou pod ní.
Foto Guido Cantini
Je možná instalace vnitřního předního stěhu.
Variabilita oplachtění
I když se jedná o loď určenou primárně do charteru, nabízí výrobce značný výběr plachet, kýlů a stěžňů. Základní verze je vybavena samoréčkovací kosatkou 44 m2 a rolovací hlavní plachtou, která je o půl metru větší. V základu jde loděnici primárně o jednoduché ovládání lodě. To bezezbytku standardní oplachtění slibuje.
Jde o moderní širokou jachtu. Má proto dva kormidelní listy. Takové uspořádání téměř povinně vyžaduje použití příďového propeleru. Bez něj je ovládání v přístavech velmi náročné.
Foto Guido Cantini
Stabilitu a výkon dodává jachtě šířka
Tři druhy kýlu
Základní stěžeň má výšku 20,31 m a nabízí se k němu dvě varianty kýlu: hluboký s ponorem 2,35 m a vahou 2735 kg a mělký s ponorem 1,75 m a vahou 3061 kg. Oba jsou z litiny. Další variantou je v tzv. Performance packu stěžeň vysoký 21,35 m a kýl s ponorem 2,65 m a vahou 2576 kg (jedná se o kombinaci litina/olovo). Zde se nabízí klasická hlavní plachta 54 m2, 105% gena 58 m2, Code0 102 m2 a genakr 152 m2. Tyto sportovnější verze nových Oceanisů jsou velmi jezdivé.
Základní verze má motor Yanmar o výkonu 57 hp. Není zatím úplně jasné, jaké všechny kombinace budou v nabídce. Na testované lodi byla gena na Flat Deck rolfoku Facnor s popruhem a Code0 na průběžném rolfoku opět značky Facnor. Při testování byl bohužel vítr pouze do cca.4 uzlů, takže jsme si nemohli chování lodě dostatečně vyzkoušet. Musím ale dodat, že i v tomto větru jsme při předobočním kurzu dosáhli s Code0 rychlosti přes 3 uzle. Testovaná verze měla zatahovací příďový propeler.
Závěrem
Jedná se o loď navrženou s maximálním přihlédnutím ke komfortu a prostoru, při dodržení všech moderních trendů. Vysoká variabilita v nabídce od uspořádání interiéru, přes výběr takeláže až k výběru ze tří kýlů ukazuje na to, že výrobce míří na několik segmentů trhu zároveň. V salonu sice nebude snadné porovnat 10 osob na pětikajutové verzi, ale tento problém je běžný ve všech velkých charterových lodích. Na palubě je pro ně komfortního místa dost. Jachtařskou obec 0ceanis 46.1 zaujme především mimořádným prostorem na palubě i v interiéru. Vzhledem k tomu, že nejčastějším evropským trhem je pro podobné jachty Středomoří, je provedení lodě ideální pro dlouhá slunečná léta. S Performance verzí si navíc užijete radost z rychlé plavby, jak za silného větru, tak i v případě slabšího vánku.
Parametry
Celková délka
|
14,60 m
|
Délka na vodorysce
|
13,24 m
|
Šířka
|
4,50 m
|
Ponor hluboký kýl
|
2,35 / 1,75 / 2,65 m
|
Balast
|
2735 / 3061 / 2576 kg
|
Výška stěžně
|
20,31 m
|
Performance verze
|
21,31 m
|
Výtlak
|
10597 kg
|
Palivo
|
200 l
|
Voda
|
370 l
|
Výkon motoru
|
57 hp
|
Design
|
Nauta Design
|
Cena v základu
|
225 300 EUR bez DPH
|
Více
|
www.bemexboot.cz
|
8850