Search
× Search
Nový rozměr saúdské magalomanie: plovoucí komplex Oxagon
Jan Koukal
/ Kategorie: Zajímavosti

Nový rozměr saúdské magalomanie: plovoucí komplex Oxagon

Z malého přístavu s mizivým významem má do osmi let vyrůst jeden z největších obchodních uzlů v regionu Blízkého východu. Aby lépe odolával klimatickým změnám, jeho nemalá část má být plovoucí. Projekt Oxagon by si podle vize saúdskoarabského prince Mohameda bin Salmána měl notně ukousnout z porce světového obchodu, jež proudí Suezským kanálem.

Saúdskoarabská snaha vymanit se ze závislosti na ropě, jež je zastřešena bin Salmánovou iniciativou Vize 2030, hlásí další přírůstek - byť opět zatím jen na papíře. Na severozápadě pouštního království na břehu Rudého moře u města Dhiba má vzniknout hi-tech obchodní a výrobní centrum, které poskytne veškeré myslitelné zázemí lodím mířícím do Suezského průplavu. Tímto kanálem proudí přibližně 12 procent světového obchodu a Mohamed bin Salmán chce, aby část peněz rejdařů zůstávala také Rijádu.

Přístav bude součástí nového průmyslového města Oxagon, jež je součástí programu NEOM, který má přinést modernizaci severozápadní části Arabského poloostrova. Do roku 2030 by měl podle vizionářů z NEOM objem odbaveného zboží v novém přístavu dosahovat 3,5 až 4 miliony TEU (dosud se pohybuje ve statisících), přičemž se počítá s následným rozšířením kapacity až na 9 milionů TEU. Největší přístav v regionu, dubajský Jebel Ali, má kapacitu více než 19 milionů TEU. Plánované výdaje na projekt, který kombinuje investice vlády a soukromého sektoru, nebyly zveřejněny.

Benátky budoucnosti

Zdroj Oxagon

Zdroj Oxagon

Plány jsou velkolepé...
"Vytvoříme nejmodernější přístavní systém a máme skutečnou výhodu, protože začínáme na zelené louce," řekl podle agentury Bloomberg výkonný šéf projektu Oxagon Vishal Wanchoo, bývalý manažer GE, který do NEOM nastoupil letos. Spojení "zelená louka" však není v saúdskoarabském kontextu právě namístě, a to i proto, že část nové infrastruktury bude plout na moři.

Oxagon dobře ilustruje bin Salmánovy ambice a velikášství. Očekává se, že v oblasti o rozloze 50 kilometrů čtverečních bude do roku 2030 žít sto tisíc nových obyvatel. První fáze výstavby, která potrvá do roku 2025, se má zaměřit na pevninskou část komplexu, přičemž ta plovoucí bude ještě ve fázi projektování.

"Chtěli jsme se podívat dopředu a říci si, zda bychom s ohledem na všechny klimatické změny, k nimž dochází, a zvyšování hladiny moří mohli vybudovat moderní Benátky," řekl Wanchoo. Jeho ideálem je plovoucí město, které se nemusí potýkat se zvyšováním hladiny moří, protože se s ním snadno vypořádá díky tomu, jak je navrženo."

Města, letiště, volné zóny

Program NEOM počítá s propojením přístavu Oxagon se severovýchodní Saúdskou Arábií a širším regionem nejprve silniční dopravou a později i železnicí. Oxagon bude svou velikostí konkurovat přístavu v Džiddě. Mezi Džiddou a Oxagonem království také rozšiřuje zařízení s názvem Přístav krále Abdulláha, jehož cílem je dosáhnout přepravní kapacity až 25 milionů TEU.

Princ Mohamed bin Salmán svůj plán reorganizace ekonomiky největšího světového vývozce ropy Vize 2030 oznámil v roce 2017. Jeho součástí je iniciativa NEOM, která má proměnit odlehlý region na severozápadním pobřeží království v technologické centrum poháněné roboty. NEOM má kromě přístavu Oxagon zahrnovat další průmyslové a logistické zóny a také letiště, která má být jedním z největších na světě. To vše má být vybudováno na 26 500 kilometrech čtverečních. Letos v lednu byl v rámci iniciativy představen projekt futuristického ekologického města The Line pro jeden milion lidí, v němž nemají být auta, ulice, ani uhlíkové emise. Městská infrastruktura má být kompletně pod zemí, na povrchu budou žít lidé jako v ráji, veškerý servis obstarají vyspělé technologie.

Celý princův modernizační záměr však zatím vzbuzuje spíše pochybnosti ohledně proveditelnosti, i kvůli tomu, že u žádného z ohlášených projektů nebyl zveřejněn plánovaný rozpočet. Konkrétní výsledky Vize 2030 jsou zatím méně než skromné.

 

Vytisknout
1850

Odpovědní formulář

Vyplňte jméno a příjmení, případně tituly
Vyplňte prosím Váš email.

Tipněte vítěze Velikonoční regaty 2020
Potvrďte prosím souhlas se soutěžními podmínkami.
Souhlasím se soutěžními podmínkami

Pravidla soutěže Tipovačka na vítěze Velikonočky 2021

Soutěž probíhá od okamžiku zveřejnění do 13. dubna 2021 do 09:00.

Pořadatel soutěže

Pořadatelem soutěže Tipovačka na vítěze Velikonočky 2021 (dále jen „soutěž“) jsou Lodní noviny sro, se sídlem Pod Havlínem 748, Praha 5, 156 00, IČO: 05897289 (dále jako „pořadatel“).

Doba a místo platnosti soutěže

Soutěž probíhá ode dne zveřejnění soutěže na webu www.lodninoviny.cz do 13. dubna 2021 do 09:00 hodin středoevropského letního času (dále jen čas trvání soutěže) na území České a Slovenské republiky.

Účastníci soutěže

Soutěže se může zúčastnit ten, kdo v čase trvání soutěže správně tipuje vítěze vyplněním formuláře na stránce soutěže. Osoba nesplňující podmínky účasti, nebo jednající v rozporu s pravidly soutěže, nebude do soutěže zařazená. Pokud by se ukázalo, že taková osoba se i přes výše uvedené stala výhercem v soutěži, například v důsledku nepravdivých informací, které poskytla, nemá nárok na výhru a tato nebude předaná. Ze soutěže jsou vyloučeni zaměstnanci pořadatele a jejích partnerů a osoby jim blízké ve smyslu dle § 22 zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník, ve znění pozdějších předpisů.

Každý účastník soutěže může na soutěžní otázku odpovědět pouze jednou.

Pravidla soutěže

  1. Účastník soutěže musí splnit úkol – správně tipnout vítěze Velikonoční regaty 2021. Na otázky v zadání soutěže se odpovídá vyplněním formuláře na stránce soutěže a odesláním formuláře organizátorovi soutěže.
  2. V případě splnění kritéria (1) postupuje účastník soutěže do losování, ve kterém Lodní noviny náhodně vylosují výherce.

Do soutěže jsou zařazené jen platně vyplněné a odeslané formuláře.

Ceny do soutěže

Soutěž probíhá ode dne zveřejnění soutěže do 13. dubna 2021 do 09:00 hodin středoevropského času na webové stránce www.lodninoviny.cz. Do soutěže se čtenáři zapojí vyplněním a odesláním formuláře se správnými odpověďmi. Správné odpovědi budou slosovány na vyhlášení Velikonoční regaty a tamtéž budou vyhlášeni.  

Ceny do soutěže věnuje společnost Helly Hansen.  Vítěz získá bundu   HP Racing Midlayer Jacket.  Ze všech soutěžících budou vylosovány dvě ceny útěchy, kterými jsou batohy HH Scout Duffel L

Lodní noviny jsou oprávněny zveřejnit jméno a příjmení výherců na svých profilech na sociálních sítích a webových stránkách.

Závěrečná ustanovení

Pořadatel nenese odpovědnost za jakoukoliv technickou chybu při organizaci soutěže a má právo konečného rozhodnutí ve všech záležitostech soutěže včetně jejího ukončení.  O jakýchkoliv reklamacích či námitkách rozhoduje s konečnou platností pořadatel. Pořadatel si vyhrazuje právo bez náhrady soutěž zkrátit, přerušit anebo zrušit či jednostranně změnit nebo doplnit její podmínky, a to tak, že změnu vyhlásí na webových stránkách, kde jsou k dispozici platné a úplné podmínky.

Účastí v soutěži vyjadřuje soutěžící souhlas s těmito pravidly a poskytuje Lodním novinám dobrovolně souhlas se zpracováním svých osobních údajů. Souhlas je možné kdykoliv písemně odvolat. Soutěžící má právo na přístup k Údajům, právo požádat o vysvětlení a případně právo požadovat odstranění vzniklého stavu, zejména blokování, provedení opravy, doplnění či likvidaci jeho Údajů a další práva uvedená v zákoně č. 101/2000 Sb., o ochraně osobních údajů, ve znění pozdějších předpisů.

Na poskytnutí výhry není právní nárok a hodnotu výher nelze vyplatit v penězích. Výherce bere na vědomí, že je povinen vypořádat své případné daňové povinnosti vůči státu.

Tyto podmínky jsou platné a účinné od 1.4. 2021.

Na horu