Milan Tomek, Middle Sea Race (2. díl)
Přinášíme druhou část závodu Rolex Middle Sea Race z paluby jachty The Kid, na které jel tým vedený Milanem Tomkem. Skipperem a majitelem jachty je Jean-Pierre Dick, několikanásobný vítěz Barcelona World Race, Transat Jacques Vabre a mnoha dalších velkých regat.
Messinskou úžinu jsme projeli za podpory zadobočního větru 15-18 knots. Na konci Messiny u velkého stožáru, při přeplutí z levého břehu na pravý směrem ke Stromboli jsme se museli vyhnout velkému trajektu, který s námi křížil cestu. Při rychlostech naší lodě 15 uzlů a se zadobočním větrem se spinakrem 350 m2 jsme jej minuli o 100 m. Následoval rychlý sprint podpořený zrychleným větrem za Messinou ke Stromboli. Tato část plavby z celého závodu byla nejkrasnější. Lod letěla po vlnách rychlostí 18 knots. Po cestě jsme však ještě uvízli v bezvětří a 1,5 hodin času nás stálo, se z toho dostat pryč.
Sopku Stromboli jsme míjeli po půlnoci a pohledy na občasné výbuchy lávy jsou nevšední podívanou. Následovalo rozhodnutí zda-li věřit nejreálnějšímu modelu předpovědi, anebo jet nejkratší cestou s rizikem uvíznutí v bezvětří u Palerma. Vybrali jsme nejsevernější cestu k ostrovu Favignana. Očekávali jsme silnější a stálý vítr než na jihu a následné stočení. K tomu nedošlo a ztratili jsme pár míst.
Celou tuto část, cca 150 NM se plachtilo v zadobočním větru o síle 3-7 knost bez vln. Velmi pohodlná ale pomalá plavba byla zpestřena několika želvami, které plavaly okolo nás.
Od ostrova Favignana se pohodlní na lodi výrazně změnilo. Očekávaný protivítr 20-25 uzlů se dostavil. Od středečního rána od 7:00 to byla velká zkouška pro naši posádku, ve které byli i 3 členové týmu, kteří nikdy předtím nepluli na lodi přes noc a více jak 7 hodin v kuse na plachetnici.
Silný vítr, ostrý kurz lodi, které se probíjela nepravidelnými vlnami, prověřila celou posádku. Celý den vyvažování na boku lodi udělalo své a celková únava několika jedincům vytvořila zajímavé halucinace.
Kurz od ostrova Favignana k Pantalerii ( 70 NM) byl hodně rychlý, TWA byl 60°. Naše rychlost byla 12-13 uzlů. Část závodu od ostrova Pantaleria k Lampedusa ( 85 NM ) byl již ostrý protivítr, TWA byl 40-45°. Naše rychlost byla 9-9,5 uzlu. Vítr zde dosahoval největší rychlosti (25-27 uzl) z celého závodu.
Tato část závodu byla pro všechny lodě a účastníky nejtěžší. Byl to nevšední zážitek poslouchat ty obrovské rány z toho, jak se naše loď zmítala v nepravidelných vlnách o výšce 1 – 2 m. Při každé ráně jsme očekávali, že se loď rozlomí. V této části závodu se také zlomil stěžeň trimaranu a poškodil loď do které zatékala voda. Pro mnoho dalších lodí byl tento úsek kritický a musely vzdát. Část závodu od ostrova Lampedusa k Maltě (90 NM) se plachtilo opět TWA byl 50-60°. Naše rychlost byla 10-12 uzlů. Za celou dobu od Favignany až do cíle jsme předjeli asi 9 lodí. Žádná nebyla rychlejší než my…
Od druhého dne závodu nám nefungovala lednička a posledních 24 hodin jsme neměli k dispozici navigační PC a posledních 24 hodin jsme měli problém s dobíjením, nefungoval nám generátor a ani nešel nastartovat motor. Veškeré ovládání vinšen poháněných na hydrauliku vypovědělo službu a tak jsme si mákli hezky postaru.
Náš skipper JEAN-PIERRE DICK nám ve vých 54 letech předváděl co vše musí umět a zvládnout člověk, aby byl účastníkem závodu Vendee Globe a Barcelona World Race. Velká zkušenost pro všechny z nás, co měli čest s ním být na jedné lodi a něco se přiučit.
Náš výsledek:
17. místo v absolutním pořadí ze 113 lodí.
6. místo v IRC 2
40. místo v IRC overall
Naše lod JP 54:
HULL LENGHT 16.45 meters
OVERALL LENGTH 18.235 meters
BEAM 5.3 meters
AIR DRAFT 25.10 meters
DRAFT 3.5 meters (2.5 m with the keel canted)
DISPLACEMENT 9 tons
ENGINE Steyr Motor MO54 Hybrid (sail drive)
DIESEL ENGINE 55 hp
ELECTRIC PROPULSION MODE 7 kw
SAIL AREA UPWIND 216 m2
SAIL AREA DOWNWIND 434 m2
ARCHITECT Guillaume Verdier
CONCEPT Jean-Pierre Dick
BUILDER Absolute Dreamer
2697