Search
× Search
Milan Tomek, Middle Sea Race (2. díl)
Daniel Vodička
/ Kategorie: Ostatní regaty

Milan Tomek, Middle Sea Race (2. díl)

Přinášíme druhou část závodu Rolex Middle Sea Race z paluby jachty The Kid, na které jel tým vedený Milanem Tomkem. Skipperem a majitelem jachty je Jean-Pierre Dick, několikanásobný vítěz Barcelona World Race, Transat Jacques Vabre a mnoha dalších velkých regat.

Messinskou úžinu jsme projeli za podpory zadobočního větru 15-18 knots. Na konci Messiny u velkého stožáru, při přeplutí z levého břehu na pravý směrem ke Stromboli jsme se museli vyhnout velkému trajektu, který s námi křížil cestu.  Při rychlostech naší lodě 15 uzlů a se zadobočním větrem se spinakrem 350 m2 jsme jej minuli o 100 m. Následoval rychlý sprint podpořený zrychleným větrem za Messinou ke Stromboli. Tato část plavby z celého závodu byla nejkrasnější. Lod letěla po vlnách rychlostí 18 knots. Po cestě jsme však ještě uvízli v bezvětří a 1,5 hodin času nás stálo, se z toho dostat pryč.

Sopku Stromboli jsme míjeli po půlnoci a pohledy na občasné výbuchy lávy jsou nevšední podívanou. Následovalo rozhodnutí zda-li věřit nejreálnějšímu modelu předpovědi, anebo jet nejkratší cestou s rizikem uvíznutí v bezvětří u Palerma. Vybrali jsme nejsevernější cestu k ostrovu Favignana. Očekávali jsme silnější a stálý vítr než na jihu a následné stočení. K tomu nedošlo a ztratili jsme pár míst.

Celou tuto část, cca 150 NM se plachtilo v zadobočním větru o síle 3-7 knost bez vln. Velmi pohodlná ale pomalá plavba byla zpestřena několika želvami, které plavaly okolo nás.

Od ostrova Favignana se pohodlní na lodi výrazně změnilo. Očekávaný protivítr 20-25 uzlů se dostavil. Od středečního rána od 7:00 to byla velká zkouška pro naši posádku, ve které byli i 3 členové týmu, kteří nikdy předtím nepluli na lodi přes noc a více jak 7 hodin v kuse na plachetnici.

Silný vítr, ostrý kurz lodi, které se probíjela nepravidelnými vlnami, prověřila celou posádku. Celý den vyvažování na boku lodi udělalo své a celková únava několika jedincům vytvořila zajímavé halucinace. 

Kurz od ostrova Favignana k Pantalerii ( 70 NM) byl hodně rychlý, TWA byl 60°. Naše rychlost byla 12-13 uzlů.  Část závodu od ostrova Pantaleria k Lampedusa ( 85 NM ) byl již ostrý protivítr, TWA byl 40-45°. Naše rychlost byla 9-9,5 uzlu. Vítr zde dosahoval největší rychlosti (25-27 uzl) z celého závodu.

Tato část závodu byla pro všechny lodě a účastníky nejtěžší. Byl to nevšední zážitek poslouchat ty obrovské rány z toho, jak se naše loď zmítala v nepravidelných vlnách o výšce 1 – 2 m. Při každé ráně jsme očekávali, že se loď rozlomí. V této části závodu se také zlomil stěžeň trimaranu a poškodil loď do které zatékala voda. Pro mnoho dalších lodí byl tento úsek kritický a musely vzdát. Část závodu od ostrova Lampedusa k Maltě (90 NM) se plachtilo opět  TWA byl 50-60°. Naše rychlost byla 10-12 uzlů. Za celou dobu od Favignany až do cíle jsme předjeli asi 9 lodí. Žádná nebyla rychlejší než my…

 

Od druhého dne závodu nám nefungovala lednička a posledních 24 hodin jsme neměli k dispozici navigační PC a posledních 24 hodin jsme měli problém s dobíjením, nefungoval nám generátor a ani nešel nastartovat motor. Veškeré ovládání vinšen poháněných na hydrauliku vypovědělo službu a tak jsme si mákli hezky postaru. 

 

Náš skipper JEAN-PIERRE DICK nám ve vých 54 letech předváděl co vše musí umět a zvládnout člověk, aby byl účastníkem závodu Vendee Globe a Barcelona World Race. Velká zkušenost pro všechny z nás, co měli čest s ním být na jedné lodi a něco se přiučit.

Náš výsledek:

17. místo v absolutním pořadí ze 113 lodí.

6. místo v IRC 2

40. místo v IRC overall

Naše lod JP 54:

HULL LENGHT    16.45 meters

OVERALL LENGTH           18.235 meters

BEAM                   5.3 meters

AIR DRAFT          25.10 meters

DRAFT   3.5 meters (2.5 m with the keel canted)

DISPLACEMENT 9 tons

ENGINE Steyr Motor MO54 Hybrid (sail drive)

DIESEL ENGINE  55 hp

ELECTRIC PROPULSION MODE    7 kw

SAIL AREA UPWIND        216 m2

SAIL AREA DOWNWIND 434 m2

ARCHITECT         Guillaume Verdier

CONCEPT            Jean-Pierre Dick

BUILDER             Absolute Dreamer

Vytisknout
2697

Odpovědní formulář

Vyplňte jméno a příjmení, případně tituly
Vyplňte prosím Váš email.

Tipněte vítěze Velikonoční regaty 2020
Potvrďte prosím souhlas se soutěžními podmínkami.
Souhlasím se soutěžními podmínkami

Pravidla soutěže Tipovačka na vítěze Velikonočky 2021

Soutěž probíhá od okamžiku zveřejnění do 13. dubna 2021 do 09:00.

Pořadatel soutěže

Pořadatelem soutěže Tipovačka na vítěze Velikonočky 2021 (dále jen „soutěž“) jsou Lodní noviny sro, se sídlem Pod Havlínem 748, Praha 5, 156 00, IČO: 05897289 (dále jako „pořadatel“).

Doba a místo platnosti soutěže

Soutěž probíhá ode dne zveřejnění soutěže na webu www.lodninoviny.cz do 13. dubna 2021 do 09:00 hodin středoevropského letního času (dále jen čas trvání soutěže) na území České a Slovenské republiky.

Účastníci soutěže

Soutěže se může zúčastnit ten, kdo v čase trvání soutěže správně tipuje vítěze vyplněním formuláře na stránce soutěže. Osoba nesplňující podmínky účasti, nebo jednající v rozporu s pravidly soutěže, nebude do soutěže zařazená. Pokud by se ukázalo, že taková osoba se i přes výše uvedené stala výhercem v soutěži, například v důsledku nepravdivých informací, které poskytla, nemá nárok na výhru a tato nebude předaná. Ze soutěže jsou vyloučeni zaměstnanci pořadatele a jejích partnerů a osoby jim blízké ve smyslu dle § 22 zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník, ve znění pozdějších předpisů.

Každý účastník soutěže může na soutěžní otázku odpovědět pouze jednou.

Pravidla soutěže

  1. Účastník soutěže musí splnit úkol – správně tipnout vítěze Velikonoční regaty 2021. Na otázky v zadání soutěže se odpovídá vyplněním formuláře na stránce soutěže a odesláním formuláře organizátorovi soutěže.
  2. V případě splnění kritéria (1) postupuje účastník soutěže do losování, ve kterém Lodní noviny náhodně vylosují výherce.

Do soutěže jsou zařazené jen platně vyplněné a odeslané formuláře.

Ceny do soutěže

Soutěž probíhá ode dne zveřejnění soutěže do 13. dubna 2021 do 09:00 hodin středoevropského času na webové stránce www.lodninoviny.cz. Do soutěže se čtenáři zapojí vyplněním a odesláním formuláře se správnými odpověďmi. Správné odpovědi budou slosovány na vyhlášení Velikonoční regaty a tamtéž budou vyhlášeni.  

Ceny do soutěže věnuje společnost Helly Hansen.  Vítěz získá bundu   HP Racing Midlayer Jacket.  Ze všech soutěžících budou vylosovány dvě ceny útěchy, kterými jsou batohy HH Scout Duffel L

Lodní noviny jsou oprávněny zveřejnit jméno a příjmení výherců na svých profilech na sociálních sítích a webových stránkách.

Závěrečná ustanovení

Pořadatel nenese odpovědnost za jakoukoliv technickou chybu při organizaci soutěže a má právo konečného rozhodnutí ve všech záležitostech soutěže včetně jejího ukončení.  O jakýchkoliv reklamacích či námitkách rozhoduje s konečnou platností pořadatel. Pořadatel si vyhrazuje právo bez náhrady soutěž zkrátit, přerušit anebo zrušit či jednostranně změnit nebo doplnit její podmínky, a to tak, že změnu vyhlásí na webových stránkách, kde jsou k dispozici platné a úplné podmínky.

Účastí v soutěži vyjadřuje soutěžící souhlas s těmito pravidly a poskytuje Lodním novinám dobrovolně souhlas se zpracováním svých osobních údajů. Souhlas je možné kdykoliv písemně odvolat. Soutěžící má právo na přístup k Údajům, právo požádat o vysvětlení a případně právo požadovat odstranění vzniklého stavu, zejména blokování, provedení opravy, doplnění či likvidaci jeho Údajů a další práva uvedená v zákoně č. 101/2000 Sb., o ochraně osobních údajů, ve znění pozdějších předpisů.

Na poskytnutí výhry není právní nárok a hodnotu výher nelze vyplatit v penězích. Výherce bere na vědomí, že je povinen vypořádat své případné daňové povinnosti vůči státu.

Tyto podmínky jsou platné a účinné od 1.4. 2021.

Na horu