Merry Fisher 795 Sport Sport Série 2
Po dvou letech pandemických omezení se situace vrací k normálu. Na jaře loděnice Jeanneau představila v Cannes svoje nové modely pro rok 2022. Nejprve se podíváme na rozšíření tradiční řady Merry Fisher, kterým je model 795 Sport.
I když zmiňuji tradiční řadu, je třeba přiznat, že nové modely nemají se staršími moc společného. To obzvlášť platí pro řadu Sport, které výrobce dodal „agresivnější“ vzhled. Je to vidět i na použití, byť poměrně decentním, kombinace červené a černé na trupu. Nevím, jak na koho toto zbarvení působí, ale mě osobně evokuje pobřežní stráž.
Loděnice do řad pobřežní stráže nemíří, ale marketingově tuto řadu označuje jako „SUV na vodě“. Vzhledem k tomu, že většina dnešních SUV vozů nemá s jízdou v terénu nic společného, přijde mi to trochu nešťastné a lodi ubližující. U 795 Sport je to naopak. Filozofií použití se blíží spíše (přijmeme-li analogii s auty) spolehlivému expedičnímu Land Roveru než dnešnímu SUV. Novinka nenabízí žádný oslnivý vnitřní komfort, ale možnost, kam upevnit kanoe, kola, paddleboardy, jakékoliv jiné „expediční“ vybavení a samozřejmě rybářské pruty.
Na palubě
Foto Jean Jacques Bernier
K dispozici je skládací bimini
Pojďme tedy k popisu samotné lodě. Na palubu vstupujeme přes záďové plato, které je motorem rozděleno na pravou a levou část, nebo dvířky v pravém boku. Pravá část plata je pro vstup do kokpitu pohodlnější, z levé musíme překonat schod, ve kterém je úložný prostor s odpadem, vhodný na dočasné uskladnění rybářských úlovků. Na pravé části plata se také nachází skládací koupací schůdky.
Pokud jsme vyvázáni bokem, můžeme vstoupit dvířky. Ta jsou jenom na pravoboku, kde je v nástavbě kormidelní stanoviště. Jejich petlice se mi nejdříve vůbec nelíbila, ale když jsem přijal myšlenku Land Roveru, vše zapadlo na svoje místo. 795 Sport se nabízí ve dvou variantách, které se liší uspořádáním kokpitu a salonu. Tento je prostorný, široký téměř 2,5 m a dlouhý téměř 2 m.
Foto Jean Jacques Bernier
Standardní lavice v kokpitu je možné změnit na lůžko na opalování.
Rozměry kokpitu, šířka vstupu i rozměry plata umožňují snadnou manipulaci i s něčím tak rozměrným, jako je potapěčské vybavení. Ve více otevřené verzi (která byla poskytnuta k testování) jsou na bočních i zadní straně sklápěcí lavice. Je tedy možné si vybrat mezi posezením, nebo větším prostorem třeba pro rybolov. U každé lavice jsou dva držáky na nápoje, takže společenská funkce kokpitu byla evidentně brána v potaz.
Z kokpitu lze širokými posuvnými dveřmi vstoupit do nástavby, která má posuvné dveře také na obou bocích. Tyto boční dveře se zajišťují každé dvěma výsuvnými petlicemi. Manipulace není úplně nejjednodušší. Každopádně si ale můžeme být jisti, že po zajištění se určitě neotevřou ani v tom nejhorším počasí, a to podle mého za trochu nepohodlí stojí. V uzavřenější variantě zadní posuvné dveře chybí.
Foto Jean Jacques Bernier
Kterým je možné uzavřít celý kokpit.
V přední části kokpitu je buď rozměrná lavice, nebo jako extra výbava venkovní kuchyňka. Obě varianty nabízejí jako doplňkovou výbavu také druhý venkovní ovládací pult na pravé zadní straně nástavby. Do kování v podlážce lze umístit rozměrný stůl. Pod podlážkou najdeme úložné prostory, ale při jejich otevření nás čeká trochu zklamání. Valnou část zabírá záchranný ostrůvek, nádrž a baterie.
Ve zvláštní výbavě je nabízena možnost montáže vysouvacího rámu pro bimini, které kryje prakticky celý kokpit. Na levé straně nástavby je konektor na připojení elektriky, kabel tedy musíme táhnout po celé délce kokpitu.
Foto Jean Jacques Bernier
Na palubě je místo i na různé hračky.
Ze zadního kokpitu můžeme po obou bocích přejít do předního. Na levé straně se jedná spíše o protažení se kolem nástavby, na pravé jde o pohodlnou cestu. Přední kokpit můžeme použitím trubkového roštu přestavět z místa na sezení na lehátko. Pod lavicí se nachází úložný prostor vhodný na umístění matrací. I přední kokpit je možné zakrýt pomocí bimini.
Elektrický kotevní vrátek je vyosen trochu v pravo a koš tak může být na přídi otevřený se zábradlím na pravé straně a možností namontování jednoduchého žebříku pro usnadnění pohybu přes příď. Z předního kokpitu lze nejsnadněji dosáhnout na střechu nástavby, na které jsou ližiny s příčnými nosníky. Zde lze tedy umístit značné množství již dříve zmiňované „expediční“ výbavy.
Interiér
Foto Jean Jacques Bernier
Uvnitř nástavby je skvělý rozhled po okolí.
Přesuňme se ale do interiéru. Ten nabízí také v závislosti od varianty kokpitu dvě možnosti. Pokud nemáme zadní posuvné dveře, je v zadní části salonu rozměrná lavice. Nalevo a napravo jsou otočné sedačky, skiper je samozřejmě vpravo. Tuto verzi jsem neviděl naživo. Mezi lavici a sedačky lze spustit stolek, který se posunuje po vertikální tyči a pokud se nepouřívá, je poněkud netypicky „uložen“ pod střechou nástavby.
Foto Jean Jacques Bernier
Kajuta na přídi.
V otevřené variantě je salon vybaven třemi otočnými sedačkami. Dvěma v tandemu napravo a jednou nalevo. Opět lze mezi ně spustit stolek. V salonu vlastně není kuchyňka, pouze lednička pod tandemovou sedačkou a malý dřez za pravou sedačkou. Ve střeše salonu je rozměrné okno. Má pouze tři polohy – zavřené, částečně otevřené a zcela otevřené. Manipulace s ním také nepatří k nejjednodušším, ale zase ve všech polohách spolehlivě drží.
Ze salonu vstoupíme do příďové kajuty. Zde nalezneme V lůžko a na pravoboku záchod. Jedná se o poněkud spartánský prostor. Lůžko nenabízí v žádném směru délku větší než cca 190 cm a záchod také zrovna neoplývá značným prostorem. Prostor pod lůžkem je obsazen příďovým propelerem a jeho baterií.
Motorizace
Foto Jerome Kelagopian
S nejsilnější motorizací je možné létat daleko přes 30 uzlů.
Pro tuto loď jsou určeny tři motory Yamaha 150, 200 a 250. Testované plavidlo bylo osazeno motorem o výkonu 250 hp a tento se jeví více než dostatečný. Motor je samozřejmě slyšet, ale to platí pro všechny přívěsáky. Dá se s ním dosáhnout rychlosti až 36 uzlů, bohužel při spotřebě 90 l/h. Při jedné z testovacích plaveb s plnými nádržemi, 4 osobami na palubě, v 15 uzlech větru a v krátkých nevysokých vlnách jsme dosáhli rychlosti 32 uzlů. Cestovní rychlost byla 18 uzlů, při spotřebě 43 l/h. Ovládání je i díky příďovému propeleru snadné a toto robustní plavidlo nás během testu splnilo všechna očekávání. Věřím, že si svoje příznivce najde i u nás. A nemusí se jednat jen o rekreační jachtaře, může posloužit i profesionálům.
Technické údaje
Délka 7,19 m
Délka trupu 6,97 m
Šířka 2,79 m
Ponor 0,58 m
Výška 2,36 m
Výtlak bez motoru 2177 kg
Nádrž na vodu 100 l
Nádrž na palivo 280 l
Kategorie C 9 osob
Základní cena 44 000 EUR bez motoru a DPH
Více zde
1273