Search
× Search
Když se mění rolfok...
Jan Koukal
/ Kategorie: Stavba a údržba

Když se mění rolfok...

Loď se právě vrátila na vodu po zimním spánku a vy vyplouváte na první jarní plavbu. Kosatka se pěkně rozbalila a chytila vítr. Je na čase ji zmenšit. Zatáhnete za lano rolfoku a nic...

Jachtař je druh, který se jen tak nevzdá. Proto zatáhnete ještě. Stále nic. Posledním trhnutím dosáhnete půlotáčky a pak se buben zasekne. Také se ozve zvuk, který ze všeho nejvíc připomíná poskakování kuliček z ložiska po palubě. Pak vám dojde, že jste propásli čas výměny zastaralého rolfoku, na kterýu už ani neexistují náhradní díly.

Kde začít? V případě rolfoků je pro běžné jachty na výběr poměrně dost výrobců, počínaje giganty Harken, Profurl a Seldén/Furlex. Mnoho z těchto systémů si mohou technicky zdatní jachtaři nainstalovat sami.

Vyměňte i stěh

Jedno z prvních rozhodnutí se týká toho, zda budete měnit jen buben rolfoku, nebo i přední stěh. Část výrobců uvádí, že jsou jejich systémy kompatibilní s většinou předních stěhů, pouze systém Furlex od společnosti Seldén zahrnuje ve standardu k rolfoku i přední stěh.

O výměně předního stěhu je na místě vždy uvažovat. Jednak za běžného provozu nemusí být snadné rozpoznat, že už dosluhuje, pokud je schován uvnitř rolovacího systému, jednak když už se do sestavy sahá, proč ji neobnovit komplet. Kdo měnit nechce, alespoň by se měl ujistit, že je přední stěh v pořádku.

Je také důležité si uvědomit, že některé rolovací systémy lze použít pouze tehdy, když je přední stěh u patky vybaven specifickým terminálem. Pokud budete muset terminál vyměnit nebo přední stěh zkrátit, asi se to neobejde bez specialisty a v takovém případě už můžete pro klid duše vydat i malou částku navíc za úplně nový stěh.

Poznejte svou loď

Podle čeho vybrat rolfok? Většina výrobců nabízí jakési obecné vodítko založené na celkové délce lodi. Podle Scotta Alexandera ze společnosti Seldén je skutečným určujícím faktorem, pokud jde o rolovací systémy (a zatížení takeláže obecně), vratný moment lodi, který je funkcí šířky, balastu, ponoru a výtlaku. Tento údaj ale zná minimum majitelů lodí (společnost Seldén nabízí na svých webových stránkách kalkulačku pro jeho výpočet. Co se týče zatížení, určitou informaci o požadavcích na takeláž a rolfok poskytuje také průměr předního stěhu a velikost čepu.

Stejně tak je třeba zkontrolovat, zda je jakákoli jednotka, o kterou máte zájem, kompatibilní s předním stěhem vaší lodi, respektive jeho doporučeným průměrem. Nezapomeňte také zkontrolovat, zda si vyhoví s čepem pro snadné uchycení k oku v chainplate na přídi. A konečně, pokud má přední stěh napínák, ujistěte se, že ho vybraný rolfok dokáže pojmout - například Profurl dodává střední část napínáku ke svým jednotkám pouze za příplatek.

Pokud plánujete systém instalovat sami, nutností bude přesné změření délky předního stěhu. V závislosti na použitém rolfoku pak provedete řadu odpočtů kvůli dodatečným napínákům atd. a získáte novou délku.

Zmenšení kosatky

Při výměně rolfoku může dojít ke zkrácení předního lemu geny. Plachtu je v takovém případě nutné nechat upravit. Instalujete-li rolfok na stěh, na kterém byly klasické nerolovací kosatky Je přešití plachty nutností.

Nahoře na stěžni je nutné si ověřit, že výtah geny směřuje v úhlu od stěhu. Pokud je rovnoběžný, nebo téměř rovnoběžný, může dojít k namotání na stěh. Správnou instalaci výtahu uvádí manuál rolfoku. Selden uvádí, že výtah musí uhýbat od stěhu alespoň o 10°. Někteří výrobci dodávají deflektory, které namotání výtahu brání.

Každému, co jeho jest

Konečný výběr rolfoku bude záviset především na konkrétním rozpočtu a zároveň jedinečných funkcích, které jednotliví výrobci nabízejí. Například Harken a Facnor uspokojí jak ty, kteří sázejí na jednoduchost systému (Harken ESP, Facnor LS), tak ty, kteří pasou po výkonnějších kusech (Harken Mk IV, Facnor LX nebo RX racing). Počítejte s tím, že u jednodušších systémů budete muset oželet některé náležitosti, jako je například samostatně odnímatelný buben. Mají také obvykle jedinou drážku na navíjecím profilu, což znamená, že plavba po větru na dvě přední plachty nebude ve vašem rejstříku.

Mezi typy určené pro náročnější klientelu, především závodní jachtaře, patří systémy s bubnem umístěným v podpalubí, (Harken MkIV, Furlex TD) a nízkoprofilové systémy pracující s popruhem, jako je Facnor FlatDeck, u nichž se místo tradičního lana rolfoku používají popruhy. V obou případech je výhodou maximalizace plochy plachty. Použití popruhu v bubnu rolfoku má také výhodu snazšího a přesnějšího rozbalování plachty.

S podporou

Zatímco hydraulické systémy jsou téměř výhradně doménou mnohem větších lodí, elektricky poháněné rolfoky rychle pronikají na trh středně velkých turistických lodí. Spodní hranice, od níž má smysl o instalaci elektrického navijáku uvažovat, je 38 stop a k dispozici jsou produkty společností Facnor, Profurl, Furlex, Reckmann a Harken. Přestože schránka motoru elektrického navijáku zabírá určitý prostor, je často menší než ruční buben, takže by neměl být problém jej na příď umístit. Motor obvykle pracuje se šnekovým převodem, tudíž tenze od plachty na něj nepůsobí přímo.

Stejně jako u elektrických vinšen je zde komplikace v podobě přívodu proudu. Obvykle tyto navijáky střední velikosti používají 700-800W motory, které odebírají 60 ampérů na 12voltovém napětí. Proto je pravděpodobné, že mezi akumulátorem a přídí bude třeba natáhnout relativně silné kabely (i když společnost Seldén našla způsob, jak to obejít - motor navijáku pracuje při napětí 48 V, což snižuje odběr proudu na méně než 20 ampérů, tudíž i náročnost na sílu kabelů a objem motoru. Seldén také dodává měnič napětí z 12 na 48 voltů.

U 12voltového rolfoku je běžnou praxí připojit jej k dalším zařízením na přídi, jako je elektrický kotevní vrátek, nebo příďový boční propeler. V případě výpadku proudu lze všechny elektrické rolfoky ovládat ručně. Mnohé z nich si rozumí s klikou od vinšen.

Vytisknout
3502

Odpovědní formulář

Vyplňte jméno a příjmení, případně tituly
Vyplňte prosím Váš email.

Tipněte vítěze Velikonoční regaty 2020
Potvrďte prosím souhlas se soutěžními podmínkami.
Souhlasím se soutěžními podmínkami

Pravidla soutěže Tipovačka na vítěze Velikonočky 2021

Soutěž probíhá od okamžiku zveřejnění do 13. dubna 2021 do 09:00.

Pořadatel soutěže

Pořadatelem soutěže Tipovačka na vítěze Velikonočky 2021 (dále jen „soutěž“) jsou Lodní noviny sro, se sídlem Pod Havlínem 748, Praha 5, 156 00, IČO: 05897289 (dále jako „pořadatel“).

Doba a místo platnosti soutěže

Soutěž probíhá ode dne zveřejnění soutěže na webu www.lodninoviny.cz do 13. dubna 2021 do 09:00 hodin středoevropského letního času (dále jen čas trvání soutěže) na území České a Slovenské republiky.

Účastníci soutěže

Soutěže se může zúčastnit ten, kdo v čase trvání soutěže správně tipuje vítěze vyplněním formuláře na stránce soutěže. Osoba nesplňující podmínky účasti, nebo jednající v rozporu s pravidly soutěže, nebude do soutěže zařazená. Pokud by se ukázalo, že taková osoba se i přes výše uvedené stala výhercem v soutěži, například v důsledku nepravdivých informací, které poskytla, nemá nárok na výhru a tato nebude předaná. Ze soutěže jsou vyloučeni zaměstnanci pořadatele a jejích partnerů a osoby jim blízké ve smyslu dle § 22 zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník, ve znění pozdějších předpisů.

Každý účastník soutěže může na soutěžní otázku odpovědět pouze jednou.

Pravidla soutěže

  1. Účastník soutěže musí splnit úkol – správně tipnout vítěze Velikonoční regaty 2021. Na otázky v zadání soutěže se odpovídá vyplněním formuláře na stránce soutěže a odesláním formuláře organizátorovi soutěže.
  2. V případě splnění kritéria (1) postupuje účastník soutěže do losování, ve kterém Lodní noviny náhodně vylosují výherce.

Do soutěže jsou zařazené jen platně vyplněné a odeslané formuláře.

Ceny do soutěže

Soutěž probíhá ode dne zveřejnění soutěže do 13. dubna 2021 do 09:00 hodin středoevropského času na webové stránce www.lodninoviny.cz. Do soutěže se čtenáři zapojí vyplněním a odesláním formuláře se správnými odpověďmi. Správné odpovědi budou slosovány na vyhlášení Velikonoční regaty a tamtéž budou vyhlášeni.  

Ceny do soutěže věnuje společnost Helly Hansen.  Vítěz získá bundu   HP Racing Midlayer Jacket.  Ze všech soutěžících budou vylosovány dvě ceny útěchy, kterými jsou batohy HH Scout Duffel L

Lodní noviny jsou oprávněny zveřejnit jméno a příjmení výherců na svých profilech na sociálních sítích a webových stránkách.

Závěrečná ustanovení

Pořadatel nenese odpovědnost za jakoukoliv technickou chybu při organizaci soutěže a má právo konečného rozhodnutí ve všech záležitostech soutěže včetně jejího ukončení.  O jakýchkoliv reklamacích či námitkách rozhoduje s konečnou platností pořadatel. Pořadatel si vyhrazuje právo bez náhrady soutěž zkrátit, přerušit anebo zrušit či jednostranně změnit nebo doplnit její podmínky, a to tak, že změnu vyhlásí na webových stránkách, kde jsou k dispozici platné a úplné podmínky.

Účastí v soutěži vyjadřuje soutěžící souhlas s těmito pravidly a poskytuje Lodním novinám dobrovolně souhlas se zpracováním svých osobních údajů. Souhlas je možné kdykoliv písemně odvolat. Soutěžící má právo na přístup k Údajům, právo požádat o vysvětlení a případně právo požadovat odstranění vzniklého stavu, zejména blokování, provedení opravy, doplnění či likvidaci jeho Údajů a další práva uvedená v zákoně č. 101/2000 Sb., o ochraně osobních údajů, ve znění pozdějších předpisů.

Na poskytnutí výhry není právní nárok a hodnotu výher nelze vyplatit v penězích. Výherce bere na vědomí, že je povinen vypořádat své případné daňové povinnosti vůči státu.

Tyto podmínky jsou platné a účinné od 1.4. 2021.

Na horu