Karbonový stěžeň na turistické jachtě?
Zvažujete, jestli by vaší jachtě více slušel klasický hliníkový, nebo karbonový stěžeň? U závodní jachty je to jasné, u turistické je třeba zvažovat. Černá barva v takeláži zlepší plavební vlastnosti. Je ale otázkou, jestli cena za to stojí.
Karbonový stěžeň znamená úsporu hmotnosti. Navíc vysoko nad těžištěm jachty, tedy tam, kde se každé uspořené kilo projeví několikanásobně. Problémem však je cena, kterou je třeba za něj zaplatit. Podívejme se například na oblíbenou jachtu Beneteau First 53. Základní cena jachty je 660 900 EUR bez DPH. Za karbonový stěžeň je to dalších 80 000 EUR navíc.
A jak je to s úsporou hmotnosti? Srovnání provedeme na jiném typu jachty loděnice Beneteau. Přesná čísla máme k dispozici pro menší jachtu First 36. Loď je dodávána s hliníkovým stěžněm. Již od chvíle návrhu této jachty se uvažovalo také o karbonovém stěžni od sušické firmy CompoTech, která dlouhodobě spolupracuje se slovinskou loděnicí Seascape. Ta původně za projektem First 36 stála.
Srovnání hmotnosti
Na srovnání hmotností jsme se zeptali Ing. Víta Šprdlíka z CompoTechu.
„Standardní hliníkový stěžeň váží 98 kg, ráhno pak 25 kg. Když jsme spočítali náš rig, dostali jsme se na 54 kg u stěžně a 14 kg u ráhna. Při této hmotnosti by byl náš stěžeň tužší než hliníkový. Když bychom se měli dostat na stejnou tuhost, bude mít náš profil méně než 50 kg.
Vedle nás se o stejný projekt ucházel také francouzský producent, hmotnost stěžně však byla 78 kg.“
Hmotnost stěžně však není vše. Je třeba k tomu přidat vanty. To je dalších 38 kg, pokud se bavíme o nerezu. Nebo zainvestujeme do moderních materiálů a může to být jen 15 kg v případě kompletního setu ECsix od Future Fibres.
Hmotnosti takeláže tak mohou být
161 kg v případě hliníkového stěžně a ráhna a nerezových vantů
141 kg v případě běžného karbonového stěžně, hliníkového ráhna a nerezových vantů
106 kg v případě karbonového stěžně a ráhna Compotech a nerezových vantů
83 kg v případě karbonového stěžně a ráhna Compotech a ECsix vantů
Vidíme tedy, že úspory v takeláži se budou velmi lišit.
Může jít o úsporu 13 % proti klasice, nebo také 49 %. Úspora 50 % hmotnosti v takeláži vypadá báječně, ale to se bavíme o dalším mimořádně nákladném doplňku, kterým jsou karbonové vanty ECsix. Spíše by se jednalo o stále krásnou úsporu 35 % (stěžeň a ráhno Compotech a nerezové vanty).
Kolik je to na běžné jachtě?
Tedy ano, karbonový stěžeň může udělat hodně jak co se týče hmotnosti nahoře, tak plavebních vlastností. Ale také to může být úspora nepříliš ambiciózních 13 %. Málo muziky za hodně peněz.
Navíc, abychom se mohli bavit o uspořených 13 %, nesmíme mít na stěžni rolfok. V případě vybavení jachty rolfokem bude percentuálně úspora ještě menší. V absolutních číslech bychom sice stále zůstali u ušetřených 20 kg, ale na procenta by to už tak dobře nevypadalo.
Proč o tom mluvím. Nedávno jsme na Lodních novinách obdivovali novou Hallberg Rassy s karbonovým stěžněm. Krásná turistická jachta o výtlaku 46 tun, která je vybavená rolovací hlavní plachtou. Rolovací do stěžně.
V tomto případě je, podle mého názoru, karbonový stěžeň plýtváním. 13% úspora v takeláži se zde rozplyne nejen kvůli rolfoku, ale i rolovacímu mechamismu hlavní plachty, což jsou další vysoké desítky kilogramů nahoře.
Proč o tom všem mluvíme?
Zaslechneme-li spojení karbonový stěžeň, hned si ho dáme do spojení lehká takeláž. Jak ale vidíte, výše, nemusí se jednat o tak velkou úsporu, jak to na první pohled vypadá. Může jít o relativně malá čísla. Na druhé straně jistě půjde o velké mínusy na bankovním účtu. Toto je třeba položit na misky vah v okamžiku rozhodování.
Pokud řekneme ano, stojí mi to za to, pak bude výsledkem zlepšení plavebních vlastností jachty. Jsme-li smířeni s cenou, není co řešit. Jen je třeba vědět, že nepůjde o úsporu v řádech desítek procent, pokud započítáme kompletní takeláž.
Na závěr ještě několik otázek pro ing. Víta Šprdlíka z firmy CompoTech
Foto CompoTech
Jeden z profilů sušické firmy CompoTech.
Jaký je cca cenový rozdíl mezi karbonovou a hliníkovou takeláží pro First 36?
Neznám cenu konkurence a cena CompoTech ještě není stanovena, ale rozdíl bude určitě okolo 15tis eur.
Jaké jsou z vašeho pohledu výhody a nevýhody karbonové takeláže u turistických jachet?
Duralový stěžeň je krásně stříbrný, kdežto karbonový je nudně černý:-) Teď vážněji. Turistická jachta je velmi široký pojem. Určitě bych tam nezahrnoval First36, přestože to je kategorie Cruiser/Racer.
Pokud je karbonový rig správně navržen, nevidím žádné závažné nevýhody. Nepočítám situace, kdy nějaká uvolněná součást bude opakovaně a dlouhodobě tlouci nebo odírat povrch tak dlouho, až jej prodře. Jsou známy případy, kdy se výtahové lano po kolapsu kladky prořízlo karbonovým stěžněm o mnoho centimetrů níže. Takže z těchto úhlů pohledu, karbonový stěžeň je méně fullproof...U duralového stěžně by se asi dříve prodřelo lano.
Vvyplatí se investovat do karbonové rigu?
Pokud bude někdo používat plachetnici častěji jako levný motorák, pak karbonový rig jsou vyhozené peníze. Pokud se posuneme k lodím podobným nejčastějším charterovým modelům, pak to asi platí podobně. Pokud se ale dostáváme k lodím trochu sportovnějšího charakteru, na kterých budou jezdit jachtaři, kterým jde hodně o zážitek z jízdy, pak karbonový rig má rozhodně význam a kdo to nezkusil, tak nepochopí. Důležitým faktorem je rozhodně váha rozložená vysoko nad těžištěm lodi, proti níž je balast na kýlu. Odlehčením rigu se podstatně zvyšuje stabilita lodě. Druhým důležitým faktorem je tuhost a po ní i pevnost rigu. S karbonovým stěžněm lze lépe trimovat plachty a z hlediska zatížení si více dovolit. Na druhou stranu, pokud uděláte vážnou chybu při trimování plachet, karbonový stěžeň se může zlomit stejně jako duralový.
Vyžaduje karbonový profil v průběhu svého života nějakou údržbu?
Pokud je správně navržen, tak kromě obnovy UV ochrany povrchu není třeba žádná údržba. A pokud se UV ochrana provede opravdu důkladně (trochu váha a cena) pak životnost je v řádu mnoha let. Samozřejmostí jsou pravidelná výměna running rigging, případně preventivní nebo nutná výměna kladek.
784