Dokážete si poradit bez pomoci?
Na charterovou plavbu se vydáváte sami jen manželkou a malými dětmi. O děti se musíte starat a manželka v přístavu příliš nepomůže. Musíte si poradit sami. Zvládnete v takové situaci bezpečně přistát?
Když nefouká, je na vše dostatek času. Se sílícím větrem se situace stává složitější. Stoupá nervozita a na některé konkrétní zajetí k molu je lepší zapomenout. Jak zajet k molu bezpečně?
Pojďme se podívat na konkrétní situaci. Potřebujeme zajet k molu bokem, ale vítr vane od břehu a snáší nás.
Vane-li silnější vítr od břehu, je zajíždění bokem problematické. Na rozdíl od zajíždění zádí, které je naopak ve větru od mola nejjednodušší. Jakmile při zajíždění bokem snížíme rychlost k nule, vítr začne jachtu snášet pryč od mola. Rychleji příď než záď. S jediným pomocníkem na palubě, který si navíc není příliš jistý, a tedy ani hbitý, nastávají problémy a kormidelník se může dostat do situace, kterou neumí řešit.
Za takové situace je dobré vsadit na řešení, které je maximálně jednoduché, snadné a dává pomocníkovi dostatek času na to, aby udělal, co se od něj očekává (nebo abychom si vše udělali sami bez pomoci).
Příprava
Začneme tím, že připravíme vše na přistání, lana na příď a záď, fendry na bok a největší z nich dozadu na bok, kterým budeme přistávat. Jsou-li na molu pacholata, můžete celý manévr udělat bezpečně sami, bez manželky i pomocníka na molu. Záďové lano si připravíme tak, aby délkově vystačilo od zádě jachty na pachole, oba konce budou uvázané na vazáku na zádi. Druhou možností je metoda Pacák, kdy jeden konec lana je namotán na vinšně a stažen ke kormidelníkovi. Pak si může délku lana kormidelník měnit podle potřeby.
Manévr začíná…
Grafika Lodní noviny
Zajíždění sólo ve větru od mola.
Nyní začínáme zajíždět. Manželka s dětmi se usadí v kokpitu, žádná asistence nebude třeba.
Vybereme si vazák, u kterého chceme stát vyvázáni zádí a začneme k němu couvat vazákem, na kterém máme záďové lano. Couváme proti větru, proto je manévr velmi snadný a nebezpečí prostý. Zastavíme těsně u mola a ze zádě hodíme smyčku lana na pachole (není-li pachole, podáme lano pomocníkovi na molu, který lano protáhne, vrátí na palubu a my ho uvážeme na vazák).
Lano je na pacholeti. Dáme malý přední chod, lano napneme a vzápětí stočíme kormidlo na bok, kde je vyvázáno lano. Proud vody od lodního šroubu na vytočené kormidlo začne jachtu stáčet bokem k molu. Prop wash (proud vody na kormidle) stáčí loď bokem k molu, vítr vane proti pohybu. Není-li extrémně silný, bude jachta pokračovat ve stáčení až do chvíle, než se jachta opře bokem o molo. Pak necháme zařazenou rychlost a můžeme si jít od kormidla vyvázat lano na příď. Loď bude bezpečně bokem nalepená na moto. Vyvážeme příďové lano, záďový spring a pak můžeme vypnout motor.
Stane-li se v průběhu manévru, že jachta bude směřovat k molu výrazně více přídí, otočíme kormidlo na druhý bok, tedy od mola. Jachta bude pokračovat v pohybu k molu, ale příď změní směřování.
Na jachtě s dvojicí kormidelních listů je tento manévr také možný, ale nebude mít takovou sílu, jako s jedním kormidlem kvůli absenci prop washe. Jestli bude fungovat, nebo nebude, je možné vyzkoušet. Manévr je bezpečný, a proto i při testu, který nevyjde, nehrozí žádné nebezpečí.
V říjnu připravujeme další kurzy přístavních manévrů v Chorvatsku, nebo celé léto budou probíhat praktické kurzy v Praze. Případně můžete sáhnout po třetím vydání naší knihy Přístavní manévry.
3012