Search
× Search
Antifouling jed, nebo spása? Část 1.
Martin Rohovský

Antifouling jed, nebo spása? Část 1.

Kdo se kdy zamyslel nad tím, co je to vlastně antifouling, jak funguje, co obsahuje, jestli škodí nebo neškodí přírodě, jaký typ je specificky vhodný pro koho, nebo třeba jak často je třeba ho obnovovat?

Zřejmou odpovědí je, že valnou většinu jachtařů tyto otázky nijak netrápí. Použijeme prostě to, co nám někdo poradil, nebo co je zrovna po ruce. Je to škoda, protože antifoulingy si pozornost zaslouží. Třeba už jenom proto, že pro každý způsob použití plavidla je vhodný jiný druh.

Chemie, fyzika, ekonomie, ekologie…

Složení a způsob aplikace odráží znalosti na pomezí chemie, fyziky, biologie a zoologie. Jejich používání vyvolává kontroverze, ale ani tak radikální skupiny jako ochránci přírody k nim nejsou schopni zaujmout jednoznačný postoj. Byť se jedná fakticky o jedy, jsou schopni je brát na milost. V sérii následujících článků se na ně podíváme převážně z hlediska vhodnosti pro různé účely, způsobu působení, doby účinnosti a také se dotkneme třeba chemického složení. Nejdříve ale zabrousíme krátce do historie jejich použití. Možná získáte pocit, že skáču z tématu na téma a poté se zase k nějakému dřívějšímu vracím, ale protože jsou některé aspekty používání antifoulingů poměrně provázány, nejde to dle mého skromného názoru jinak.

Několik velkých čísel

Image
Uváděné údaje pochází z doby předcovidové, než došlo k zásadnímu narušení řetězců výroby a dopravy. K dnešnímu dni by se tedy opět mohly velmi blížit aktuálním, tedy až na ceny paliva. Odhaduje se, že globální trh s antifoulingy dosahuje zhruba pěti miliard dolarů – samozřejmě se bavíme o veškeré vodní dopravě, nikoli jenom o malých plavidlech. Ve srovnání s objemem celkové ekonomiky světa to evidentně není nic zásadního, ale následující číslo již zajímavé je: odborníci odhadují, že pokud by všechna plavidla na světě měla dokonalý antifouling, ušetřilo by se ročně palivo v ceně 20 000 000 000 USD. To je při ceně kolem 450 USD/t téměř 45 000 000 tun paliva, což by následně vedlo ke snížení emisí CO2 o 135 000 000 tun.

Někomu může přijít poněkud zvláštní fakt, že množství CO2 trojnásobně převyšuje množství spáleného paliva. Musíme zde ale brát v úvahu i kyslík ze vzduchu vstupujícího do reakce. Dá se to celé jednoduše popsat takto ( chemikové prosím případné nepřesnosti odpustí): molární hmotnost uhlíku je 12g/mol a kyslíku 16g/mol, z tohoto tedy vyplývá molární hmotnost CO2 44g/mol. Pokud bychom pálili čistý uhlík, vzniklo by tak 3,67 krát více CO2 ( 44:12=3,67) než bylo původního uhlíku. Průměrné bunkerové palivo obsahuje asi 85% uhlíku a poměr je tak 3,67x0,85=3,1. Nemusíme se tedy bát, že by zde vznikalo něco z ničeho. Jenom pro ilustraci, aby pomaloběžný diesel vyprodukoval 1kWh, potřebuje k tomu kolem 0,170kg paliva a 8,5kg vzduchu. Pokud vezmeme v úvahu, že vzduch obsahuje 21% kyslíku tak nemusíme mít obavy z jeho nedostatku pro vznik uvedeného množství CO2.

Pokud se ptáte, proč lodě dokonalý antifouling nemají, odpověď je jednoduchá. Provozovatelé plavidel umějí počítat a vědí, jaký stav mezi náklady na ošetření trupu a náklady na palivo je pro ně nejekonomičtější.

Vadí, nevadí

Každopádně použití antifoulingu, ať už nedokonalého, výrazně snižuje příspěvek (i tak nicotný) námořní dopravy na tvorbu tohoto plynu. Toto je jeden z důvodů, proč jsou ochránci planety nuceni vzít antifoulingy na milost. Druhým je to, že znemožněním přichycení se organismu na trup lodi se výrazně snižuje možnost jeho migrace do nových oblastí. A když už jsme u ochrany přírody, výrobci antifoulingů poměrně usilovně pracují na nových formulacích, které nepoužívají dnes nejběžnější jedovaté látky. A zatím asi poslední poznámka k ekologii. Není prokázáno, že by používání antifoulingů negativně ovlivňovalo mořský život ani v místech s velmi hustou dopravou. Silné negativní vlivy jsou ale pozorovány v místech, kde dochází k hromadění jedovatých látek (hlavně oxidů mědi) – tedy v místech, kde se antifoulingy smývají a aplikují.  A teď trochu nepříjemná otázka: kde a jak ošetřujete antifouling vy? Ale k tomu se dostaneme později.

V dalším dílu se zítra ponoříme do historie boje s nárůsty na lodích

Vytisknout
938

Odpovědní formulář

Vyplňte jméno a příjmení, případně tituly
Vyplňte prosím Váš email.

Tipněte vítěze Velikonoční regaty 2020
Potvrďte prosím souhlas se soutěžními podmínkami.
Souhlasím se soutěžními podmínkami

Pravidla soutěže Tipovačka na vítěze Velikonočky 2021

Soutěž probíhá od okamžiku zveřejnění do 13. dubna 2021 do 09:00.

Pořadatel soutěže

Pořadatelem soutěže Tipovačka na vítěze Velikonočky 2021 (dále jen „soutěž“) jsou Lodní noviny sro, se sídlem Pod Havlínem 748, Praha 5, 156 00, IČO: 05897289 (dále jako „pořadatel“).

Doba a místo platnosti soutěže

Soutěž probíhá ode dne zveřejnění soutěže na webu www.lodninoviny.cz do 13. dubna 2021 do 09:00 hodin středoevropského letního času (dále jen čas trvání soutěže) na území České a Slovenské republiky.

Účastníci soutěže

Soutěže se může zúčastnit ten, kdo v čase trvání soutěže správně tipuje vítěze vyplněním formuláře na stránce soutěže. Osoba nesplňující podmínky účasti, nebo jednající v rozporu s pravidly soutěže, nebude do soutěže zařazená. Pokud by se ukázalo, že taková osoba se i přes výše uvedené stala výhercem v soutěži, například v důsledku nepravdivých informací, které poskytla, nemá nárok na výhru a tato nebude předaná. Ze soutěže jsou vyloučeni zaměstnanci pořadatele a jejích partnerů a osoby jim blízké ve smyslu dle § 22 zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník, ve znění pozdějších předpisů.

Každý účastník soutěže může na soutěžní otázku odpovědět pouze jednou.

Pravidla soutěže

  1. Účastník soutěže musí splnit úkol – správně tipnout vítěze Velikonoční regaty 2021. Na otázky v zadání soutěže se odpovídá vyplněním formuláře na stránce soutěže a odesláním formuláře organizátorovi soutěže.
  2. V případě splnění kritéria (1) postupuje účastník soutěže do losování, ve kterém Lodní noviny náhodně vylosují výherce.

Do soutěže jsou zařazené jen platně vyplněné a odeslané formuláře.

Ceny do soutěže

Soutěž probíhá ode dne zveřejnění soutěže do 13. dubna 2021 do 09:00 hodin středoevropského času na webové stránce www.lodninoviny.cz. Do soutěže se čtenáři zapojí vyplněním a odesláním formuláře se správnými odpověďmi. Správné odpovědi budou slosovány na vyhlášení Velikonoční regaty a tamtéž budou vyhlášeni.  

Ceny do soutěže věnuje společnost Helly Hansen.  Vítěz získá bundu   HP Racing Midlayer Jacket.  Ze všech soutěžících budou vylosovány dvě ceny útěchy, kterými jsou batohy HH Scout Duffel L

Lodní noviny jsou oprávněny zveřejnit jméno a příjmení výherců na svých profilech na sociálních sítích a webových stránkách.

Závěrečná ustanovení

Pořadatel nenese odpovědnost za jakoukoliv technickou chybu při organizaci soutěže a má právo konečného rozhodnutí ve všech záležitostech soutěže včetně jejího ukončení.  O jakýchkoliv reklamacích či námitkách rozhoduje s konečnou platností pořadatel. Pořadatel si vyhrazuje právo bez náhrady soutěž zkrátit, přerušit anebo zrušit či jednostranně změnit nebo doplnit její podmínky, a to tak, že změnu vyhlásí na webových stránkách, kde jsou k dispozici platné a úplné podmínky.

Účastí v soutěži vyjadřuje soutěžící souhlas s těmito pravidly a poskytuje Lodním novinám dobrovolně souhlas se zpracováním svých osobních údajů. Souhlas je možné kdykoliv písemně odvolat. Soutěžící má právo na přístup k Údajům, právo požádat o vysvětlení a případně právo požadovat odstranění vzniklého stavu, zejména blokování, provedení opravy, doplnění či likvidaci jeho Údajů a další práva uvedená v zákoně č. 101/2000 Sb., o ochraně osobních údajů, ve znění pozdějších předpisů.

Na poskytnutí výhry není právní nárok a hodnotu výher nelze vyplatit v penězích. Výherce bere na vědomí, že je povinen vypořádat své případné daňové povinnosti vůči státu.

Tyto podmínky jsou platné a účinné od 1.4. 2021.

Na horu