Search
× Search
Zimování jachty, příprava zimoviště
Daniel Vodička
/ Kategorie: Stavba a údržba

Zimování jachty, příprava zimoviště

V předchozích dílech seriálu jsme pokládali stěžeň, vytahovali jachtu z vody a prováděli přednostní práce na trupu. Nyní si přiblížíme, jak loď na souši správně přechovávat.

Na vleku

Malé lodě transportovatelné za autem, mohou být uskladněny na vleku. Podvozek vleku je záhodno podepřít v osách dřevěnými trámy či špalky, aby pneumatiky nebyly celou zimu zatíženy v jednom bodu. Pokud nebude vlek s lodí pod střechou, i on si zaslouží základní péči a údržbu, aby toto zimování nebylo to poslední, k čemu poslouží.

Podepření jachty

Podepření jachty dřevěnými hranoly, latěmi a klíny je nouzové řešení, když nejsou k dispozici kozlíky určené k zimování lodí. Přesto je toto nouzové řešení na zimovištích stále často k vidění. Vyžaduje pečlivost i zkušenost a je časově náročné. Nikdy nelze vyloučit, že podpěry za silného větru sklouznou, nebo se dokonce zlomí.

Pro bezpečné uskladnění je důležité, aby jachta stála pevně na kýlu. Boční podpěry mají jen pomocnou funkci. Podpěry samozřejmě musejí být spolehlivé, aby odolaly větru či přívalům sněhu v případě venkovního uskladnění a aby bylo možné se na lodi pohybovat při servisních pracích.

Bezpečnější než stojky jsou podpěrné podstavce. Postranní podpěry se opatří úhlopříčnými výztuhami, aby nemohly sklouznout podélně. Příčnému sklouznutí předejdeme ukotvením do země. Mezi obšívku lodě a podpěry s výztuhami se dá ochrana proti poškození trupu.

Skladovací podstavce

Většina zimovišť by měla být vybavena bezpečnými skladovacími podstavci, pevnými nebo rozložitelnými, z ocelových nebo hliníkových profilů. Existují nejrůznější konstrukce. Většinou mají kýlovou desku a nastavitelné stranové opěrky s polohovatelnými patkami. Některá zimoviště nabízejí i kozlíky na míru pro různé sériově vyráběné jachty.

V zimovištích limitovaných prostorem se mohou uplatnit mobilní varianty - třeba přestavěný podvozek nákladního auta, upravený na míru. Umožňuje to šíbování s uskladněnými loděmi, v případě potřeby i transport mimo zimoviště.

Zakrytí

Lodě, které zimu tráví pod širým nebem, musejí být přikryty. Jinak budou jarní práce na palubě o poznání delší. Ale i v hale může být plachta užitečná - například jako ochrana před prachem.

Zastřešovací konstrukce

Může se vyplatit vyrobit si "krov" pro zakrytí plachtou, který pak můžeme použít každoročně. Konstrukce by měla být samonosná a neměla by používat příďový a záďový koš jako opěru. „Střecha“ by měla být tak šikmá, aby po ní klouzal sníh a odtékala voda. Kaluže jsou nepřípustné.

Jako „hřeben střechy“ se často používá i stěžeň uskladněný na příďovém a záďovém koši nebo – což je rozhodně lepší – na odpovídajících stojanech. Není to však dobré řešení. Jednak konce stěžně pak vyčnívají zpod plachty, jednak je stěžeň vystaven dlouhé měsíce bodovému zatížení, což může vést k únavě materiálu.

Ventilace

Pod plachtou musí v každém případě proudit vzduch, neboť plachta "připláclá" je ideálním startérem hnilobných procesů. Štíty plachty proto musejí být pootevřeny. Rohy se pevně přivážou kolíky k zemi, aby odolávaly větru.

Připevnění plachty

Plachta zakrývají loď se nikdy neváže k podpěrné konstrukci, nýbrž ke kýlu a trupu. Důvod je nasnadě - pokud pod plachtu pronikne silnější vítr, mohl by podpěry vytrhnout a loď shodit. Jelikož lanka k připevnění plachty ve větru pracují, měl by být vnější plášť lodě chráněn hadry nebo pěnovou hmotou proti oděru.

Kvůli lepší ventilaci je ještě vhodnějším řešením plachtu připevnit k zemi. Ovšem tak, aby vítr nemohl plachtu vzdouvat.

Čištění trupu a paluby

Ještě při zavěšení lodi na jeřábu se podvodní část trupu ostříká vapkou. Narostlá vegetace se tím odstraní dříve, než stačí vyschnout. Ponorovou část lodě lze stříkat bez obav až do tlaku 100 barů. Tím se neuvolní jen špína a vegetace, nýbrž i odchlíplá barva a možné bubliny v gelcoatu.

Na trupu, který je nad vodou, se pracuje se sníženým tlakem (asi do 40 bar). Není-li k dispozici vysokotlaký čistič, přichází na řadu o poznání méně populární metoda - očista kartáčem.

Custom Editor Options

Vytisknout
1522

Pravidla soutěže Tipovačka na vítěze Velikonočky 2019

Soutěž probíhá od okamžiku zveřejnění do 7. dubna do 10:00.

Pořadatel soutěže

Pořadatelem soutěže Tipovačka na vítěze Velikonočky 2019 (dále jen „soutěž“) jsou Lodní noviny sro, se sídlem Pod Havlínem 748, Praha 5, 156 00, IČO: 05897289 (dále jako „pořadatel“).

Doba a místo platnosti soutěže

Soutěž probíhá ode dne zveřejnění soutěže na webu www.lodninoviny.cz do 7. dubna 2019 do 10:00 hodin středoevropského letního času (dále jen čas trvání soutěže) na území České a Slovenské republiky.

Účastníci soutěže

Soutěže se může zúčastnit ten, kdo v čase trvání soutěže správně tipuje vítěze vyplněním formuláře na stránce soutěže. Osoba nesplňující podmínky účasti, nebo jednající v rozporu s pravidly soutěže, nebude do soutěže zařazená. Pokud by se ukázalo, že taková osoba se i přes výše uvedené stala výhercem v soutěži, například v důsledku nepravdivých informací, které poskytla, nemá nárok na výhru a tato nebude předaná. Ze soutěže jsou vyloučeni zaměstnanci pořadatele a jejích partnerů a osoby jim blízké ve smyslu dle § 22 zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník, ve znění pozdějších předpisů.

Každý účastník soutěže může na soutěžní otázku odpovědět pouze jednou.

Pravidla soutěže

  1. Účastník soutěže musí splnit úkol – správně tipnout vítěze Velikonoční regaty 2019. Na otázku v zadání soutěže se odpovídá vyplněním formuláře na stránce soutěže a odesláním formuláře organizátorovi soutěže.
  2. V případě splnění kritéria (1) postupuje účastník soutěže do losování, ve kterém Lodní noviny náhodně vylosují výherce.

Do soutěže jsou zařazené jen platně vyplněné a odeslané formuláře.

Cena do soutěže

Soutěž probíhá ode dne zveřejnění soutěže do 7. dubna 2019 do 10:00:00 hodin středoevropského času na webové stránce www.lodninoviny.cz. Do soutěže se čtenáři zapojí vyplněním a odesláním formuláře se správnou odpovědí. Správné odpovědi budou slosovány na vyhlášení Velikonoční regaty v pátek  12. dubna a tamtéž budou vyhlášeni. 15. dubna 2019 bude vítěz zveřejněn na Lodních novinách. 

Ceny do soutěže věnuje společnost Helly Hansen.  Vítěz získá bundu HP Racing Midlayer Jacket.  Vylosovaný na druhém místě vyhraje Hellypack Bag a cena za třetí místo je červenobílý HH Racing Bag. 

Lodní noviny jsou oprávněny zveřejnit jméno a příjmení výherců na svých profilech na sociálních sítích a webových stránkách.

Závěrečná ustanovení

Pořadatel nenese odpovědnost za jakoukoliv technickou chybu při organizaci soutěže a má právo konečného rozhodnutí ve všech záležitostech soutěže včetně jejího ukončení.  O jakýchkoliv reklamacích či námitkách rozhoduje s konečnou platností pořadatel. Pořadatel si vyhrazuje právo bez náhrady soutěž zkrátit, přerušit anebo zrušit či jednostranně změnit nebo doplnit její podmínky, a to tak, že změnu vyhlásí na webových stránkách, kde jsou k dispozici platné a úplné podmínky.

Účastí v soutěži vyjadřuje soutěžící souhlas s těmito pravidly a poskytuje Lodním novinám dobrovolně souhlas se zpracováním svých osobních údajů. Souhlas je možné kdykoliv písemně odvolat. Soutěžící má právo na přístup k Údajům, právo požádat o vysvětlení a případně právo požadovat odstranění vzniklého stavu, zejména blokování, provedení opravy, doplnění či likvidaci jeho Údajů a další práva uvedená v zákoně č. 101/2000 Sb., o ochraně osobních údajů, ve znění pozdějších předpisů.

Na poskytnutí výhry není právní nárok a hodnotu výher nelze vyplatit v penězích. Výherce bere na vědomí, že je povinen vypořádat své případné daňové povinnosti vůči státu.

Tyto podmínky jsou platné a účinné od 12.3.2019.

Na horu