Search
× Search
Zimování jachty, motor 1.část
Jan Koukal
/ Kategorie: Stavba a údržba

Zimování jachty, motor 1.část

V našem průvodci přípravou jachty na zazimování zbývá poslední krok - motor.  Je to téma komplikovanější, už kvůli různorodosti variant lodních pohonů. Proto mu věnujeme oba závěrečné díly našeho seriálu. V následujících řádcích však uvádíme jen obecná opatření. Neodmyslitelným pomocníkem by proto každému jachtaři měl být manuál od výrobce příslušného motoru. Je-li motor v záruční době, je možné ponechat provedení zimní konzervace autorizované firmě.

Motory se musí konzervovat a chránit před mrazem. Proces zazimování vlastně začíná již na vodě. Jen tam lze motor přivést na správnou provozní teplotu nutnou pro výměnu oleje. Kromě toho nemrznoucí prostředek pro sladkovodní chladicí okruh dvouokruhového chlazení se rozptýlí teprve po zahřátí motoru.

Výměna oleje

Vyměníme motorový olej, olejový filtr a olej pro převodovku. Motor se nechá běžet asi 15 minut na volnoběh, aby se olej stal tekutějším. Po výměně oleje a filtru se motor opět nechá asi 5 minut běžet. Olej s vysokým podílem přídavku antikorozní ochrany se na jaře nemusí znova měnit.

Palivový filtr

Vyměníme hrubý a jemný filtr palivové soustavy (diesel i benzín). Samostatné odlučovače vody vyprázdníme. Po výměně filtrů u dieselového motoru je nutné odvzdušnění palivového systému. Následně se motor nechá běžet, abychom zkontrolovali, zda někde nedochází k únikům.

Před korozí palivový systém chrání přídavná složka paliva, která se přidává do nádrže již před zazimováním.

Chladicí systém

Jednookruhové chladicí systémy (tj. chlazení mořskou vodou) zcela vypustíme. Otevřeme víko čerpadla mořské vody, boční výpustě na motorovém bloku a zátky na výfuku.

Vyjmeme impeller čerpadla, promažeme speciálním tukem pro vodní čerpadla a opět nasadíme. Výměna impelleru se doporučuje každé dva roky. Reakční zinkové anody se nahradí novými, jsou-li alespoň z poloviny rozrušeny.

Systém se důkladně propláchne sladkou vodou (20 až 30 min), aby se odstranily všechny solné usazeniny, a pak se znova odvodňuje.

Následně se nechá motor běžet se směsí vody a nemrznoucího prostředku (50:50) na nízkých otáčkách, dokud směs nevytéká z výfuku (jsme připraveni ji zachytávat). Tak jsou chráněny chladicí systém a výfukový systém před korozí.

V případě dvouokruhového chladicího systému (chlazení sladkou vodou) se kontroluje navíc stav vody a nemrznoucího prostředku v uzavřeném okruhu. Je-li třeba doplnit vodu, nechá se motor zahřát při chodu na volnoběh. Chladicí kapalina se musí dobře promíchat. Jelikož směs ztrácí časem na účinnosti, doporučuje se ji každé dva roky úplně vyměnit.

Hadice a řemeny

U všech hadic je nutné překontrolovat, zda se neobjevují trhliny a zda jsou spoje pevné. Hadice, které na omak již nejsou pružné, lépe vyměnit. Netěsnost hadic chladicí vody může vést k přehřátí motoru a k vypuštění vody. Rizika spojená s netěsností hadic výfukových plynů v souvislosti s pobytem lidí v podpalubí raději ani nedomýšlet...

Jsou-li řemeny od alternátoru a vodního čerpadla při okrajích rozpraskané nebo jinak narušené, je třeba je vyměnit. Pouze bezvadné klínové řemeny zaručují plný výkon alternátoru. Na zimu je záhodno povolit pnutí klínového řemenu (nesmíme však na jaře zapomenout opět jej napnout).

Spalovací prostory

U dieselového motoru je vhodné konzervovat spalovací prostory a při té příležitosti vyměnit filtr. Zatímco se krátce spustí startér – 3 až 4 otáčky – nastříká se ochranný prostředek proti korozi do sacího kanálu. Třecí plochy válců, pístní kroužky a sedla ventilů tím získají tenký ochranný povlak.

Následně sací otvor se uzavře hadrem nasyceným olejem, aby se do nitra spalovacích prostorů nedostala vlhkost.

U benzinového motoru se odejme vzduchový filtr a při chodu motoru na volnoběh se nastříká do každého sacího otvoru asi 50 cm³ ochranného oleje proti korozi. Sejmeme kryt rozdělovače, vyčistíme jej a kontakty nastříkáme kontaktním sprejem, stejně jako startér, alternátor, regulátor a všechny elektrické kontakty.

Po všech konzervačních pracích na mazných, palivových a chladicích systémech se celý motor nastříká ochranným olejem proti korozi.

 

 

 

Vytisknout
2165

Pravidla soutěže Tipovačka na vítěze Velikonočky 2019

Soutěž probíhá od okamžiku zveřejnění do 7. dubna do 10:00.

Pořadatel soutěže

Pořadatelem soutěže Tipovačka na vítěze Velikonočky 2019 (dále jen „soutěž“) jsou Lodní noviny sro, se sídlem Pod Havlínem 748, Praha 5, 156 00, IČO: 05897289 (dále jako „pořadatel“).

Doba a místo platnosti soutěže

Soutěž probíhá ode dne zveřejnění soutěže na webu www.lodninoviny.cz do 7. dubna 2019 do 10:00 hodin středoevropského letního času (dále jen čas trvání soutěže) na území České a Slovenské republiky.

Účastníci soutěže

Soutěže se může zúčastnit ten, kdo v čase trvání soutěže správně tipuje vítěze vyplněním formuláře na stránce soutěže. Osoba nesplňující podmínky účasti, nebo jednající v rozporu s pravidly soutěže, nebude do soutěže zařazená. Pokud by se ukázalo, že taková osoba se i přes výše uvedené stala výhercem v soutěži, například v důsledku nepravdivých informací, které poskytla, nemá nárok na výhru a tato nebude předaná. Ze soutěže jsou vyloučeni zaměstnanci pořadatele a jejích partnerů a osoby jim blízké ve smyslu dle § 22 zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník, ve znění pozdějších předpisů.

Každý účastník soutěže může na soutěžní otázku odpovědět pouze jednou.

Pravidla soutěže

  1. Účastník soutěže musí splnit úkol – správně tipnout vítěze Velikonoční regaty 2019. Na otázku v zadání soutěže se odpovídá vyplněním formuláře na stránce soutěže a odesláním formuláře organizátorovi soutěže.
  2. V případě splnění kritéria (1) postupuje účastník soutěže do losování, ve kterém Lodní noviny náhodně vylosují výherce.

Do soutěže jsou zařazené jen platně vyplněné a odeslané formuláře.

Cena do soutěže

Soutěž probíhá ode dne zveřejnění soutěže do 7. dubna 2019 do 10:00:00 hodin středoevropského času na webové stránce www.lodninoviny.cz. Do soutěže se čtenáři zapojí vyplněním a odesláním formuláře se správnou odpovědí. Správné odpovědi budou slosovány na vyhlášení Velikonoční regaty v pátek  12. dubna a tamtéž budou vyhlášeni. 15. dubna 2019 bude vítěz zveřejněn na Lodních novinách. 

Ceny do soutěže věnuje společnost Helly Hansen.  Vítěz získá bundu HP Racing Midlayer Jacket.  Vylosovaný na druhém místě vyhraje Hellypack Bag a cena za třetí místo je červenobílý HH Racing Bag. 

Lodní noviny jsou oprávněny zveřejnit jméno a příjmení výherců na svých profilech na sociálních sítích a webových stránkách.

Závěrečná ustanovení

Pořadatel nenese odpovědnost za jakoukoliv technickou chybu při organizaci soutěže a má právo konečného rozhodnutí ve všech záležitostech soutěže včetně jejího ukončení.  O jakýchkoliv reklamacích či námitkách rozhoduje s konečnou platností pořadatel. Pořadatel si vyhrazuje právo bez náhrady soutěž zkrátit, přerušit anebo zrušit či jednostranně změnit nebo doplnit její podmínky, a to tak, že změnu vyhlásí na webových stránkách, kde jsou k dispozici platné a úplné podmínky.

Účastí v soutěži vyjadřuje soutěžící souhlas s těmito pravidly a poskytuje Lodním novinám dobrovolně souhlas se zpracováním svých osobních údajů. Souhlas je možné kdykoliv písemně odvolat. Soutěžící má právo na přístup k Údajům, právo požádat o vysvětlení a případně právo požadovat odstranění vzniklého stavu, zejména blokování, provedení opravy, doplnění či likvidaci jeho Údajů a další práva uvedená v zákoně č. 101/2000 Sb., o ochraně osobních údajů, ve znění pozdějších předpisů.

Na poskytnutí výhry není právní nárok a hodnotu výher nelze vyplatit v penězích. Výherce bere na vědomí, že je povinen vypořádat své případné daňové povinnosti vůči státu.

Tyto podmínky jsou platné a účinné od 12.3.2019.

Na horu