Search
× Search
Z Amerického poháru na nákladní lodě
Daniel Vodička
/ Kategorie: Zajímavosti

Z Amerického poháru na nákladní lodě

Když se objevila křídla místo plachet na lodích pro Americký pohár, zdálo se, že jde o technickou výstřednost omezenou na pár hi-tech závodních jachet. Dnes je tatáž technologie použitá na nákladních lodích a technici z Amerického poháru hledají cesty, jak zefektivnit nákladní dopravu.

Společnost BAR Technologies je jachtařům známá z Amerického poháru, kde se podílela na vývoji závodních jachet pro britský tým. Dnes využívá poznatků ze závodního jachtingu v zefektivňování námořní dopravy.

Prvním angažmá společnosti byla instalace systému pevných plachet na lodi Pyxis Ocean. Výsledkem by mělo být snížení spotřeby paliva na plavbě z Evropy do USA a zpět o 1,5 tuny na den na jedno křídlo. 4 křídla znamenají úsporu 6 tun paliva denně.

Nyní se BAR Technologies znovu spojuje s námořními architekty Deltamarin, aby se pustila do dalších inovací. Tentokrát by se jednalo o optimalizaci tvaru trupu nové nákladní „plachetnice“ pod čarou ponoru. Nové plavidlo nazvané Aframax/LRII by mělo být schopné zredukovat díky tvaru trupu svoji spotřebu o dalších 15 %. Designéři nové lodě počítají, že nový tvar trupu a čtveřice křídel denně sníží spotřebu až o 10 tun paliva.

Spotřeba Aframax

(Martin Rohovský)

Speciálně pro Aframaxy staví Wärtsilä motory X62. Nejsou moc velké, mají vrtání 620 mm, 4 – 8 válců a čtyři varianty “vyladění”.

Výkon je od 6360 kW do 21 280 kW.

Budeme počítat s lodí o výtlaku 80 000 t. Je to spodní hranice Aframax, takže bych vzal standardně laděný čtyřválec s výkonem 10 640 kW.

Spotřeba je cca. 165g/kWh, tedy 10 640 x 0,165kg = 1,76t/h a 42,24 t/den.

Ekologie v lodní dopravě

Jak je vidět na tomto konkrétním příkladu, ekologie proniká i do lodní dopravy. Navzdory řečím o škodách, které nákladní lodě způsobují. Ano, emise v námořní dopravě jsou problém, ale na druhou stranu je třeba brát v úvahu množství nákladu, které lodě převezou. Modernizace lodí probíhá, ale vzhledem k cenám a životnosti je obnova flotil časově mnohem náročnější, než obnova vozového parku.

 

 

 

Vytisknout
568

Pravidla soutěže Tipovačka na vítěze Velikonočky 2019

Soutěž probíhá od okamžiku zveřejnění do 7. dubna do 10:00.

Pořadatel soutěže

Pořadatelem soutěže Tipovačka na vítěze Velikonočky 2019 (dále jen „soutěž“) jsou Lodní noviny sro, se sídlem Pod Havlínem 748, Praha 5, 156 00, IČO: 05897289 (dále jako „pořadatel“).

Doba a místo platnosti soutěže

Soutěž probíhá ode dne zveřejnění soutěže na webu www.lodninoviny.cz do 7. dubna 2019 do 10:00 hodin středoevropského letního času (dále jen čas trvání soutěže) na území České a Slovenské republiky.

Účastníci soutěže

Soutěže se může zúčastnit ten, kdo v čase trvání soutěže správně tipuje vítěze vyplněním formuláře na stránce soutěže. Osoba nesplňující podmínky účasti, nebo jednající v rozporu s pravidly soutěže, nebude do soutěže zařazená. Pokud by se ukázalo, že taková osoba se i přes výše uvedené stala výhercem v soutěži, například v důsledku nepravdivých informací, které poskytla, nemá nárok na výhru a tato nebude předaná. Ze soutěže jsou vyloučeni zaměstnanci pořadatele a jejích partnerů a osoby jim blízké ve smyslu dle § 22 zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník, ve znění pozdějších předpisů.

Každý účastník soutěže může na soutěžní otázku odpovědět pouze jednou.

Pravidla soutěže

  1. Účastník soutěže musí splnit úkol – správně tipnout vítěze Velikonoční regaty 2019. Na otázku v zadání soutěže se odpovídá vyplněním formuláře na stránce soutěže a odesláním formuláře organizátorovi soutěže.
  2. V případě splnění kritéria (1) postupuje účastník soutěže do losování, ve kterém Lodní noviny náhodně vylosují výherce.

Do soutěže jsou zařazené jen platně vyplněné a odeslané formuláře.

Cena do soutěže

Soutěž probíhá ode dne zveřejnění soutěže do 7. dubna 2019 do 10:00:00 hodin středoevropského času na webové stránce www.lodninoviny.cz. Do soutěže se čtenáři zapojí vyplněním a odesláním formuláře se správnou odpovědí. Správné odpovědi budou slosovány na vyhlášení Velikonoční regaty v pátek  12. dubna a tamtéž budou vyhlášeni. 15. dubna 2019 bude vítěz zveřejněn na Lodních novinách. 

Ceny do soutěže věnuje společnost Helly Hansen.  Vítěz získá bundu HP Racing Midlayer Jacket.  Vylosovaný na druhém místě vyhraje Hellypack Bag a cena za třetí místo je červenobílý HH Racing Bag. 

Lodní noviny jsou oprávněny zveřejnit jméno a příjmení výherců na svých profilech na sociálních sítích a webových stránkách.

Závěrečná ustanovení

Pořadatel nenese odpovědnost za jakoukoliv technickou chybu při organizaci soutěže a má právo konečného rozhodnutí ve všech záležitostech soutěže včetně jejího ukončení.  O jakýchkoliv reklamacích či námitkách rozhoduje s konečnou platností pořadatel. Pořadatel si vyhrazuje právo bez náhrady soutěž zkrátit, přerušit anebo zrušit či jednostranně změnit nebo doplnit její podmínky, a to tak, že změnu vyhlásí na webových stránkách, kde jsou k dispozici platné a úplné podmínky.

Účastí v soutěži vyjadřuje soutěžící souhlas s těmito pravidly a poskytuje Lodním novinám dobrovolně souhlas se zpracováním svých osobních údajů. Souhlas je možné kdykoliv písemně odvolat. Soutěžící má právo na přístup k Údajům, právo požádat o vysvětlení a případně právo požadovat odstranění vzniklého stavu, zejména blokování, provedení opravy, doplnění či likvidaci jeho Údajů a další práva uvedená v zákoně č. 101/2000 Sb., o ochraně osobních údajů, ve znění pozdějších předpisů.

Na poskytnutí výhry není právní nárok a hodnotu výher nelze vyplatit v penězích. Výherce bere na vědomí, že je povinen vypořádat své případné daňové povinnosti vůči státu.

Tyto podmínky jsou platné a účinné od 12.3.2019.

Na horu