Search
× Search
Využití severní trasy: Rusové marně shánějí klienty
Daniel Vodička
/ Kategorie: Zajímavosti

Využití severní trasy: Rusové marně shánějí klienty

Rusko již čtvrtým rokem dotuje plavby mezi Petrohradem a Dálným východem, aby k severní námořní trase přilákalo nákladní dopravu. Tato snaha se míjela účinkem již před letošním 24. únorem a vpád ruské armády na Ukrajinu „náboru“ klientů rozhodně neprospěl. Před pár dny vyplula do arktických vod kontejnerová loď naplněná sotva z desetiny.

O víkendu opustila Petrohrad ruská kontejnerová loď Sevmorput, 35 let staré plavidlo poháněné jaderným pohnem. Po proplutí Skagerakem se vydá na sever podél norských břehů a poté jej čeká několikatýdenní pouť až do Petropavlovsku na Kamčatce. Na palubě lodi je podle webu The Barents Observer 111 kontejnerů se zbožím. Přetížení nehrozí, protože Sevmorput má kapacitu 1324 standardních přepravních kontejnerů.

Ani při současných vysokých přepravních cenách v námořní dopravě nemá taková plavba ekonomický smysl. Uskutečnit se může především díky dotacím ruského Ministerstva pro rozvoj Dálného východu a Arktidy. Plavby provozuje společnost Rosatomflot, což je divize Rosatomu spravující flotilu lodí pro arktické vody s jaderným pohonem.

Rosatomflot tvrdí, že v dotovaných plavbách na rok 2022 jsou zahrnuty dvě plavby tam a zpět. Návrat z Dálného východu do Evropy, tentokrát do Murmansku, je naplánován na 17. července. Druhá plavba se uskuteční v září. Klienti se ale nehrnou, přestože podmínky jsou výhodné. „Doufáme, že majitelé kontejnerů využijí zvýhodněných podmínek. Tarify jsou transparentní a maximálně atraktivní,“ uvedl Leonid Irlitsa, zastupující ředitel společnosti Rosatomflot. Dlouhodobým cílem Ruska je podle Irlitsy otevření pravidelné kontejnerové trasy po Severní mořské cestě.

Sevmorput poprvé vyplul po Severní mořské cestě s komerčním nákladem, především rybími produkty, z Kamčatky do Petrohradu v roce 2019. V roce 2020 státní společnost Rosatomflot uvedla, že cílem je uskutečnit čtyři plavby za sezónu. Loňská sezóna byla zkrácena, protože plavidlo strávilo půl roku v doku po neúspěšném pokusu dopravit náklad k opačnému zemskému pólu - do Antarktidy. Plavba nevyšla kvůli vážným potížím s lodním šroubem v jižním Atlantiku.

Sevmorput, uvedený do provozu v roce 1988, je poháněn jedním reaktorem typu KLT-40. V roce 2015 prošel pohon modernizací a jeho životnost byla prodloužena o 150 tisíc hodin, což má plavidlo udržet v provozu do roku 2024.

Vytisknout
1227

Pravidla soutěže Tipovačka na vítěze Velikonočky 2019

Soutěž probíhá od okamžiku zveřejnění do 7. dubna do 10:00.

Pořadatel soutěže

Pořadatelem soutěže Tipovačka na vítěze Velikonočky 2019 (dále jen „soutěž“) jsou Lodní noviny sro, se sídlem Pod Havlínem 748, Praha 5, 156 00, IČO: 05897289 (dále jako „pořadatel“).

Doba a místo platnosti soutěže

Soutěž probíhá ode dne zveřejnění soutěže na webu www.lodninoviny.cz do 7. dubna 2019 do 10:00 hodin středoevropského letního času (dále jen čas trvání soutěže) na území České a Slovenské republiky.

Účastníci soutěže

Soutěže se může zúčastnit ten, kdo v čase trvání soutěže správně tipuje vítěze vyplněním formuláře na stránce soutěže. Osoba nesplňující podmínky účasti, nebo jednající v rozporu s pravidly soutěže, nebude do soutěže zařazená. Pokud by se ukázalo, že taková osoba se i přes výše uvedené stala výhercem v soutěži, například v důsledku nepravdivých informací, které poskytla, nemá nárok na výhru a tato nebude předaná. Ze soutěže jsou vyloučeni zaměstnanci pořadatele a jejích partnerů a osoby jim blízké ve smyslu dle § 22 zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník, ve znění pozdějších předpisů.

Každý účastník soutěže může na soutěžní otázku odpovědět pouze jednou.

Pravidla soutěže

  1. Účastník soutěže musí splnit úkol – správně tipnout vítěze Velikonoční regaty 2019. Na otázku v zadání soutěže se odpovídá vyplněním formuláře na stránce soutěže a odesláním formuláře organizátorovi soutěže.
  2. V případě splnění kritéria (1) postupuje účastník soutěže do losování, ve kterém Lodní noviny náhodně vylosují výherce.

Do soutěže jsou zařazené jen platně vyplněné a odeslané formuláře.

Cena do soutěže

Soutěž probíhá ode dne zveřejnění soutěže do 7. dubna 2019 do 10:00:00 hodin středoevropského času na webové stránce www.lodninoviny.cz. Do soutěže se čtenáři zapojí vyplněním a odesláním formuláře se správnou odpovědí. Správné odpovědi budou slosovány na vyhlášení Velikonoční regaty v pátek  12. dubna a tamtéž budou vyhlášeni. 15. dubna 2019 bude vítěz zveřejněn na Lodních novinách. 

Ceny do soutěže věnuje společnost Helly Hansen.  Vítěz získá bundu HP Racing Midlayer Jacket.  Vylosovaný na druhém místě vyhraje Hellypack Bag a cena za třetí místo je červenobílý HH Racing Bag. 

Lodní noviny jsou oprávněny zveřejnit jméno a příjmení výherců na svých profilech na sociálních sítích a webových stránkách.

Závěrečná ustanovení

Pořadatel nenese odpovědnost za jakoukoliv technickou chybu při organizaci soutěže a má právo konečného rozhodnutí ve všech záležitostech soutěže včetně jejího ukončení.  O jakýchkoliv reklamacích či námitkách rozhoduje s konečnou platností pořadatel. Pořadatel si vyhrazuje právo bez náhrady soutěž zkrátit, přerušit anebo zrušit či jednostranně změnit nebo doplnit její podmínky, a to tak, že změnu vyhlásí na webových stránkách, kde jsou k dispozici platné a úplné podmínky.

Účastí v soutěži vyjadřuje soutěžící souhlas s těmito pravidly a poskytuje Lodním novinám dobrovolně souhlas se zpracováním svých osobních údajů. Souhlas je možné kdykoliv písemně odvolat. Soutěžící má právo na přístup k Údajům, právo požádat o vysvětlení a případně právo požadovat odstranění vzniklého stavu, zejména blokování, provedení opravy, doplnění či likvidaci jeho Údajů a další práva uvedená v zákoně č. 101/2000 Sb., o ochraně osobních údajů, ve znění pozdějších předpisů.

Na poskytnutí výhry není právní nárok a hodnotu výher nelze vyplatit v penězích. Výherce bere na vědomí, že je povinen vypořádat své případné daňové povinnosti vůči státu.

Tyto podmínky jsou platné a účinné od 12.3.2019.

Na horu