Search
× Search
Srážky se stávají (i v době AIS)
Daniel Vodička

Srážky se stávají (i v době AIS)

Jak může dojít ke kolizi menšího tankeru a motorové superjachty dlouhé 63 metrů? Dnes, v době kdy jsou obě lodě vybaveny radarem, AIS a kdovíčím ještě? Výsledkem kolize byla škoda 7,9 milionu USD a potopený tanker.

Ke kolizi došlo v prosinci 2021 poblíž Nassau na Bahamách. Rozbor nehody a závěry vyšetřovatelů zveřejnil server gCaptain.

63 metry dlouhá superjachta MY Utopia IV a cisternová loď Tropic Breeze, která převáží ropné produkty, proplouvaly 23. prosince 2021 průlivem Northeast Providence Channel, když se obě plavidla srazila. Strojovna tankeru Tropic Breeze byla zaplavena a plavidlo se nakonec potopilo. Sedm členů posádky opustilo loď a bylo zachráněno. Tři z 12 členů posádky jachty Utopia IV byli zraněni.

Před srážkou kapitán jachty Utopia IV ovládal plavidlo, zatímco člen posádky navigoval a vedl deník na můstku. Na hlídce na můstku Tropic Breeze byl kapitán a jeden námořník.

Kapitán jachty Utopia IV krátce před srážkou opustil můstek, aby zkontroloval pasažéry. Člen posádky, který podle předpisů nesměl loď sám ovládat, zůstal na můstku sám a zaznamenával navigační údaje.

Ve 23:00 narazila příď lodi Utopia IV, která jela rychlostí asi 20 uzlů, přímo zezadu do Tropic Breeze, která se pohybovala rychlostí pouhých 5 uzlů.

Nikdo na Utopia IV ani Tropic Breeze nehlásil, že by na radaru viděl druhé plavidlo. Podle vyšetřovací zprávy je pravděpodobné, že se nikdo během 12 minut před srážkou na radar nepodíval.

Během plavby byl automatický identifikační systém lodi Tropic Breeze nefunkční kvůli problémům s napájením. Vyšetřovatelé uvedli, že kdyby AIS fungoval, na jachtě Utopia IV by mohli před srážkou zjistit polohu Tropic Breeze a systém Tropic Breeze by byl schopen identifikovat polohu jachty, která se k ní blížila zezadu.

Vyšetřovatelé dospěli k závěru, že kdyby obě plavidla řádně vedla pozorování, pravděpodobně by o sobě věděla a mohla podniknout kroky potřebné pro zabránění srážce.

Výsledkem vyšetřování je závěr, že ani na jednom můstku nebylo vedeno důsledné monitorování situace.

Navíc je zřejmé, že přecenění funkčnosti systému AIS, může mít vážné následky. Díky jednoduchosti interpretace údajů AIS se často zapomíná na radar, který, jak je vidět i na tomto případě, je stále v některých případech nenahraditelný.

Vytisknout
741

Pravidla soutěže Tipovačka na vítěze Velikonočky 2019

Soutěž probíhá od okamžiku zveřejnění do 7. dubna do 10:00.

Pořadatel soutěže

Pořadatelem soutěže Tipovačka na vítěze Velikonočky 2019 (dále jen „soutěž“) jsou Lodní noviny sro, se sídlem Pod Havlínem 748, Praha 5, 156 00, IČO: 05897289 (dále jako „pořadatel“).

Doba a místo platnosti soutěže

Soutěž probíhá ode dne zveřejnění soutěže na webu www.lodninoviny.cz do 7. dubna 2019 do 10:00 hodin středoevropského letního času (dále jen čas trvání soutěže) na území České a Slovenské republiky.

Účastníci soutěže

Soutěže se může zúčastnit ten, kdo v čase trvání soutěže správně tipuje vítěze vyplněním formuláře na stránce soutěže. Osoba nesplňující podmínky účasti, nebo jednající v rozporu s pravidly soutěže, nebude do soutěže zařazená. Pokud by se ukázalo, že taková osoba se i přes výše uvedené stala výhercem v soutěži, například v důsledku nepravdivých informací, které poskytla, nemá nárok na výhru a tato nebude předaná. Ze soutěže jsou vyloučeni zaměstnanci pořadatele a jejích partnerů a osoby jim blízké ve smyslu dle § 22 zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník, ve znění pozdějších předpisů.

Každý účastník soutěže může na soutěžní otázku odpovědět pouze jednou.

Pravidla soutěže

  1. Účastník soutěže musí splnit úkol – správně tipnout vítěze Velikonoční regaty 2019. Na otázku v zadání soutěže se odpovídá vyplněním formuláře na stránce soutěže a odesláním formuláře organizátorovi soutěže.
  2. V případě splnění kritéria (1) postupuje účastník soutěže do losování, ve kterém Lodní noviny náhodně vylosují výherce.

Do soutěže jsou zařazené jen platně vyplněné a odeslané formuláře.

Cena do soutěže

Soutěž probíhá ode dne zveřejnění soutěže do 7. dubna 2019 do 10:00:00 hodin středoevropského času na webové stránce www.lodninoviny.cz. Do soutěže se čtenáři zapojí vyplněním a odesláním formuláře se správnou odpovědí. Správné odpovědi budou slosovány na vyhlášení Velikonoční regaty v pátek  12. dubna a tamtéž budou vyhlášeni. 15. dubna 2019 bude vítěz zveřejněn na Lodních novinách. 

Ceny do soutěže věnuje společnost Helly Hansen.  Vítěz získá bundu HP Racing Midlayer Jacket.  Vylosovaný na druhém místě vyhraje Hellypack Bag a cena za třetí místo je červenobílý HH Racing Bag. 

Lodní noviny jsou oprávněny zveřejnit jméno a příjmení výherců na svých profilech na sociálních sítích a webových stránkách.

Závěrečná ustanovení

Pořadatel nenese odpovědnost za jakoukoliv technickou chybu při organizaci soutěže a má právo konečného rozhodnutí ve všech záležitostech soutěže včetně jejího ukončení.  O jakýchkoliv reklamacích či námitkách rozhoduje s konečnou platností pořadatel. Pořadatel si vyhrazuje právo bez náhrady soutěž zkrátit, přerušit anebo zrušit či jednostranně změnit nebo doplnit její podmínky, a to tak, že změnu vyhlásí na webových stránkách, kde jsou k dispozici platné a úplné podmínky.

Účastí v soutěži vyjadřuje soutěžící souhlas s těmito pravidly a poskytuje Lodním novinám dobrovolně souhlas se zpracováním svých osobních údajů. Souhlas je možné kdykoliv písemně odvolat. Soutěžící má právo na přístup k Údajům, právo požádat o vysvětlení a případně právo požadovat odstranění vzniklého stavu, zejména blokování, provedení opravy, doplnění či likvidaci jeho Údajů a další práva uvedená v zákoně č. 101/2000 Sb., o ochraně osobních údajů, ve znění pozdějších předpisů.

Na poskytnutí výhry není právní nárok a hodnotu výher nelze vyplatit v penězích. Výherce bere na vědomí, že je povinen vypořádat své případné daňové povinnosti vůči státu.

Tyto podmínky jsou platné a účinné od 12.3.2019.

Na horu